چهار مسئولیت متوجه انسان است93/11/24

http://bushehri.net/images/namazjome/521%2013.jpgامام جمعه قم امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد به اصول حاکم بر روابط اجتماعی اشاره کردند و اظهار داشتند: مسئولیت پذیری انسان در عرصه اجتماع و نقطه مقابل آن مسئولیت گریزی انسان یکی از این مسائل به شمار می رود؛ چهار مسئولیت متوجه انسان است که نخستین مورد مربوط به خویشتن اوست، دیگری در مقابل آفریننده هستی و خدای متعال، مسئولیت سوم در ارتباط با دیگران و چهارمین مورد هم در ارتباط با طبیعت.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»  افزودند: مسئولیتی که انسان در رابطه با دیگران دارد بسیار مهم است زیرا از آغاز تاریخ وقتی ارتباط آدمی با دیگران را بررسی می کنیم در می یابیم آدمی همواره گرایشی برای برقراری رابطه اجتماعی دارد و این سوال همواره مطرح بوده که منشأ این گرایش اجتماعی چیست و در این زمینه سه دیدگاه مطرح شده است.

آیت الله حسینی بوشهری حالت غریزی را نخستین دیدگاه در مورد روابط اجتماعی انسان ها دانستند و فرمودند: علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر گرانسنگ المیزان می فرمایند نیازهای اجتماعی انسان را به ارتباط با دیگران وادار می کند و خواجه نصیرالدین طوسی هم کمال جویی آدمی را عامل پیوندهای اجتماعی مطرح کرده است.

امام جمعه قم ادامه دادند: اسلام در رابطه با این ارتباطات اجتماعی، برنامه ریزی دقیق و مدونی دارد و مسئولیت هایی را برای انسان ها در ارتباط با دیگران تعیین کرده است.

ایشان با اشاره به مسئولیت هایی نظیر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظایف همگانی خاطرنشان کردند: در این بین برخی اقشار مانند توانگران، مدیران و زمامداران جامعه مسئولیت های ویژه ای هم دارند.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان داشتند: چهار مسئولیت متوجه زمامداران و کارگزاران است؛ نخستین مسئولیت در رابطه با خودشان است؛ دومین مسئولیت در رابطه با منصبی است که در آن قرار دارند؛ در ارتباط با مردم و بیت المال هم مسئولیت هایی بر عهده آنهاست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.