چهار مسئولیت متوجه زمامداران و کارگزاران است94/07/09

http://bushehri.net/images/200.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان چهار مسئولیت که متوجه زمامداران است عنوان کردند: مسئولیت اول در رابطه با خودشان. مسئولیت دوم در رابطه با مسئولیتی که بر عهده دارند و مسئولیت سوم در رابطه با مردم و مسئولیت چهارم در رابطه با مسئولیت زمامداران نسبت به بیت المال است.

ایشان در ادامه فرمودند: اما مسئولیت اول که در رابطه با خود و مسئولیتی که در رابطه با مردم است؛ آنچه که ما ملاحظه می‎کنیم نگاه مسئولانه به خود باید داشته باشند. معنای نگاه مسئولانه این است که اگر نمی‎توانند، مسئولیتی را در جامعه نپذیرند زیرا بنا به تعبیر امام صادق (ع) هم موجب خواری خودش می‎شود و هم موجب خیانت به جامعه می‎شود. زیرا زمانی که توان انجام کار را نداشت در جامعه کوچک می‎شود و زمانی که مسئله تضییع حق جامعه پیش آمد، این فرد، کار او و پذیرش مسئولیت او موجب خیانت به آحاد جامعه می‎شود. هم خواری خودش و هم خیانت به دیگران.

اما مسئولیت دوم نگاه مسئولانه به مسئولیت است؛ این پستی را که عهده دار شده، چگونه به این پست نگاه می‎کند؟ پست را امانت می‎داند یا یک فرصت برای قدرت طلبی و اعمال قدرت؟ کلامی وجود مقدس امیر مؤمنان علی (ع) دارند و آن تعبیر جالبی است: «وإِنَّ عَمَلَكَ‏ لَيْسَ‏ لَكَ‏ بِطُعْمَةٍ، ولَكِنَّهُ‏ فِي‏ عُنُقِكَ‏ أمَانَةٌ»[2]؛ این کاری که تو پذیرفته‎ای، مسئولیتی که تو پذیرفته‎ای یک لقمه چرب نیست بلکه به گردن تو یک امانتی از ناحیه مردم سپرده شده است. اگر انسان مسئولیت را یک امانت بداند همیشه در حفظ این امانت تلاش می‎کند چون می‎داند روزی باید این امانت را به دیگری واگذار کند.

این نگاه مسئولانه به مسئولیت است که انسان باید آن را عهده دار شود و حتی در روایات ما وارد شده است که اگر احیاناً نمی‎تواند آن امانتداری را عهده دار شود از اول نپذیرد. نبی گرامی اسلام (ص) فرمود: «من‏ تقدّم‏ على‏ المسلمين‏ و هو يرى‏ أنّ‏ فيهم‏ من هو افضل منه، فقد خان اللّه و رسوله و المسلمين‏»[3]؛ اگر کسی بداند که در جامعه کسی برتر از او و تواناتر از او و مسئولیت پذیر تر از او وجود دارد و می‎تواند امانت داری کند ولی خود پیش قدم شود این انسان به خدا و رسول و جامعه اسلامی خیانت کرده است.

و آخرین مسئولیتی که متوجه زمامداران و کارگزاران است، نگاه مسئولانه به مردم است و این یک نکته کلیدی است. مردم هم حق دارند. مردم در جامعه اسلامی سهم دارند. تعبیر خیلی بلندی در خطبه 167 نهج البلاغه مولای ما می‎فرمایند. آنچنان حرمت برای مسلمان قائل است که می‎فرمایند: حرمت مسلمان از هر چیزی برتری دارد «وَ فَضَّلَ‏ حُرْمَةَ الْمُسْلِمِ‏ عَلَى الْحُرَمِ كُلِّهَا»[4]؛ خدای متعال احترام مسلمان را بر تمام حرمت ها مقدم داشته و فضیلت و برتری داده است و روا نیست که انسان نسبت به یک جامعه اسلامی آن گونه برخورد کند. به کسانی مأمور خراج و مالیات هستند در نامه 51 می‎فرماید: ادبیات برخوردتان با مردم چگونه باشد «فَأَنْصِفُوا النَّاسَ مِنْ‏ أَنْفُسِكُمْ‏، واصْبِرُوا لِحَوَائِجِهِمْ‏، فَإِنَّكُمْ خُزَّانُ الرَّعِيَّةِ»[5]؛ شما امانتداران مردم هستید انصاف را در رابطه با مردم رعایت کنید. امین مردم که به صاحب امانت آن گونه رفتار نمی‎کند! «واصْبِرُوا لِحَوَائِجِهِمْ»؛ در قبال خواسته‎های مردم شکیبایی نشان دهید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.