چکیده کتاب حدیث ایمان اثرحضرت آیت الله حسینی بوشهری92/06/31

http://h-bushehri.ir/images/book/004.pngچکیده کتاب حدیث ایمان اثر حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری،- 1335؛

عنوان: حدیث ایمان؛ کارکردهای ایمان در عرصه زندگی؛

تنظیم: موسسه فرهنگی انوار طاها؛

گردآورنده: روح‏الله عباسی؛

نشر: قم – شهاب الدین 1388،330 صفحه.

نوبت چاپ: سوم، اسفند 88.

شابک: 3-66-5075-600-978.

 

 

در مقدمه این کتاب، ایمان با قلمی شیوا و بیانی زیبا به آفتاب، باغ گل، کشتی نجات و پرنده‏ای زیبا تشبیه شده است که پرتو آن و رایحه دل انگیزش، مشام و چشم شیفتگان را متوجه خود ساخته و غرق شدگان در نفس و خواهش‏های آن را نجات می‏دهد. چه دل‏انگیز است که آدمی ایمان خود را به چیزی وابسته سازد که نامتناهی و جاودان است و آن حضرت پروردگار است. ایمان به خدا از زیباترین چیزها و ارزشمند‏ترین باورهاست که هیچ چیز نمی‏تواند جای آن را بگیرد.

کتاب حدیث ایمان که دریافتی از سخنان گهربار و ارزشمند حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامتافاضاته» می‏باشد، تلاشی است در بازشناخت ایمان و کارکردهای آن در زندگانی و روش بهره‏مندی عمیق از ایمان. این مجموعه با همکاری گروه پژوهشگران به رشته تحریر در آمده است.

 این کتاب مشتمل بر مقدمه و فهرست آیات، احادیث، اشعار و منابع در 330 صفحه تألیف شده و سرفصل‏های اصلی آن 13 عنوان با مشخصات ذیل می‏باشد:

قسمت اول، با عنوان «ایمان و گستره‏های لفظی و معنایی» به تعریف واژه ایمان در لغت و اصطلاح پرداخته و ارتباط ایمان با اسلام، علم و مذهب را توضیح داده است.

قسمت دوم، تحت عنوان «ایمان و توحید» به بررسی انواع جهان بینی‏ها پرداخته که عبارتند از جهان بینی علمی، فلسفی، مذهبی وتسلیم و در ادامه آن مراتب توحید و درجات آن را شرح داده است.

قسمت سوم، مبحث «ایمان و شرک» مطرح شده و به توضیح مختصر شرک ذاتی، شرک در خالقیت، شرک صفاتی و شرک عبادی پرداخته است. همچنین مسئله شرک و اندیشة وهابیت و شرک و عزاداری را نیز بررسی کرده است.

قسمت چهارم، ایمان و عدل را مطرح نموده و مسائلی چون عدل و شرور، عدل و آزمایش بندگان صالح، عدل و آخرت، عدل و ظهور منجی و عدل و عرصه‏های اجتماعی را توضیح داده است.

قسمت پنجم و ششم، عناوین «ایمان و نبوت» و «ایمان و امامان» را مطرح ساخته و به ویژگی پیامبران، اهداف نبوت و سیره پیامبر اکرم(ص) و در بخش بعد ضرورت بحث از امامت، معنا و ویژگی‏های آن و اثبات امامت را تبیین نموده است.

قسمت هفتم، به مبحث «ایمان و معاد» توجه کرده است که در این بخش مباحث کلی در مورد معاد بیان شده و معانی آن، ابعاد وجودی انسان، ماهیت مرگ، برزخ، قیامت، بهشت و دوزخ، آورده شده ‏است.

قسمت هشتم، نهم و دهم: به مسئله «ایمان و شفاعت»، «ایمان و غیب»، «ایمان و عمل» اشاره شده است.

 قسمت یازدهم، به «ایمان و کارکردهای فردی آن» که در 14 مورد ذکر شده، بیان کرده است.

بخش دوازدهم، «ایمان و کارکردهای اجتماعی آن» را در هشت مورد بیان داشته و مشتمل بر مباحث مهمی همچون التزام به حکومت ولایی، برادری دینی، ایثار و از خود گذشتگی است.

در قسمت سیزدهم، به مسئله «ایمان و غلو» اشاره شده و غلو را از منظر قرآن، روایات، ادیان، فرقه‏ها و شیعه بررسی نموده است.

در آخر اینکه این کتاب با قلمی شیوا و رسا به بررسی و کارکردهای ایمان در عرصه زندگی اعم از فردی واجتماعی پرداخته است. باشد که این مجموعه بتواند راهگشای آحاد جامعه بویژه جوانان عزیز باشد.

 

دیدگاه‌ها   

دانیال نوروزی
#1 دانیال نوروزی 1396-02-25 03:01
سلام علیکم من این کتاب را چندبار مطالعه کردم اما نمیدانم چرا باز هم برایم تازگی دارد خدا شما را حفظ کنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.