کسانی که حرمت استاد را آنگونه که بایسته است نگه نمی دارند خیر نخواهند دید94/10/18

http://bushehri.net/images/busshehri/2/20/IMG18505049.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، مدیر حوزه‎های علمیه کشور پنجشنبه 15 دی ماه 94 در همایش اساتید حوزه علمیه استان تهران که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام علی ابن ابیطالب (ع) برگزار شد با تاکید بر نقش محوری اساتید در تربیت طلاب فرمودند: از علامه بهبهانی پرسیدند چگونه به این جایگاه عظیم رسیدی که پاسخ دادند من کسی نیستم بلکه صرفا جایگاه اساتید را محترم شمردم و خداوند مرا به اینجا رساند.

ایشان افزودند: زمانی که شیخ انصاری از دنیا رفت مرحوم آخوند به احترام ایشان هرگاه فرزندشان در میانه درس وارد می شد تمام قد بلند می شد. از مرحوم آخوند علت این رفتار را پرسیدند، فرمود به دلیل احترامی است که برای اساتیدم قائل هستم.

مدیر حوزه علمیه کشور ادامه دادند: کسانی که حرمت استاد را آنگونه که بایسته است نگه نمی دارند خیر نخواهند دید و حتی جوانمرگ می شوند.

ایشان نقش اساتید را در تربیت علمی و تهذیبی طلاب کلیدی خواندند و فرمودند: نفس استاد، طلبه پرور است و نه بخشنامه حتی گاهی اوقات طلاب در برابر بخشنامه ها موضع گیری می کنند. آیت الله حسینی بوشهری پرسشگری را جزء الزامات طلبگی دانستند و خاطرنشان کردند: طلبه با کثرت سوال و کثرت کار و پژوهش موفق می شود.

ایشان تطهیر افعال طلبه را کار استاد خواندند و ادامه دادند: نباید اساتید آنچنان گرفتار مشغله های مختلف باشند که کمترین وقت را برای طلاب بگذرانند. نماینده مجلس خبرگان رهبری اخلاص را جزء لوازم استادی معرفی کرد و گفت: اگر تمام فعالیت های استاد با اخلاص باشد در عمق جان طلبه اثر می گذارد.

ایشان افزودند: باید استاد دانش افزایی کند تا کلامش در عمق و جان طلاب اثر بگذارد. شهید مطهری که همه ما ایشان را به فلسفه، روش رئالیسم، توحید و تربیت می شناسیم فرمودند من جزوه یا کتابی در زمینه اصول نبوده است که نخوانده باشم.

 آیت الله حسینی بوشهری بخشی از اثرگذاری کلام استاد را به دلیل برقراری رابطه عاطفی با طلبه دانستند و ادامه دادند: رابطه استاد و شاگرد باید به شکلی باشد که طلبه مشکلات شخصی خود را با او در میان بگذارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.