کسی که حالت ایستایی دارد، پیشرفتی در زندگی نخواهد داشت93/03/06

 http://www.bushehri.net/images/busshehri/139302191148187372716033.jpgمدیر حوزه های علمیه سراسر کشور فرمودند:رسیدن به حالات معنوی همه‌اش با دانش محقق نمی‌شود، البته دانش نقش مهمی دارد؛ خیلی‌ها بوده‌اند که عالم و دانشمند بودند ولی با یک لغزش سقوط کرده‌اند. 

حضرت آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری «دامت برکاته» مدیر حوزه‌های علمیه ظهردر نشست سالانه مدیران سازمان حراست صنعت نفت با بیان روایتی از امام موسی کاظم‌(ع) فرمودند: امام کاظم‌(ع) فرموده‌اند: «انسان‌ها سه دسته‌اند، دسته اول کسانی هستند که حالت ایستایی دارند و در جا می‌زنند، دسته دوم کسانی هستند که سیر قهقرایی، تنزل و انحطاط دارند و دسته سوم کسانی هستند که سیر بالندگی داشته و رشد و کمال می‌یابند.

ایشان افزودند: در بیان امام موسی‌کاظم‌(ع) کسی که حالت ایستایی دارد، پیشرفتی در زندگی نخواهد داشت و مغبون است و مغبون کسی است که در بازاری وارد می‌شود و بدون سود سرمایه‌اش را هم از دست می‌دهد یعنی انسان‌ها عمر خود را که بهترین سرمایه‌شان است در این حالت به سادگی از دست می‌دهند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی گروه دوم از انسان‌ها در کلام امام‌(ع) بیان داشتند: این گروه روز به روز به انحطاط  نزدیک می‌شوند و چون رو به نقصان هستند نبودشان بهتر از بودنشان در جامعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزودند: اما دسته سوم که نگاه قرآن هم تلاش آنها را شرط رسیدن به مقام آدمیت می‌داند کسانی هستند که هر روز رشد کرده و بالنده می‌شوند و اگر به گذشته خود برگردند درخشش و رشد خود را خواهند دید.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری تصریح کردند: تفاوت حسد و غبطه در این است که انسان حسود نمی‌خواهد دیگران بالنده شوند و تکامل یابند، اما در غبطه فرد از خدا می‌خواهد نعمتی که به بقیه داده، وی هم بهره‌مند شود لذا دسته سوم از نگاه امام موسی‌کاظم‌(ع) کسانی هستند که به حال برادران مومن و با کمال خود دل سپرده و از خداوند می‌خواهند به فضل خود به کمالات آنها نیز بیفزاید.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه دادند: آدمی به عنوان گل سرسبد هستی از دو حیات مادی و معنوی برخوردار است، در حیات مادی با دیگر حیوانات مشترک است، اما در حیات معنوی، فراتر از ارزش‌هاست.

عضو مجلس خبرگان تصریح کردند: خداوند متعال امکانات و شرایط اولیه را برای بالندگی به ما اعطا فرموده است که اولین امکان فطرت خداجویی ماست، ضمن آن‌که یک حجت باطنه هم به نام عقل برای هموار کردن راه داریم، همچنین قدرت اندیشیدن، دانش و تعلیم و تعلم و اعزام انبیا الهی برای هدایت بشر جهت نشان دادن راه و رشد بشر از دیگر امکانات بالندگی بشر از سوی خداوند است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.