امام علي(ع) مشخصاتي را براي انسان‌هاي متقي بيان کرده اند94/05/16

http://bushehri.net/images/namazjome/1618615.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه قم که با حضور گسترده مردم نمازگزار در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد در سخناني با اشاره به اينکه امام علي(ع) مشخصاتي را براي انسان‌هاي متقي بيان کرده است، عنوان کردند: انسان‌هاي متقي همواره در صراط مستقيم هدايت شده و دچار کج‌روي و انحراف نمي‌شوند. افراد متقي از زشتي‌ها روي برگردانده و گرفتار باتلاق گناه و فساد نشده و در اصلاح کار آخرت خويش حريص هستند.

ایشان با اشاره به اينکه پيوند اخوت و برادري از جمله راهکارهاي ايجاد روابط سالم اجتماعي است، ادامه دادند: اگر با آسيب‌هاي مربوط به اخوت و برادري در جامعه آشنايي نداشته باشيم آنگاه فضاي جامعه مملو از عناد، کينه و دشمني خواهد شد.

امام جمعه قم با اشاره به اينکه برخي از اين آسيب‌ها عقيدتي بوده و برخي ديگر مربوط به رفتار است افزودند: اگر در جمعي انحراف عقيده به وجود آمده و باورهاي اعتقادي دستخوش حوادث شد طبعا بنيان پيوند اخوت و برادري فرو مي‌ريزد. امام علي(ع) در اين خصوص مي‌فرمايند: دوستي‌هايي که بر اساس دنيا گرايي شکل مي‌گيرد با کمترين بهانه‌اي از بين مي‌رود و چون پايه و اساس درستي ندارد اين اخوت و برادري‌ها پايدار نخواهد بود.

ایشان با اشاره به اينکه انسان‌هاي خودپسند به روابط اجتماعي لطمه مي‌زنند ادامه دادند: امام صادق(ع) مي‌فرمايند: کساني که خودبيني دارند روابط و اخوت ايشان در جامعه پايدار نيست و اين افراد حق ديگران را ضايع مي‌کنند. ايمان، پاکي، صداقت، تواضع و فروتني بن مايه‌هاي ثبات در ارتباط با مسئله اخوت و برادري است.

آيت‌الله حسيني بوشهري با بيان اينکه سوء ظن ريشه و بنيان اخوت و برادري را در جامعه اسلامي از بين مي‌برد، افزودند: سوء‌ظن بلاي خانمان سوزي است که اگر در جامعه‌اي شکل بگيرد، جامعه رنگ خوشي را نخواهد ديد.

ایشان در خطبه دوم نماز جمعه قم با اشاره به سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار کردند: پرداختن به ابعاد زندگي آن امام همام کار ساده‌اي نيست و در اين مجال نمي‌گنجد. يکي از توفيقاتي که حضرت در عصر خود داشته اين است که ايشان دست به يک نهضت بزرگ فرهنگي زده‌اند.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور نخستين اقدام امام صادق را تربيت انسان‌ها و شايسته سازي در سطح عموم جامعه دانستند و بیان داشتند: اقدام دوم ايشان تربيت شاگرداني با ويژگي‌ها و تخصص‌هاي خاص است. ديگر اقدام مهم ايشان سفارش حضرت به کتابت احاديث و مبارزه با بدعت‌ها بود.

ایشان توجه به نسل جوان را از ديگر اقدامات امام صادق(ع) دانستند و اضافه کردند: اين سيره حضرت مي‌تواند الگويي مهم براي روحانيون و مبلغان ما باشد. ايشان تأکيد داشتند که نسل جوان در هر کار خيري پيشقدم هستند.

آيت‌الله حسيني بوشهري مبارزه با خلفاي جور را از ديگر اقدامات امام صادق(ع) عنوان کردند و فرمودند: حضرت همه اين اقدامات را در پرتو اعتماد به خدا محقق کردند و کساني که به خدا تکيه مي‌کنند در دنيا و آخرت مشکلي نخواهند داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.