حوزه علميه مطلوب، حافظ سنت ها و تحول گرا است94/06/19

http://bushehri.net/images/zaman0mohammadrezapoor/123.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» عصر دیروز در مراسم آغاز سال تحصيلي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) فرمودند: يکي از مسائلي که در خصوص حوزه و خروجي هاي حوزه مطرح مي شود اين است که حوزه و حوزوي مورد انتظار چيست؟

ایشان افزودند: در اين زمينه سه ديدگاه وجود دارد؛ نگاه نخست به حوزه مورد انتظار، نگاهي است که در شرايط موجود جامعه ما طرفداران زيادي ندارد؛ آنها حوزه اي را راکد و منهاي تحول مي خواهند يعني حوزه اي که کاري به چيزي نداشته باشد و نه به نياز مخاطب توجه داشته باشد و نه خود را ارتقا دهد.

مدير حوزه هاي علميه کشور عنوان کردند: ديدگاه دوم، حوزه مدرن و پيشرفته مي خواهد، اما مدرن و پيشرفته به اين معني که سبک و سياق دانشگاهي به خود بگيرد؛ يعني هميشه حوزه و دانشگاه را با هم مقايسه مي کنند و مي خواهند حوزه نيز مثل فضاي دانشگاه شود.

آيت الله حسيني بوشهري خاطرنشان کردند: البته ما با دانشگاه مخالف نيستيم و دانشگاه جايگاه خود را دارد؛ ولي حوزه جايگاه  و تعريف خاص خود را بيش از هزار سال دارد؛ طرفداران اين دو ديدگاه خوشبختانه کم هستند.

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري بیان داشتند: اما ما بر اين باوريم که نگاه و حرکت بزرگان ما اين است که حوزه مطلوب دو مشخصه اصلي دارد؛ مشخصه اول اين حوزه آن است که اصالت هاي حوزه با در نظر گرفتن نگاه تحولي حفظ شود؛ مشخصه دوم آن است که علاوه بر حفظ سنت ها، به نيازهاي امروز و فرداي جامعه نيز توجه داشته باشد و در هر زمان و مکان و هر مخاطب، برنامه ريزي کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح کردند: در اين نگاه ما مجتهدي داريم که براي اجراي احکام الهي و اجراي تمام آنچه که شاخص حکومت ديني است پاي کار است.

مدير حوزه هاي علميه کشور ادامه دادند: اولين شاخصه مورد انتظار اين حوزه آن است که بايد بدانيم که ما سر سفره بزرگان گذشته نشسته ايم و اگر طلبه و استادي بخواهد رابطه اش را با گذشته قطع کند در حقيقت همه اين تلاش ها را ناديده گرفته است.

آيت الله حسيني بوشهري خاطرنشان کردند: ما حوزويان عائله شيخ انصاري و شيخ طوسي و صاحب جواهر و مرحوم آخوند خراساني هستيم و طلاب بايد بدانند که امروزه در برخي از کشورهاي اروپايي و پيشرفته و دانشگاه هاي مدرن، هميشه به تاريخ تاسيس علوم و دانشگاه هاي خود توجه دارند.

ایشان بیان کردند: امروزه در برخي از دانشگاه هاي دنيا همين شيوه هاي حوزوي ما را دارند؛ حتي شکل دانشگاه هاي آنها نيز بي شباهت با وضع حوزه هاي سنتي ما نيست.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح کردند: دومين شاخصه اين حوزه، زمان آگاهي و آگاهي نسبت به زمان است؛ طلبه زمان شناس است نه زمان زده؛ طلبه بايد در بعد برنامه ريزي از روزي که وارد حوزه مي شود، افق دوردست را ببيند که چه نيازهايي وجود دارد و چه بايد انجام دهد.

مدير حوزه هاي علميه کشور فرمودند: امروز سير اسلام خواهي يک سير گسترده اي است و نامه اي که رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمريکا نوشته چه تاثيرات عظيمي داشت؛ در اين زمينه مجموعه خوبي ايجاد شده که زمينه بستر ساز مطالعه جوانان غربي از اسلام اصيل است.

آيت الله حسيني بوشهري خاطرنشان کردند: اين پيام رهبري، پيام بزرگي براي حوزويان بود که طلاب به عنوان حافظ شريعت، رسالت بزرگ و جهاني دارند؛ امام رضا(ع) فرمودند که کساني امر ما را احيا مي کنند که علوم ما را مي آموزند و به ديگران ياد مي دهند، زيرا اگر کسي سخن و محاسن سخنان ما را بشنود، خودشان پيرو ما مي شوند.

ایشان افزودند: طلاب هميشه بايد افق هاي دور دست را ببينند؛ طراز کار طلاب، مراجع عظام و فلاسفه بزرگ اسلامي هستند که انديشه اسلامي را توسعه مي دهند نه اينکه صرفا به دنبال مسائل حداقلي در زندگي باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.