مراسم سالگرد آيت‌الله بروجردي برگزار شد94/05/09

http://bushehri.net/images/01/20/111111111/645079_PhotoA.jpgمراسم پنجاه و ششمين سالگرد ارتحال آيت‌الله العظمي بروجردي با حضور حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» پنجشنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.

مراسم پنجاه و ششمين سالگرد ارتحال آيت‌الله العظمي بروجردي پنجشنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در اين مراسم آيت‌الله سبحاني، آيت‌الله نوري‌همداني و آيت‌الله علوي‌گرگاني از مراجع تقليد، آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان، آيت‌الله حسيني‌بوشهري مدير حوزه‌هاي علميه و آيت‌الله مقتدايي دبير شوراي نگهبان از جمله شخصيت‌هاي شرکت‌کننده در اين مراسم بودند.

همچنين در اين مراسم آيت‌الله سيد محمد سعيدي امام جمعه قم، آيت‌الله فاضل‌لنکراني رئيس مرکز فقهي ائمه اطهار، آيت‌الله عليرضا اعرافي رئيس جامعه‌المصطفي‌العالميه، آيت‌الله کعبي عضو خبرگان رهبري، حجت‌الاسلام والمسلمين آشتياني عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، علاء‌الدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان بيوت مراجع تقليد، اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و اقشار مختلف مردم قم حضور يافته و ياد و نام اين مرجع تقليد را گرامي داشتند.

آيت‌الله بروجردي (ره) در آخرين روزهاي ماه صفر 1292 هجري قمري در خانه‌اي از خاندان طباطبايي در بروجرد ديده به جهان گشود. وي از همان کودکي نزد پدر که خود از علماي خاصه بروجرد به شمار مي‌رفت تربيت شد و پس از ورود به مکتب خانه جامع‌المقدمات را به خوبي آموخت و در ميان ديگر شاگردان، ويژگي‌هاي خاص و هوش و ذکاوت وي زبانزد خاص و عام شد.

پس از آن با تدبير پدرش به حوزه علميه نوربخش بروجرد رفت و در آنجا صرف و نحو، معاني بيان، بديع و منطق، فقه و اصول را‌ آموخت و سپس براي ادامه تحصيل به اصفهان رفته و در درس مرحوم حاج سيد محمدباقر درچه‏‌اي شرکت کرد و مورد لطف استاد قرار گرفت. آيت‌‌الله کلباسي و آيت‌الله سيد محمدتقي مدرس از ديگر اساتيد اين عالم رباني بودند.

وي پس از ازدواج براي ادامه تحصيل به نجف اشرف رفته و در حوزه درس مرحوم آيت‌الله آخوند ملا محمد‌کاظم خراساني شرکت کرده و همچنين در محضر آيت‌الله سيد کاظم يزدي، و آيت‌الله شريعت اصفهاني در فقه و اصول و رجال کسب فيض کرد.

با اصرار پدر آخرين روزهاي سال 1328 هجري قمري از نجف اشرف به وطن خويش بازگشت و در ميان استقبال پر شور علما و عموم اهالي بروجرد قرار گرفت.

اين مرجع فقيد در سال 1364 ه.ق براي معالجه از بروجرد به تهران آمد و در بيمارستان فيروزآبادي مورد عمل جراحي قرار گرفت. جمعي از  علماي قم، تهران و جمعي از فقهاي سرشناس حوزه علميه قم به ويژه امام خميني(ره) فرصت را مغتنم دانسته و از آيت‌الله بروجردي براي اقامت در قم و قبول مرجعيت جهان تشيع و رهبري و مديريت حوزه علميه قم دعوت کردند. وي نيز زماني که اصرار علما را مشاهده کرد با استخاره به قرآن مجيد، اين مسئله را قبول کرد.

آيت‌الله بروجردي که از ناراحتي قلبي رنج مي‌برد در سيزدهم شوال 1380 ه.ق برابر با دهم فروردين 1340 ه.ش، چشم از جهان فرو بست.

پيکر آيت‌الله بروجردي با تشييع و تجليلي که تا آن روز کمتر سابقه داشت، در قسمت بالاسر حرم حضرت معصومه(س) جنب درب ورودي مسجد اعظم به خاک سپرده شد و در تمام شهرهاي ايران عزاي عمومي اعلام و تعطيل شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.