موضوعات نو و مسائل مستحدثه اولویت طلاب باشد98/11/30

چاپ

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین بهرامی، مسئول مرکز فناوری و اطلاعات حوزه های علمیه که در دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه با هدف معرفی سامانه تقریرات که توسط مرکز مدیریت راه‌اندازی شده  است برگزار گردید بر اهمیت بارگذاری دروس خارج در فضای مجازی برای استفاده طلاب تأکید کردند و گفتند: در گذشته معمول بود که هر شاگرد درس استاد خود را تقریر می کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفتند: تقریر نویسی معنای خاصی دارد و آن هم به معنای ارتباط استاد با شاگرد و پرسش برای رفع ابهام است. در این رابطه می توان به تقریرات مرحوم حضرات آیت الله خویی، سبحانی و... مثال زد و نمونه آورد.

این نوع تقریر نویسی ظهور در این دارد که شاگرد با استاد چه دریافتی کرده و چگونه ارتباط علمی داشته است، اظهار داشت: در گذشته شاگرد به کلاس درس می رفت، مقداری می نوشت و شب در خانه از حافظه آنچه را که از کلاس درک کرده و توجه عمیق به درس داشته، تقریر می نوشت، باید این کار در حوزه تقویت شود.

ایشان با اشاره به آسیب های تقریر نویسی فعلی در حوزه افزودند: مهمترین این آسیب ها عدم حضور جدی طلاب در کلاس، بعضا عدم انگیزه طلاب و خلوت تر شدن کلاس ها و در عین حال ازدیاد تقریر و معلوم نبودن صاحبان تقریرات است.

معتقدم تقریرنویسی  و نشر درس خارج در فضای مجازی باید برای کسانی انجام شود که به معنای واقعی کلمه دسترسی به کلاس ندارند مانند ائمه جماعت و مبلغین طرح هجرت و...؛ برکت این کار برای این دسته افراد این است که باعث می شود که از حوزه دور نشوند.

با نشر و ترویج درس، استاد در ارائه درس و محتوا دقت بیشتری خواهد کرد  و این از نکات مثبت کار می باشد.

مناسب است در بحث خارج و نشر آن در فضای مجازی به سمت موضوعات نو پیدا و مستحدثه بروید و در ترویج این نوع مسائل فعالیت تلاش شود. این مسئله باید در درجه اولویت باشد.

اگر با اساتیدی هماهنگ شود و این نوع درس ها ایجاد گردد، این مسئله در عین لبیک به ندای رهبری، از سویی توجه به مباحث نو و از سوی دیگر سبب آشنا شدن طلاب می شود.

امروز طلبه و استاد با فقه سنتی سروکار دارد و در این موارد نو آوری کمتر است، اما فقه معاصر باعث می شود طلاب با ادبیات نو آشنا شوند و این خود مزیتی خوب در حوزه است.