آیت‌الله کریمی به مسائل فقهی و شرعی تسلط کامل داشت99/01/17

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت آیت‌الله سید جعفر کریمی گفتند: خط و مشی ایشان ازنظر سیاسی در مسیر  امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و  در بُعد فقهی، شرعی و علمی نیز به احکام و مباحث شرعی تسلط کامل داشت.

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار یکی از خبرگزاری ها خاطرنشان کردند: ایشان در ایام حج سال‌ها به‌عنوان رییس شورای استفتائات به نمایندگی از امام راحل و رهبر معظم انقلاب شرکت می‌کرد و به دلیل تسلط به مباحث فقهی و شرعی، مرجع پاسخگویی به مسائل مختلف و همچنین مورد اعتماد روحانیت و مردم بود.

در حج که قشرهای مختلف مردم از کشورهای مختلف جهان حضور پیدا می‌کنند، مرحوم آیت‌الله کریمی به دلیل اشراف بالا به مباحث فقهی، در بعثه مقام معظم رهبری حاضر و پاسخگوی شبهات، سوالات فقهی و گره‌گشای مسائل و مشکلات مردم بود.

مرحوم سید جعفر کریمی در عرصه سیاسی و انقلاب همان خط و مشی امام راحل و رهبر معظم انقلاب را دنبال می‌کرد و مواضع سیاسی ایشان همواره حمایت از ولایت‌فقیه و دفاع از آرمان‌های انقلاب بود.

آیت‌الله کریمی از اعضای برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و تحصیلات خود را در نجف اشرف و قم دنبال کرد و از محضر بزرگانی مانند امام راحل نیز کسب فیض نمود، به همین دلیل ایشان ازنظر علمی در جایگاه ممتاز و بالایی قرار داشت.

در زمانی که امام راحل در نجف اشرف حضور داشت، آیت‌الله کریمی از افراد مورد اعتماد ایشان و ریاست شورای استفتائات امام راحل را بر عهده داشت، هر استفتائی که از امام می‌شد ابتدا با نظارت ایشان(آیت‌الله کریمی) انجام می‌گرفت و بعد نظر نهایی حضرت امام خمینی را دریافت می‌کرد.

بعد از رحلت امام رحل نیز همین مسئولیت را از سوی رهبر معظم انقلاب برعهده گرفت و علاوه بر آن سال‌ها در مجلس خبرگان رهبری، دادگاه عالی قضات، شورای عالی اقتصاد و تدریس در حوزه‌های علمیه ایفای نقش کرد.

مجموعه فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها از مرحوم آیت‌الله سید جعفر  کریمی یک عالم بزرگ، مجتهد فاضل و فقیه برجسته ساخته بود و فقدان ایشان برای حوزه‌های علمیه بسیار سنگین است.

آیت‌الله سید جعفر کریمی دیوکلایی مسئول شورای استفتائات رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر روز شنبه( ۹فروردین‌ماه جاری) در قم و در ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر این عالم مجاهد روز دهم فروردین در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

نمایندگی حضرت امام خمینی(ره) در شورای عالی اقتصاد، مسئولیت‌ بررسی‌ پرونده‌های‌ زندانیان‌ محاکم‌ عمومی‌ با حکم‌ امام راحل‌(ره‌) در سال‌ ۱۳۶۲، ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات شرع با حکم امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۱، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های اول و سوم از استان مازندران، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مسئول شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری، برخی از فعالیت‌های آن مرحوم است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.