حوزه علمیه باید برای هر زمان، ساعت و لحظه در حال آماده‌باش باشد1401/09/27

حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته»  در آیین تقدیر از پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد با تاکید بر اینکه تعیین زمان برای فقه معاصر غیرممکن است، گفتند: فقه معاصر مثل یک رودخانه سیالی است، که بزرگان ما نسبت به زمان خود با هر مسئله‌ای مواجه شدند و مطابق با آن مسئله پاسخ دادند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزودند: فقه متناسب با نیازهای زمان به معنای فقه معاصر است و این فقه حتی در زمان پیامبر و امامان معصوم‌(ع) نیز بوده و به طورکلی مربوط به همه اعصار و زمان‌ها می‌باشد، ما باید بنابر شرایط زمان خود، فقه معاصر و موضوع‌های مورد نیاز را بررسی کنیم.

ایشان با اشاره به موضوع پژوهش خاطرنشان کردند: پژوهش از کارهای مهمی است که بزرگان حوزه به آن توجه خاصی داشتند و طلبه‌ها باید این کار را با مطالعه و ژرف‌اندیشی، انجام دهند.

تطورات و تغییر موضوع ها در گذشته نسبت به دوران فعلی کمتر بوده، از این رو فقه یک حالت ایستایی داشته، اگر مطلبی را مطرح می‌کردند، برای امسال و سال‌های بعد هم بوده، گاهی اوقات یک زمان طولانی فقه معاصر آن مجموعه بوده، ولی امروز تطور ما ساعت به ساعت و ثانیه به ثانیه و لحظه به لحظه است، بنابراین حوزه علمیه باید برای هر زمان، ساعت و لحظه مانند یک سرباز در حالت آماده‌باش باشد.

چون هر فرد در جامعه با مسائل فقهی سر و کار دارد، آمادگی همیشگی حوزه ضروری است، ما مدعی برقراری نظام‌اسلامی و اداره جهان برای بسترسازی ظهور امام زمان (عج) هستیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشتند: باید مکتب اهل بیت(ع) را به عرصه بین‌الملل منتقل کنیم، این مسائل فقه معاصر مربوط به همه افراد جامعه است.

گفتنی است: همزمان با گرامیداشت هفته پژوهش، سیزدهمین جشنواره تقدیر از برترین آثار پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم، با تجلیل از ۹ اثر ممتاز برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.