دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی باید شاخصها، رسالتها و ویژگیهایی داشته باشد، گفتند: آموزش و پرورش با یک تحلیل ساده، کارخانه آدمسازی است.
حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، در سی وهفتمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش با اشاره به رسالت آموزش و پرورش تراز نظام اسلامی اظهار کردند: نگاه به آموزش و پرورش، نگاه به یک مجموعه دستگاه عظیم زیربنایی است و هزینه کردن برای آموزش و پرورشِ در تراز انقلاب اسلامی با ویژگی پخته بودن، سنجیده کار کردن، همراه بودن با مشاوره و داشتن ملاحظات لازم از مسائل بسیار مهم و ارزشمند است.
ایشان با بیان اینکه مهمترین، کلیدیترین و اساسیترین رکن فعالیت آموزش و پرورش انسانسازی است، خاطرنشان کردند: مهمترین مسئولیت در دانشگاه فرهنگیان، تربیت انسانهایی است که بتوانند تربیتکننده نسلی باشند که رسالت آنها در آینده رسالت سنگینی است و آموزش و پرورش با یک تحلیل ساده، کارخانه آدمسازی است. قلب نوجوان مثل سرزمین بکری است که هر چه کاشته شود، پذیرا است.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی باید شاخصها، رسالتها و ویژگیهایی داشته باشد، گفتند: اولین شاخص و رسالت آموزش و پرورش، تربیت انسانهای مومن است. آموزش و پرورش باید انسانهایی را تربیت کند که دارای قدرت فکر و اندیشه بوده و بر اساس عقلانیت در کنار ایمان بتوانند در جامعه پیشبرنده باشند و نقش ایفا کنند.
ایشان، شاخص بعدی را تربیت انسان های مجاهد برشمرد که آموزش و پرورش در دستور کار باید قرار دهد، اظهار کردند: انسانهایی که اهل کار و تلاش و خستگیناپذیر باشند و تنها برای رفع تکلیف کار نکنند. خیلی عظیمی از معلمان در زمره شهدا و ایثارگران قرار دارند و این نشان میدهد هدف آنها فقط شغل نبوده است.
آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کردند: شاخص سوم، برخوردار بودن از اخلاق اسلامی است. از آموزش و پرورش انتظار داریم که این ویژگی اخلاقی در معلم، متعلم و دانشآموز وجود داشته باشد تا آموزش و پرورش ما در حد تراز انقلاب اسلامی باشد.
ایشان، شاخص چهارم را کشف استعداد دانستند و افزودند: یکی از رسالتهای مهم آموزش و پرورش، کشف استعدادها است. حتی در دورترین و محرومترین نقاط کشور، استعداد و گنجینه های کشف نشده داریم که آموزش و پرورش باید آنها را کشف کند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه شاخص پنجم، ارزیابی و بازنگری نسبت به متون درسی است، اضافه کردند: سلسله متون درسی سالیان سال است که تدریس میشود که این متون باید با اقتضائات و نیازهای جامعه، بهروز شود.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری گفتند: ویژگی بعدی، علاوه بر متن دروس، انتخاب و گزینش معلمانی دلسوز و نقشآفرین است تا دغدغه زندگی آنان را بیانگیزه نکند، درس را با نشاط و شیوه و روش مناسب و با مشارکت دانشآموزان و در دانشگاه فرهنگیان نیز با مشارکت دانشجویان، آموزش دهد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه ویژگی هفتم آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی، برنامهریزی بر اساس سند تحول بنیادین و و پرهیز از گرتهبرداری از برنامههای وارداتی است، اظهار کردند: با استفاده از اساتیدی که میتوانند در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند با همافزایی باید افق آینده را بر اساس سند تحول بنیادین ترسیم کنند.
رسالت هشتم، تبیین اهداف آینده برای دانشآموزان است. دانشآموزی که وارد کلاس درس میشود باید بداند برای چه درس میخواند و آینده او با درس خواندن چگونه خواهد بود و اگر هدف و آینده برای او مشخص شود، راه را تا پایان ادامه میدهد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شاخص و رسالت بعدی آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی این است که به سند تحول بنیادین نباید به صورت بخشینگری دیده شود، خاطرنشان کردند: گاهی مشاهده میشود که به بخشهایی خوب پرداخته و بخشهایی به هر دلیل به خوبی توجه نشده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: شاخص یازدهم برای آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی، تعیین زمان برای رسیدن به اهداف است، گفت: باید برای خودمان زمان تعیین کنیم و بدانیم تا چه زمانی به اهداف کلان و اهداف جزئی خواهیم رسید.
ایشان با بیان اینکه یازدهمین شاخص این است که گاهی سند داریم اما ابعاد سند برای کسانی که در میدان عمل هستند، تبیین نشده است، خاطرنشان کردند: رهبر معظم انقلاب اسلامی گاهی اظهار نگرانی میکردند از اینکه برخی میگویند سند تحول بنیادین چیست و کجاست.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به شاخص دوازدهم و جایگاه رفیعی که معلم دارد، بیان کردند: از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، معلم باید بداند در سلسله جلیله انبیای الهی است. باید بداند کجا برود و چگونه سخن بگوید و اگر خود او مراقب رفتار و گفتارش نباشد از دیگران انتظاری نیست.
مسئولان آموزش و پرورش باید جایگاه معلم را ارتقا دهند. حمایت لفظی خوب است اما همه کار نیست بلکه گاهی باید پای درد دل و سخن معلم بنشینند و تا حد مقدور مشکلات موجود بر سر راه معلمان را برطرف کنند و دولت هم باید جزء نخستین اولویتهایش، رسیدگی به مسکن و معیشت معلمان باشد.
علاوه بر پاسداشت معلم توسط معلم، باید آموزش و پرورش، دولت و همه آحاد جامعه مقام معلم را پاس دارند، بهخصوص رسانهها نقش معلم را بهصورت برجسته جلوه دهند تا همه آرزوی معلم شدن داشته باشند.
آیت الله حسینی بوشهری، رسالت سیزدهم را عدالت آموزشی دانستند و خاطرنشان کردند: یعنی بین دورترین و محرومترین نقطه کشور و پایتخت و استانهای برخوردار باید عدالت آموزشی رعایت شود.
ایشان با اشاره به چهاردهمین رسالت آموزش و پرورش گفتند: رقابتی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی و خصوصی وجود دارد. آموزش و پرورش و دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت باید سطح مدارس دولتی را آنچنان ارتقا دهند که اولیا به مدارس دولتی اعتماد کنند و فرقی بین آنها نبینند.
پانزدهمین رسالت آموزش و پرورش این است که یکی از مسائل مهم ما بحث کار فرهنگی و تربیتی است. علاوه بر تعلیم، کار فرهنگی و تربیتی در مدارس را زیربنا قرار دهیم.
ایشان با بیان اینکه یکی از نگرانیها نسبت به مهدکودک و پیشدبستانیها است، ابراز کردند: تجربه ثابت کرده که اگر برونسپاری شود و کار به دیگران سپرده شود، آنها آنطور که خودشان میخواهند کار را انجام میدهند.
آیت الله حسینی بوشهری تاکید کردند: آموزش و پرورش باید گروه هدف را امیدوار به آینده قرار دهد.