نگاه امام رضاعلیه السلام به تبلیغ دین فرا ملیتی و جهانی است 1402/07/10

آیت‌الله حسینی بوشهری گفتند: روحانیت پای کار است. در میدان حضور دارد. غصه می‌خورد. دغدغه‌مند است. ولنگاری‌های جامعه را موقعی که می‌شنود یا می‌بیند، خواب بر خودش حرام می‌کند.

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در بازدید از مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس افزودند: دفاع مقدس رسانه بزرگ انقلاب اسلامی و دانشگاه عارفانی بود که به سر حد عرفان رسیدند و ره صد ساله را یک شبه طی نمودند و بسیاری به فیض عظمای شهادت نائل آمدند. گرچه ما با آنها همراه نشدیم؛ اما دل‌های ما با آنهاست.

آیت‌الله حسینی بوشهری ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره چند هزار شهید روحانیت، افزودند: این رشادت‌ها در کارنامه روحانیت ثبت خواهد شد و با غبار هیچ فتنه‌ای آلوده نخواهد شد.

دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از معاونت تبلیغ، مسئول و همکاران مرکز تبلیغ مجازی حوزه‌های علمیه، گفتند: سخنان رهبر عزیز و فرزانه انقلاب در موضوع تبلیغ و اولویت تبلیغ، با عنایت به اینکه فرمودند: «همه تلاش‌ها و فعالیت‌های حوزه باید خروجی‌اش تبلیغ باشد»، حقیقتاً بار ما را سنگین‌تر نمود. من با استفاده از کلام رهبر فرزانه انقلاب، به صراحت بیان می‌کنم که بلکه تمام عرصه‌های خدمت روحانیت، چه مقام افتاء و مرجعیت، چه مقام تدریس، چه مقام نویسندگی، چه مقام تحقیق و پژوهش و دیگر شئون روحانیت ـ مِن بدایتها الی نهایتها ـ یرجع الی التبلیغ.

امام جمعه قم در ادامه با اشاره به اهمیت تبلیغ در کلام نبی مکرم اسلام(ص) خاطرنشان کردند: خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) در امر تبلیغ، کلامشان را با ادات حصر آغاز می‌کنند و می‌فرمایند: «إنما أنا مبلغ، والله یهدی» (کنزالعمال، ج۶، ص۳۵۰). در جای دیگری نیز فرمودند: «إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق یا إنما بعثت معلما». یعنی پیامبر مکرم (ص)، خود را به عنوان یک مبلغ به جامعه معرفی می‌کنند. پیام کلام پیامبر اکرم؟ص؟ به شما طلاب عزیز این است که ‌ای فضلای عزیز! پیغمبرگونه عمل کنید. گرچه هدایت دست خداست و او باید دل‌ها را نرم کند؛ اما ما باید شرایط را در خودمان مهیا کنیم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در تبیین حدیثی از حضرت علی بن موسی الرضاعلیه السلام که فرمودند : «إذا نزلت بکم شدیدة فاستعینوا بنا علی الله عز و جل»، در پاسخ به کج‌اندیشان گفت: آن حضرت علیه السلام در این جا می‌فرمایند: اگر گره‌ای در کار شما پیدا شد،«فاستعینوا بنا علی الله» به تعبیر من «فاستعینوا علی الله بنا»؛ یعنی به وسیله ما کمک بطلبید از خدای متعال؛ منتها ما واسطه فیضیم. این جوابی است برای کج‌اندیشان که می‌گویند: شما چرا سراغ خدا نمی‌روید؟ سراغ امامانتان می‌روید؟ مستقیم سراغ پیغمبر می‌روید؟ می‌گوییم سراغ این‌ها که می‌رویم، رمز و رازی دارد؛ چون حضرات معصومین علیهم السلام پیش خدا آبرو دارند، عزت دارند و ما از اینها کمک می‌طلبیم تا خدا به ما نگاه کند؛ یعنی مقصد اصلی خداست.

دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه، ضمن تأکید به اهتمام جدی در برآوردن دغددغه‌های مقام معظم رهبری در امر تبلیغ، خاطرنشان کردند: دینداری امروز مردم به برکت تبلیغ مبلغان حوزه است. اگر همین مبلغان در جامعه ما نبودند، نه از تاک نشان بود امروز و نه از تاک‌نشان. البته دغدغه مقام معظم رهبری از آنچه در تبلیغ حوزه می‌گذرد، نیست؛ بلکه انتظارشان بیش از این است؛ چون نگاه رهبری به تبلیغ یک نگاه جهانی و بین‌المللی و نگاه ژرف و بلندی است و دغدغه ایشان از حوزه، دغدغه به‌حقی است و امیدواریم با توجه به برنامه‌های که مدیر حوزه در امر تبلیغ شروع نموده‌اند، ان‌شاءالله آن کانون‌های عظیم تبلیغی شکل بگیرد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) درباره شیوه صحیح تبلیغ، اظهار کردند: حضرت در روایتی می‌فرمایند: قولوا للناس کلهم حسنا مؤمنهم و مخالفهم؛ أما المؤمنون فیبسط لهم وجهه و أماالمخالفون فیکلمهم بالمداراة لاجتذابهم الی الایمان. فان استتر من‌ذلک بکف شرورهم عن نفسه و عن اخوانه المؤمنین». با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف، به زبان خوش سخن بگویید. مؤمن، به هم‌مذهبان، روی خوش نشان می‌دهد و با مخالفان، با مدارا سخن می‌گوید تا به ایمان، جذب بشوند و حتی اگر نشدند، با این رفتار، از بدی‌های آنان در حق خود و برادران مؤمنش، پیشگیری کرده است. بنابراین شیوه درست تربیت مبلغ؛ یعنی آن شیوه کارساز که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است، در حقیت مصداق بارز همین حدیث می‌باشد؛ چون زیباترین محتوا را اگر در شیوه نادرست بریزیم، پاسخ نمی‌گیریم. و اگر چناچه شیوه زیبا باشد و جذاب؛ اما محتوا خیلی عمق نداشته باشد، ممکن است با ارائه زیبا اثر بگذارد اما محتوای عمیق با شیوه ناصحیح پاسخ نمی‌دهد.

آیت‌الله حسینی بوشهری، کار سفیران هدایت، طرح امین و طرح بینات را از طرح‌های موفق حوزه دانستند و ضمن گلایه از برخی افراد که خدمات، تحولات و پیشرفت‌های حوزه را نادیده می‌گیرند، گفتند: روحانیت پای کار است. در میدان حضور دارد. غصه می‌خورد. دغدغه‌مند است. ولنگاری‌های جامعه را موقعی که می‌شنود یا می‌بیند، خواب بر خودش حرام می‌کند و این طرح سفیران هدایت، امین و طرح بینات از اتفاقات زیبای حوزه است. از روزی که این طرح‌ها و طرح‌های مشابه در حوزه شروع شده‌اند، خدمات عظیم اجتماعی در ساخت حسینیه‌ها، مساجد، خدمات جهادی مهمی در امر زلزله‌زده‌ها، سیل‌زده‌ها و خدمات تبلیغی برای مناطق صعب‌العبور را شاهد هستیم که در حوزه تاکنون به این گستردگی و سازماندهی شده نداشتیم. این، کارنامه درخشان روحانیت عزیز ماست. هر کس می‌خواهد بداند بداند و هر کس گوش‌ها را بسته است و نمی‌خواهد بداند، نداند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه، ضمن توصیه به دست‌اندرکاران مجتمع تبلیغ در تولید محتوای مناسب برای نوجوانان و جوانان تشنه معارف اهل‌بیت علیهم السلام اظهار داشتند: امیدهای آینده حوزه، امیدهای آینده عرصه تبلیغ. امیدهای آینده کارهای پژوهشی و محتوایی، امیدهای آینده مدارس ما و دانش‌آموزان عزیز جامعه، منتظر شنیدن کلمات شما هستند. حوزه علمیه به شما دل بسته است. من هم امروز آمده‌ام بگویم که گرچه ما به ظاهر مسئولیم، ولی دلمان مثل شما می‌تپد. به ما کمک کنید و فکر بدهید، ما با آغوش باز می‌پذیریم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در ادامه تأکید نمودند: امروز روزی است که همه باید آستین‌ها را بالا بزنیم. امروز روز تماشا کردن و تماشاچی بودن نیست. امروز روز خرده گرفتن به برادران‌تان نیست. امروز روز کمک کردن به برادران‌تان است. انگیزه آنها را برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بالا ببرید. انگیزه آنها را از بین نبرید. این را با عمق جانم عرض می‌کنم که هر نگاه صمیمی شما به مسئولان‌تان، راه‌گشاست و می‌تواند مسیر را هموار کند.

امام جمعه قم به شرح حدیثی از عالم آل‌محمد حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با عنوان«نقش احادیث اهل‌بیت علیهم السلام در هدایت بشریت به سعادت» پرداختند و گفتند: در کتاب شریف «عیون اخبارالرضا(ع) محدث جلیل، صدوق  روایت می‌کند از عبدالسلام بن صالح هروی قال: «رحم الله عبداً أحیا أمرنا؛ فقلت له: و کیف یحیی أمرکم؟چه کسانی امر شما را احیا می‌کنند؟ احیاگر مکتب شما چه کسانی هستند؟ قال: «یتعلم علومنا ویعلمها الناس؛ فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا» این کلام حضرت، مصداق بارز آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه است که می‌فرماید:« فلولا نفر من کل فرقة منهم طآئفة لیتفقهوا فی‌الدین ولینذروا قومهم» یعنی شناسنامه واقعی مبلغان دین به دست امام رضا (ع) است که فرمود: مبلغان و احیاگران مکتب اهل‌بیت(ع) کسانی هستند که در ردای« تعلم علومنا و یعلمها الناس» می‌باشند.

دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به نگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در تبلیغ، خاطرنشان نمودند: نکته‌ای که در این فقره از کلام حضرت «الذین یتعلم علومنا ویعلمها الناس» وجود نگاه فراملیتی و جهانی حضرت می‌باشد. می‌فرماید«یعلمها الناس» نمی‌گوید یعلمها الشیعه. یعنی ‌ای کسانی‌که می‌خواهید کار تبلیغی انجام بدهید، حداقل غیر از زبان فارسی با یک زبان دیگر هم باید آشنا باشید. متناسب با محیط تبلیغی و با زبان آنها تبلیغ کنید. پس«یعلمها الناس»؛ یعنی جهان در انتظار شماست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.