طلاب با ادبیات دنیا حرف بزنند / تقدیر از اجرای سیر مطالعاتی آثار و اندیشه‌های آیت‌الله العظمی خامنه‌ای1402/11/16

 

 

حضرت آیتالله حسینی بوشهری «دامت برکاته» در نشست رونمایی از طرح مطالعاتی «از توحید تا تمدن» سیر مطالعاتی آثار و اندیشه های آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی که در سالن همایش شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، ضمن تشکر از دست اندرکاران این طرح عنوان کردند: در دوران مدیریتی که در حوزه علمیه داشتم شروع این نوع کارها با طرح سیر مطالعاتی کتاب‌های استاد مطهری آغاز شد و تاکنون نیز آن طرح به قدرت خود باقی است و در کنار آن نیز طرح های دیگری نسبت به آثار آیت‌الله مصباح با عنوان طرح ولایت و اسلام ناب صورت گرفته است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته توسط معاونت تهذیب حوزه، گفتند: علاوه بر کتاب‌های متداول حوزوی که به عنوان برنامه درسی مطالعه می‌شود باید از تجربه گرانسنگ و آثار فاخر چهره های برجسته حوزوی باید بهره ببرند و با نوع استدلال، ورود در بحث و خروج در بحث آشنا شوند و متفکر رشد کنند تا بتوانند به به عنوان چهره های صاحب نظر و نظریه پرداز در مجامع داخلی و خارجی نقش آفرین باشند.

 

ایشان با بیان اینکه طلاب باید از جامعیت نسبی برخوردار باشند، اظهار کردند: گاهی حجاب معاصرت باعث می‌شود نسبت به مسائلی غفلت کنیم اما زمانی که در این راه کاری خوب صورت می‌گیرد نسبت به گذشته‌ای که کمتر توجه شده است صرف نظر می‌کنیم و می‌گوییم کار را پیگیر، استوار و خستگی ناپذیر دنبال کنید تا به نتایج خوبی برسید.

 

در گذشته کتاب‌هایی که توسط شورای عالی حوزه عرضه می‌‍شد تا الگوهای تربیتی و تهذیبی را معرفی‌ شوند و کیفیت تحصیلی، حالات معنوی شخصیت آن‌ها معرفی می‌شد که هر کدام ستاره پر فروغی بودند.

 

با توجه به اینکه انقلاب اسلامی با معماری امام خمینی (ره) شکل گرفته است و در ادامه نیز با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه پیدا کرده است، طلبه‌ها در محیط دیگری نسبت به گذشته زندگی می‌کنند و همراه تحصیل علم و کسب کمالات معنوی باید یک نگاه جامع نگر هم داشته باشند و علاوه بر بحث های حوزوی نسبت به نظام اسلامی، مسائل داخلی و بین المللی دیدگاه روشنی داشته باشند و بتوانند با ادبیات دنیا حرفی که نشأت گرفته از سرچشمه جوشان فرهنگ اسلام است، بزنند.

 

هدف طرح مطالعاتی «از توحید تا تمدن» سیر مطالعاتی آثار و اندیشه های آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی این است که طلاب از طریق مطالعه مستقیم آثار یک اندیشمند به افق اندیشه‌های او برسند و ۲۲۴ اثر کتب، تدریس‌ها، سخنرانی‌ها و... از شخصیت رهبر معظم انقلاب جمع آوری شده است.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور اضافه کردند: این آثار به گونه‌ای چینش شده است که اگر یک طلبه این مراحل را پشت سر بگذارد به یک نگاه جامع میرسد.

 

ایشان  با اشاره به کتاب انسان ۲۵۰ ساله اظهار کردند: این کتاب دلایل موضع‌ گیری‌های متفاوت ائمه (ع) را به خوبی نشان می‌دهد که همه این مسیر زندگی یک نفر با فراز و فرودهای خودش است که امیرالمومنین (ع) یک عمر ۲۵۰ ساله داشتند همان کاری را می‌کردند که سایر ائمه (ع) انجام داند که تعبیر انسان ۲۵۰ ساله نشان می‌دهد که ائمه (ع) هدف یکسان داشتند و اقتضائات زمان متفاوت بوده است و به طلاب توصیه می‌شود که این کتاب را مطالعه کنند.

 

رهبر معظم انقلاب از شخصیت های کم نظیر و در برخی ابعاد بی نظیر هستند و جامعیت کم نظیری دارند و جدا از آثاری که دارند در دیدارها و ملاقات‌هایی که با مجامع مختلف دارند به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انسان یقیین پیدا می‌کند متخصص این امر هستند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه اگر آثار ایشان با اساتید و برنامه درست در اختیار طلبه‌ها قرار بگیرد برای شناساندن بیشتر ایشان در جامعه موثر است، یادآور شدند: این طرح افق مبارکی است و در کنار تهذیب طلاب، معرفت و شناساندن انقلاب و مسائلی که رهبر معظم انقلاب طی طریق کردند را ادامه دهید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.