شاخص های «حوزه مطلوب» / حوزه های علمیه سخن جهانی داشته باشند96/06/23

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید(97-96) حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) شهرستان آمل، تحت اشراف  آیت الله العظمی جوادی آملی، با سخنرانی حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور و معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، وبا حضور علما، روحانیون، اساتید و طلاب، در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزار شد.

آیت الله حسینی بوشهری در این مراسم با اشاره به ایام پر خیر و برکت غدیر، فرمودند: در قرآن تنها در سه مورد خداوند در قبال نعمتی که به انسان داده است بر او «منت» گذاشته که این منت گذاشتن، نشانه این است که خداوند نعمت بسیار گرانسنگی را به انسان عطا کرده است.

نعمت هایی که خداوند به خاطر آن بر انسان منت گذاشته، یکی نعمت «اسلام» است، دیگری نعمت «نبوت» و سومین نعمت، نعمت «ولایت» است و چون نعمت ولایت نعمت تام و تمام است لذا عید سعید غدیر به عنوان بالاترین اعیاد می باشد.

ایشان در ادامه با اشاره به سابقه دیرینه حوزه های علمیه در حفظ و صیانت از ساحت دین، اظهار کردند: هسته اصلی حوزه های علمیه از زمان نبی اکرم(ص) تشکیل شد. بعد از ایشان اصحاب بزرگ حضرت، در محضر امیرالمومنین(ع) به تحصیل علم پرداختند و به همین ترتیب سایر ائمه(ع) با توجه به اقتضائات زمان خود مسیر تربیت شاگردان را ادامه دادند تا اوج آن در زمان امام صادق علیه السلام که حوزه به رشد و بالندگی رسید. بعد از این مرحله این مسیر با فراز و فرودهایی ادامه می یابد تا می رسیم به عصر غیبت کبری.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کردند: در زمان غیبت کبری، نقش علمای بزرگ که همواره برای رشد حوزه های علمیه و تربیت طلاب تلاش و اهتمام وافر داشتند بسیار دارای اهمیت است، اما سوال مهم این است که علمای بزرگ ما دنبال تاسیس چه حوزه علمیه ای بودند؟! یعنی حوزه مطلوب، باید دارای چه شاخص هایی باشد؟!

در این خصوص سه نگاه وجود دارد؛ از یک منظر، حوزه می تواند حوزه بی تحرک و راکدی باشد که نگاهی همواره به گذشته دارد و از اقتضائات روز بی خبر و از تحول و نوآوری گریزان است. در نگاهی دیگر برخی دنبال حوزه مدرن هستند که کاملا از گذشته خود غافل است و با آن مخالفت می ورزد و می خواهد گذشته را به صورت کامل کنار بگذارد. اما فارغ از این دو نگاه افراطی، حوزه ای مطلوب است که دارای شاخص های خاصی باشد.

ایشان در بیان و تشریح شاخص های حوزه علمیه مطلوب، گفتند: حوزه مطلوب اصالت های حوزوی را در نظر دارد، چشم خود را به گذشته نمی بندد، اما از سوی دیگر نیاز مخاطب و مقتضائات زمان را نیز در نظر می گیرد، همواره گذشته را می بیند و از سویی نیازهای امروز را نیز می بینند و از سوی دیگر از آینده هم غافل نیست و برای آن برنامه ریزی می کند.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این که حوزه باید همواره توجه به اصالت ها و توجه به تحول را همزمان مدنظر داشته باشد، تصریح کردند: حوزه مطلوب، زمان زده نیست، بلکه آگاه به زمان است، اسیر فرهنگ و رسوم نیست، بلکه از بالا نیازهای حقیقی جامعه را می بیند و برای آنها برنامه ریزی دارد، تنها یک بعدی نمی اندیشد، منحصر به فقه و اصول نیست، جایگاه فقه و اصول محترم است، اما سایر علوم نیز باید در حوزه به صورت جدی حضور داشته باشند. حوزه مطلوب از هر جهت اخلاق محور است لذا خروجی حوزه باید تقوا و خداترسی باشد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایت امیرالمومنین علی علیه السلام، ابراز داشتند: حضرت در نهج البلاغه ویژگی هایی را برای جویندگان علم بر می شمارد که در خصوص طلاب مصداق بیشتری دارد. امیرالمومنین(ع) می فرماید طلبه باید روح پرسشگری داشته باشد، پر کار باشد و تلاش و کوشش فراوان داشته باشد، تهذیب نفس داشته باشد، همواره حرمت اساتید خود را حفظ کند و در نهایت همه اینها را از خداوند طلب کند. مجموعه این ویژگی ها در کنار داشتن یک نگاه جهانی ویژگی های طلبه مطلوب حوزه های علمیه می باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.