آیت الله حسینی بوشهری:انسان در گِرو اعمالش 96/07/25

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم طی سخنانی در حاشیه درس تفسیر خود با بیان روایاتی فرمودند: قال مولینا الإمام الکاظم (ع): «مَنْ كَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْرَاضِ النَّاسِ أَقَالَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النَّاسِ كَفَّ اللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»[1].

در روایت مذکور به آثار اخروی اعمال انسان اشاره شده است. اعمال انسان با پاداشی که به او داده می‎شود مرتبط است، البته گاهی خداوند متعال از باب تفضل چیزی را که انسان استحقاق آن را ندارد، به او عطا می‎کند، اما عمده ثواب و عقاب‎ها به اعمال و رفتار خودِ انسان بستگی دارد که اگر عمل نیک از او سر زند مستحق ثواب و پاداش و اگر عمل بد از او صادر شود مستحق عقاب و عذاب خواهد بود.

امام کاظم (ع) در این روایت فرموده است که کسی که خود را از ریختن آبروی دیگران باز دارد، خداوند متعال در روز قیامت از لغرش‎هایی که از او سرزده است صرف نظر خواهد کرد [و سرپوش بر آنها خواهد گذاشت] و کسی که در دنیا از غضب نسبت به دیگران خودداری کند، خداوند متعال روز قیامت نسبت به او غضب نخواهد کرد. 

متأسفانه در جامعه کنونی، همّ و غم برخی افراد این است که آبروی دیگران را ببرند و همیشه به دنبال بر ملا کردن نکات ضعف افراد می‏باشند؛ در حالی که حفظ آبروی مؤمن در آیات و روایات متعددی مورد تأکید واقع شده است، ولی بعضی به خود اجازه می‎دهند که با آبروی دیگران بازی کنند و حریم دیگران وارد شده و حرمت شکنی کنند و فکر می‎کنند که با بردن آبروی دیگران، آبروی آنها حفظ خواهد شد؛ در حالی که با این کار به خودش ضربه می‎زنند؛ همان‎گونه که در روایت نیز آمده است: «مَنْ حَفَرَ لِأَخِيهِ بِئْراً أَوْقَعَهُ اللَّهُ فِي بِئْرِهِ»[2]؛ کسی که برای بردارش چاهی حفر کند، خداوند متعال خودِ او را در چاه خواهد انداخت.

ضرب المثلی نیز بدین مضمون آمده است: «چاه مکن بهر کسی، اول خودت دوم کسی».

اما اگر کسی به حفظ آبروی دیگران بپردازد، خداوند روز قیامت از لغزش‎ها و خطاهایی که از او سر زده است چشم پوشی خواهد کرد و آنها را بر ملا نخواهد کرد.  

روایت دوم: عن مولینا الإمام الکاظم (ع): «... وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ وَ الصِّدْقُ يَجْلِبَانِ الرِّزْقَ وَ الْخِيَانَةُ وَ الْكَذِبُ يَجْلِبَانِ الْفَقْرَ وَ النِّفَاقَ...»[3].

امام کاظم (ع) در این روایت به آثار دنیوی اعمال انسان اشاره کرده است و فرموده است که اداء امانت و راستگویی، رزق و روزی [زیاد] را برای انسان به ارمغان خواهد آورد و در مقابل، خیانت و دروغ‎گویی فقر و نفاق را به دنبال خواهند داشت [و انسان گرفتار فقر و نفاق خواهد شد].



[1]. حسن بن على، ابن شعبه حرانى، تحف العقول، ص390‏.

[2]. عبدالواحد بن محمد، تمیمی آمدی، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص419، ح9606.

[3]. حسن بن على، ابن شعبه حرانى، تحف العقول، ص403‏.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.