صحیفه سجادیه نسخه تامین نیازی های مادی و معنوی است/ کشورهای به ظاهر مسلمان کورکورانه از آمریکا پیروی می کنند96/07/26

عضو شورای عالی حوزه در کنگره امام سجاد(ع) گفتند: صحیفه سجادیه در سال های اخیر چنان رونقی پیدا کرده که امروز که کنگره عظیم امام سجاد(ع) در اقصی نقاط جهان برگزار می شود و این نشان دهنده جاذبه این اثر گرانسنگ است.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در هفتمین کنگره امام سجاد علیه السلام، در بندرعباس، پیرامون مسئولیت پذیری در پرتو صحیفه سجادیه، اظهار کردند: این کتاب ارزشمند جلوه های مسئولیت پذیری و عواقب عدم مسئولیت پذیری را به مسلمانان گوشزد می کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با اشاره به صاحب اختیار و اراده بودن انسان و همچنین شرافتی که بر دیگر مخلوقات دارد، خاطرنشان کردند: اراده و اختیار بزرگترین پشتوانه مفاهیم اخلاقی از جمله مسئولیت پذیری است.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با بیان اینکه افرادی که براساس وظیفه عمل نمی کنند و به زندگی دنیا به عنوان زندگی مادی نگاه می کنند از منظر قرآن و روایات دچار غفلت و بحران هویتی هستند، تصریح کردند: انسان ها از نظر مسئولیت پذیری به 3 دسته تقسیم می شوند، عده ای مسئولیت پذیرند، عده ای بی تفاوت و عده ای مسئولیت گریز هستند.

ایشان با اشاره به اینکه خداوند از انسان ها خواسته که مسئولیت پذیرباشند، ابراز کردند: اعضا و جوارح بدن ما در قیامت به خاطر مسئولیتشان مورد پرسش قرار می گیرد، چرا که خداوند برای هر یک از اعضا مسئولیتی در نظر گرفته است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه انسان گاهی در رابطه با ارحام و گاهی در مورد عهد و پیمان مورد سوال قرار می گیرد یادآور شدند: انسان به خاطر اراده و اختیار و تکلیفی که بر عهده اوست باید پاسخگو و مسئولیت پذیر باشد و بر این اساس نمی تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

بالاترین معرفت معرفت به خداوند است چنان که در روایت آمده هرکس خدا را شناخت بیهوده سخن نمی گوید بی اساس حرف نمی زند و همه چیز را وارد دستگاه گوارشش نمی کند براین اساس این آدم همت می کند برای خدا قیام کند نماز بخواند روزه بگیرد.

اگر کسی خدا را شناخت و در برابر خدا احساس مسئولیت کرد دیگر نسبت به خود، خانواده و اموالش حساب باز نمی کند بلکه همه حساب ها را برای خدا باز می کند و اگر این اشیا در مسیر محبت الهی قرار گرفتند آن ها نیز جایگاه پیدا می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری، پیرامون ویژگی های انسان های مسئولیت گریز، خاطرنشان کردند: انسان های مسئولیت گریز دچار فراموشی خدا و در نتیجه آن خود فراموشی و بحران هویت می شوند، تحت تاثیر آرای دیگران قرار می گیرد و کورکورانه وارد میدان می شود.

ایشان درخصوص کشورهای به ظاهر مسلمان که از استکبار جهانی حمایت و کورکورانه از آمریکا پیروی می کنند، تصریح کردند: وقتی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا سخنی علیه ایران می گوید این مزدوران کورکورانه از او تبعیت می کنند، چراکه این افراد خود را گم کرده اند، براین اساس این انسان های مسئولیت گریز به جای آن که در میانمار وارد میدان شوند و جلوی نسل کشی مسلمانان را بگیرند، امکانات را در اختیار افرادی قرار می دهند تا مسلمانان را در مرزهای خودشان بکشند که به گفته قرآن دچار عذاب سختی خواهند شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات قرآن کریم بیان کردند: مسئولیت گریزی انسان را به جایی می رساند که قرین شیطان می شود.

ایشان با بیان اینکه مسلمانان ارزش و مقدار کتاب صحیفه سجادیه را ندانسته اند، افزودند: روزی که آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) یک نسخه از این کتاب را برای عالم بزرگ اهل سنت مصر جناب طنطاوی می فرستد. او می گوید یکی از بدبختی های ما مسلمانان است که تاکنون این کتاب گرانقدر از سلاله پیامبر(ص) را نشناخته ایم و در ادامه ابراز می کند هرچه به این کتاب نگاه می کنم از سخن مخلوق بالاتر و از سخن خالق پایین تر است.

ابن جوزی می گوید امام زین العابدین(ع) اگر این املا و انشا و کیفیت سخن گفتن او به پیشگاه پروردگار عالم نبود، ما امروز نمی دانستیم به چه کیفیت استغفار کنیم و به خداوند عرض حال کنیم.

صحیفه سجادیه در سال های اخیر چنان رونقی پیدا کرده که امروز کنگره عظیم امام سجاد(ع) در اقصی نقاط جهان برگزار می شود و این نشان دهنده جاذبه صحیفه سجادیه است.

در یکی از دعاهای ارزنده این کتاب آمده است «خداوندا روز و شب و تمام ایام ما به ما این توفیق را عنایت کن تا در جهت خیر در جامعه اسلامی گام برداریم و از بدی های و زشتی ها مهاجرت کنیم و از سنت ها به خوبی حراست کنیم و نگذاریم بدعت ها به جای ارزش ها قرار بگیرد، امر به معروف و نهی از منکر کنیم و از اسلام پاسداری کنیم، برای دین هزینه کنیم نه اینکه دین را هزینه دنیای خود قرار دهیم، باطل را کوچک و حقیر کنیم و پرچم حق را بر افراشته و آن را بزرگ بشماریم، کنار محرومان جامعه باشیم و از آنان فریادرسی کنیم»، سپس امام(ع) به ما می آموزند که اگر خطایا کوتاهی مرتکب شدیم با شجاعت عذرخواهی کنیم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.