خطابه و منبر بزرگترین سنگر جنگ نرم است / خلاءتربیت مبلغ در حوزه احساس می شود96/08/02

عضو شورای عالی حوزه های علمیه فرمودند: خطابه و منبر بزرگترین سنگر جنگ نرم است و می تواند هر جایی وارد می شود با سخنان خود غوغا کرده و به مردم بصیرت دهد.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در مراسم افتتاحیه نهمین دوره آموزشی روش سخنرانی مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان که درسالن اجتماعات مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه علمای ربانی مبلّغ فرهنگ، دین و بازدارنده ضد ارزشها می باشند، گفتند: عمل روحانیت حجت مقبول و شناخته شده است و مردم وقتی سخن روحانی را می شنوند به حرف او گوش می دهند، برای سخن او حجیت قائل اند؛ این نشان از جایگاه علمای ربانی است.

نائب رئیس جامعه مدرسین با تاکید براینکه روحانیت و علمای ربانی ادامه دهنده راه انبیاء الهی می باشند، به روایتی از پیامبر(ص) که فرموده« إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ ...»  به جایگاه روحانیت و علمای ربانی اشاره کرد و اظهار داشتند: این خلفاء کسانی هستند که درحوزه نمی مانند، به دنبال ترویج دین و تبلیغ ارزشها می روند و درحقیقت احیاء گر معارف و علوم حقیقه وحیانی و اهل بیتی(ع) هستند.

خلفاء کسانی اند که به درستی سخنان اهل بیت(ع) را به مردم می رسانند و همه را دنباله رو مکتب محمدی(ص)، علوی و رضوی می کنند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید براینکه روحانیت شغل نیست، بلکه سراپا مسئولیت است، افزودند: انبیاء الهی شغل نداشتند بلکه مسئولیت داشتند؛ بنابراین روحانیت جای در پای انبیاءالهی گذاشته اند و در ادامه همان مسیر می باشند.

 امام جمعه قم با بیان اینکه در روایتی معصوم(ع) فرموده: «درآخرت به خلفاء خلعت و جایزه می دهند» گفتند: آنها کسانی هستند که تفقه عمیق در دین می کنند و بر دانش خود می افزایند، برای تبلیغ دین خسته نمی شوند، دارای اراده  قوی هستند و به ارشاد جامعه می پردازند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه مبلغ موفق کسی است که  مجهز به علوم باشد، دارای علم و توانایی قوی در فهم حدیث و سخنان اهل بیت(ع) و فهم قرآن باشد، ادامه دادند: عنصر دیگر موفقیت مبلغ، عمل و رفتار او با مردم است؛ اگر عالم  بی عمل باشد، هیچ ارزشی ندارد. بنابراین قبل از مبلغ شدن برخورداری از دانش لازم و کافی ضروری است.

نائب رئیس جامعه مدرسین با تاکید براینکه جمع شدن این همه مبلغ و طلبه برای یادگیری درست تبلیغ و خطابه بیان نشانه خلاء جدی درحوزه است و در گذشته به صورت خود جوش یاد گیری تبلیغ و سخنرانی برگزار می شد، افزودند: هر مبلغی لازم است، برای موفق  شدن باید قوی و درست و با اراده عمل کرده و خسته نشد.

ایشان با بیان اینکه مبلغ ضرورت دارد، ملا باشد و بتواند آیات و رایات را درست و صحیح بخواند، اظهارداشتند: اگر مرحوم فلسفی، فلسفی شد، چون قوی و درست در حوزه درس خواند و به نکات ادبی و عربی، منابع، تفیسر قرآن به درستی آشنا بود و با تبلیغ سخنگوی حوزه شد.

عضو خبرگان رهبری با تاکید براینکه در شرایطی قرار داریم که انواع شبهات و فضای مجازی همه جا را پر کرده و جامعه و ذهن جوان آلوده به شبهات روز است، گفتند: اگر قصد موفقیت دارید باید عالم قوی و عامل باشیم.

 امام جمعه قم  با بیان این که قبل ازسخن گفتن، مبانی دینی و اخلاقی درخود تجلی دهیم تا مردم با رفتار مبلغ جذب دین شوند، افزودند: در خیلی از اوقات رفتاری درست از مبلغ کار چندین سخنرانی خواهدکرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه لازم است اخلاق و رفتار مبلغ زبانزد باشد؛ اگر درشهری به تبلیغ رفتیم عالمی بهتر و قوی وارد شهر شده این عالم را برخود ترجیح دهیم افزودند: بزرگان دین این گونه موفق بوده اند که وقتی عالمی قوی تر را می دیدند خود به روستای دیگر که روحانی نداشت می رفتند و این طور اثر گذاشتند.

نائب رئیس جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه اگر روحانی این مسائل اخلاقی و رفتاری را رعایت کند، می تواند بسیار اثر گذار باشد، عنوان کردند: لسان وگفتار، عقبه نیاز دارد که مهمترین آن تهذیب نفس، سجاده نمازشب، اخلاق و عمل به دین است.

ایشان با بیان اینکه فعالیتی که برای رضای خدا باشد اثر و برکت آن دو چندان خواهد بود، افزودند: بزرگان گذشته حتی از گفتار و زبان خود مراقبه می کردند تا مبادا گرفتار حق الناس و دیگر مسائل شوند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفتند: خطابه و منبر بزرگترین سنگر جنگ نرم است و می تواند هر جایی وارد می شود با سخنان خود غوغا کند و به مردم بصیرت دهد.

دیدگاه‌ها   

رسول زاده
#2 رسول زاده 1396-08-03 16:37
سلام آقا سید من نوکر شما و جد شما هستم یکی از اطرافیان شما روش زندگیتان را برام توضیح داد واقعا درود بر شرف شما.اگر این نوع زندگی کردن را سر لوحه قرار می دهم
نقل قول کردن
سید حشمت مهریزی
#1 سید حشمت مهریزی 1396-08-02 12:28
سلام علیکم با داشتن افرادی چون قرائتی که در برنامه زنده از پامنبریش معذرت خواست شما برگ برنده ای دارید باید از امثال او استفاده کنین تا خیلی خطیب توانا بشن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.