گناه، مانع نماز شب است 96/10/26

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته» در حاشیه درس تفسیر خود با اشاره به اینن مطلب که گناه، مانع نماز شب است فرمودند:خداوند متعال انسان را مشمول توفیقات خودش قرار می‎دهد و این انسان است که به دست خودش موانعی را ایجاد می‎کند تا توفیقات از او سلب شوند. توفیقات زیادی؛ از جمله صله رحم، تلاوت قرآن، نماز با حضور قلب، درس خواندن و امثال آن در زندگی انسان وجود دارد که انسان گاهی از این توفیقات برخوردار می‎شود و گاهی علل و موانعی، این توفیقات را از او سلب می‎کنند. امام جواد (ع) فرموده است: «الْمُؤْمِنُ‏ يَحْتَاجُ‏ إِلَى‏ ثَلَاثِ‏ خِصَالٍ‏ تَوْفِيقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ»[1]؛ مؤمن به سه خصلت نیازمند است؛ اول، توفیق از جانب خداوند متعال است، دوم، موعظه‎گر از درونش است و سوم، قبول نصحیحت از کسی که او را نصیحت می‎کند.

مقصود از توفیقات الهی این است که خداوند متعال اسباب ورود در آنچه زمینه رشد معنوی انسان را فراهم می‎کند، مهیا سازد. در راستای این مسأله این سؤال مطرح است که چرا ما انسان‎ها با اینکه دوست داریم نماز شب را بخوانیم، از نماز شب محروم می‎شویم، سه روایت خوانده می‎شود که به ما کمک می‎کند این مسأله را علاج کنیم.

روایت اول: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع)؛ فَقَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي قَدْ حُرِمْتُ الصَّلَاةَ بِاللَّيْلِ، فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ: «أَنْتَ‏ رَجُلٌ‏ قَدْ قَيَّدَتْكَ‏ ذُنُوبُكَ‏»[2].

شخصی خدمت امام علی (ع) رسید و گفت که ای امیرالمؤمنین (ع) من از خواندن نماز شب محروم شده‎ام، آن حضرت (ع) فرمود که تو شخصی هستی که گناهانت تو را به بند و زنجیر کشیده است.

بیدار شدن برای نماز شب توفیقی است که نصیب هر کسی نمی‎شود و انسان برای کسب این توفیق باید از گناه و معصیت دوری کند چرا که گناهان و معاصی باعث می‎شوند که توفیقات زیادی از انسان سلب شوند که یکی از آن توفیقات، خواندن نماز شب است. گناه انسان را به بند و زنجیر می‎کشد و نمی‎گذارد که انسان برای خواندن نماز شب از خواب بیدار شود.

یکی از چیزهایی که می‎تواند به انسان کمک کند تا بتواند صبح، زودتر از خواب بیدار شود و به عبادت بپردازد، این است که انسان در شب زود بخوابد. اینکه به نماز عشاء، نماز خفتن گفته می‎شود به همین خاطر است که انسان بعد از اینکه نماز عشاء را خواند باید زود بخوابد تا صبح نیز زودتر از خواب بیدار شود و به عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال بپردازد، ولی متأسفانه فرهنگ کنونی جامعه عوض شده است و انسان تا پاسی از شب به تماشای تلویزیون می‎نشیند و یا مشغول سرک کشیدن به سایت‎های مختلف در اینترنت و فضای مجازی، مثل تلگرام و اینستاگرام و امثال آن است و برای نماز صبح با سختی بیدار می‎شود و یا اصلاً بیدار نمی‎شود.

روایت دوم: قال مولینا الإمام الصادق (ع): «إِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ الْكَذِبَةَ فَيُحْرَمُ بِهَا صَلَاةَ اللَّيْلِ فَإِذَا حُرِمَ بِهَا صَلَاةَ اللَّيْلِ حُرِمَ‏ بِهَا الرِّزْقَ»[3].

امام صادق (ع) فرموده است که انسان، گاهی دروغ می‎گوید، پس با آن دورغ، انسان از نماز شب محروم می‎شود، پس اگر انسان از نماز شب محروم شود، از رزق محروم خواهد شد.



[1]. فیض کاشانی، الوافی، ج26، ص284.

[2]. علامه مجلسی [محمد باقر]، بحار الانوار [ط- بیروت]، ج84، ص146.

[3]. همان.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.