قم باید الگویی برای شهرهای داخلی و خارجی باشد96/10/26

نایب رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه زائران بسیاری از کشورهای مختلف وارد قم می‌شوند، گفتند: فعالیت‌های فرهنگی در این شهر باید قم را به الگوی شهرهای داخلی و خارجی تبدیل کند.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته» پیش از ظهر سه‌شنبه در دیدار با مجریان جشنواره نمایشی «شهر خوب شهروند خوب» که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه اگر فرهنگ یک جامعه خوب باشد، سایر مسائل کشور از جمله اقتصاد نیز اصلاح می‌شود، اظهار کردند: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از رویکرد انقلاب اسلامی ایران فرهنگی است، نام مجموعه فرهنگی شهر خوب شهروند خوب نیز نام جذابی است و امیدواریم تأثیرات خوبی نیز داشته باشد.

ایشان با بیان اینکه رویکرد بسیاری از نهادهای کشور مسائل فرهنگی است، افزودند: نهادهای بسیاری در کشور وجود دارند به فعالیت‌های فرهنگی مشغول هستند اما متأسفانه تعامل و یکپارچگی در میان این نهادها و مجموعه‌ها وجود ندارد و این از مشکلاتی است که باید برطرف شود تا در مسائل فرهنگی به نتایج بهتر برسیم.

امام جمعه قم با تأکید بر وجود اتاق فکر در مجموعه‌های فرهنگی، خاطرنشان کردند: تشکیل اتاق فکر در نهادها و مجموعه‌های فرهنگی و هم‌افرایی و تعامل در امور فرهنگی می‌تواند تأثیرات دوچندانی داشته باشد بنابراین توجه به این مسئله ضرورت دارد.

تمام نهادها و مجموعه‌های فرهنگی باید به صورت مداوم با یکدیگر تعامل و ارتباط داشته باشند، مدیران مجموعه‌ها باید جلسات مشترک برگزار کنند تا از تجارب یکدیگر استفاده کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه تبلیغ چهره به چهره تأثیر زیادی در سامان بخشیدن به مسائل فرهنگی کشور دارد، تصریح کردند: برای نتیجه گرفتن در جشنواره‌های فرهنگی باید تمام آداب لازم رعایت شود، چرا که اگر یک حرکت فرهنگی بدون مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند آغاز شود، نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

ایشان با تأکید بر ضرورت برخورد مناسب با مردم گفتند: یکی از مسائل بسیار مهم در امور فرهنگی، جذب مردم جامعه است و باید توجه داشته باشیم که جذب مردم با ادبیات مناسب و احترام صورت می‌گیرد؛ در برخورد و صحبت با مردم نباید امر و نهی باشد بلکه باید اثرات آن فعالیت فرهنگی برای مردم تبیین و تشریح شود تا مردم به سمت آن جذب شوند.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کردند: مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که علاوه بر مردم کشور، زائران بسیار زیادی از کشورهای مختلف وارد شهر قم می‌شوند بنابراین فعالیت‌های فرهنگی در این شهر باید به‌گونه‌ای باشد که قم از همه لحاظ الگویی برای شهرهای داخلی و خارجی باشد.

مسئولان و مدیران فرهنگی نباید تنها به شرح وظایف خود اکتفا کنند بلکه باید فکر پرکردن خلأهای موجود در جامعه باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.