براساس آیات الهی گناه به روح و روان انسان آسیب وارد می‌کند97/03/20

امام جمعه قم با بیان اینکه گناه به روح و روان انسان آسیب وارد می‌کند، گفتند: مشکلات نتیجه اعمال انسان است بر اساس آیات الهی انسان باید مراقب اعمال و رفتار خود باشد زیرا بازتاب اعمال به خود انسان بر می‌گردد.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» امام جمعه قم، در مراسم احیای لیالی قدر که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفتند: خداوند متعال شرایط و فرصت‌هایی برای انسان‌ها قرار داده تا بتوانند از آنها حداکثر استفاده را ببرند.

ایشان افزودند:موضوع سخن امشب من تحت عنوان بازتاب عمل انسان و هشدارهای تربیتی قرآن است، ما انسان‌ها عملی انجام می‌دهیم که آن عمل دارای عکس العمل است و آثار و بازتابی دارد.

مثلا اگر کسی قرص آرامبخش بخورد بازتاب آن رفع خستگی، نشاط و شادابی روحی و روانی اوست اما اگر به جای قرص آرامبخش قرص سیانور بخورد عکس العمل آن عبارت است از بهم خوردن مزاج، حالت تهوع و ممکن است حتی خوردن این قرص به مرگ او بیانجامد.

امام جمعه قم با بیان اینکه دو نکته در رابطه با عکس العمل و بازتاب وجود دارد ابراز کردند: نخست اینکه عکس العمل ارتباط مستقیمی با خود عمل دارد. شدت عمل این اثر را می‌گذارد که بازتاب آن هم شدید باشد به عنوان نمونه وقتی شما توپی را به زمین می‌زنید این زمین زدن توپ دو حالت است گاهی آرام توپ را به زمین می‌زنید برخاستن این توپ با ارتفاع کم و محدود از زمین تحقق پیدا می‌کند این ارتفاع کم و محدود عکس العمل توپ زدن شما به زمین در حالتی است که با شدت توپ را زمین نزده‌اید اما اگر یک توپ را با شدت به زمین بزنید ارتفاع توپ هنگام برخاستن از زمین بیشتر است و این نشان دهنده آن است که عکس العمل، متناسب با عملی است که انجام می‌گیرد. اگر عمل شدید بود عکس العمل آن هم شدید است و اگر عمل خفیف بود عکس العمل آن هم خفیف است.

ایشان درباره عکس العمل اعمال گفتند: در ذهن ما این است که دنیا دار عمل و سرای عمل و آخرت سرای پاداش و کیفر است اما قانون کیفر و پاداش منحصر به آخرت نیست در همین دنیا نیز بر اساس آیات و روایات و تجربه ما و بر اساس آنچه در تاریخ مشاهده می‌کنید اینگونه نیست که عکس العمل اعمال ما تنها منوط به آخرت باشد بلکه بخشی از عکس العمل اعمال ما در همین دنیا به ما می‌رسد.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: آیاتی در قرآن داریم که به ما توجه می‌دهد هم عکس العمل خوب را به ما نشان می‌دهد و هم بازتات عمل بد ما را. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید اگر مردم اهل یک منطقه دارای دو خصوصیت ایمان و تقوا باشند ما درهای برکت را از آسمان و زمین به روی آنان می‌گشاییم، این نتیجه عمل خوب است، باور و اعتقاد خوب است که خدا باب برکات را به روی آنها می‌گشاید.

امام جمعه قم با استناد به آیه دیگر ابراز کردند: اگر به جای ایمان و تقوا مردم حق و آیات الهی را تکذیب کردند نتیجه این عملکرد آنان کیفر است، پس نتیجه عمل خوب و ایمان و تقوا این است که نعمتها را به سوی انسان سرازیر می‌کند و نتیجه جبهه گرفتن در مقابل حق این است که آنان را به عذاب الهی مبتلا می‌کند.

ایشان با بیان اینکه مشکلات و سختی‌های انسان از ناحیه خداوند و یا دین اسلام نیست، گفتند: مشکلات نتیجه اعمال انسان است خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مراقب اعمال و رفتار خود باشید زیرا بازتاب اعمال به خود انسان بر می‌گردد. منشا آسیب‌های اجتماعی و مستجاب نشدن دعاها خود مردم هستند برای مثال زمانی که فرزندان رها می‌شوند و به تربیت آنان توجه نمی‌شود چگونه والدین می‌توانند از رفتار بد فرزندانشان شکوه و شکایت داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه برخی گناهان پرده‌های عصمت و احترام را از بین می‌برد، عنوان کردند: برخی گناهان باعث بدبختی و نغمت در زندگی می‌شوند برخی دیگر مانع استجابت دعا هستند این همان نتیجه عمل و عکس العمل است.

گناهان تنها به جسم انسان آسیب و سختی وارد نمی‌کنند بلکه روح و اندیشه انسان را هم تاریک می‌کند از این رو انسان برای پیشگیری انسان باید از گناه اچتناب کند.

ایشان با تاکید براینکه انسان باید از مال حرام پرهیز کند، اظهار داشتند: کسب مال طیب از عوامل استجابت دعا و تربیت درست فرزندان می‌شود. قرآن کریم درباره درمان بیماری‌های گناه می‌فرماید: درب توبه به روی انسان باز است و هر زمان که انسان از گناه خود پشیمان شود خداوند توبه آنان را قبول می‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کردند: استغفار بستر ساز توبه است از این رو اولین قدم توبه پشیمانی و ندامت است انسان بعد از این مرحله نباید بسوی آن گناه بازگردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.