دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفتند: تدوین شناسنامه تبلیغی مناطق ضروری است و فعالیتهای تبلیغی هم باید دیدهبانی همه جانبه شوند.
حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، در دیدار حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به سیر تحولی در نظام تبلیغی اظهار داشتند: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ مجموعه رسمی برای ساماندهی امور تبلیغی وجود نداشت و مردم در مناسبتهای مذهبی احساس میکردند به مبلغان دینی نیاز دارند و با مراکز حوزوی قم و دفاتر مراجع تقلید تماس میگرفتند و سخنرانان چیره دست، مجالس را اداره میکردند.
با همه نارساییها و نابسامانیهایی که کار تبلیغی در گذشته داشت، مردمی بودن امور تبلیغی یکی از ویژگیهای آن زمان بود و مردم عهده دار کار تبلیغ دین بودند.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد که اقدامی بهجا بود و شخصیتهای بزرگواری در رأس این مجموعه قرار گرفتند و کارهای خوبی انجام شد؛ اما به تدریج، مردمی بودن امور تبلیغی کمرنگ شد. اکنون هر چه تلاش میشود رابطه مردم با مبلغان دینی به حالت قبل برگردد نمیشود.
امام جمعه قم بر لزوم تأمین محتوای مورد نیاز مبلغان دینی در سفرهای تبلیغی تأکید کردند و اظهار داشتند: اقداماتی برای تأمین محتوایی نیازهای مبلغان دینی انجام میشود ولی بین آنچه که مردم نیاز دارند و آنچه روحانیون برای تبلیغ آماده میکنند فاصله زیادی وجود دارد.
آیتالله حسینی بوشهری، تدوین پرونده تبلیغی برای هر منطقه را یکی از ضرورتهای تبلیغ مؤثر دانستند و تأکید کردند: همان گونه که در امور نظامی کوچکترین حرکت دشمنان رصد میشود در فعالیتهای تبلیغی هم باید دیدهبانی همه جانبه داشته باشیم.
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم تبیین مفاهیم دینی متناسب با نوآوریها و نیازهای انقلاب اسلامی تأکید کردند و افزودند: فضای تبلیغ دین باید به گونهای باشد که اعتقادات مردم تحت تأثیر تکانههای اقتصادی قرار نگیرد.
ایشان آمادگی حوزه علمیه را برای تربیت نیروهای زبده در عرصه تبلیغ و همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کردند و افزودند: همه باید کمک کنیم فضای تبلیغی در طراز انقلاب اسلامی باشد
آیتالله حسینی بوشهری گفتند: تبلیغ دین یک کار تخصصی است و باید چهرههایی تربیت شوند که در سطح ملی نقش آفرین باشند.