بسم الله الرحمن ارحیم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
« الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و الهداة المهدیین و لعن الدائم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین امین یا رب العالمین»
السلام علیک یا حجه الله، اسلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزو جل أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطا کما ملئت ظلماً و جورا»
«عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی»
عن جابر عن أبی جعفر(علیه السلام) قال خطب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلواتالمصلین: «خَطَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَقَالَ: أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذِي هُوَ وَلِيُّ ثَوَابِكُمْ- وَ إِلَيْهِ مَرَدُّكُمْ وَ مَآبُكُمْ فَبَادِرُوا بِذَلِكَ قَبْلَ الْمَوْتِ»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه میکنم. وجود مقدس امیرمؤمنان در یکی از خطبههای روز جمعه سفارش به تقوا کردند، فرمودند: «أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذِي هُوَ وَلِيُّ ثَوَابِكُمْ» خدای بزرگ و مهربانی که، این خدای متعال ثواب شما به دست اوست، پاداش شما به دست اوست.بازگشت شما به سوی اوست«إنا لله و إنا إلیه راجعون» فرمود: تقوای الهی پیشه کنید قبل از اینکه مرگ به سراغ شما بیاید، مرگی که به تعبیر حضرت دلهای تسخیر ناپذیر، فرار شتابان و سریع نیز نمیتواند جلوی مرگ را بگیرد. مرگ برای همه ما، کوچکمان، بزرگمان، مردمان، زنمان، فقیرمان و غنیمان قطعی است بهترین راهکار برای آن عالم تقوا است. در خطبه اول از آنجا که بحث ما پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام، پیامبر خاتم و اهل بیت عصمت و طهارت میباشد و از آنجا که 8 اسفند ماه در تقویم کشور به عنوان روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامیده شده، اجازه بفرمایید پیرامون سیره نورانی اهل بیت در رابطه با تربیت و شیوههای تربیت که نیاز قطعی جامعه امروز ماست سخنی داشته باشم. همگان میدانیم که تفاوت انسان با حیوان در این است که حیوان بر اساس غریزه خدادای عمل میکند، او نیاز به مربی و معلم برای تربیت مانند انسان ندارد، راه زندگیاش را پیدا میکند، بر اساس آن غریزه خدادای. این انسان است به عنوان گل سر سبد عالم هستی که به معلم و مربی نیاز دارد. منتهای مراتب سوال این است که از چه روشی استفاده کنیم تا در مسیر تربیت و دگرسازی دیگران موفق باشیم. سه روش در میان روشهایی که با مسائل تربیتی مطرح شده و آمده و بیان شده، 1- تحت عنوان روش شناختی است 2-روش عاطفی است 3- روش رفتاری است. خود روش شناختی هم دارای دو شاخه است یکی اعطای بینش به متربی ومتعلم، عمق فکری به او دادن، آگاهی عمیق و گسترده در اختیار او قرار دادن که انسان با واقعیتهای مورد نظر هم خدا را و هم جهان را و هم انسان را خوب بتواند بشناسد اگر شناخت انسان دقیق شد بر اساس آن گرایشها مطرح میشود و اگر گرایشها مشخص شد رفتار انسانها بر اساس گرایشها و شناختها رقم میخورد. امروز یکی از مشکلات اساسی جامعه ما که میبینیم نسل جوان ما رفتارهایی از خودش نشان میدهد که با آموزههای دینی ما، با آموزههای اعتقادی ما سازگاری ندارد؛ اشکال به ماها برمیگردد. ما در رابطه با آن بخش شناختی آن بخشی که بر میگردد به باورهای اعتقادی نتوانسته ایم در نسل جوان ما و در جامعهمان آن را به صورت عمیق در نهاد آنها نهادینه کنیم. لذا رو بنایی اصول اعتقادی میتواند اما، این به تنهایی کافی نیست. لذا رفتاری که از جامعه بروز پیدا میکند هیچ سنخیتی با مسائل اعتقادی ظاهری آنها ندارد. نکته دوم روشهای عاطفی است، اهل بیت عصمت و طهارت در تربیت مربیان و متعلمانشان از روشهای عاطفی استفاده میکردند. روش محبت، روش تکریم شخصیت، روش ایجاد فضای عاطفی و تربیتی. محبت نقش جدی دارد. امروز یکی از مشکلات جامعه ما مساله دختران و پسران فراری هر چند تعداد کم، اما یک مشکل اجتماعی است. بخشی از این مشکل اجتماعی بر میگردد به این نکته که خانوادهها پدر و مادرها آن محبت لازم را نسبت به فرزندانشان نمیدهند، به جای اینکه دل به خانواده و پدر و مادر و برادر ببندند به خیابان و محیط بیرون دل میبندد و لذا در دامن دیگران گرفتار میشود و حرکاتی از او سر می زند که با یک خانواده دینی و یک خانواده اسلامی سازگاری ندارد. اهل بیت بر اساس محبت با مردن برخورد میکردند لذا تعبیری که نسبت به نبی مکرم اسلام است همان نقش رحمت و محبت پیغمبر است « وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ »[2] ما تو را به عنوان رحمت برای عالمیان فرستادیم. مساله تکریم شخصیت؛ فرزندان خود را در جامعه تکریم کنیم، احترام کنیم. کلام نورانی پیامبر«أَكْرِمُوا أَوْلَادَكُمْ وَ أَحْسِنُوا آدَابَهُمْ يُغْفَرْ لَكُمْ»[3] مادر در خانواده باید در خانواده مورد تکریم قرار بگیرد در جلوی فرزندان. اگر مادر در محیط خانه تحقیر شود و شخصیت او خورد شود این مادر توانایی پرورش فرزندان برومند و برجسته در یک جامعه را نخواهد داشت. مردان جامعه باید همسرانشان را در خانه تکریم کنند و با دید احترام به آنها نگاه کنند تا در دامان چنین مادرانی فرزندانی ارزشمند رشد کنند و تربیت پیدا کنند. فرزندانمان را گرامی بداریم. محمد بن مسلم میگوید: خدمت امام باقر(علیه السلام) بودم فرزند آن حضرت امام صادق در سن کودکی وارد مجلس شد دیدم امام باقر اورا با یک حالت خاصی در آغوش گرفت به سینه چسباند، با کلمات زیبا و پر عاطفه با او سخن گفت. این روش تربیت فرزند و تکریم فرزند هست. مساله دیگر ایجاد فضای عاطفی و تربیتی محیط خانواده را تبدیل به فضای عاطفی و محبت کنید نه خشونت، نه پرخاش، پدر به مادر پرخاش کند و مادر به پدر، شوهر به همسر پرخاش کند و بعکس در محیط چنین خانوادهای انتظار دارید تربیت شده و رشد کنند، امکانپذیر نیست گاهی بعضی از خانوادهها آنچنان عصبانیت و خشونت بر سراسر آن حاکم است که همه برخوردار از روح نفرتاند، یکدیگر را دوست نمیدارند این نقص جامعه اسلامی و دینی ماست. کانون خانواده و لو کانون کوچکی است جامعه از آن ساخته میشود و تربیت میشود. اما روشهای رفتاری ما خیلی مهم است. معلمان ما و مربیان ما و گویندگان ما مشکل اصلیشان این است که یک بسته آموزشی به متربیان تحویل میدهند، متربیان تنها به آموزش نیاز ندارند، باید رفتار مربی در متربی تاثیرگذار باشد. سخن امیرالمومنین(ع) را بشنوید که حضرت میفرماید: به خدایی خدا قسم من مردم را به هیچ کاری دعوت نکردم مگر آنکه پیش از آن خود انجام دادم. این کلام سخن خیلی بلندی است. امیرالمومنین سخنی نمیگوید، پیامی انتقال نمیدهد مگر اینکه میفرماید قبل از اینکه به دیگران منتقل کنم خود عامل هستم. اگر میگوییم از لغزشهای دیگران صرف نظر کنید در قالب لفظ نباشد، خودمان پایبند باشیم. تربیت شده مکتب امیرالمؤمنین مالک اشتر است. عبور میکند در بازار، فردی که مؤدب به آداب دینی و اسلامی است شخصی خاکروبه سر مالک میریزد اما مالک مانند کوه استوار سخنی نمیگوید و فردی از همسایگان این شخص گفت که او را شناختی؟ خاکروبه را روی سر چه کسی ریختی؟ گفت:نه. شخص رهگذری بود، گفت این مالک اشتر است، شخصیت تربیت یافتهی مکتب امیرالمؤمنین است لرزه بر اندامش افتاد، دوان دوان مالک دنبال او که کجا رفته است، دید مالک در مسجد است و مشغول نماز و مناجات و خودش را روی مالک انداخت، گفت: عذرخواهی میکنم نشناختم تو را مالک فرمود: من بخشیدم تو را، آمدهام مسجد برای تو دعا کنم و از خدای بزرگ استغفار بطلبم برای تو، مردم را دعوت میکنیم و خودمان در مقام عمل پایبند باشیم. اگر دعوت به نماز میکنیم باید نماز اول وقت در برنامه ما باشد. وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا با پیروان سایر ادیان مباحثه جدی میکرد. مؤذن میگفت الله اکبر امام فرمود: وقت نماز رسیده است. آن طرف مباحثه حضرت گفت بحث ما را قطع نکن شاید ما از این طریق نجات پیدا کنیم امام فرمود: نه وقت نماز است میرویم نماز به جا میآوریم و دوباره بر میگردیم. جامعه اسلامی ما اگر اینگونه تربیت شد، منشهای جامعه اسلامی ما اگر اینگونه شد، گفتارها، رفتارها با هم سنخیت پیدا کرد این جامعه ساخته میشود دوگانگی بین حرف و رفتار ظیش نمیآید. این آرزوی همه ماست.«إن الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکرون».
پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما.پروردگارا ما را با روش و مکتب اهل بیت آشنا بگردان. معبودا زندگی ما را و حیات ما را، حیات و ممات اهل بیت قرار بده. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است متعالی بگردان و رهبر عزیز انقلابمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت عنایت بفرما. توطئههای دشمنانمان به خودشان برگردان. به خانواده شهدا صبر و اجر کرامت بفرما. به رزمندگانمان پیروزی و آزادی و به جانبازانمان سلامت، به بانوانمان عفت به جوانانمان غیرت و به عالمانمان توفیق عمل و به بازاریان ما انصاف و به مجاوران و زائران حسن عاقبت مرحممت عنایت بفرما. باران رحمتت را بر سرزمینهای اسلامی به خصوص؛ سرزمین کشور ایرانی و اسلامی ما نازل بفرما.
أن احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ* الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ.
خطبه دوم:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیرالمؤمنین علیبنابطالب علیه افضل صلوات المصلین، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»
السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی ابن جعفر اشفی لنا فی الجنه فان لک ان الله شان من الشان.
عباد الله اوصیکم بتقوی الله. قال امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین «فَإِنَّ التَّقْوَى فِي الْيَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجُنَّةُ وَ فِي غَدٍ الطَّرِيقُ إِلَى الْجَنَّةِ»[4] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه میکنم وجود مقدس مولای ما امیرمؤمنان میفرماید: بر شما باد به تقوا که تقوا امروز شما یعنی دنیای شما و برای آخرت شما پناه است و برای فردای قیامت شما راهی است به سوی بهشت. اگر برخوردار از تقوا شدیم مسیر بهشت به روی ما هموار است، و در این دنیا هم پناه است هم سپر برای جلوگیری از گناه.
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنیم و نکته اول باز هم از حضور ملت قهرمان و رشیدمان در راهپیمایی 22بهمن قدردانی و تشکر کرد. هر ساله مردم در 22بهمن جشن پیروزی میگیرند. تفاوت این جشن با دیگر کشورها برای استقلال و پیروزشان این است که آنجا جلسه رسمی و تشریفاتی برگزار میشود اما، جشن پیروزی انقلاب ما با شکوهتر و با حضور همه افراد، آحاد و سلیقهها. امسال جشن پیروزی انقلاب ما باشکوهتر از همه سال بود. دو نکته می خواهم اشاره کنم؛ نکته اول: علت شکوه امسال حضور ملت ما پاسخ دادن و تو دهنی زدن به سخنان غیر مؤدبانه و سخیف آمریکاییها بود و ملت نمیتوانند در مقابل سخنان بیادبانه آمریکاییها سکوت کنند. با حضور پرشورشان امسال اعلام کردند که این ملت همچنان در صحنه و میدان حضور دارند. نکته دومی که ملت ما با حضورشان در راهپیمایی اعلام کردند این است که شعارهای ارزشیمان، انقلابیمان، بعد از35 سال که عدهای که در راهپیمایی شرکت کردند این ارزشها و شعارهای ارزشی را میخواهند به نسلهای بعد منتقل کنند، کجا بودهایم، کجا هستیم و افق آینده ما کجاست. نکته دوم 3اسفند سالروز کودتای انگلیسیها در ایران و روی کار آوردن رضا خان است. انگلیسیها بعد از جنگ جهانی اول به این نتیجه رسیدند برای دستیابی بیشتر به منافعشان در ایران افراد مورد نظرشان را سر کار آورند. دو چهره اینها ذخیره کرده بودند یکی چهره سیاسی به نام ضیاءالدین طباطبایی و چهره نظامی به نام رضا خان. توافقی که با رضا خان کرده بودند این بود که پس از فتح تهران، موقعی که لشکر قزاق از قزوین به تهران میآید و تهران را فتح میکند سید ضیاءالدین طباطبایی نخست وزیر شود و رضا خان فرماندهی نظامی را بر عهده بگیرد. لذا احمد شاه قاجار سید ضیاءالدین طباطبایی را نخست وزیر و رضا خان را فرمانده کل قوا قرار داد. انگلیسیها دیدند مهره خوبی است، خوب شناختند و ارزیابی کردند. بعد از چهار سال او را به عنوان پادشاه ایران مطرح کردند تا سال 1320 این نقش را برای انگلیسیها با خیانتهایی که کرد: کشف حجاب، بستن مراسم عزاداری ابیعبدالله و هزاران جنایت دیگر، سرکوب جنبشهای آزادی دیدند بعد از جنگ جهانی دوم تمایل به آلمانها دارند لذا مهره را از صحنه خارج کردند و گفتند دیگر نوبت تو نیست، مهره دیگری باید سر کار بیاید. مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنم مسأله سالگرد قیام مردم تبریز در 29 بهمن ماه بود که امسال هم مانند سالهای قبل محضر رهبر فرزانه انقلاب رسیدند. قیام 29بهمنی که در چهلم روز قیام مردم قم، مردم قهرمان قم در تبریز اتفاق افتاد و این مراسم و مناسبتها تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد. یکی از بحثهایی که امروز میخواهم به آن اشاره کنم و کمی بیشتر توضیح دهم در مورد مذاکرات هستهای است. خب کم و بیش در اخبار هم مذاکرات دور اول و هم مذاکرات دور دوم که در وین تشکیل شد پیگیری کرده و آشنا هستید. نکته مهمی که در فرمایش رهبری بود این بود که ما بر عهد خود پایبندیم و نضق قرار نمیکنیم، یعنی روشی که آمریکاییها در پیش گرفتند. در مذاکرات حرفی میزنند و بعد در یک فضای دیگر تمام مسائلی که آنجا گفته شده به شکل دیگری منعکس میکنند ما این کار را نمیکنیم. اما رهبری فرمودند: ما و ملت ما به آمریکاییها اعتمادی نداریم. اگر آمریکاییها بخواهند زیادهخواهی کنند در مقابل آنها خواهیم ایستاد. من تعجب میکنم در سخنرانیها عدهای در قلم زدنهاشان آنچنان چهره آمریکا را زیبا و بزک شده نشان میدهند که گویا خبر از جنایتهای آمریکا در داخل خاک آمریکا و کشورهای دیگر گویا خبر ندارند. از زندانهای آمریکا در خود آمریکا و زندانیهایی در خود آمریکا و زندانیهای آمریکا در کشورهای دیگر، هجمه به کشورهای دیگر گویا خبر ندارند، آنچنان چهره زیبا از آمریکا در داخل ترسیم میکنند که گویا این ملت آمریکا را نمیشناسد، با قلم شما مردم عاشق آمریکا نخواهند شد. رهبر فرزانه انقلاب برای تیم مذاکره کننده چهار خط قرمز ترسیم کردند. خط قرمز اول این است که راکتور سنگین آب اراک نباید تعطیل شود به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.خط قرمز دوم تعداد سانتریفیوژها باید حفظ شود ولو درصد غنی سازی از 20درصد پایین بیاید ولی این تعداد باید حفظ شود.3- کار تحقیق و توسعه باید ادامه پیدا کند و تعطیل بردار نیست. و چهارم اینکه آمریکاییها در این مذاکرات خواستند زیادهخواهی کنند و رهبری به عنوان خط قرمز اعلام کرد و رئیس تیم مذاکره کننده ما حاضر نشد بپذیرد این نکته بود که هیچ موضوع و مسالهای دیگری غیر از مسأله هستههای نباید مطرح شود. بحث موشکههای بالستیک و بحثهای دیگر نباید در عرصه مباحث هستهای مطرح شود.این چهار خط قرمز برای تیم مذاکره کننده ما به عنوان یک اصل از طرف رهبر فرزانه انقلاب اعلام شده است. اجلاس روسای مجالس در تهران در چند روز گذشته با حضور هیئتهایی حدود 53 کشور برگزار شد که، در مقایسه با اجلاسهای دیگر رشد دو برابر داشته است و این نشاندهنده جایگاه امروز کسور جمهوری اسلامی است. ما انتظارمان این بوده و هست که مسائل مهم امت اسلامی باید در این مجالس مطرح شود، آرمان فلسطین، مقابله با صهیونیستها، مقابله با پدیده شوم تکفیر و تروریست باید در اینجا مطرح شود که اینها چهره اسلام را مخدوش کردند. پرداختن به دخالت بیگانگان در مسأله سوریه و حمایت استکبار از دیکتاتورهای منطقه که مردم مظلوم بحرین امروز گرفتارند. بحث دیگر بحث اقتصاد مقاومتی است که رهبری ابلاغ کردند و من همین جا از ریاست محترم جمهور و ریاست محترم مجلس تشکر میکنم به خاطر پاسخ به هنگام و لبیک به هنگامی که به بیانهی رهبر فرزانه انقلاب دادند. این اقتصاد مقاومتی باید در این کشور نهادینه شود، نگاهها به بیرون دوخته نشود، مسائل کشور را شرطی نکنیم، به تحریمها گره نزنیم که کل ملت ایران را منتظر قرار دهیم که اگر این تحریمها کم و زیاد شد زندگی ملت ایران به آن وابسته است، این نیست. این کشور بالاترین نفت و گاز را دارد، این کشور بالاترین معدن را دارد، این کشور بالاترین منابع نیروی انسانی و کارآمد دارد. این کشور کشوری است که امروز از سوی دشمن مورد تهدید است ولی نه تنها ما، بلکه اکثر کشورهای دنیا دنبال این هستند که اقتصادی درونزا داشته باشند، چون مسائلی برای کشورها مطرح میشود که در اختیار کشورها نیست از بیرون تحمیل میشود بر کشورها. اگر کشورها نتواند اقتصاد خود را درونی کنند دچار مشکل خواهند شد. من سخن را طولانی نکنم و دعا کنم شما را. «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار.»
پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما. توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما این سکان دار کشتی انقلاب عزت، نفوذ کلام بیشتر عنایت بفرما. مراجع بزرگوار ما،عزت و سلامت عنایت فرما. به مردم صبور و انقلابی ما در مقابل تحمل مشکلات پاداش عنایت فرما. به خانوده شهدا صبرو اجر عنایت فرما. به رزمندگانمان و به جانبازنمان به آزادگانمان نصرت، سلامت و عزت عنایت فرما. فضای جامعه اسلامی ما را فضای دینی و فضای اهلبیتی قرار بده. باران رحمتت را شانل ما بگردان.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿ إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ * ﴾
صدق الله العلی العظیم
لازم میدانم از سخنران گرانقدر قبل از خطبهها سرور عزیزمان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قاضی عسگر با بیانات عالمانهشان با استفاده از آیات و روایات متناسب با شرایط روزمان تقدیر و تشکر کنم.
[1] . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج86، ص: 234
[2] .انبیاء/107
[3] . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج101، ص: 95»
[4]. نهج البلاغه/ 286