بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 89/07/16 خطبه شماره 17 |
خطبه اول
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیّین:.
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبٍ7: «فَمَنْ أَشْعَرَ التَّقْوَى قَلْبَهُ بَرَّزَ مَهَلُهُ وَ فَازَ عَمَلُهُ فَاهْتَبِلُوا هَبَلَهَا وَ اعْمَلُوا لِلْجَنَّةِ عَمَلَهَا فَإِنَّ الدُّنْيَا لَمْ تُخْلَقْ لَكُمْ دَارَ مُقَامٍ بَلْ خُلِقَتْ لَكُمْ مَجَازاً لِتَزَوَّدُوا مِنْهَا الْأَعْمَالَ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ»[1]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امیر مؤمنان امیر بیان7 در نهجالبلاغه کلام بلندی در رابطه با تقوا دارند که اگر سخن امیرالمؤمنین7 در زندگی ما مورد توجه قرار بگیرد تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت ماست، آن بزرگ میفرماید: کسی که جامه تقوا بر قلبش بپوشاند یعنی قلب او آراسته شود به لباس تقوا، کارهای نیک او آشکار شود قلبی که مزیّن به زینت تقواست کار نیک از انسان آشکار میشود و در کارش پیروز گردد «و فاز عملُه» بعد میفرماید: در به دست آوردن تقوا فرصتها را باید غنیمت بشمارید و برای رسیدن به بهشت جاویدان رفتاری مناسب با آن انجام دهید نمیشود تمنای بهشت را کرد و در عالم دنیا عملی بر خلاف مسیر بهشت انجام داد زیرا دنیا برای زندگی همیشگی شما آفریده نشده است دنیا گذرگاهی است باید عبور کرد بعد میفرماید: از این گذرگاه زاد و توشه آخرت بر دارید.
سیره پیامبر گرامی اسلام6 و اهل بیت:
در خطبه اول برنامه هر هفته ما این بوده است که در رابطه با سیره نورانی نبی گرامی اسلام6 و اهلبیت عصمت و طهارت: سخن بگوییم. در تقویم نگاه کردم دیدم امروز که در محضر شما بزرگواران هستم به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری شده است جامعه ما جامعهای است که نیازمند بحثهای فراوان تربیتی است تصمیم گرفتم با الهام از گفتار و منش و رفتار اهلبیت: بحثی در این زمینه در خطبه اول تقدیم کنم تا با شیوه تربیتی اهلبیت: آشنا شویم.
مقدمتاً عرض میکنم که در نگاه اسلام عزیز ما اجتماعی سعادتمند است که از افراد صالح و شایسته و با ایمان تشکیل شده باشد جامعه سالم و جامعه سعادتمند به صلاحیت، سعادت و به شایستگی افراد و آحاد جامعه بستگی دارد برای رسیدم به چنین اجتماعی و جامعهای لازم است که به اساس و پایه تربیت توجه و دقت کنیم و اساس و پایه تربیت از منظر اسلام گرچه حتی قبل از انعقاد نطفه است اما من از دوران کودکی آغاز میکنم ببینیم شیوه اهلبیت: در رابطه با تربیت نونهالان جامعه، کودکان جامعه در یک جامعه دینی و اسلامی بر چه اساس استوار است مشکل اصلی ما انسانها و ما مسلمانان این است که معمولا به کودکانمان به نظر سطحی نگاه میکنیم میگوییم بچه است هر رفتاری را که از او بینیم، هر حرکتی را که از او ببینیم حمل بر بچگی او میکنیم و توجه عمیق و ژرف نمیکنیم که این رفتار از کجا نشأت گرفته است در صورتی که مردان امروز جامعه ما، کودکان دیروزند و کودکان امروز جامعه مردان آیندهاند کودکانی که کنار ما نشستهاند و در خیابان و کوچه بازی میکنند مردان آینده جامعه ما هستند اگر در دوران طفولیت ما به تربیت صحیح کودکانمان نپردازیم در آینده نمیتوان انتظار داشت که افراد صالحی در میان جامعه ما باشد.
تربیت کودک منحصر به خوراک و لباس و بهداشت و تحصیل نیست اینگونه اقدامات خیلی ساده است، پرورش استعدادهای درونی و بارور ساختن نیروهای معنوی کودکان اساس تربیت را تشکیل میدهد که ما گاهی غافلیم.
امام سجاد زین العابدین7 جمله بلندی دارد میفرماید: «وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ» حق فرزندت نسبت به تو آن است که بدانی وجود او پارهای از وجود توست و بعد میفرماید: «فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا بِخَيْرِهِ وَ شَرِّهِ» نیک و بدهای او در این دنیا وابسته و منتصب به توست نمیتوانی کنار بکشی و بیتفاوت بمانی و خوبیها و بدیهای بچه را به حساب خودش واگذار کنی نه به حساب خودت «وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ تو چه بخوهای و چه نخواهی در تربیت او مسئولیت داری اگر مسیر درست انتخاب کرد خیرات و برکات شامل تو میشود و اگر مسیر بد انتخاب کرد باز تو مسئولیت داری «فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ»؛ در رابطه با فرزندت عمل کسی را بده که «عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ»[2]؛ خیلی عجیب است واقعاً جایگاه خودت را بشناس مسئولیت پدری را عهدهدار باش که میداند اگر نسبت به فرزندش نیکی کند اجر و پاداش خواهد داشت و اگر درباره او بدی کند مستحق مجازات و کیفر هست. بچهها از ما تقلید میکنند در زشتیها و زیباییهای ما، در درستی و نادرستی رفتار ما عکسبرداری میکنند در صفحۀ ذهنشان و بر اساس آن عمل میکنند اولین جایی که فرزند از آن اقتباس میکند و تقلید میکند محیط خانواده است.
امام ششم امام صادق7 تعبیر خیلی جالبی دارد میفرماید: فرزندان شما چون کودکاند شما را رازق خودشان میدانند هنوز به آن معرفت نرسیدهاند که خدا را رازق بدانند و پدر و مادر را رازق خودشان میدانند «أَحِبُّوالصِّبْيَانَ وَ ارْحَمُوهُمْ وَ إِذَا وَعَدْتُمُوهُمْ شَيْئاً فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ لَا يَدْرُونَ إِلَّا أَنَّكُمْ تَرْزُقُونَهُمْ»[3]؛ با نگاه اینکه شما رازق آنها هستید به شما نگاه میکنند لذا محبت کنید به بچههاتان با دیدۀ شفقت به آنها نگاه کنید و اگر وعدهای به آنها دادید وفا کنید و سخن دیگر امام صادق سخن بسیار بلندی است خیلی بلند است در آموزش و تربیت بچههاتان دقت کنید میفرماید: «بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»[4]؛ تا دچار تربیت و تعلیم گروههای منحرف قرار نگرفتهاند خودتان عهدهدار تعلیم و تربیت بچههای خود بشوید آنها را با احادیث اسلامی و مذهبی آشنا کنید نگویید چون بچه است باری به هر جهت وارد مغازهای بشوید که متأسفانه امروز من به عنوان یک هشدار عرض میکنم و خواهش میکنم هم شما نمازگزاران و هم کسانی که صدای مرا میشنوند و توجه میکنند.
من به عنوان یک هشدار عرض میکنم ما در تربیت بچههامان بیتفاوتیم امروز فضای جامعه ما با تمام خوبیهایی که در آن وجود دارد گوشههایی از آن مورد غفلت ماست هیچ میدانیم در رابطه با کودکانمان چه برنامهریزیهای خاموشی در حال انجام است همین سیدیهایی که حتی از سوپر مارکتها و از مغازهها میگیریم، همین بازیهای کارتونی که برای سرگرم کردن بچههایمان بدون توجه به محتوای آن در اختیار بچههایمان قرار میگیرد و به خیال ما راحت است که بچه ساکت شده است و ما مشغول کار و زندگی خود هستیم.
این کارتونها و حتی اسباببازیها توسط کمپانیهای بزرگی تولید میشود و آنها پشت صحنهاند، کمپانیهایی سرمایهگذاری میکنند که چگونه بیتفاوتی را در نهاد کودکان ما نهادینه کنند، قصهها و داستانهایی که شما امروز در نمایشگاهها میروید و برای بچههاتان میخرید چند درصد از این داستانها و قصهها توسط افراد مسئول و متعهد تهیه شده است نوعاً گاهی 80-90 درصد ترجمه قصههای خارجی است که با ادبیات و فرهنگ دیگری تهیه شده است که ما در اختیار بچههای خود قرار میدهیم «بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ» ما بیتفاوتیم و همه ما مبتلا هستیم نسبت به اینگونه مسائل و سوگمندانه عرض میکنم نمیخواهم تعمیم بدهم ولی سوگمندانه عرض میکنم حتی آموزشهایی که گاهی در کودکستانها و گاهی مهد کودکها انجام میگیرد (نمیخواهم همه را بگویم) گاهی سنخیتی با تعالیم اسلامی ما ندارد آیا زیبده است بچه این وجود مقدسی که ما به پیش دبستانی و کودکستان میسپاریم اولین آموزش آن رقص و موسیقی باشد، آیا مناسب یک جامعه اسلامی است در یک کودکستان و پیشدبستانی رقص و وسیقی به عنوان یک برنامه به او یاد بدهند این فرزند چه شکلی رشد خواهد کرد. بعضی جاها بروید سراغ بگیرید؛ من در مقام تعمیم نیستم ولی هست، چه اهدافی اینها دنبال میکنند. پیامهای خاصی را منتقل میکنند، دیدگاههای خاصی را منتقل میکنند.
و اینجاست که وجود مقدس امام حسن عسکری7 در تفسیر کریمه این آیه شریفه: «وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنين»[5]؛ میفرماید: خدای متعال در روز قیامت به پدر و مادری پاداش بزرگ عطا میکند اینها میگویند ما این کارها را نکردهایم «فَيَقُولَانِ يَا رَبَّنَا أَنَّى لَنَا هَذِهِ وَ لَمْ تَبْلُغْهَا أَعْمَالُنَا»؛ ما که چنین نکردهایم این پاداش بزرگ برای کیست که به ما میدهید!! میگوید به خاطر مسئولیت شناسیتان، بیتفاوت از کنار تربیت فرزندتان نگذشتید «فَيُقَالُ هَذَا بِتَعْلِيمِكُمَا وَلَدَكُمَا الْقُرْآنَ»؛ چون شما احساس مسئولیت کردید و بچههایتان قرآن یاد دادید «وَ بِتَصْيِيرِكُمَا إِيَّاهُ بِدِينِ الْإِسْلَامِ»؛ دین اسلام را با بصیرت و آگاهی به اینها یاد دادید «وَ بِرِيَاضَتِكُمَا إِيَّاهُ عَلَى حُبِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِيٍّ وَلِيِّ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا»[6]؛ و به خاطر راهنمایی درستتان محبت پیغمبر6 و امیرالمؤمنین7 را در دل این کودک کاشتید و این کودک بر اساس محبت و عشق به رسول الله6 و امیرالمؤمنین7 رشد کرده و این پاداش عظیم به خاطر این کارکرد ارزشمند شما، یعنی بچه را رها نکردید هر جا و هر کجا بدون مسئولیت از کنار آن نگذشتید.
دعاهای پایانی خطبه اول
اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات اللهم اجعل التقوی زادهم و الایمان و الحکمة فی قلوبهم[7]
«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»[8]
پروردگارا ما را بیامرز؛ پروردگارا جامعه دینی و اسلامی ما را بر اساس حفظ حرمتها و کرامتها پایدار بدار؛ پروردگارا رهبر فقید ما را با رسول الله محشور بگردان؛ پروردگارا مراجع معظم تقلید ما را در ظلّ توجهات ولیت امام زمان حفظ بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت و اجر کرامت فرما؛ به زائران و مسافران سفری پر خیر و برکت مرحمت فرما؛ به نصل جوان ما معرفت و شناخت، به زنان جامعه ما عفت و پاکدامنی عنایت فرما؛ حاجت حاجتمندان روا بگردان؛ مرضای اسلام را عموماً و مرضای مورد نظر خصوصاً شفای عاجل کرامت بفرما؛ توطئههای دشمنان به خودشان برگردان؛ پروردگارا در جامعه ما صفا صمیمیت و همدلی عنایت فرما؛ پروردگارا در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.
انّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز
بسم الله الرحمن الرحیم
Gوَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِF
صدق الله العلیّ العظیم
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، بارء الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین. اللهم صلّ و سلّم علی مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اجمعین و علی علیّ بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیٍّ و علیّ بن محمد الهادی و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّأُ الی یوم القیامة.
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
«إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَاناً»[9]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم خدای بزگ این بشارت را به ما میدهد که اگر تقوای الهی را پیشه کنید خداوند برای شما عاملی تشخیص دهنده قرار میدهد راه را گم نمیکنید، در شناخت افراد و جریانات دچار اشتباه نمیشوید و همواره بر اساس معیارها در جامعه حضور پیدا میکنید.
بیان مناسبتها
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم؛
اولین مناسبت روز شنبه فردا اول ذیالقعده روز میلاد با سعادت کریمه اهلبیت فاطمه معصومه3 است. از فردا دهه کرامت آغاز میشود نازم به حسن مطلع و حسن ختام او. آغاز دهه کرامت با میلاد کریمه اهلبیت و پایان دهه کرامت با میلاد امام رئوف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا8 است مردم شریف و ولایتمدار قم خیلی خدا به شما عنایت کرده، خیلی مشمول لطف خداوندی قرار گرفتید چه کسانی است که سالیان متمادی است قم بودهاید و چه کسانی که افتخار به قم آمدن را پیدا کردند و اینجا را به عنوان مسکن ومحل زندگی خود انتخاب کردند اینجا حرم اهلبیت: است.
ر زیبا سخنی امام صادق7 فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ»[10]؛ خدا حرمی دارد مکه است، رسولش حرمی دارد که مدینه است، امیرالمؤمنین حرمی دارد کوفه است، و مجموعه ما اهلبیت حرمی داریم خیلی جالب است اینکه امام صادق7 میگویند «لنا» اینجا حرم همه محسوب میشود حرم رسول الله هم هست، حرم امیرالمؤمنین هم هست و حرم ما اهلبیت هم هست «وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»؛ چه جایگاه بزرگی است!! هر کس که «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا»[11]؛ توفیق زیارت او را پیدا بکند سخن یک فرد معمولی نیست «فَلَهُ الْجَنَّة».
نکند گاهی در قم باشیم آن چنان درگیر کار و کسب و زندگی باشیم که سال و ماه و روز بگذرد و عرض ادب و ارادتی به پیشگاه کریمه اهلبیت نکنیم خیلی جفاست! شهر قم این ویژگی را دارد که «عشّ آل محمد6 است».
وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 به سعد قمی میفرماید: «یا سعد! عندکم لنا قبرٌ» برای ما نزد شما یک قبری است میدانید «قلت جُعلت فداک» قبر فاطمه بنت موسی را میفرمایید؟ «قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ»[12] و وجود مقدس امام جواد7 فرمود: «من زار عمتی بقم فله الجنّة» من واقعاً در سرّ این مسأله ماندهام که هر امامی رسیده و در وصف اینجا سخن گفته «مَنْ زَارَ عَمَّتِي بِقُمَ فَلَهُ الْجَنَّةُ»[13] حکمت بزرگی دارد و ما نمیدانیم چه سرّی در اینجاست؟ آن چنان جا پیدا کرده این کریمه در نزد پدر، در پاسخگویی به پرسشهای مراجعان که وجود مقدس امام موسی بن جعفر8 سخنی را درباره او میگوید که رسول الله6 درباره فاطمه فرمود «فداها ابوها» این جمله یک بار درباره فاطمه گفته شد و یک بار توسط وجود مقدس موسی بن جعفر8 درباره کریمه اهلبیت «فداها ابوها». امروز بزرگترین حوزه علمیه قم در کنار این مرقد مطهر است، مراجع بزرگوار تقلید ما همواره از فیض این وجود معنوی بهره بردند و امیدوارم ما قدردان این نعمت بزرگ باشیم. هم ما مردم قم و هم زائرین بتوانیم قدر این جایگاه را بدانیم.
مناسبت دیگر روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی7 در ششم ذیالقعده است؛ برادر بزرگوار امام رئوف که در شهر شیراز مرقد و بارگاه او محل زیارت علاقمندان و ارادتمندان است.
مناسبت دیگر اول ذیالقعده است که امروز باشد هفته حج هم نامگذاری شده میدانید و میدانیم که حج از ارکان اسلام است «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ»[14]؛ کنگره بزرگ حج علاوه بر جنبه عبادی جنبه سیاسی و اجتماعی دارد ما این تقاضا را از زائران خانه خدا و حاجیانی که از این سرزمین به سرزمین مقدس مکه و مدینه میروند داریم که آنجا عزت ایران اسلامی ما را حفظ کنید، عزت حاجی ایرانی را حفظ کنید و الگو باشید برای سایر حجاجی که در آن سرزمین حضور دارند.
مناسبت دیگر مسأله ملاقاتی که مقام معظم رهبری با ائمه محترم جمعه داشتند و دیداری که با نخبگان جوان علمی کشور داشتند. ایشان نکاتی را در مورد نماز جمعه و ائمه جمعه مطرح کردند که من خیلی گذرا رد میشوم فقط به یک بخش از آن اشاره میکنم ائمه جمعه ما باید آگاهی از وقایع روز جامعه داشته باشند، ارتباط با نسل جوان ما خیلی پیام مهمی است خطیب جمعه اگر نتواند ارتباط با نسل جوان برقرار کند در حقیقت در مسئولیت خود نتوانسته است از عهده لازم بر بیاید. من از پشت این تریبون اعلام میکنم که این جایگاه، جایگاه نماز جمعه استقبال میکند با آغوش باز از پیشنهادات نسل جوان ما که امیدهای آینده هستند و ان شاء الله امیدواریم که جوانان ما در زیر لوا و پرچم اسلام عزیز در دنیا بدرخشند.
در ملاقات دیگری که با نخبگان علمی کشور داشتند ایشان نکته مهمی را مطرح کردند و آن نکته این است که کارهای متفرقهای که در مسائل علمی انجام میشود باید به صورت یک چرخه علمی به هم پیوند پیدا کند و ما باید به جایی برسیم که ثروت ملی از همین علم و فناوری باشد آن جایگاه علمی را در جهان بتوانیم پیدا کنیم این هم نکته دیگری بود که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند.
و نکته بعد که خیلی خیلی جالب است که اخیراً رئیس جمهور اسبق آمریکا کلینتون جملهای را مطرح کرد که شاید خیلی مورد توجه قرار نگرفت الیته کارشناسان، سیاستمداران و دست اندر کاران مسائل جهانی آن را پر اهمیت تلقی کردند خوی توجه کنید سخنی که در ماه مبارک رمضان در دیدار با کارگزاران رهبر فرزانه انقلاب مطرح کرد ما از زبان رئیس جمهور اسبق آمریکا نسبت به افول ایالات متحده آمریکا میشنویم و سخن این است که ایالات متحده خود را برای از دست دادن ابر قدرتی آماده کند. معلوم است که آنها خیلی بیش از ما عجله دارند برای افول قدرت آمریکا آنها هم دارند شتاب زده عمل میکنند این یک واقعیتی است که در سالهای اخیر جمهوری اسلامی روی آن تکیه کرده که منحنی جبهه استکبار یعنی آمریکا رو به افول است و جبهه انقلاب رویه صعود و بالندگی است.
شما در مسأله شکست آمریکا نسبت به سازش در خاورمیانه دیدید شکست آمریکا در از بین بردن محور مقاومت، دیدید اوضاع آمریکا در عراق و افغانستان و امروز رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا عدهای را جمع میکند مانور سازش و صلحطلبی میدهد ولی کسی به حرف این رئیس به ظاهر ابر قدرت آمریکا گوش نمیدهد وضع اقتصادی آمریکا آنچنان است که میبینید. امروز آمریکای لاتین که یک حیات خلوت برای آمریکا بود برای آنان به محیطی ناامن تبدیل شده است در سفر ریاست محترم جمهور که بنا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب سفر پر مغز و پرباری بود آنجا هم عظمت ملت ایران را دیدیم و هم شکست ابر قدرتی آمریکا را. آنچنان زیبا و مستدل و هوشمندانه تمام بساط ابر قدرتی آمریکا را بهم ریخت کسانی که برنامهریزی کرده بودند با او مصاحبه نکنند گفته شد که اینها زودتر از هم در هتلی که ریاست جمهوری استقرار پیدا کرده بود جا گرفته بودند برای مصاحبه و این نشان دهنده چیست؟ جز نشان دهنده عزت ملت ایران و عزت نماینده ایران که میتواند با صدای بلند پیام ملت ایران را برساند.
و آخرین سخنم شنیدهاید و همه شما منتظر این جمله من هستید مردم قم لحظه شماری میکنند، مردم قم اشک شوق میریزند، مردم قم منتظر لحظهای هستند که اعلام شود رهبر آمد حوزه علمیه با تمام وجود منتظر قدوم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. کسانی که میخواهند با به کار بردن بعضی از تعبیرات آن ناراحتی درونی خود را خاموش کنند خواهند دید که مردم قم به نمایندگی از ملت رشید ایران چه استقبال گرمی از رهبر فرزانه انقلاب خواهند کرد. ما این انتظار را داریم و این انتظار ان شاء الله عملی خواهد شد ایشان هرجا قدم گذاشتهاند قدم همراه با خیر و برکت بوده است این قم با این توصیفی که کردم باید آبادان شود زندگی مردم قم باید سامان بیشتری پیدا کند، شرایط شهری و استانی قم باید رو به بهبود باشد.
استاندار محترم گزارشی دادند به بنده گزارش بسیار دلگرم کننده بود به حمدالله مسئولان استان با پروژههایی که طراحی کردند برای استفاده کردند از این سفر پر برکت ان شاء الله امیدواریم در روند توسعه استان قم ما شاهد تغیییر باشیم این در بعد کل استان اما، حوزه علمیه قم و روحانیت ان شاء الله مانند سفرهای قبل از برکات معنوی این سفر و اندیشههای تابناک این عزیز ان شاء الله بهرهمند خواهند شد و ما شاهد رشد و بالندگی حوزه علمیه قم به عنوان مرکزی برای اشاعه فرهنگ اسلام در آینده خواهیم بود ان شاء الله.
دعاهای پایانی خطبه دوم
پروردگارا ما را بیامرز؛ به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما؛ به خدمت گزاران عرصههای مختلف توفیق مرحمت فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلی بگردان؛ به مقام معظم رهبرمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلیمان عزت عنایت بفرما؛ باران رحمتت را از ما دریغ مدار؛ خدایا ما منتظران رؤیت خورشیدیم، چشم همه ما را به جمال مولایمان آقایمان و صاحب اصلیمان حضرت بقیة الله4 روشن بگردان.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذُ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
Gإِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ في دينِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباًF
صدق الله العلیُّ العظیم
[1]. نهج البلاغة/ 153.
[2]. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 622.
[3]. كافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص 49.
[4]. همان، ج6، ص 47.
[5]. «البقرة»: 97.
[6]. بحار الأنوار، ج89، ص 32.
[7]. من لا يحضره الفقيه، ج1، ص 432.
[8]. «البقرة»: 201.
[9]. «الانفال»: 29.
[10]. بحار الأنوار، ج99، ص 267.
[11]. همان، ج48 ، ص 316- 317.
[12]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج48، ص 317.
[13]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج48، ص 316.
[14]. كافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص 18.