خطبه های نماز جمعه 89/07/16

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 89/07/16                                           خطبه شماره 17

 

 

خطبه اول

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیّین:.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبٍ7: «فَمَنْ أَشْعَرَ التَّقْوَى قَلْبَهُ بَرَّزَ مَهَلُهُ وَ فَازَ عَمَلُهُ فَاهْتَبِلُوا هَبَلَهَا وَ اعْمَلُوا لِلْجَنَّةِ عَمَلَهَا فَإِنَّ الدُّنْيَا لَمْ تُخْلَقْ لَكُمْ دَارَ مُقَامٍ بَلْ خُلِقَتْ لَكُمْ مَجَازاً لِتَزَوَّدُوا مِنْهَا الْأَعْمَالَ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ»[1]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. امیر مؤمنان امیر بیان7 در نهج­البلاغه کلام بلندی در رابطه با تقوا دارند که اگر سخن امیرالمؤمنین7 در زندگی ما مورد توجه قرار بگیرد تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت ماست، آن بزرگ می­فرماید: کسی که  جامه تقوا بر قلبش بپوشاند یعنی قلب او آراسته شود به لباس تقوا، کارهای نیک او آشکار شود قلبی که مزیّن به زینت تقواست کار نیک از انسان آشکار می­شود و در کارش پیروز گردد «و فاز عملُه» بعد می­فرماید: در به دست آوردن تقوا فرصت­ها را باید غنیمت بشمارید و برای رسیدن به بهشت جاویدان رفتاری مناسب با آن انجام دهید نمی­شود تمنای بهشت را کرد و در عالم دنیا عملی بر خلاف مسیر بهشت انجام داد زیرا دنیا برای زندگی همیشگی شما آفریده نشده است دنیا گذرگاهی است باید عبور کرد بعد می­فرماید: از این گذرگاه زاد و توشه آخرت بر دارید.

سیره پیامبر گرامی اسلام6 و اهل بیت:

در خطبه اول برنامه هر هفته ما این بوده است که در رابطه با سیره نورانی نبی گرامی اسلام6 و اهل­بیت عصمت و طهارت: سخن بگوییم. در تقویم نگاه کردم دیدم امروز که در محضر شما بزرگواران هستم به عنوان روز جهانی کودک نام­گذاری شده است جامعه ما جامعه­ای است که نیازمند بحث­های فراوان تربیتی است تصمیم گرفتم با الهام از گفتار و منش و رفتار اهل­بیت: بحثی در این زمینه در خطبه اول تقدیم کنم تا با شیوه تربیتی اهل­بیت: آشنا شویم.

مقدمتاً عرض می­کنم که در نگاه اسلام عزیز ما اجتماعی سعادتمند است که از افراد صالح و شایسته و با ایمان تشکیل شده باشد جامعه سالم و جامعه سعادتمند به صلاحیت، سعادت و به شایستگی افراد و آحاد جامعه بستگی  دارد برای رسیدم به چنین اجتماعی و جامعه­ای لازم است که به اساس و پایه تربیت توجه و دقت کنیم و اساس و پایه تربیت از منظر اسلام گرچه حتی قبل از انعقاد نطفه است اما من از دوران کودکی آغاز می­کنم ببینیم شیوه اهل­بیت: در رابطه با تربیت نونهالان جامعه، کودکان جامعه در یک جامعه دینی و اسلامی بر چه اساس استوار است مشکل اصلی ما انسانها و ما مسلمانان این است که معمولا به کودکانمان به نظر سطحی نگاه می­کنیم می­گوییم بچه است هر رفتاری را که از او بینیم، هر حرکتی را که از او ببینیم حمل بر بچگی او می­کنیم و توجه عمیق و ژرف نمی­کنیم که این رفتار از کجا نشأت گرفته است در صورتی که مردان امروز جامعه ما، کودکان دیروزند و کودکان امروز جامعه مردان آینده­اند کودکانی که کنار ما نشسته­اند و در خیابان و کوچه بازی می­کنند مردان آینده جامعه ما هستند اگر در دوران طفولیت ما به تربیت صحیح کودکانمان نپردازیم در آینده نمی­توان انتظار داشت که افراد صالحی در میان جامعه ما باشد.

تربیت کودک منحصر به خوراک و لباس و بهداشت و تحصیل نیست اینگونه اقدامات خیلی ساده است، پرورش استعدادهای درونی و بارور ساختن نیروهای معنوی کودکان اساس تربیت را تشکیل می­دهد که ما گاهی غافلیم.

امام سجاد زین العابدین7 جمله بلندی دارد می­فرماید: «وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ» حق فرزندت نسبت به تو آن است که بدانی وجود او پاره­ای از وجود توست و بعد می­فرماید: «فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا بِخَيْرِهِ وَ شَرِّهِ» نیک و بدهای او در این دنیا وابسته و منتصب به توست نمی­توانی کنار بکشی و بی­تفاوت بمانی و خوبی­ها و بدی­های بچه را به حساب خودش واگذار کنی نه به حساب خودت «وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ تو چه بخوهای و چه نخواهی در تربیت او مسئولیت داری  اگر مسیر درست انتخاب کرد خیرات و برکات شامل تو می­شود و اگر مسیر بد انتخاب کرد باز تو مسئولیت داری «فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ»؛ در رابطه با فرزندت عمل کسی را بده که «عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ»[2]؛ خیلی عجیب است واقعاً جایگاه خودت را بشناس مسئولیت پدری را عهده­دار باش که می­داند اگر نسبت به فرزندش نیکی کند اجر و پاداش خواهد داشت و اگر درباره او بدی کند مستحق مجازات و کیفر هست. بچه­ها از ما تقلید می­کنند در زشتی­ها و زیبایی­­های ما، در درستی و نادرستی رفتار ما عکس­برداری میکنند در صفحۀ ذهنشان و بر اساس آن عمل می­کنند اولین جایی که فرزند از آن اقتباس می­کند و تقلید می­کند محیط خانواده است.

امام ششم امام صادق7 تعبیر خیلی جالبی دارد می­فرماید: فرزندان شما چون کودک­اند شما را رازق خودشان می­دانند هنوز به آن معرفت نرسیده­اند که خدا را رازق بدانند و پدر و مادر را رازق خودشان می­دانند «أَحِبُّوالصِّبْيَانَ وَ ارْحَمُوهُمْ وَ إِذَا وَعَدْتُمُوهُمْ شَيْئاً فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ لَا يَدْرُونَ إِلَّا أَنَّكُمْ تَرْزُقُونَهُمْ‌»[3]؛ با نگاه اینکه شما رازق آنها هستید به شما نگاه می­کنند لذا محبت کنید به بچه­هاتان با دیدۀ شفقت به آنها نگاه کنید و اگر وعده­ای به آنها دادید وفا کنید و سخن دیگر امام صادق سخن بسیار بلندی است خیلی بلند است در آموزش و تربیت بچه­هاتان دقت کنید می­فرماید: «بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»[4]؛ تا دچار تربیت و تعلیم گروه­های منحرف قرار نگرفته­اند خودتان عهده­دار تعلیم و تربیت بچه‏های خود بشوید آنها را با احادیث اسلامی و مذهبی آشنا کنید نگویید چون بچه است باری به هر جهت وارد مغازه­ای بشوید که متأسفانه امروز من به عنوان یک هشدار عرض می­کنم و خواهش می­کنم هم شما نمازگزاران و هم کسانی که صدای مرا می­شنوند و توجه می­کنند.

من به  عنوان یک هشدار عرض می­کنم ما در تربیت بچه­هامان بی­تفاوتیم امروز فضای جامعه ما با تمام خوبی­هایی که در آن وجود دارد گوشه­هایی از آن مورد غفلت ماست هیچ می­دانیم در رابطه با کودکانمان چه برنامه­ریزی­های خاموشی در حال انجام است همین سی‏دی‏­هایی که حتی از سوپر مارکت­ها و از مغازه­ها می­گیریم، همین بازی­های کارتونی که برای سرگرم کردن بچه­هایمان بدون توجه به محتوای آن در اختیار بچه­هایمان قرار می­گیرد و به خیال ما راحت است که بچه ساکت شده است و ما مشغول کار و زندگی خود هستیم.

این کارتون­ها و حتی اسباب­بازی­ها توسط کمپانی­های بزرگی تولید می­شود و آنها پشت صحنه­اند، کمپانی­هایی سرمایه­گذاری می­کنند که چگونه بی­تفاوتی را در نهاد کودکان ما نهادینه کنند، قصه­ها و داستان­هایی که شما امروز در نمایشگاه­ها می­روید و برای بچه­هاتان می­خرید چند درصد از این داستان­ها و قصه­ها توسط افراد مسئول و متعهد تهیه شده است نوعاً گاهی 80-90 درصد ترجمه قصه­های خارجی است که با ادبیات و فرهنگ دیگری تهیه شده است که ما در اختیار بچه‏های خود قرار می­دهیم «بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ» ما بی­تفاوتیم و همه ما مبتلا هستیم نسبت به اینگونه مسائل و سوگمندانه عرض می­کنم نمی­خواهم تعمیم بدهم ولی سوگمندانه عرض می­کنم حتی آموزش­هایی که گاهی در کودکستان­ها و گاهی مهد کودک‏ها انجام می­گیرد (نمی­خواهم همه را بگویم) گاهی سنخیتی با تعالیم اسلامی ما ندارد آیا زیبده است بچه این وجود مقدسی که ما به پیش دبستانی و کودکستان می­سپاریم اولین آموزش آن رقص و موسیقی باشد، آیا مناسب یک جامعه اسلامی است در یک کودکستان و پیش­دبستانی رقص و وسیقی به عنوان یک برنامه به او یاد بدهند این فرزند چه شکلی رشد خواهد کرد. بعضی جاها بروید سراغ بگیرید؛ من در مقام تعمیم نیستم ولی هست، چه اهدافی اینها دنبال می­کنند. پیام­های خاصی را منتقل می­کنند، دیدگاه­های خاصی را منتقل می­کنند.

و اینجاست که وجود مقدس امام حسن عسکری7 در تفسیر کریمه این آیه شریفه: «وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنين‏»[5]؛ می­فرماید: خدای متعال در روز قیامت به پدر و مادری پاداش بزرگ عطا می­کند اینها می‏گویند ما این کارها را نکرده­ایم «فَيَقُولَانِ يَا رَبَّنَا أَنَّى لَنَا هَذِهِ وَ لَمْ تَبْلُغْهَا أَعْمَالُنَا»؛ ما که چنین نکرده­ایم این پاداش بزرگ برای کیست که به ما می­دهید!! می­گوید به خاطر مسئولیت شناسیتان، بی­تفاوت از کنار تربیت فرزندتان نگذشتید «فَيُقَالُ هَذَا بِتَعْلِيمِكُمَا وَلَدَكُمَا الْقُرْآنَ»؛ چون شما احساس مسئولیت کردید و بچه­هایتان قرآن یاد دادید «وَ بِتَصْيِيرِكُمَا إِيَّاهُ بِدِينِ الْإِسْلَامِ»؛ دین اسلام را با بصیرت و آگاهی به اینها یاد دادید «وَ بِرِيَاضَتِكُمَا إِيَّاهُ عَلَى حُبِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِيٍّ وَلِيِّ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا»[6]؛ و به خاطر راهنمایی درستتان محبت پیغمبر6 و امیرالمؤمنین7 را در دل این کودک کاشتید و این کودک بر اساس محبت و عشق به رسول الله6 و امیرالمؤمنین7 رشد کرده و این پاداش عظیم به خاطر این کارکرد ارزشمند شما، یعنی بچه را رها نکردید هر جا و هر کجا بدون مسئولیت از کنار آن نگذشتید.

دعاهای پایانی خطبه اول

اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات اللهم اجعل التقوی زادهم و الایمان و الحکمة فی قلوبهم[7]

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»[8]

پروردگارا ما را بیامرز؛ پروردگارا جامعه دینی و اسلامی ما را بر اساس حفظ حرمت‏ها و کرامت‏ها پایدار بدار؛ پروردگارا رهبر فقید ما را با رسول الله محشور بگردان؛ پروردگارا مراجع معظم تقلید ما را در ظلّ توجهات ولیت امام زمان حفظ بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت و اجر کرامت فرما؛ به زائران و مسافران سفری پر خیر و برکت مرحمت فرما؛ به نصل جوان ما معرفت و شناخت، به زنان جامعه ما عفت و پاکدامنی عنایت فرما؛ حاجت حاجتمندان روا بگردان؛ مرضای اسلام را عموماً و مرضای مورد نظر خصوصاً شفای عاجل کرامت بفرما؛ توطئه‏های دشمنان به خودشان برگردان؛ پروردگارا در جامعه ما صفا صمیمیت و همدلی عنایت فرما؛ پروردگارا در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

بسم الله الرحمن الرحیم

Gوَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِF

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، بارء الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین. اللهم صلّ و سلّم علی مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اجمعین و علی علیّ بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیٍّ و علیّ بن محمد الهادی و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّأُ الی یوم القیامة.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

«إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَاناً»[9]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم خدای بزگ این بشارت را به ما می­دهد که اگر تقوای الهی را پیشه کنید خداوند برای شما عاملی تشخیص دهنده قرار می­دهد راه را گم نمی­­کنید، در شناخت افراد و جریانات دچار اشتباه نمی­­شوید و همواره بر اساس معیارها در جامعه حضور پیدا می­کنید.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت­ها و نکاتی اشاره می­کنم؛

اولین مناسبت روز شنبه فردا اول ذی­القعده روز میلاد با سعادت کریمه اهل­بیت فاطمه معصومه3 است. از فردا دهه کرامت آغاز می­شود نازم به حسن مطلع و حسن ختام او. آغاز دهه کرامت با میلاد کریمه اهل­بیت و پایان دهه کرامت با میلاد امام رئوف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا8 است مردم شریف و ولایتمدار قم خیلی خدا به شما عنایت کرده، خیلی مشمول لطف خداوندی قرار گرفتید چه کسانی است که سالیان متمادی است قم بوده­اید و چه کسانی که افتخار به قم آمدن را پیدا کردند و اینجا را به عنوان مسکن ومحل زندگی خود انتخاب کردند اینجا حرم اهل­بیت: است.

ر زیبا سخنی امام صادق7 فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ»[10]؛ خدا حرمی دارد مکه است، رسولش حرمی دارد که مدینه است، امیرالمؤمنین حرمی دارد کوفه است، و مجموعه ما اهل­بیت حرمی داریم خیلی جالب است اینکه امام صادق7 می­گویند «لنا» اینجا حرم همه محسوب می­شود حرم رسول الله هم هست، حرم امیرالمؤمنین هم هست و حرم ما اهل­بیت هم هست «وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»؛ چه جایگاه بزرگی است!! هر کس که «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا»[11]؛ توفیق زیارت او را پیدا بکند سخن یک فرد معمولی نیست «فَلَهُ الْجَنَّة».

نکند گاهی در قم باشیم آن چنان درگیر کار و کسب و زندگی باشیم که سال و ماه و روز بگذرد و عرض ادب و ارادتی به پیشگاه کریمه اهل­بیت نکنیم خیلی جفاست! شهر قم این ویژگی را دارد که «عشّ آل محمد6 است».

وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 به سعد قمی می‏فرماید: «یا سعد! عندکم لنا قبرٌ» برای ما نزد شما یک قبری است می­دانید «قلت جُعلت فداک» قبر فاطمه بنت موسی را می­فرمایید؟ «قَالَ نَعَمْ مَنْ‏ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ‏ الْجَنَّةُ»[12] و وجود مقدس امام جواد7 فرمود: «من زار عمتی بقم فله الجنّة» من واقعاً در سرّ این مسأله مانده­ام که هر امامی رسیده و در وصف اینجا سخن گفته «مَنْ‏ زَارَ عَمَّتِي‏ بِقُمَ‏ فَلَهُ‏ الْجَنَّةُ»[13] حکمت بزرگی دارد و ما نمی­دانیم چه سرّی در اینجاست؟ آن چنان جا پیدا کرده این کریمه در نزد پدر، در پاسخگویی به پرسش­های مراجعان که وجود مقدس امام موسی بن جعفر8 سخنی را درباره او می­گوید که رسول الله6 درباره فاطمه فرمود «فداها ابوها» این جمله یک بار درباره فاطمه گفته شد و یک بار توسط وجود مقدس موسی بن جعفر8 درباره  کریمه  اهل­بیت «فداها ابوها». امروز بزرگترین حوزه علمیه قم در کنار این مرقد مطهر است، مراجع بزرگوار تقلید ما همواره از فیض این وجود معنوی بهره بردند و امیدوارم ما قدردان این نعمت بزرگ باشیم. هم ما مردم قم و هم زائرین بتوانیم قدر این جایگاه را بدانیم.

مناسبت دیگر روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی7 در ششم ذی­القعده است؛ برادر بزرگوار امام رئوف که در شهر شیراز مرقد و بارگاه او محل زیارت علاقمندان و ارادتمندان است.

مناسبت دیگر اول ذی­القعده است که امروز باشد هفته حج هم نامگذاری شده می­دانید و می­دانیم که حج از ارکان اسلام است «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ»[14]؛ کنگره بزرگ حج علاوه بر جنبه عبادی جنبه سیاسی و اجتماعی دارد ما این تقاضا را از زائران خانه خدا و حاجیانی که از این سرزمین به سرزمین مقدس مکه و مدینه می­روند داریم که آنجا عزت ایران اسلامی ما را حفظ کنید، عزت حاجی ایرانی را حفظ کنید و الگو باشید برای سایر حجاجی که در آن سرزمین حضور دارند.

مناسبت دیگر مسأله ملاقاتی که مقام معظم رهبری با ائمه محترم جمعه داشتند و دیداری که با نخبگان جوان علمی کشور داشتند. ایشان نکاتی را در مورد نماز جمعه و ائمه جمعه مطرح کردند که من خیلی گذرا رد می­شوم فقط به یک بخش از آن اشاره می­کنم ائمه جمعه ما باید آگاهی از وقایع روز جامعه داشته باشند، ارتباط با نسل جوان ما خیلی پیام مهمی است خطیب جمعه اگر نتواند ارتباط با نسل جوان برقرار کند در حقیقت در مسئولیت خود نتوانسته است از عهده لازم بر بیاید. من از پشت این تریبون اعلام می­کنم که این جایگاه، جایگاه نماز جمعه استقبال می­کند با آغوش باز از پیشنهادات نسل جوان ما که امیدهای آینده هستند و ان شاء الله امیدواریم که جوانان ما در زیر لوا و پرچم اسلام عزیز در دنیا بدرخشند.

در ملاقات دیگری که با نخبگان علمی کشور داشتند ایشان نکته مهمی را مطرح کردند و آن نکته این است که کارهای  متفرقه­ای که در مسائل علمی انجام می­شود باید به صورت یک چرخه علمی به هم پیوند پیدا کند و ما باید به جایی برسیم که ثروت ملی از همین علم و فناوری باشد آن جایگاه علمی را در جهان بتوانیم پیدا کنیم این هم نکته دیگری بود که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند.

و نکته بعد که خیلی خیلی جالب است که اخیراً رئیس جمهور اسبق آمریکا کلینتون جمله­ای را مطرح کرد که شاید خیلی مورد توجه قرار نگرفت الیته کارشناسان، سیاستمداران و دست اندر کاران مسائل جهانی آن را پر اهمیت تلقی کردند خوی توجه کنید سخنی که در ماه مبارک رمضان در دیدار با کارگزاران رهبر فرزانه انقلاب مطرح کرد ما از زبان رئیس جمهور اسبق آمریکا نسبت به افول ایالات متحده آمریکا می­شنویم و سخن این است که ایالات متحده خود را برای از دست دادن ابر قدرتی آماده کند. معلوم است که آنها خیلی بیش از ما عجله دارند برای افول قدرت آمریکا آنها هم دارند شتاب زده عمل می­کنند این یک واقعیتی است که در سال­های اخیر جمهوری اسلامی روی آن تکیه کرده که منحنی جبهه استکبار یعنی آمریکا رو به افول است و جبهه انقلاب رویه صعود و بالندگی است.

شما در مسأله شکست آمریکا نسبت به سازش در خاورمیانه دیدید شکست آمریکا در از بین بردن محور مقاومت، دیدید اوضاع آمریکا در عراق و افغانستان و امروز رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا عده­ای را جمع می­کند مانور سازش و صلح­طلبی می­دهد ولی کسی به حرف این رئیس به ظاهر ابر قدرت آمریکا گوش نمی­دهد وضع اقتصادی آمریکا آنچنان است که می­بینید. امروز آمریکای لاتین که یک حیات خلوت برای آمریکا بود برای آنان به محیطی ناامن تبدیل شده است در سفر ریاست محترم جمهور که بنا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب سفر پر مغز و پرباری بود آنجا هم عظمت ملت ایران را دیدیم و هم شکست ابر قدرتی آمریکا را. آنچنان زیبا و مستدل و هوشمندانه تمام بساط ابر قدرتی آمریکا را بهم ریخت کسانی که برنامه­ریزی کرده بودند با او مصاحبه نکنند گفته شد که اینها زودتر از هم در هتلی که ریاست جمهوری استقرار پیدا کرده بود جا گرفته بودند برای مصاحبه و این نشان دهنده چیست؟ جز نشان دهنده عزت ملت ایران و عزت نماینده ایران که می­تواند با صدای بلند پیام ملت ایران را برساند.

و آخرین سخنم شنیده­اید و همه شما منتظر این جمله من هستید مردم قم لحظه شماری می­کنند، مردم قم اشک شوق می‏ریزند، مردم قم منتظر لحظه­ای هستند که اعلام شود رهبر آمد حوزه علمیه با تمام وجود منتظر قدوم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. کسانی که می­خواهند با به کار بردن بعضی از تعبیرات آن ناراحتی درونی خود را خاموش کنند خواهند دید که مردم قم به نمایندگی از ملت رشید ایران چه استقبال گرمی از رهبر فرزانه انقلاب خواهند کرد. ما این انتظار را داریم و این انتظار ان شاء الله عملی خواهد شد ایشان هرجا قدم گذاشته­اند قدم همراه با خیر و برکت بوده است این قم با این توصیفی که کردم باید آبادان شود زندگی مردم قم باید سامان بیشتری پیدا کند، شرایط شهری و استانی قم باید رو به بهبود باشد.

استاندار محترم گزارشی دادند به بنده گزارش بسیار دل­گرم کننده بود به حمدالله مسئولان استان با پروژه­هایی که طراحی کردند برای استفاده کردند از این سفر پر برکت ان شاء الله امیدواریم در روند توسعه استان قم ما شاهد تغیییر باشیم این در بعد کل استان اما، حوزه علمیه قم و روحانیت ان شاء الله مانند سفرهای قبل از برکات معنوی این سفر و اندیشه­های تابناک این عزیز ان شاء الله بهره­مند خواهند شد و ما شاهد رشد و بالندگی حوزه علمیه قم به عنوان مرکزی برای اشاعه فرهنگ اسلام در آینده خواهیم بود ان شاء الله.

دعاهای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را بیامرز؛ به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما؛ به خدمت گزاران عرصه‏های مختلف توفیق مرحمت فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلی بگردان؛ به مقام معظم رهبرمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلیمان عزت عنایت بفرما؛ باران رحمتت را از ما دریغ مدار؛ خدایا ما منتظران رؤیت خورشیدیم، چشم همه ما را به جمال مولایمان آقایمان و صاحب اصلیمان حضرت بقیة الله4 روشن بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذُ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

Gإِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ في‏ دينِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباًF

صدق الله العلیُّ العظیم



[1]. نهج البلاغة/ 153.

[2]. من لا يحضره الفقيه، ج‌2، ص 622.

[3]. كافي (ط - الإسلامية)، ج‌6، ص 49.

[4]. همان، ج‌6، ص 47.

[5]. «البقرة»: 97.

[6]. بحار الأنوار، ج‌89، ص 32.

[7]. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص 432.

[8]. «البقرة»: 201.

[9]. «الانفال»: 29.

[10]. بحار الأنوار، ج‌99، ص 267.

[11]. همان، ج‏48 ، ص 316- 317.

[12]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏48، ص 317.

[13]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏48، ص 316.

[14]. كافي (ط - الإسلامية)، ج‌2، ص 18.

Please publish modules in offcanvas position.