بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه
حضرت آیت الله حسینی بوشهری
مورخ 92/03/31 خطبه شماره 62 |
خطبه اول
السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن ارحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال مولانا و مقتدانا الامام الصادق7: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ انْظُرُوا لِأَنْفُسِكُمْ- فَإِنَّ أَحَقَّ مَنْ نَظَرَ لَهَا أَنْتُمْ- لَوْ كَانَ لِأَحَدِكُمْ نَفْسَانِ فَقَدَّمَ إِحْدَاهُمَا وَ جَرَّبَ بِهَا- اسْتَقْبَلَ التَّوْبَةَ بِالْأُخْرَى كَانَ- وَ لَكِنَّهَا نَفْسٌ وَاحِدَةٌ- إِذَا ذَهَبَتْ فَقَدْ وَ اللَّهِ ذَهَبَتِ التَّوْبَةُ- إِنْ أَتَاكُمْ مِنَّا آتٍ لِيَدْعُوَكُمْ إِلَى الرِّضَا مِنَّا- فَنَحْنُ نُشْهِدُكُمْ أَنَّا لَا نَرْضَى إِنَّهُ لَا يُطِيعُنَا الْيَوْمَ- وَ هُوَ وَحْدَهُ وَ كَيْفَ يُطِيعُنَا إِذَا ارْتَفَعَتِ الرَّايَاتُ وَ الْأَعْلَامُ»[1]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام صادق7 در رابطه با تقوا سخنی زیبا و دلنشین دارند آن بزرگوار میفرماید: تقوا پیشه کنید و مواظب خودتان باشید که همانا شما بدان سزاوارترید اگر شما دو جان داشتید و یکی را مقدم میکردید و به وسیله آن تجربه میکردید جلو میفرستادید برای تجربه کردن و به وسیله جان دیگر به پیشواز توبه میرفتید کارخوبی بود اما حیف که شما دو جان ندارید که یکی را برای تجربه کردن بفرستید و یکی را بگذارید برای توبه کردن یک جان شما بیشتر ندارید. بعد حضرت سوگند یاد میکند میفرماید: همین یک جان شما اگر از دست رفت دیگر فرصتی برای توبه باقی نمیماند.
کلام نورانی امام صادق7 پیام روشنش این است که فرصتها کم و اندک و راه بسیار پرخطر است. همت کنیم از همین فرصت اندک دنیا بیشترین بهره را برای آخرت بردارید.
سیره نبی اکرم6 و اهل بیت:
در این خطبه معمولا ما پیرامون سیره نورانی رسول خاتم6 و اهل بیت عصمت و طهارت: با شما نمازگزاران عزیز و بزرگوار سخن میگفتیم و از آنجا که در آستانه میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفدا4 هستیم اجازه میخواهم خطبه اول را اختصاص بدهم به دو نکته یکی؛ پیرامون شخصیت آن بزرگوار و نکته دوم؛ وظایف ما در عصر غیبت کبری. اما در رابطه با مطلب اول؛ وجود مقدس حضرت7 در شب جمعه سحرگاه نیمه شعبان سال 255 هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود و با نور ولایت زمین و آسمان روشن شد. آن بزرگوار دارای دوغیبت است یکی غیبت صغری و دیگری غیبت کبری، که در زمان غیبت صغری رابطه بین حضرت و مردم از طریق نواب اربعه بوده است نواب خاص آن حضرت اینها ایجاد ارتباط می کردند و در زمان غیبت کبری این غیبت ادامه پیدا خواهد کرد تا عصر ظهور آن حضرت4 که دنیا ان شاء الله پر از عدل و داد خواهد شد.
مسئله باور نسبت به مهدویت و اعتقد به مهدویت منحصر به شیعه نیست تمام پیروان ادیان همه معتقدند به وجود یک منجی که در برهه ای از زمان ظهور خواهد کرد و فضای جامعه را متحول خواهد کرد غیر از شیعه برادران اهل سنت در کتابهای متعددشان بجز عده ای کم، تولد حضرت را بیان کردند و باور به مهدویت را مطرح کردند. چهار مرحله میتوان برای زندگی حضرت7 بیان کرد. یک مرحله؛ عصر امام عسکری7 است. یعنی از لحظهایی که متولد میشود تا آن لحظه ای که پدر را از دست میدهد این برهه که برهه بسیار کمی است، حدود کمی است از لحظهایست که حضرت متولد شده تا لحظه ای که امام عسکری7 به شهادت میرسند یک دوره پنج سالهایست. دوره دوم زندگی آن حضرت از زمان شهادت پدر بزرگوارشان تا پایان غیبت صغری هست که حدودا هفتاد سال طول میکشد دوران غیبت صغری حدودا آنچه مورخین نوشتند حدود هفتاد سال طول کشیده است. دوره سوم؛ شروع غیبت کبری است بعد از پایان غیبت صغری که آن هم اکنون یعنی در دوران غیبت کبری قرار داریم که این دوران متصل خواهد شد به دوره چهارم که دوره ظهورآن حضرت هست دورانی که دولت آن حضرت جهانگیر خواهد شد در روایات وارد شده «الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً»[2]؛ در همین مدت کوتاه پنج ساله عصر امام عسکری7 ایشان عنایت دارند که فرزندشان را به عنوان امام بعد از خودشان مطرح کنند و معرفی نمایند.
روزی آن بزرگوار در سن خردسالی است پدر بزرگوارش در جمع یاران و دوستداران حضرت اینگونه خطاب میکند به آنها. تعبیر حضرت این است: «هَذَا إِمَامُكُمْ مِنْ بَعْدِي» این امام شما بعد از من است، خردسال است، کودک است، ولی امام عسکری7 او را معرفی میکند؛ «هَذَا إِمَامُكُمْ مِنْ بَعْدِي وَ خَلِيفَتِي عَلَيْكُمْ». این جانشین من است بر شما «أَطِيعُوهُ» از او فرمان ببرید. «وَ لَا تَتَفَرَّقُوا مِنْ بَعْدِي فَتَهْلِكُوا فِی أَدْيَانِكُمْ» بعد از من دچار تفرقه نشوید که دچار گمراهی بشوید و هلاک بشوید «الا إِنَّكُمْ لَا تَرَوْنَهُ مِنْ بَعْدِ يَوْمِكُمْ». حواستان جمع باشد که بعد از امروز شما دیگر مهدی من را دیگر نمیبینید، «حَتَّى يَتِمَّ لَهُ عُمُرٌ»[3]. تا آن زمان و فرصت لازم سپری شود و بگذرد. میبینیم وجود مقدس امام حسن عسکری7 زمینه سازی کرده و یک کودک خردسال را معرفی نموده است و جالب این است موقعی که امام حسن عسکری به شهادت میرسد راوی میگوید: من در منزل امام حسن عسکری7 بودم بدن مطهر امام را وارد صحن خانه کردند همه منتظر بودیم. چون در بین شیعه این مسئله مطرح هست که نماز را بر امام، امام بعد می خواند منتظر بودیم، چه کسی میآید و نماز میگذارد، دیدیم جعفر، عموی امام زمان آمد، ایستاد که نماز بخواند دیدیم کودک خردسالی، با پایی برهنه عبایی بر دوش که بخشی از این عبا را بر روی صورت خود گرفته بود، آمد و دست زد به سینه عمو؛ کنار برو و من میخواهم نماز بخوانم ایستاد و ما دچار بهت و ناباوری شدیم. هیبتی داشت این کودک، که ناخواسته از جا برخاستیم به احترام او صف کشیدیم و به دنبال او نماز خواندیم و او نماز بر جنازه پدر خواند. خود حضور حضرت بقیه الله با این ویزگی ،اعلام امامت است که من امام و پیشوایم و علایم این است که دیگران سوء استفاده نکنند از این خلاء و از این موقعیت. حتی عمو باید کنار برود تا امام جایگاه واقعی خودش را پیدا کند. این نقش حضرت بقیه الله (الاعظم روحی و ارواح العالمین له فدا) است.
پرسشی که در این جا مطرح میشود این است که الان در عصر غیبت کبری، امام چه عنایت ویزه ای به ما به شیعیان دارد، چه عنایتی و چه توجهی به ما دارد. من چند نکته راجع به عنایتهای حضرت عرض میکنم بعد هم به وظیفه مان در عصر غیبت کبری اشاره میکنم . اولین نکته؛ حضرت اعلام میکند در نامه ای که به شیخ مفید مینویسد خیلی زیباست، حضرت اعلام میکند: «فَإِنَّا نُحِيطُ عِلْماً بِأَنْبَائِكُمْ وَ لَا يَعْزُبُ عَنَّا شَيْءٌ مِنْ أَخْبَارِكُمْ ...إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ »[4] خیلی کلام زیباست . جوانها میدانید امام زمان توجه به شما دارد. جای دیگری دل نبندید در این آستانه و در این آستانه بمانید. حضرت میفرماید: ما اخبار و مسائل شما را میدانیم یعنی توجه داریم چه میگذرد در جامعه شما و چیزی از اخبار و مسائل شما از ما پنهان نیست. همه را خبر داریم و بعد ما هیچ گاه از مراعات حال شما غافل نیستیم و هیچ موقع این را باید بشنویم و اشک بریزیم امام میفرماید: شیعیان ما هیچ موقع شما را از یاد نمی بریم؛ «وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ» این نامه ای است که حضرت به شیخ مفید مینویسد.
پس بنابراین ما مورد توجه وعنایت هستیم شرایط سختی که بر ما میگذرد حضرت به ما عنایت و توجه دارد و لو حضرت را نمیبینیم و او ما را میبیند. نکته دوم؛ در عصر غیبت حضرت بنایش بر تقویت فقهاست. بنایش برتقویت علماست. بنایش بر تقویت پایگاه دین است. میگوید متحیر نباشید نگویید امام زمان نداریم چه کنیم در حال حیرتیم نه. «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا»[5]؛ اگر مشکلی برایتان پیش بیاید، نمایندگان ما هستند مراجع تقلید هستند ولی فقیه هست ولی فقیه در عصر غیبت برای شما کارساز است. میبینید یک فرمان میدهد یک خاص مطرح میکند شما چه شکلی حضور پیدا میکنید، این لبیک گفتن شما در عصر غیبتی که امام را نمیبینید و پیام نماینده امام را میشنوید، نشان گر این است که اگر روزی خود حضرت بیاید چه میکنید. اینها آزمون هاست که اگر روزی خود حضرت بیاید چه میکنید. یک پیام و لبیک حماسه حضور ملت رشید ایران.
اما در میان دهها و صدها وظیفه ای که در عصر غیبت نسبت داریم، من به سه وظیفه اشاره میکنم همین سه وظیفه را به ذهن بسپارید کارستانی است. یک: معرفت و شناختمان را نسبت به امام بالا ببریم من یک جریانی برای شما بگویم که خیلی شیرین است. مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی از زراره مطلبی نقل میکند و آن مطلب این است که امام صادق7 فرمود: برای مهدی غبیتی خواهد بود. وی همن کسی است که همگان در انتظارش خواهند بود آن همان کسی است که عده ای نسبت به تولدش و بدنیا آمدنش تردید دارند. بعد زراره به محضر امام عرض کرد که اگر ما در شرایطی قرار بگیریم که دچار مشکل و تحیر بشویم چه کنیم. حضرت این دعا را به زراره یاد داد که ما هم باید ورد زبانمان هر روز این دعا باشد امام فرمود: این گونه در پیشگاه خدا دعا کن. همین دعا که شما خوشبختانه بلد هستید دعا این است: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ» خدایا خودت را به من بشناسان «فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ» اگر خودت را نشناسم من پیغمبرت را نمیشناسم. «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ» خدایا پیامبرت را به من بشناسان. «فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ» خدایا اگر پیامبرت را نشناسم حجت و امام را نمیشناسم «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ» خدایا معرفت حجتت را برای من به کمال برسان «فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي»[6] دچار گمراهی میشوم اگر امام زمانم را نشناسم. یعنی باید معرفت را آنگونه بالا ببریم که در کشاقوس قضایا دچار تردید نشویم دوم: عمل بر اساس خواست امام. امام از ما چه میخواهد در عصر غیبت فقط دعای ندبه بخوانیم که بسیار ارزشمند است فقط به یاد حضرت باشیم. خود حضرت خواستش این است : « ليعمل كل امرئ منكم بما يقربه من محبّتنا، و ليجتنب ما يدنيه من كراهتنا و سخطنا، فإن أمرنا يبعثه فجأة حين لا تنفعه توبة، و لا ينجيه من عقابها ندم على حوبة، و اللّه يلهمكم الرشد و يلطف لكم في التوفيق برحمة»[7] این کلام حضرت هست هر یک از شما باید کاری کند که با آن به محبت ما اهل بیت نزدیک شود. چه کار بکنیم که اهل بیت از ما راضی بشوند رفتار آنها در زندگیمان،اخلاق آنها در زندگیمان دینداری آنها در زندگیمان عفاف وحجاب آنها در زندگیمان جوانمردی در زنگیمان.
نکته سوم : دعا کنیم برای سلامتی حضرت، برای فرج آن حضرت. در بعضی از روایات ما وارد شده صدقه بدهید برای سلامتی آن حضرت. خب از بعضی از عزیزان شنیده ام به مناسبت میلاد با سعادت حضرت عزیزانمان درکمیته امداد اعلام کرده اند، عزیزانی که میخواهند صدقه بدهند ما حاضریم این صدقات را جمع آوری کنیم. اینها منحصر به دیروز و امروز نیست اگر هر روز ما صدقه ای کنار بگذاریم برای سلامتی حضرت بسیار ارزشمند است.
دعاهای پایانی خطبه اول
«إِنَ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»[8].
پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛ پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان، اشک و آه ما را از ما بپذیر؛ شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛ پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشته ما روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان و اصنافمان انصاف، به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو میطلبیم شر ستمگران و ستم کاران وا دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.
إنّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ* الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ»
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قَال امیرالمومنین علی7: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فِيمَا أَنْتُمْ عَنْهُ مَسْئُولُونَ وَ إِلَيْهِ تَصِيرُونَ».[9]
بندگان خدا خودم وشما را به تقوای الهی سفارش میکنم وجود مقدس مولایمان7 فرمود: که شما را توصیه میکنم به تقوای الهی و عمل به چیزی که فردا از آن سوال خواهند کرد از شما. بدانیم که فردا مورد پرسش هستیم پاسخ آماده کنیم تنها پاسخ با زبان نیست عمل ما بهترین پاسخ ماست در رفتارمان کمی تجدید نظر کنیم به خط پیامبر، خط اهل بیت متصل بشویم که این خط پشیمانی حقیقتا برادران وخواهران ندارد.
بیان مناسبتها
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم؛
امروز مصادف است با سالگرد شهادت سردار رشید اسلام شهید دکتر مصطفی چمران، شخصیتی بی ادعا که مایه دلگرمی رزمندگان ما بود در کوران حوادث آن روزهای پرالتهاب، انسان عارفی که توانست روحیه رزمندگی را با روحیه راز و نیاز و دعا و مناجات پیوند بزند یاد او گرامی باد. امیدواریم رزمندگان ما این چنین در صحنه رزم بدرخشند.
مناسبت دوم؛ بحث روز تبلیغ و اطلاع رسانی است در این هفته پیش رو و روز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی. من متواضعانه عرض میکنم به تمام دستگاههای تبلیغاتی کشور، کارهایی که ما داریم انجام میدهیم در مقایسه با کارهایی که دشمن درجهت دین زدایی و گرفتن باورهای اعتقادی از نسل جوان ما انجام میدهند قابل قیاس نیست. همت مان را بالاتر ببریم تلاشمان را بیشتر کنیم. این شکل نمیشود از دین خدا دفاع کرد. البته تک تک مردم ما زن و مرد ما پیر و جوان ما باید درعرصه حراست از دین همیشه آماده باشند اما دستگاههایی که مسئولیت ویژه دارند به فراخور شرایط زمان پیشقدم باشند. انشالله امیدواریم عزیزان بهتر از گذشته بتوانند بدرخشند.
اول تیر هفته قوه قضاییه است. هفتم تیر سالگرد شهادت شهید بهشتی و هفتاد و دوتن از یاران اوست. خدا رحمت کند این شخصیت بزرگ انقلاب ما را که خیلی تاثیر گذار بود خیلی دشمن از او میهراسید من به مناسبت هفته قوه قضاییه به عزیزانمان در دستگاه قوه قضایی چند جمله عرض می کنم که فکر میکنم حرف دل شما مردم است. شاید در اسلام کمتر موضوعی به اندازه دستگاه قضایی اهمیت داشته باشد اساسا عدالت برپایه قضاوت درست هست. جامعه ای رنگ عدالت را خواهد دید که دستگاه قضایی او به دنبال اجرای عدالت باشد من به دستگاه قضایی و قضات محترم و بزرگوارعرض میکنم؛ خیلی تلاش کنید در حکمی که صادر میکنید دچار اشتباه نشوید. دقت کنید حقوق مردم را رعایت کنید واگر احیانا دچار اشتباه شدید دچار مشکل نشوید که از نظراولیه تان برگردید. خدا آبروی شما را بالا میبرد در مقابل ذات حق تعالی شما پاسخ گو هستید تردید نکنید من میخواهم متواضعانه عرض کنم گاهی شکوه میکنند مردم ما برای اطاله دادرسی گاهی یک سال گاهی دوسال گاهی کمتر گاهی بیشتر و انتظار مردم این است که دستگاه قضایی و با چابکی و سرعت بیشتر نسبت به پرونده هایی که مطرح میشود رسیدگی کنند. البته تلاش فوق العاده هست. من از رئیس دستگاه قضایی تقاضا میکنم، از همین فردا یک بررسی دستور بدهد چه تعداد پرونده در شعب دستگاه قضایی باقی مانده، چه مقدار متراکم است. قضاتی را تعیین کنند که این پروندهها را در فرصت زمانی کم به صفر برسانند این مایه خوشحالی مردم خواهد شد.
پنجم تیرماه، روزمبارزه با مواد مخدر هست. امروز به عنوان چهارمین تهدید در عرصه جهانی بحث مواد مخدر هست بعد از فقر، بعد از نابودی محیط زیست، بعد از تهدیدات هستهای، چهارمین مورد تهدید مواد مخدر است و امروز مواد مخدر به عنوان تجارت پرسود در کنار فروش اسلحه، در کنار فروش نفت و در کنار توریسم قرار گرفته است. یعنی امروز کسانی که دست اندرکار خرید و فروش مواد مخدرهستند، در حقیقت به عنوان کالایی پرسود نسل جوان ما را به هلاکت میکشانند. من همین جا تشکر میکنم از ستاد مبارزه با مواد مخدر و از همه مردم ودستگاهها تقاضای همکاری دارم.
اما به مسئله مهمی اشاره کنم و شما منتظر شنیدن آن هستید، مسئله خلق حماسه حضور است. ابتدا باید آفرین بگویم به ملت عزیزمان. آفرین بگویم به رهبر فرزانه انقلاب به خاطر این مدیریت و تدبیر بسیار عالی و از همین جا به منتخب شما ملت هم تبریک میگویم و آرزو میکنم، وعدههایی که دادهاند، بحثهایی که مطرح کردند، بتوانند در یک فرصت زمانی و معقول تحقق ببخشند به آنها و مردم از این عملکرد اظهار خوشحالی کنند.
چند نکته در رابطه با انتخابات وجود دارد که من باید به آنها اشاره کنم؛ علی رغم تبلیغاتی که در این چهار سال وجود داشت که میخواستند بی اعتمادی در بین مردم ایجاد کنند نسبت به سیستم اداری کشور این انتخابات نشان داد که سیستم اداری کشور و برگزار کنندگان انتخابات، معتمد ترین مردم و نهادها برای حراست و پاسداری از آراء مردم و بنا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب حق الناس اند. در عین حال که فاصله بین آراء بسیار کم بود ولی همین فاصله کم را ما دیدیدم دسته های مختلف برگزار کننده انتخابات را حفظ کردند و پیروز صحنه انتخابات را اعلام کردند.
مسئله دیگری که به نظر من زیبا به نمایش داده شد، تبریکی بود که کاندیداها به فرد منتخب اعلام شد این نشانه اخلاق اسلامی است، این نشانه دیانت است. این ایجاد آرامش میکند. شما مقایسه کنید بین این انتخابات را و انتخابات 88 را. ما چه شرایطی داشتیم. امروز آرامش و لبخند برچهرههای مردم و امید به آینده، که انشاالله بر مشکلات بتوانیم همه ما فائق بشویم. این حضور گسترده، پشتوانه ای عظیم شد برای کشور، برای دولت جدید و برای همه دست اندرکاران. من انتظاری که دارم همانطور که رئیس جمهور منتخب در مصاحبه شان بیان کردند که من رئیس جمهور همه هستم اشاره کردند که از حقوق مسلم ایران دفاع خواهم کرد اشاره کردند که من نسبت مردم دغدغه دارم این جزو مطالبات رهبر عزیز انقلاب است مطالبات تمام مردم است و مطالبات تمام کاندیدها بود. ما انتظارمان این است صریح عرض کنم در مباحث فرهنگی باید ببینیم در مباحث اقتصادی باید ببینیم آن حرکت زیبا را در مباحث سیاسی ما باید شاهد یک حرکت زیبا و ارزشمند باشیم اینها خواست ملت ماست و ما هم تقاضا میکنیم از کاندیدها و از ملت ایران که همکاری کنند، تا شاهد رسیدن به این اهداف عالیه و مقدس باشیم.
ما نمیخواهیم سطح توقعات را بالا ببریم ولی باید با همت بلند ان شاء الله این کارها دنبال بشود من از صدا و سیما حقیقتا تشکر میکنم به خاطر آن کار ابتکاری و هنری که در این زمینه انجام دادند در دنیا اگر نگوییم بیسابقه، کم سابقه است. در ایالات متحده آمریکا که دم از آزادی میزنند فقط دو حزب میتوانند خودشان را نشان دهند بقیه در حاشیهاند ولی هشت کاندیدا به صورت مساوی دیدگاهایشان را مطرح کردند و خودشان را به ملت عرضه کردند و ملت آمد انتخاب کرد آنچه را که میخواستند انتخاب کنند ان شاء الله امیدوارم خدای متعال به همه ما عنایت کند که بتوانیم که کشوری عزتمدار، آبرومند و درحقیقت در خط امام و در خط رهبر فرزانه انقلاب و در خط شهیدانمان داشته باشیم.
دعای پایانی خطبه دوم
«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[10]
پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند میدهیم در فرج مولامان تعجیل بفرما؛ روح بلند اماممان عالیست اعلی بگردان؛ به مراجع گذشتمان روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»
صدق الله العلیُّ العظیم
[1]. وسائل الشيعة، ج15، ص 53.
[2]. كافي (ط - الإسلامية)؛ ج1، ص 338.
[3]. بحار الأنوار، ج51، ص 346.
[4]. الاحتجاج، ج2، ص 498 و 497.
[5]. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج2، ص 470ص470؛ كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص 484.
[6]. كافي (ط الإسلامية)، ج 1، ص337.
[7]. نورى، محدث، ميرزا حسين، خاتمة المستدرك، ج3، ص226.
[8]. «النحل»: 90.
[9]. أمالي المفيد، المجلس الحادي و الثلاثون، ص 260 و 261.
[10]. «البقرة»: 201.