بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه
حضرت آیت الله حسینی بوشهری
مورخ 93/05/10 خطبه شماره 87 |
خطبه اول
السلام علیک یا حجة الله؛ السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه؛ السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّ و جلّ أن یملأ به الارض قسطاً و عدلاً کما ملأت ظلماً و جوراً
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغِ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمّد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیین و اللعن دائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین آمین یا رب العالمین.
عباد الله أوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال مولانا امیرالمؤمنین(ع): «أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَ الزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا الَّتِي لَمْ يَتَمَتَّعْ بِهَا مَنْ كَانَ فِيهَا قَبْلَكُمْ وَ لَنْ تَبْقَى لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِكُمْ وَ سَبِيلُكُمْ فِيهَا سَبِيلُ الْمَاضِينَ»[1]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امیر المومنان علی(ع) میفرماید بندگان خدا شما را تقوی سفارش میکنم و شما را سفارش میکنم که زیاد و فراوان به یاد مرگ باشید و نسبت به دنیا وابسته نباشید و بی رغبتی نسبت به دنیا نشان بدهید چون این دنیا با کسی وفا نکرد و با کسی وفا نمیکند. کسانی که قبل از شما بودند از این دنیا سودی نجستند و کسانی که بعد از شما خواهند آمد این دنیا برای آنها جاودانه نخواهد بود . مطمئن باشید که راه شما راه گذشتگان است. از زمان هبوط آدم تا کنون صلحا انبیاء اولیا و بزرگان همه آمدند و سرانجام دعوت حق را لبیک گفتند. روزی به ما هم میرسد پس چه بهتر که تا فرصت داریم و در این دنیا زندگی میکنیم به وظایفمان آن طور که خدا دستور داده و انبیاء الهی و کتب آسمانیش برای ما تعیین وظیفه گردند .بر اساس آن عمل کنیم.
سیره نبی گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع)
حفظ مرزهای الهی
در خطبه اول سخن پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود رسدیم به این بخش که ببینیم از منظر قرآن و کلمات نورانی پیامبر و اهل بیت در رابطه با حفظ مرزهای الهی چه نکاتی وجود دارد.
توضیح دادیم که یکی از مسائلی که بر عهده ما نهاده شده این است که نسبت به قوانین الهی، نسبت به احکام الهی خطوط قرمز وجود دارد و ما اجازه نداریم از این خطوط قرمز تعدی کنیم. حریم احکام الهی را حفظ کنیم.
لکن سؤالی در اینجا پیش آمد و آن سؤال این بود که چه میشود یک انسان مرزشکن قانون شکن میشود و از حدود مرزهای الهی عبور میکند. تجاوز میکند در باتلاق گناه گرفتار میشود. ما عوامل متعددی در این زمینه برشمردیم تا رسیدیم به این سؤال و آن سؤال این بود که اگر کسی دامنش به گناه آلوده شد و در باتلاق گناه افتاد چه کند که از این منجلاب رهایی پیدا کرده و به فطرتش برگردد و دیگر سراغ گناه نرود؟
پاسخی که در خطبه گذشته دادیم این نکته بود که توجه به آثار و پیامدهای گناه، بزرگترین عامل برای بازگشت انسان به سمت فطرت و خداشناسی است چون بشر دارای حب ذات است؛ منافع برای انسان خیلی مهم است چه منافع دنیوی و چه منافع اخروی حتی نسبت به منافع زودگذر هم تأمل و توجه دارد تا چه رسد به منافع بلند مدت.
گفتیم اگر بشر توجه به این نکات کند و بداند که اولاً گناه، ظلم به نفس است و ثانیاً با رفتن به سراغ گناه و آلوده شدن به آن یک سلسله مصائب دنیوی به سراغ انسان میآید و ابتلائاتی در همین دنیا به خاطر گناه سراغ او میآید و نکته سومی که مطرح کردم این بود که ممکن است ما همان گونه که مبتلا به گناهیم اعمال نیکی هم انجام بدهیم ولی اگر توجه به این اثر و پیامد گناه داشته باشیم که گناه سوزاننده ریشه اعمال نیک ماست، این باعث میشود که ما دست از گناه برداریم.
امروز هم به چند عامل به صورت کوتاه اشاره خواهد شد که میتواند نقش بازدارندگی از ارتکاب گناه داشته باشد یعنی هم باعث شود که انسان سراغ گناه نرود و هم باعث میشود اگر انسان مرتکب گناه شد، عقب نشینی کرده و برگردد.
عامل چهارم: اثر گناه در دید و درک انسان
اولین مسئلهای که در آیات قرآن و روایات نورانی اهل بیت به آن اشاره شده این مسئله دقیق است که گناه موجب میشود که حس تشخیص، درک و دید انسان تحت تأثیر قرار بگیرد؛ آدمهایی که مبتلا به گناهند، همراه با روح و روانشان تأثیر گذار در روح روان آنهاست. قرآن میفرماید: چشم، قلب، گوششان بسته میشود. با واژهای مختلفی قرآن کریم یاد میکند:
«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ»[2]
اینها گوش دارند نمیشنود. زبان دارند ولی لالند. چشم دارند ولی نمیبینند. لایرجعون آن چنان پرده و حجابی جلوی دیدگان آنها گرفته شده که راه بازگشت ندارند.
در آیه دیگری قرآن میفرماید: «خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ»[3]؛ چشمی که خداوند به آنها عنایت کرده که آیات الهی را مشاهده کند، نمیبیند، گوشی که خدای متعال به انسان عنایت کرده که سخنان حق را بشنود، نمیشنود و قلبی را که به وسیله آن باید حقایق را حقایق عالم هستی را درک کند، درک نمیکند. اینها واقعیتهایی بود که در زندگی ما وجود دارد. گناه این آثار منفی را دارد و متأسفانه نه فرد فردمان نه جامعه به آثار منفی آن در جامعه توجه نمیکنیم.
نکته دوم گناه اگر در زندگی انسان راه پیدا کرد موجب یأس و نومیدی انسان میشود و این نکته خیلی مهم است. دیدهاید عدهای جنایتی انجام میدهند و بعد از آن جنایتی بزرگتر و سنگینتر. چون یک نوع حالت یأس از خدا و رحمت خدا در پرتو گناه به انسان دست میدهد. میگوید آب که از سر گذشت چه یک نی، چه صد نی. و در نتیجه مبتلا به جنایتی دیگر و مرتکب گناه بالاتر میشود.
تعبیراتی که در کلمات نورانی اهل بیت وجود دارد که اشاره به این نکته است. امام سجاد زین العابدین(ع) میفرماید: «وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَقْطَعُ الرَّجَاءَ الْيَأْسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الثِّقَةُ بِغَيْرِ اللَّهِ وَ التَّكْذِيبُ بِوَعْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلّ»[4]؛ گناهانی که موجب نا امیدی انسان در زندگی میشود اتکال به غیر خداست اعتماد به غیر خداست و تکذیب وعدههای خداست؛ معاد را و قیامت را باور ندارد. گناه از این بالاتر. آدمهایی که به این شکل باشند حالت ناامیدی در زندگی پیدا میکنند. در تاریخ هم جریانات مفصلی وجود دارد. در این زمینه افرادی که به نقطه صفر رسیدند. افرادی که دیگه قطع امید از رحمت خدا کردند. این هم یک نکتهای است که در زندگی افراد وجود دارد.
و نکته سوم گناه موجب خاری و ذلت و تضعیف شخصیت انسان میشود. آدمهای گناه مردم با دید دیگری به آنها نگاه میکنند. در بازار مسلمانان آدمهایی که عادت به دروغ دارند کسی با آنها معامله نمیکند. افت شخصیت پیدا میکنند. در یک مجمعی که وارد میشوند مردم با یک دید تحقی آمیزی به آنها نگاه میکنند.
قرآن هم به همین نکته اشاره میکند. میفرماید: «سَيُصيبُ الَّذينَ أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللَّهِ»[5]؛ کسانی که مرتکب گناه شدهاند اینها کوچک میشوند پیش خدا نا چیز میشنود بی ارزش میشوند. شخصیتشان را پیش خدا از دست میدهند. پیش مردم هم از دست میدهند. اگر انسان توجه به آثار گناه بکند طبعاً هیچ کس نمیخواهد تحقیر بشود شخصیتش. کلامیامیر المؤمنان (ع) در اینجا دارند. میفرمایند: «مَنْ تَلَذَّذَ بِمَعَاصِي اللَّهِ أَكْسَبَتْهُ ذُلّاً»[6]؛ کسانی که در پرتو گناهانشان احساس لذت میکنند، دروغ میگویند که احساس لذت میکنند. غیبت میکنند احساس لذت میکنند. اصلا اگر یک روزشان بدون دروغ و غیبت سپری بشود چیزی را گویا از دست میدهند. امیر المؤمنین (ع) میفرمایند: کسانی که از این طرف اساس به خاطر انجام گناه لذت میکنند، از آن طرف خدای متعال ذلّت و نکبت و خواری است برای آنها میفرستد. اینها آثاری است که اگر روانشناسانه به قضایا برخورد کینیم، میبینیم که آثار گناه این شکلی است.
و آخرین نکتهای که میخواهم عرض بکنم گناه موجب محرومیت انسان از نعمتهای الهی میشود خیلیها گاهی غرق در نعمتند، یک مرتبه میبینی که ناتوان شدهاند و دستشان به سوی این و آن دراز شده. امام صادق (ع) سرّ آن را بیان میکند. تعبیر امام صادق (ع) این است میفرماید: «مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً فَسَلَبَهَا إِيَّاهُ حَتَّى يُذْنِبَ ذَنْباً يَسْتَحِقُ بِذَلِكَ السَّلْب»[7]؛
یعنی اینگونه نیست که خدا به انسان نعمتی بدهد و بعد از او بگیرد مگر اینکه مرتکب گناهی بشود که مستحق سلب نعمت است. یعنی اگر انسان مستحق سلب گناه شد مستحق سلب نعمت میشود. در روایات تعبیرات عجیبی دارد. میگوید گناه موجب کوتاهی عمیانسان است. در روایات میگوید گاهی عجل انسان نرسیده ولی چون چندین گناه از انسان سر میزند این گناه یک ایست در زندگی انسان میدهد. و عمر انسان را کوتاه میکند.
تعبیر نورانی امام صادق (ع) فرمود: «مَنْ يَمُوتُ بِالذُّنُوبِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَمُوتُ بِالْآجَال»؛ کسانی که عمر طبیعیشان به پایان نرسیده ولی به خاطر گناه میبینیم میمیرند. در سن جوانی میمیرند در سن میان سالی هنوز خیلی امید به آنها بوده که بمانند. اما آنهایی که دستشان در خیر و خوبی و احسان است اینها بیش از آنچه که انسان تصور میکند میماند «وَ مَنْ يَعِيشُ بِالْإِحْسَانِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَعِيشُ بِالْأَعْمَار»[8]؛ کسانی که دستشان به خیرات است و کار خیر انجام میدهند. در جامعه خوش نامند، اینها بیش از آن عمر طبیعیشان زنده میمانند.
دعاهای پایانی خطبه اول
«إِنَ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»[9].
پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛ پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان و اشک و آه ما را از ما بپذیر؛ شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛ پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشتمون روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان مان و اصنافمان، انصاف به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو میطلبیم شر ستمگران و ستم کاران وا دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.
إنّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک، بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ: «كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) يُوصِي أَصْحَابَهُ وَ يَقُولُ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا غِبْطَةُ الطَّالِبِ الرَّاجِي وَ ثِقَةُ الْهَارِبِ اللَّاجِي»[10]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام موسی کاظم علیه الصلاة و السلام میفرماید: امیرالمؤمنین(ع) این چنین بود که پیوسته به اصحابش سفارش به تقوی میکرد و بعد تقوی را این گونه توصیف میکرد و میفرمود: «فَإِنَّهَا غِبْطَةُ الطَّالِبِ الرَّاجِي وَ ثِقَةُ الْهَارِبِ اللَّاجِي» تقوی مایه امیدواری است تقوی پناهگاه آدمهای فراری است. آدمهایی که پناهگاهی ندارند جایی ندارند ملجأ و پناهگاهشان تقوی است آدمهایی که میخواهند به خدا دل ببندند و از عنایات الهی برخوردار شوند این تقوی منشأیی برای امید انهاست. امیدواریم در زندگیمان خدا عنایت کند این توفیق را نصیب ما کند که این گوهر گرانبها را در جای جای زندگیمان داشته باشیم.
بیان مناسبات
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم:
ماه رمضان برای خواهران گذشت امسال ماه رمضان بسیار خوبی داشتیم در عین حال که طاقت فرسا بود با حالت روزه ای که داشتیم اما عبادات و اعمال مردم ما زبان زد بود. شبهای قدر با آن زیبایی برگزار شد. خیلیها توفیق پیدا کردند با خدا آشتی کنند. خوشا به حالتان و خوشا با حال آنها امیدوارم این آشتی بماند. دشمنان و نفس اماره باز بین ما و خدا دشمنی ایجاد نکند. همچنان مشمول محبت پروردگار باشیم.
حضور معنا داری امسال در راهپیمایی روز قدس داشتیم. انصافاً معنادار بود و نشانه عشق مردم ما به دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم. شرایط شرایط سختی بود. تابستان بود، گرما بود ولی این مردم موقعی که عاشق میشوند علاقهمند میشوند براساس تکلیف و وظیفه دیگر در زندگی آنها گرما معنا ندارد. اینها آمدند جنایات رژیم صهیونیستی کودک کش را محکوم کنند. اینها آمدند به فلسطینیها و فرزندان مظلوم و کودکان خردسال آنها بگویند در این دنیای پر غوغایی که دشمنان همه بسیج شدند برای کشتن شما ملت ایران اسلامی ما سرزنده و بعد از سی و پنج سال از پیروزی انقلاب همچنان روی شعارهایی که توسط امام برای این ملت انتخاب شده پابرجاست و از همین جا ما میدانیم آن پیر بزرگ ما امام رضوان الله علیه چقدر خوب پیش بینی میکرد چقدر خوب این رژیم را شناخته بود آن روز فرمود اگر هر کدام از مسلمانها ظرف آبی روی سرآنها بریزند آب آنها را خواهد برد. و امروز ما معتقدیم اگر مسلمانها متحد شوند متحد شوند، کمک نکند چراغ سبز به دشمن نشان ندهند سکوت معنادار نکنند این اسرائیل شصت و پنج سال که نه، شش روز دوام نخواهد آورد.
تا آخرین لحظاتی که برای آمدن به خدمت شما آماده میشدم در عین حال که از ساعت هشت صبح امروز با موافقت فلسطینیها و رژیم اشغالگر سازمان ملل امریکاییها بنا بوده آتش بس هفتاد و دو ساعتهای برقرار بشود بلا فاصله رژیم اشغالگر نقض کرد و عدد هزار چهارصد و پنجاه شهید تبدیل شد به هزار و پانصد شهید. این اوج فاجعه. من چند نکته در اینجا مطرح میکنم اولین نکته این است که باید از طریق تمام مجامع بین المللی این جنایت محکوم شود. هم مباشرین هم دستور دهندگان و هم حامیان آنهایی که سینه چاک میکنند از لیبرال دموکراسی و حقوق بشر سخن میگویند حقیقتاً لیبرال دموکراسی و حقوق بشر رنگ باخته است.
چکار دارید میکنید ذاقه مهماتش را که در اسرائیل گذاشته برای روز مبادا برای کمک به اسرائیل گفته باز کنید و هر کمکی که اسرائیل میخواهد از این امکانات استفاده کند برای سرکوب مردم فلسطین. امریکا این است ادعای حقوق بشر؟! سازمان ملل تبدیل شده به سازمان بعض الدول. حتی سازمان دول نیست سازمان ملل نیست. سازمان بعض الدول است و هر چه آنها دیکته کنند.
شما از صفحه تلویزیون دیدید که نماینده سازمان ملل با صدای بلند گریه میکرد یعنی کار به کجا رسیده که آنهایی که قاعدتاً میگویند ما بی طرفیم در جنگ. ولی دیدند اوج فاجعه به کجا رسیده. این جهان را تکان میدهد. چه اتفاقی افتاده این دیگر فلسطینی نیست. این کودک فلسطینی پدر و مادر فلسطینی نیست که این همه فریاد میکشد گریه میکند. اعلام کردهاند تعداد زیادی از مدارسی که در آنجا مربوط به سازمان ملل بوده در عین حال که کد دادهاند موقعیت جغرافیایی مدرسه را به صهیونیستها گفتهاند که آنجا را نزنید همان جا را اتفاقاً زدند. پارک کودکان را میزنید، چه میکنید؟ بیمارستانها رامیزنید چه میکنید؟ من از این بعضی از این کشورهای عربی تعجب میکنم. گویا در مقام تسویه حساب با فلسطینیها هستند در مقام تسویه حساب با این بچهها هستند. بعضی از این خاخامهای صهیونیست رسماً آمدهاند اعلام کردهاند تا میتوانید کودکان را بکشید.
اما در مقابل مقاومت مردم فلسطین زبانزد است گفتهاند اگر بیش از این هم بر ما فشار بیاورند زن و مردمان خواهیم ایستاد. خانوادههایی که دیگر هیچ چیزی برایشان باقی نمانده ولی میگویند ما میایستیم فداکارانه. میگویند محاصره ما را بردارید و بعد آتش بس اعلام کنید متأسفانه بعضی از کشورهای اسلامی چه بگویم کشورهای عربی چه بگویم به نفع اسرائیل طرح صلح ارائه میدهند! جمهوری اسلامی اعلام میکند کمکهای انسان دوستانه ما اجازه بدهید به غزه رسانده بشود میگویند اجازه نمیدهیم. من نمیدانم اینها تغییر ماهیت دادهاند، تغییر هویت دادهاند. حالا اگر رگ عربی و اسلامی ندارید، انسان که هستید؟ چرا این طوری برخورد میکنید همین دیشب بوده یا امروز انبارهای مربوط به مواد غذایی که گاهی کمکی بوده برای مردم فلسطین باز هم اسرائیل آمده آنجا را هم نشانه کرده و زده. یعنی این مردم را بی پناه آب نداشته باشند. برق نداشته باشند. بیمارستان نداشته باشند و یک مرگ دسته جمعی اتفاق افتاده باشد. چه اتفاقی در دنیا دارد اتفاق میافتد؟ اینها تاریخ بعداً قضاوت خواهد کرد. فریاد زنان فلسطینی را تاریخ بعداً ثبت خواهد کرد. امریکا در همین شرایط دارد کمک میکند و چراغ سبز نشان میدهد و از همه اینها رنج بارتر این است که به جای اینکه اسرائیلیها را محکوم کنند، فلسطینیها را محکوم میکنند. یک سری امکانات اولیه در اختیار اینهاست.
موشکهایی که در اختیار اینهاست که البته توانسته خواب خوش را از اسرائیلیها بگیرد و همه به پناهگاه رفتهاند. فرودگاهها به حالت نیمه تعطیل در آمده الحمدلله اما اساساً قابل مقایسه با امکانات نیست.
نکته دیگر راجع به عراق عرض بکنم که همه یک زنجیره است. در فلسطین اسرائیل مستقیماً آدم میکشد در عراق توسط مزدورانش شیعه را میکشد، سنی را میکشد، مسیحی را آواره میکند و سرمیبرد. یعنی دقیقاً دو جبهه باز کردهاند علیه امت اسلامی. من نمیدانم چرا کشورهایی پول و امکانات میدهند تا داعش رشد کند. تروریست رشد کند البته ألیس صبحُ بقریب ألیس صبحُ بقریب. ما إن شاء الله شاهد خواهیم بود این تروریستهایی که توسط این کشورهای به ظاهر اسلامی، بسیج شدهاند تجهیز شدهاند روزی بلای جان آنها خواهد بود. این روزها سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع است. غمی جانکاه ولی شما موقعی که نگاه میکنید این مجموعه و این طائفه روزی به کربلا حمله میکنند مرقد مطهر حسین ابن علی (ع) را آن چنان ویران میکنند. امروز هم در موصل هنوز نتوانستهاند و إن شاء الله نخواهند توانست.
در موصل هر جایگاهی و نام پیامبری و نام از ولی از اولیای الهی بوده یا تخریب کردهاند یا دارند طراحی میکنند برای تخریب. اینهایی که به آنها پناه دادند و دو دستی میدان را برایشان باز کردند حالا ببینند. جوانهاشان را میگیرند برای سربازی به سوریه فرستادند و دخترانشان را به آن شکل. اینها موقعی که توجه نمیکنند که با دین خدا و آرمانهای دینی شوخی کردند بلای جان خودشان خواهد شد. امروز خیلی از کسانی که طرفدار اینها بودند امروز یک شوک عجیبی به آنها وارد شده که چه اتفاقی میخواهد بیفتد. امروز داعش چکار میخواهد بکند؟!
و نکته آخرهم عرض بکنم این روزها سالگرد شهادت روحانی شهید مرحوم آیت الله شیخ فضل الله نوری است. یک نشانه حضور پررنگ روحانیت در عرصههای مختلف است که جانش را فدا میکند اما زیر بار ظلم نمیرود. زیر بار پرچم کفر نمیرود. گفتند بیا سفارتخانه به تو پناه میدهیم گفت هرگز! گفتند پرچم روس را بر بالای خانه بزن گفت هرگز! گفتند تو را میکشم گفت به خاطر اسلام این جان ناقابل را تقدیم میکنم. روحانیت در همیشه تاریخ برای حفظ این دین فدا شده تا دین بماند.
دعای پایانی خطبه دوم
«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[11]
پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند میدهیم در فرج مولامان تعجیل بفرما؛ روح بلند اماممان عالیست اعلی بگردان؛ به مراجع گذشتمان روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)»
صدق الله العلیُّ العظیم
[1]. من لا يحضره الفقيه، ج1، ص 518، حدیث1484.
[2]. «البقرة»: 18.
[3]. «البقرة»: 7.
[4]. معاني الأخبار، النص، ص 271.
[5]. «الانعام»: 124.
[6]. عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص 436، حدیث 7543.
[7]. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص 274.
[8]. الأمالي (للطوسي)، النص، ص 305.
[9]. «النحل»: 90.
[10]. الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص 17.
[11]. «البقرة»: 201.