خطبه های نماز جمعه مورخ 93/11/24به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 93/11/24                                                   خطبه شماره 98

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین (ع) و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

عن مولانا و مقتدانا الحسین بن علی بن ابی طالب (ع): «عِبادَ اللّهِ إِتَّقُوا اللّهَ وَ كُونُوا مِنَ الدُّنْيا عَلی حَذَر فَإِنَّ الدُّنْيا لَوْ بَقِيَتْ عَلی أَحَد أَوْ بَقِی عَلَيْها لَكانَتِ الأَنْبِياءُ أَحَقَّ بِالْبَقاءِ وَ أَوْلی بِالرِّضا وَ أَرْضی بِالْقَضاءِ غَيْرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ الدُّنْيا لِلْفَناءِ فَجَديُدها بال وَ نَعيمُها مُضْمَحِلٌّ وَ سُرُورُها مُكَفْهِرٌ وَ الْمَنْزِلُ تَلْعَةٌ وَ الدّارُ قَلْعَةٌ «فَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِّ التَّقْوی وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ[1]»؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. وجود مقدس سید و سالار شهیدان (ع) فرمود: تقوا را پیشه کنید و از دنیا سخت بپرهیزید زیرا اگر قرار بود دنیا به یک نفر داده شود یا دنیا برای یک نفر باشد و یکنفر همیشه در دنیا بماند انبیاء الهی سزاوارترین بودند اما خدای متعال دنیا را برای فنا و نابودی آفریده است و بعد می‏فرمایند که: تازه‏های دنیا کهنه می‏شود و نعمت‏های دنیا زائل می‏شود و سرور و شادمانی به غم و اندوه مبدّل خواهد شد پس تا دیر نشده از این دنیا توشه بردارید «فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِّ التَّقْوی».

اصول حاکم بر روابط اجتماعی

مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی انسان

در خطبه اول سخن ما در هفته‎هایی که گذشت پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود. یکی از بحث‎هایی که به آن اشاره کردیم مسئله مسئولیت پذیری انسان در عرصه اجتماع و نقطه مقابل آن مسئولیت گریزی انسان بود. گفته شد چهار مسئولیت متوجه انسان است که یک مسئولیت مربوط به خود انسان در رابطه با خویشتن خویش و یک مسئولیت در مقابل آفریننده هستی و خدای متعال و مسئولیت دیگر در رابطه با دیگران و مسئولیت چهارم در رابطه با طبیعت بود.

تاکنون به دو بخش از این بخش‎های چهارگانه پرداخته‎ایم. مسئولیتی که نسبت به خودمان و مسئولیتی که نسبت به آفریننده هستی داریم اشاره کردیم اما آن مسئولیتی که در رابطه با دیگران داریم، مسئولیت مهمی است زیرا ما زمانی که از آغاز تاریخ ارتباط انسان را با دیگران وارسی می‎کنیم می‎بینیم انسانها یک گرایشی برای ایجاد پیوندهای اجتماعی و برقراری رابطه میان خود دارند. منتهی همیشه این سؤال مطرح بوده که منشأ این گرایش و پیوند اجتماعی چیست؟

سه دیدگاه در اینجا وجود دارد از ناحیه دانشمندان دیدگاه نخست می‎گویند آن حالت غریزی انسان است که انسان به سمت اجتماع کشیده می‎شود. علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر گرانسنگ المیزان نگاه دیگری دارند؛ ایشان معتقدند نیازهای اجتماعی انسان را به ارتباط با دیگران وادار می‎کند و خواجه نصیرالدین طوسی کمال جویی انسان را عامل پیوندهای اجتماعی می‎داند. اما ما کاری نداریم غریزه باشد یا کمال جویی انسان یا آن گونه که علامه فرموده که مسئله نیازهای انسان این ارتباط را شکل داده، اسلام در رابطه با این ارتباطات اجتماعی که بین انسانها هست برنامه‎ریزی کرده و مسئولیت‎هایی را برای انسانها در ارتباط با دیگران از آنها خواسته است.

از منظر اسلام چه مسئولیتی متوجه زمامداران و مدیران و کارگزاران جامعه است؟

در خطبه گذشته پیرامون یک مسئولیت از مسئولیت‎های ویژه اشاره کردیم چون یک سری از مسئولیت‎ها همگانی است مانند امر به معروف و نهی از منکر ولی یک مسئولیت‎هایی متوجه خواصی از آحاد جامعه است. مثلاً توانگران و اغنیا چه مسئولیتی دارند؟ زمامداران و کارگزاران و مدیران جامعه چه مسئولیتی دارند؟ لذا امروز پیرامون این بخش صحبت می‎کنم که از منظر اسلام چه مسئولیتی متوجه زمامداران و مدیران و کارگزاران جامعه است با الهام از کلمات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت.

چهار مسئولیت متوجه زمامداران و کارگزاران است:

مسئولیت اول در رابطه با خودشان. مسئولیت دوم در رابطه با مسئولیتی که بر عهده دارند و مسئولیت سوم در رابطه با مردم و مسئولیت چهارم در رابطه با مسئولیت زمامداران نسبت به بیت المال است.

اما مسئولیت اول که در رابطه با خود و مسئولیتی که در رابطه با مردم آنچه که ما ملاحظه می‎کنیم نگاه مسئولانه به خود باید داشته باشند. معنای نگاه مسئولانه این است که اگر نمی‎توانند مسئولیتی را در جامعه نپذیرند زیرا بنا به تعبیر امام صادق (ع) هم موجب خواری خودش می‎شود و هم موجب خیانت به جامعه می‎شود. زیرا زمانی که توان انجام کار را نداشت در جامعه کوچک می‎شود و زمانی که مسئله تضییع حق جامعه پیش آمد این فرد کار او و پذیرش مسئولیت او موجب خیانت به آحاد جامعه می‎شود. هم خواری خودش و هم خیانت به دیگران.

اما مسئولیت دوم نگاه مسئولانه به مسئولیت است؛ این پستی را که عهده دارد شده، چگونه به این پست نگاه می‎کند؟ پست را امانت می‎داند یا یک فرصت برای قدرت طلبی و اعمال قدرت؟ کلامی وجود مقدس امیر مؤمنان علی (ع) دارند و آن تعبیر جالبی است: «وإِنَّ عَمَلَكَ‏ لَيْسَ‏ لَكَ‏ بِطُعْمَةٍ، ولَكِنَّهُ‏ فِي‏ عُنُقِكَ‏ أمَانَةٌ»[2]؛ این کاری که تو پذیرفته‎ای، مسئولیتی که تو پذیرفته‎ای یک لقمه چرب نیست بلکه به گردن تو یک امانتی از ناحیه مردم سپرده شده است. اگر انسان مسئولیت را یک امانت بداند همیشه در حفظ این امانت تلاش می‎کند چون می‎داند روزی باید این امانت را به دیگری واگذار کند.

این نگاه مسئولانه به مسئولیت است که انسان باید آن را عهده دار شود و حتی در روایات ما وارد شده است که اگر احیاناً نمی‎تواند آن امانتداری را عهده دار شود از اول نپذیرد. نبی گرامی اسلام (ص) فرمود: «من‏ تقدّم‏ على‏ المسلمين‏ و هو يرى‏ أنّ‏ فيهم‏ من هو افضل منه، فقد خان اللَّه و رسوله و المسلمين‏»[3]؛ اگر کسی بداند که در جامعه کسی برتر از او و تواناتر از او و مسئولیت پذیر تر از او وجود دارد و می‎تواند امانت داری کند ولی خود پیش قدم شود این انسان به خدا و رسول و جامعه اسلامی خیانت کرده است.

و آخرین مسئولیتی که متوجه زمامداران و کارگزاران است، نگاه مسئولانه به مردم است و این یک نکته کلیدی است. مردم هم حق دارند. مردم در جامعه اسلامی سهم دارند. تعبیر خیلی بلندی در خطبه 167 نهج البلاغه مولای ما می‎فرمایند. آنچنان حرمت برای مسلمان قائل است که می‎فرمایند: حرمت مسلمان از هر چیزی برتری دارد «وَ فَضَّلَ‏ حُرْمَةَ الْمُسْلِمِ‏ عَلَى الْحُرَمِ كُلِّهَا»[4]؛ خدای متعال احترام مسلمان را بر تمام حرمت ها مقدم داشته و فضیلت و برتری داده است و روا نیست که انسان نسبت به یک جامعه اسلامی آن گونه برخورد کند. به کسانی مأمور خراج و مالیات هستند در نامه 51 می‎فرماید: ادبیات برخوردتان با مردم چگونه باشد «فَأَنْصِفُوا النَّاسَ مِنْ‏ أَنْفُسِكُمْ‏، واصْبِرُوا لِحَوَائِجِهِمْ‏، فَإِنَّكُمْ خُزَّانُ الرَّعِيَّةِ»[5]؛ شما امانتداران مردم هستید انصاف را در رابطه با مردم رعایت کنید. امین مردم که به صاحب امانت آن گونه رفتار نمی‎کند! «واصْبِرُوا لِحَوَائِجِهِمْ»؛ در قبال خواسته‎های مردم شکیبایی نشان دهید.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي‏الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[6]

پروردگارا ما را با آموزه‏های دینت و با وظایف سنگین دینت آشنا بگردان؛ در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان؛ به سکاندار بزرگ کشتی انقلابمان رهبر فرزانه انقلابمان عزت،سلامت، سربلندی و اقتدار بیشتر عنایت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلید طول عمر عنایت بفرما؛ به عالمان دینمان و خدمتگذاران مکتب توفیق خدمت عنایت بفرما؛ به مسئولین نظام اسلامی در راه خدمتگذاری به مردم خوب کشور توفیق بیشتر عنایت بفرما؛ به خانواده شهدا صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت، به رزمندگانمان پیروزی، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان ما انصاف عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو ملتمسانه می‏طلبیم کشور عزیز اسلامس ما نیاز به رحمت تو دارد نزولات آسمانی و باران رحمتت را به عزت و جلالت به کبریائیت، شامل حال این ملت بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا الامام الصادق (ع): «اتَّقُوا اللَّهَ، وَ لَا تَمَلُّوا مِنَ الْخَيْرِ، وَ لَا تَكْسَلُوا، فَإِنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ رَسُولَهُ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لَغَنِيَّانِ عَنْكُمْ‏ وَ عَنْ‏ أَعْمَالِكُم‏»[7]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. وجود مقدس امام صادق (ع) فرمود تقوا را پیشه کنید و از کار خیر افسرده و کسل و خسته نشوید زیرا خدای متعال و رسول گرامی اسلام از شما و اعمال شما بی نیازند و آنچه که انجام می‎دهید در پایان راه نصیب خود شما می‎شود «وَ إِنَّمَا أَرَادَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) بِلُطْفِهِ سَبَباً يُدْخِلُكُمْ بِهِ الْجَنَّةَ.» [8]

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت‏ها و بیان نکاتی اشاره می‎کنم:

در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها و تبیین نکاتی میپردازم. به دو مناسبت اشاره می‎کنم.

اولین مناسبت روز بیست و پنجم بهمن ماه که در پیش هست مصادف است با بیست و ششمین سالگرد صدور حکم تاریخی حضرت امام مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی. آن روز دشمنان خواستند امت اسلامی را آزمایش و تست کنند که با پاسخ کوبنده حضرت امام (ره) مواجه شدند و بعدها در مذاکراتی که سران استکبار با مسئولان ما داشتند، سلمان رشدی که کسی نبود. عامل استکبار و یک مزدور دست نشانده بود. پشت صحنه کارگردانان اصلی استکبار بودند که امروز هم نگاه می‎کنید در یکی دو هفته قبل سلسله آن اهانت‎ها به پیامبر اکرم (ص) رسید و آن کاریکاتور. دیدید سران کشورهای اروپایی چگونه حمایت کردند. یک حلقه و زنجیر است از جنایت و خیانت و گام برداشتن در جهت اسلام حراسی. آن روز با پاسخ کوبنده امام (ره) مواجه شدند و ان شاء الله امیدواریم در مقابل هر حرکتی ضربه متقابلی از امت اسلامی ببینند که دیگر جرأت ابراز وجود نسبت به اهانت به قرآن و نبی گرامی اسلام (ص) نداشته باشند.

بیست و نه بهمن در پیش داریم سالگرد قیام مردم قهرمان تبریز است که به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای عزیز قم برگزار کردند و شهدایی را تقدیم انقلاب کردند. این تظاهرات، این حضور عاشقانه انقلاب ما را به پیروزی رساند و این یک پیام دارد که تا مردم در صحنه بمانند خطری از ناحیه دشمن، جامعه اسلامی ما را تهدید نمی‎کند و همیشه پیروزی را در آغوش خواهند گرفت.

نکته بعدی که می‎خواهم اشاره کنم تشکر صمیمانه و متواضعانه از ملت رشید ایران و شما مردم ولایت‎مدار و خونگرم قم، شهر قیام به مناسبت حضور در راهپیمایی 22 بهمن آن هم بعد از 36 سال. حقیقتاً دنیا را در بهت و ناباوری فرو بردید. انقلاب‎های زیادی در طول این سیصد سال اخیر رخ داده است. شما ملاحظه کنید الان انقلاب‎هایی که رخ داده است آن هم انقلاب‎های بزرگ زمانی که می‎خواهند مراسم برای یک انقلاب برگزار کنند، یک مراسم رسمی دولتی برگزار می‎کنند و اساساً اجازه نمی‎دهند مردمی که انقلاب کردند و صاحب انقلاب هستند به میدان بیایند و حضور پیدا کنند. اما انقلابی که رهبران آن از مردم تشکر می‎کنند به خاطر حضورشان، انقلاب اسلامی ملت ایران ماست.

مقام معظم رهبری چند روز قبل در دیدار با مسئولان و کارکنان نیروی هوایی جمله جالبی فرمودند؛ فرمود: ملت ایران در پاسخ کسانی که گفته بودند ایران دستش بسته است و تیم مذاکره کنند به خاطر تحریم‎های اقتصادی با دست بسته پای میز مذاکره حاضر می‎شود. رهبری این جمله را آن هم با اعتماد به این ملت فرمود. رهبری فرمود ملت ایران در 22 بهمن نشان خواهد داد که هر کسی بخواهد ملت ایران را تهدید کند با ضربه متقابل مواجه خواهد شد و کار شما ضربه متقابل است.

برادران و خواهران، عزت ملی ما بسیار مهم است اگر عزت ملی را از یک ملت گرفتند، امنیت برای آن کشور باقی نمی‎ماند. شما با این حضورتان که تمام خبرنگاران از سراسر دنیا آمدند غیر از آنهایی که سانسور کردند و نخواستند این خبر مهم را به دنیا مخابره کنند، نوعاً اعلام کردند میلیون‎ها نفر از مردم ایران در سراسر کشور در صحنه حضور پیدا کردند و با همه مشکلاتی که دارند اما هیچ گاه مصالح عمومی کشور را فدای مشکلات نمی‎کنند و مصالح کشور تحت الشعاع مشکلات مردم قرار نمی‎گیرد. این را به دنیا آمدند مخابره کردند.

نکته‎ای بگویم؛ یکی از جامعه شناسان آمریکا مطلبی مطرح کرده (الفضل ما شهدت به الاعداء) می‎گوید تحقیقات ما نه تحلیل ما می‎گوید تمام گفتمان‎ها و دکترین‎ها بعد از پدید آمدن به مرور رنگ باختن غیر از دکترین ولایت فقیه که رنگ نباخته است. می‎گوید که در گذر زمان بر اهمیت آن افزوده شده و ملت‎های دیگر را جذب خود کرده است. امروز مسئولان کشورهای مختلف دل در گرو نظام اسلامی ایران دارند. این سخن یک جامعه شناس آمریکایی است. خیلی جالب است.

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، من نمی‎دانم چه می‎کند؟ پنبه در گوش کرده‎اند یا چشمان را بسته‎اند! می‎گوید آنچه باعث شد ایرانی‎ها پای میز مذاکره بیایند تحریم‎های سخت اقتصادی ما بود. این طور نیست! شما پیشرفت ملت ما را دیدید؛ پنج درصد غنی سازی به بیست درصد و گفته شد به شصت درصد می‎رسد؛ مسئله فضایی ما را دیدید؛ موشک‎ها و پیشرفت‎های ما را دید و گفتید برویم و مذاکره کنیم و این ملت را مهار کنیم. ما به خاطر تهدیدهای اقتصادی پای میز مذاکره نیامده‎ایم. شما مجبور شده‎اید بعد از مدتی جدا شدن از میز مذاکره پای میز مذاکره بیایید و جالب اینجاست مردم در چه شرایطی در راهپیمایی آمدند. خوستان و اهواز و آبادان و خرمشهر را دیدید؛ در چه شرایطی مردم آمدند؛ در شریطی که با فاصله چند متری یکدیگر را نمی‎دیدند اما آمدند تا به دنیا بگویند که ما برای حیثیت اسلام عزیزمان و انقلابمان حاضریم با تمام وجودمان به صحنه بیاییم و به دنیا اعلام کنیم ما ایستاده‎ایم. شعارهای مردم و دست نوشته‎ها را نگاه کنید (ما تا آخر ایستاده‎ایم – ما انقلابی هستیم – آمریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند – نه تحریم نه ذلت مذاکره با عزت). اینها شعارهای ما است. دنیا بداند این ملت تا آخر ایستاده است و شما باید عقب نشینی کنید. این ملت اهل عقب نشینی نیست.

در رابطه با بحث هسته‎ای هم رهبری خط کلی را هم به دوستان دادند و هم به دشمنان. ما با مذاکرات و توافق موافقیم. اما چه توافقی؟ توافقی که تأمین کننده منافع ملت ما باشد. تحقیر در آن نباشد و عزت ملت ایران در آن رعایت شود. از تیم مذاکره کننده رهبر عزیز انقلابمان تمجید کردند و این حمایت شما مردم پشتوانه عظیمی شد که فردا وزیر خارجه ما پشت میز مذاکره که می‎شود عقبه سنگین حمایت شما را به دنبال دارد. دیگر ما انتظار داریم که سخنی بر زبان جاری کنند که بیان گر سخن تک تک زن و مرد ملت ما باشد.

در یمن خبرهای خوشی شنیدید گرچه دشمنان توطئه می‎کنند. چهار سال از انقلاب یمن گذشت و نزدیک بود این انقلاب را مصادره کنند اما جنبش انصار الله آمد و با یک اقدام شجاعانه کاخ ریاست جمهوری را بعد از اینکه دید رئیس جمهور توافق نامه را نقض می‎کند، گرفتند و به تصرف در آوردند و بیانیه قانون اساسی صادر کردند و مانند انقلاب ما گفتند کمیته‎های انقلاب کشور را اداره کنند. ما امیدواریم مردم قهرمان یمن و جنبش انصار الله با همراهی مسئولان دیگر گروه‎ها و احزاب بتوانند استقلال این کشور را حفظ کنند و تودهنی محکمی به دشمنان ملت یمن بزنند.

 

 

 

دعای پایانی خطبه دوم

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[9]؛

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[10]

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ توطئه دشمنان را به خودشان برگردان؛ به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما این سکان دار کشتی انقلاب عزت بیشتر کرامت فرما؛ به مراجع بزرگوار مان سلامت و طول عمر عنایت فرما؛ به خدمتگذاران مردم خدمت بیشتر عنایت فرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم نسل جوان ما و این امیدهای آینده ما را با مکتب و دین آشناتر بگردان؛ به خانوده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ نیروهای مسلح ما را اعم از نیرو هوایی، نیرو دریایی و نیروی زمینی و نیروهای انتظامی ما را برای دفاع از کیان انقلاب و اسلام عزیز موفق و مؤید و منصور بدار؛ پروردگارا ملتمسانه عرض می‏کنیم باران رحمتت را شامل همه ما بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیّ العظیم



[1]. «البقرة»: 197.

[2]. مكاتيب الأئمة عليهم السلام، ج‏1، ص 221.

[3]. الحياة / ترجمه احمد آرام، ج‏2، ص 585.

[4]. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص 242، خطبه 167؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏32، ص 8، حدیث2.

[5]. مكاتيب الأئمة عليهم السلام، ج‏2، ص 336.

[6]. «النحل»: 90.

[7]. الأمالي (للطوسي)، النص، ص 694، حدیث21.

[8]. همان.

[9]. «النحل»: 90.

[10]. «البقرة»: 201.

Please publish modules in offcanvas position.