بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ88/12/07 خطبه شماره 6 |
خطبه اول
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیّین (ع).
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم: «تَمَامُ التَّقْوَى أَنْ تَتَعَلَّمَ مَا جَهِلْتَ وَ تَعْمَلَ بِمَا عَلِمْتَ»[1]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. تقوایی که بنابر تعبیر رسول گرامی اسلام (ص) که فرمود: تمام تقوا به این است که فرا بگیری و یاد بگیری احکام دین را، آنچه نمیدانی و عمل کنی به احکام دین و شریعت آنچه را که فرا گرفتهای و میدانی. من اضافه میکنم به سخن رسول گرامی اسلام این جمله را که مشکل امروز جامعه دینی ما ندانستنها نیست بلکه، عیب ما و مشکل ما از عمل نکردن به دانستههاست اگر حقیقتاً آنچه را که میدانستیم به کار میبستیم یکی پس از دیگری مشکلات جامعه اسلامی ما برطرف میشد.
کدامیک از ما حرمت گناه را نمیداند اما چرا در فضای جامعه اسلامی و دینی ما گاهی میبینیم مظاهر گناه تحقق پیدا میکند کدام یک از ماست که عمل به واجبات الهی را ندانیم اما چرا بخشی از فرائض و واجبات دینی ما در جامعه اسلامی ما به فراموشی سپرده شده است و صدها و هزاران راهها که در جای جای زندگی اسلامیمان مطرح هست، کدام یک از ما از معاد و قیامت و روز رستاخیز بیخبریم؟! آیا رفتار ما در جامعه اسلامی، حکایت از اعتقاد و باور وثیق به قیامت دارد!! آیا نشانگر این هست؟ بنابراین سخن رسول الله (ص) را تکرار کنم: تقوا را پیشه کنیم، آنچه را که نمیدانیم از علماء، از دانشمندان، از پیشوایان دین بپرسیم و یاد بگیریم ولی هنر اصلی ما در این باشد که آنچه را میدانیم عمل کنیم.
سیره نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع)
قرار بر این بود که در خطبه اول پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) سخن بگویم و از آنجا که در هفته آینده روزی بنام امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده بحث امروز خودم را در بعد سیره اهلبیت (ع) و پیامبر (ص) اختصاص میدهم به دغدغهای که پیامبر (ص)، دغدغهای که امامان معصوم نسبت به هدایت جامعه داشتهاند.
بحث را به این مطلب اختصاص میدهم، اساساً همه میدانیم که فلسفه بعثت همه انبیاء الهی به ویژه رسول خاتم (ص) تعلیم و تزکیه است و سروران اهل علم من و عزیزانی که مطالعات قرآنی دارند میدانند که در آیاتی که مربوط به تعلیم و تربیت است بخش عمدهای از آیات تزکیه را بر تعلیم خدای متعال مقدم داشته است «وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»[2]؛ و رسول گرامی اسلام (ص) به نقلی که از قرآن آمده ویژگی پیغمبر را بیان میکند این چنین بیان میکند «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ»[3]؛ پیامبری در میان شما مبعوث شده و برانگیخته شده که نسبت به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد و تهدید کننده شما امت اسلامی است رنج میکشد، حریص است تا بتواند گرهگشایی کند در بعد هدایتی شما، در رشد و ارتقاء معنوی شما «بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ» پیامبری با این ویژگی در میان شما مبعوث شده است اینها نشان دهنده این است که کار کلیدی و اصلی پیامبر، بُعد تربیتی و هدایتی است.
سخنی از امام صادق(ع) در تفسیر آیهی کریمه نقل شده: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً»[4] وارد شده که بعد آیه دارد «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً»[5]؛ امام (ع) در تفسیر این آیه میفرماید: هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد چنان است که گویی همه انسانها را کشته است و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است. این بیان حضرت، تفسیر و بیان تربیتی از آیه است؛ حضرت میفرماید: هر گاه کسی موجب گمراهی انسانی شود او را کشته است و اگر او را از گمراهی به سوی هدایت بکشاند گویی همه مردم را زنده کرده است. در نقل دیگری بعد حضرت فرمود: این تفسیر تأویل اعظم این آیه کریمه است.
در رابطه با مسأله هدایت جامعه این سخن نورانی نبی گرامی اسلام (ص) را داریم، آن روزی که امیرالمؤمنین (ع) را به عنوان نماینده ویژه تبلیغی خودش به یمن فرستاد آن جمله بلند را راجع به امیرالمؤمنین فرمود. کلام پیغمبر (ص) شاید مطالب دیگری هم فرموده اما، این جمله در تاریخ مانده است آن جمله این است که: «علی هر گاه خداوند به دست تو یک نفر از انسانها را هدایت کند برای تو بهتر است از آنچه خورشید برآن میتابد»؛ یعنی دغدغهی پیامبر از اعزام تبلیغی امام علی به سرزمین یمن آن روز این است که مردی از آحاد جامعه راه را پیدا کند، مسیر را پیدا کند و به هدایت برسد.
رسول گرامی اسلام (ص) در تفسیر دیگری این جمله را فرمود: زندگی یتیمی که پدر را از دست داده آن یتیمی است که امامش را نشناسد، آن کس که امامش را نشناسد یتیمی است که از یتیمی که پدرش را از دست داده شرایط بر او سختتر است و بعد میفرماید: آن یتیمی که امام را نمیشناسد بین او و امام و مقتدایش فاصله ایجاد شده، احکام دین را نمیشناسد و سرگردان است و اگر کسی به احکام دین ما آگاهی داشته باشد دست این شخص را بگیرد و او را از سرگردانی در آورد «كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى»[6]؛ این فرد هدایتگر، این فرد هادی با ما پیامبران الهی همدم است و در جایگاه بلند و رفیع و ارجمندی قرار دارد چون، نقش هدایتگری را در جامعه دارد.
سیره پیغمبر (ص) سیره هدایتگری است، سیره امیرالمؤمنین (ع) سیره هدایتگری است، در جریان جنگ احد پیغمبر مجروح شد و تعدادی از مسلمانان به شهادت رسیدند و مجروح شدند، آثار زخم بر سر و صورت پیغمبر آشکار است، امیرالمؤمنین مجروح شد؛ تعدادی از مسلمانان به پیغمبر پیشنهاد میدهند چرا نفرین نمیکنی؟ نفرین کن تا اینها همه از بین بروند، تو رسول اللّهی! پاسخ پیغمبر را بشنوید: پیغمبر دست به درگاه الهی بلند میکند و عرض میکند: «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»[7]؛ خدایا این قوم نادان مرا هدایت کن، اینها نمیدانند چه میکنند اگر دارند با پیغمبرشان دارند میجنگند و از در ستیز وارد شدند، اینها نمیدانند خدایا اینها را هدایت کن؛ یعنی از موضع مشفقانه وارد میشود تا کسی از غافله عقب نماند و همه بیاند و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب همه بر این کشتی نجات سوار شوند، کسی پیاده نشوند این نقش رهبری امت اسلامی نقش هدایتگری است.
ابن ابی الحدید جملهای دارد راجع به امیرالمؤمنین علی (ع) در جریان جنگ صفین آن روزی که لشکریان امیرالمؤمنین بر شریعه تسلط پیدا کردند و موقعیت مناسبی برای امیرالمؤمنین پیش آمد اما دیدند امیرالمؤمنین از فرستادن لشکر به سمت اردوگاه معاویه در حقیقت نسبت به فرستادن لشکر تأمل دارد، درنگ میکند نگاه کنید امام و هادی جامعه اسلامی گاهی تهمتها را به جان میخرد اما، دغدغه جدی را هیچگاه فراموش نمیکند عدهای یاران حضرت کنار حضرت آمدند گفتند یا علی ما را از کوفه تا نزدیکی شام کشاندهای که اینجا را ما وطن خود بسازیم، عدهای میگویند علی از مرگ میترسد، عدهای میگویند علی نسبت به تصمیم جنگ با معاویه دچار تردید شده است آیا این چنین است؟
پاسخ امیرالمؤمنین را بشنوید حضرت میفرماید: من از نوجوانیام از مرگ نهراسیدم، کارنامه من کارنامه درخشانی است، من در جنگ با معاویه دچار تردید هم نشدم، زیرو رو کردم با دقت تأمل کردم و به این جمع بندی رسیدم که امروز وظیفه قطعی ما جنگ با معاویه است اما، چرا علی لشکریان را اعزام نمیکند، چرا علی با معاویه در رأس فتنه زود درگیر نمیشود! حضرت میفرماید به این امید «عسى أن يهتدوا أو تهتدي منهم طائفة»[8] به خاطر اینکه دل بستهام شاید اینها راه هدایت را در پیش بگیرند به اینها مهلت میدهم تا راه هدایت در پیش بگیرند و شاید بخشی از آنها اگر نه همه آنها بخشی از آنها صفوفشان را از صف دشمنان جدا کنند این نقش هدایتگری امام و پیشوای مسلمین است.
و لذا اینکه رهبر عزیز ما میفرماید: جذب حداکثری و دفع حداقلی یعنی همین؛ یعنی همان الگوی امیرالمؤمنین، همان الگوی رسول الله (ص) «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»، «عسى أن يهتدوا أو تهتدي منهم طائفة» اگر این الگوی هدایتگری در جامعه ما راه پیدا کند جامعه ما به سرانجام درستی میرسد. کسی آمده خدمت امام سجاد کسی با او همراهی میکند امام فرمود: این کیست؟ گفت قاتل پدرم آمدهام که او را قصاص کنم حضرت تأملی کرد- خوب دقت کنید- بعد از تأمل فرمود: آیا این فرد هیچ حقی با تو ندارد که از قصاص او صرف نظر کنی؟ عرض کرد چرا؛ حقی به گردن من دارد ولی این حق آن اندازه نیست که من از قصاص صرف نظر کنم حضرت فرمود: چه حقی به گردن تو دارد گفت: حق هدایت من خدا را نمیشناختم، من پیامبر را نمیشناختم، من امام را نمیشناختم او مسیر هدایت را به روی من گشود، حضرت فرمود: آیا این حق کوچکی است؟ میارزد که به خاطر این حق بزرگ از قصاص صرف نظر کنی این فرد عرض کرد «سمعاً و طاعةً» نمیدانستم حق هدایت چنین حق بزرگی است حتی از گرفتن خون بها نیز صرف نظر کرد قصاص نکرد از گرفتن دیه و خون بها نیز صرف نظر کرد.
مسئولان امور تربیتی کشور این جمله را مشفقانه عرض میکنم فضای مناسبی در کشور بوجود آمده فرزندان این امت اسلامی در اختیار شما هستند، دانشگاهیان ما، نسل جوان ما در اختیار شماست، روحانیت عزیز جامعه اسلامی در اختیار شماست ما باید در نقش پیغمبر امروز نقش ایفا کنیم و در بعد هدایتگری این جامعهای که دشمن این همه روی آن سرمایهگذاری میکند به مسیر هدایت و شریعت دعوت کنیم تا زمینه را برای ظهور آن عزیز که امروز متعلق به اوست فراهم کنیم.
دعاهای پایانی خطبه اول
اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات تابع اللهم بیننا و بینهم فی الخیرات؛ اللهم اجعل التقوی زادهم و الایمان و الحکمة فی قلوبهم.[9]
«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»[10]
پروردگارا ما را بیامرز؛ پروردگارا جامعه دینی و اسلامی ما را بر اساس حفظ حرمتها و کرامتها پایدار بدار؛ پروردگارا رهبر فقید ما را با رسول الله محشور بگردان؛ پروردگارا مراجع معظم تقلید ما را در ظلّ توجهات ولیت امام زمان حفظ بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت و اجر کرامت فرما؛ به زائران و مسافران سفری پر خیر و برکت مرحمت فرما؛ به نصل جوان ما معرفت و شناخت، به زنان جامعه ما عفت و پاکدامنی عنایت فرما؛ حاجت حاجتمندان روا بگردان؛ مرضای اسلام را عموماً و مرضای مورد نظر خصوصاً شفای عاجل کرامت بفرما؛ توطئههای دشمنان به خودشان برگردان؛ پروردگارا در جامعه ما صفا صمیمیت و همدلی عنایت فرما؛ پروردگارا در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.
انّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز
بسم الله الرحمن الرحیم
Gوَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِF
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، بارء الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین. اللهم صلّ و سلّم علی مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اجمعین و علی علیّ بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیٍّ و علیّ بن محمد الهادی و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّأُ الی یوم القیامة.
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال الامام العسکری (ع): «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ»[11]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. تقوایی که بنابر تعبیر امام عسکری (ع) فرمود: تقوایی را پیشه کنید که برای ما اهلبیت (ع) زینت باشید و مایهی عیب و زشتی ما اهل بیت (ع) نباشید او فرمود: هر گاه محبتی را به سوی ما جلب کنید و هر گونه زشتی را از ما دفع کنید یعنی شیعیان خالص ما باشید راه ما راه شما باشد منش ما منش شما باشد، در مسیری قدم بگذاریم که در تعبیر دیگری حضرت فرمود: موقعی که به شما اشاره کنند و گفته شود که فلانی شیعه است و ما از اینکه شما پیرو ما هستید احساس خوشحالی کنیم.
بیان مناسبات
در این خطبه به بعضی از مناسبتهای هفته اشاره میکنم و بیان دو نکته:
اولین مناسبتی را که به آن اشاره میکنم و مربوط به هفته گذشته بود و لازم میدانم تبریک عرض کنم محضر شما امت ولایی روز ولایت و امامت حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواحنا العالمین امیدوارم در این عصر غیبت بتوانیم سربازان فداکاری برای آن حضرت و پیروان مخلصی برای آن عزیز باشیم.
مناسبت دوم در اواخر این هفتهای که میآید میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء (ص) و ششمین امام و پیشوا وجود مقدس امام صادق (ع) است و در هفتهای که قرار میگیریم به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده، من این دو مناسبت خجسته را خدمت شما تبریک و تهنیت عرض میکنم. امیدوارم در این هفتهای که به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده امت اسلامی ما شاهد یکدلی و یکرنگی، وحدت و اخوت و برادری باشند و با این فضل و اخوت به فضل پروردگار توطئه دشمنان را به خودشان برگردانند.
ما در این هفته شاهد دو رویداد بودیم، دو رویداد مهم که لازم میدانم در رابطه با هر دو سخنی با شما عزیزان داشته باشم:
مورد اول مسأله دستگیری شروری بود که خانوادههای زیادی را داغدار کرد، خانوادههای زیادی را مصیبت زده کرد، که من این اقدام نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و عملیاتی را در حقیقت فضل الهی و هدیه الهی میدانم برای این ملت رشید اسلامیمان. ملتی که قهرمانانه در 19دی شرکت کرد، قهرمانانه در 22بهمن شرکت کرد، این ملت لایق بودند، سزاوار بودند که لبخندی بر چهره آنان ظاهر شود و این هم هدیه الهی و این هم فضل الهی بود که شامل حال این ملت شد. دشمنان خیلی خوابها دیده بودند؛ خواب دیده بودند که روز 22بهمن را به یک جنگ داخلی تبدیل کنند ولی به فضل پروردگار عالم روز 22بهمن شد عرصه حضور مردم؛ انقلاب نماد وحدت ملی شد و در نتیجه تمام جهانیان در بهت و ناباوری فرو رفتند.
در رابطه با این موضوع من به بیان چند مطلب اشاره میکنم؛ مطلب اول تبریک باید بگویم به خانواده مکرم شهیدان و جانبازان حوادثی که در رابطه با این شرور اتفاق افتاد تبریک بگویم خدمت رهبر فرزانه انقلاب، تبریک بگویم به ملت رشید ایران و به همه نیروهایی که این حرکت بزرگ را آفریدند.
و نکته دوم باید عرض کنم این اقدام نشان دهنده اقتدار امنیتی نظام جمهوری اسلامی شد، ما در عرصه فضایی درخشیدیم، در عرصه علمی درخشیدیم؛ دنیا هنوز درگیر آن اعجازها و حرکتهای ملت ما بود که یکدفعه رو دست خورد، در بعد امنیتی هیچ باور نمیکرد اگر ملتی آن وحدت، ملتی از نظر علمی آن رشد، ملتی از نظر تسلیحاتی آن ابتکار و خلاقیت، ملتی در رابطه با ناوشکن آن عظمت یکدفعه در رابطه با مسائل امنیتی هم همه دنیا و همه سرویسهای اطلاعاتی دنیا را تحت تأثیر قرار بدهند.
کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس که ادعای مبارزه با تروریسم دارند در عمل میبینیم کل حرکت آنها به یک طنز سیاسی و یک مضحکهی سیاسی تبدیل شده است، از یک سو دم از مبارزه با تروریست میزنند و از سوی دیگر دست تروریستها را میگیرند و با تمام تجهیزات و امکانات مسلّح میکنند. در اعترافاتی که این فرد داشته و تاکنون همه اعترافات منتشر نشده در اولین اعتراف گفته که مأمورین سیا در دبی به او قول همه نوع همکاری دادند و از آن جمله گفتهاند ما حاضریم بزرگترین پایگاه تسلیحاتی را در اختیار تو قرار بدهیم و در اعتراف دیگری گفته حمله کردن به نظام جمهوری اینها گفتهاند خیلی سخت است اما ما در بالاترین سطح به شما کمک میکنیم این اعترافی است که این فرد مطرح کرده است و لیکن باید بگویم «ألیس الصبح بقریب» هنوز ما منتظریم طبل رسوایی سرویسهای اطلاعاتی به صدا در بیاید و اینها هاج و واج ماندهاند و در تمام دنیا مأمورین اطلاعاتیشان را فرا خوان کردهانند که این حادثه، حادثه عادی نیست.
در خاک ایران مأموران امنیتی توانستند دشمنشان را از هواپیما پیاده کنند این یعنی چه؟ شما کم و بیش میدانید و من لازم میدانم در اینجا عرض کنم گوشهای از آن را؛ مأموران امنیتی و اطلاعاتی ما تعقیب میکردند دشمن را از هر نقطه به نقطه دیگری تا رسیده به دبی آنجا همه امکانات برای آنها فراهم بود در دستگیری و مسائل دیگر ولی این کار نشد با هماهنگی بسیار عالی و خوب که با داخل کشور انجام دادند هواپیمایی که حامل این فرد به فضای ایران وارد میشود دو پرنده و دو جت از نیروی هوایی این هواپیما را تعقیب میکنند و به او اخطار میدهند بنشیند خلبان مقاومت میکند ولی سرانجام میگوید حاضرم در بندرعباس بنشینم و در بندرعباس فرود میآید و اینها نمیدانند چه است به خلبان گفته میشود مشکل امنیتی است و باید بنشینید هواپیما مینشیند موقعی که مأمورین میروند بر بالای سر این عبدالحمید ریگی میگوید من، دانشجوی اهل افغانستان هستم میگویند: بله درست است؛ بعد که میداند شناخته شده بلند میگوید من عبدالحمید ریگی هستم آنها هم میگویند ما هم به دنبال تو بودیم.
این حرکت یک حرکت بینظیری است در تاریخ کشورها و نسبت به سرویسهای امنیتی کشورها، رسوایی برای رسانههای بیگانه است که دیدید صدای جمهوری اسلامی و سیمای جمهوری اسلامی بخشی از آن را پخش کردند. این بیگانه پرستان و کسانی که پناهنده شدند به دامن دشمن اینها چه کردند و چه شدند و چه شکلی به عنوان رئیس جنبش مقاومت از او یاد میکردند و امروز رسواییشان را ببینند. امیدواریم روز به روز خداوند بر عزت این امت اسلامی بیفزاید.
رویداد مهم دیگر مسأله خبرگان رهبری و اجلاسیه خبرگان رهبریی است این اجلاسیه در نوع خودش از اجلاسیههای کم نظیر بود اجلاسیهای که از نظر زمان برگزاری بعد از حوادث اخیر و بعد از حضور قهرمانانه ملت در راهپیمایی9 دی و 22 بهمن بود. من به شما مردم سراسر کشور و به شما عزیزان هم عرض میکنم خبرگان ملت که رسالت و وظیفه اصلیشان تعیین رهبری است و نظارتی بر باقی ماندن صفات و ویژگیهای رهبری و این وظیفه عمدتاً به کمیسیون تحقیق خبرگان واگذار شده با صراحت هر چه تمام کمیسون تحقیق در این اجلاسیه گزارش داد که این گزارش بنا بود به سمع کل امت اسلامی ما برسد؛ گزارش داد که کمیسیون در جمعبندی که در رابطه با کل دوران رهبری رهبر عزیز انقلاب داشته و به خصوص در این ماههای اخیر نسبت به مدیریت رهبری حقاً و انصافاً با تمام وجود تحسین میکند.
مردم ما بصیرت خودشان را نشان دادند آمدند ولی کسی که آن بصیرت و آگاهی را در فضای جامعه ما نهادینه کرد وجود رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ما بود چه در سخنرانیها و چه در اقداماتی که نسبت به این مسائل اخیر انجام داد حتی به صراحت به شما بگویم رهبری عزیز انقلاب برای روشنگری اگر لازم میدید حتی با یک نفر دو به دو صحبت کند و روشنگری کند دریغ نورزید و چنین رهبر بیدار و هشیاری تضمین کننده حرکت آینده انقلاب اسلامی ما خواهد بود.
در بیانهی خبرگان به نحو شایستهای نسبت به مسائل کشور اظهار نظر شد اما موضع خود رهبر عزیز انقلاب من اشاره کنم به دو – سه نکته کلیدی رهبری اشاره کردند خواهش میکنم دقت کنید ایشان در رابطه با خبرگان و جایگاه خبرگان و نقش مهم آنها فرمودند:
نکته اول اینکه هدایت منحصر به هدایت موردی نیست اینکه ما کسی را هدایت کنیم که مثلاً نماز بخواند، روزه بگیرد امثال ذلک گرچه مهم است اما، هدایت مهمتر که سعادت کل جامعه را به دنبال دارد هدایت در راستای حکومت و مسائل سیاسی و مسائل جهانی و اجتماعی است آن تضمین کننده سعادت جامعه و کل جامعه است اگر کسی هدایت فردی پیدا کند نمیتواند در کل جامعه اثر بگذارد.
نکته دوم فرمودند: چالش اصلی ما با زورگویان امروز به خاطر حفظ اصل اسلام و مرزهای هویت است، اطاعت از خدا به عنوان مبنای کار ماست و این تأمین کننده سعادت است پافشاری ما روی همین موضوع است که با هویت استکبار نمیسازیم.
اما نکته پایانی و مهم عرضم این است اتمام حجت؛ رهبر فرزانه انقلاب فرمودند:پایه اصلی نظام ما بر اساس توحید،عدالت، کرامت انسانی و آراء مردم است و بعد فرمودند کسانی که بخواهند نفی آراء مردم کنند و داوری و شیوه داوری را نپذیرند اینها نمیتوانند در این کشتی نجات باقی بمانند کسی نمیخواهد آنها را از کشتی پیاده کند، کسی در صدد حبس آنها نیست اما تا زمانی که اینها رعایت هندسه و چارچوب نظام نکنند و از دشمنان تبرّی نجویند خود به خود در این کشتی نجات جایی ندارد و اگر کسی بخواهد در درون نظام فعالیت داشته باشد کسی مانع او نیست، اختلاف سلیقهها مهم نیست آنچه مهم است پذیرش هندسه و چارچوب نظام است بنابراین اگر کسی کلیت نظام را پذیرفت، جزء مجموعه نظام محسوب میشود اما باید مرزبندی کنند تا صف دوست از دشمن شناخته شود و از مردم خیلی تمجیدکردند فرمودند: مردم احساس خطر کردند. روزی که دیدند عدهای پنجه در چهره نظام میزنند نام امام و انقلاب را میبرند ولی از پشت خنجر به امام و انقلاب میزنند این مردم به میدان آمدند و زیبا به میدان آمدند و باید قدر بدانیم از این مردم و عامل این حضور دینداری مردم و اطاعت از پروردگار است.
دعاهای پایانی خطبه دوم
پروردگارا ما را بیامرز؛ به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما؛ به خدمت گزاران عرصههای مختلف توفیق مرحمت فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلی بگردان؛ به مقام معظم رهبرمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلیمان عزت عنایت بفرما؛ باران رحمتت را از ما دریغ مدار؛ خدایا ما منتظران رؤیت خورشیدیم، چشم همه ما را به جمال مولایمان آقایمان و صاحب اصلیمان حضرت بقیة الله(ع) روشن بگردان.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ في دينِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً»
صدق الله العلیُّ العظیم
[1]. مجموعة ورام، ج2، ص120.
[2]. «آل عمران»: 164؛ «الجمعة»: 2.
[3]. «التوبة»: 128.
[4]. «المائدة»: 32.
[5]. «المائدة»: 32.
[6]. كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج1، ص 257.
[7]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج1، ص 192.
[8]. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج4، ص 13.
[9]. من لا يحضره الفقيه، ج1، ص 432.
[10]. «البقرة»: 201.
[11]. تحف العقول، النص، ص 488.