خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ94/06/06به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم فرمودند: کشورهایی که با تیم هسته ای ما مذاکره کردند تصور نکنند که دولت مردان از انقلابی گری دست برمی دارند، طبق فرموده مقام معظم رهبری دولت مردان وظیفه دارند تا انقلابی بودن خود را به همه دنیا نشان دهند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه قم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد اظهار داشتند: اگر بی ایمانی و خودبرتر بینی در یک جامعه ایجاد شود زمینه ای برای اخوت و برادری باقی نمی‌ماند.

امام جمعه قم با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) افزودند: هیچ امتی پس از پیامبر (ص) دچار مشکل نمی‌شود مگر این که اهل باطل به جای اهل حق بر کرسی بنشینند و افرادی که حق هستند منزوی و گوشه گیر شوند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به آثار و برکات وحدت در جامعه بیان کردند: امام علی (ع) تاکید کردند که کینه‌ها را از دل دور کنید و از تحقیر یکدیگر جلوگیری کنیم چون این اقدامات آثار زیادی را در پی دارد و دشمن این موضوعات را رصد می‌کند تا ازاین اختلاف سواستفاده کند.

مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه اسلام بر وحدت و پیوند جامعه با یکدیگر تاکید کرده عنوان کردند: انسان دارای دو شخصیت است که یکی از آن‌ها با جامعه مربوط می‌شود و شخصیت دیگر انسان رابطه وی با خداوند است که باید تلاش کند تا در هردو شخصیت در راستای رضایت الهی گام بردارد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) تصریح کردند: مسلمان برادر دینی خویش را تحقیر نکرده و به وی ظلم نمی‌کند، بیش از 37 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما باید از اقداماتی که سبب خدشه دار شدن وحدت جامعه می‌شود جلوگیری کنیم و همدلی و همزبانی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را در کشور جاری کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ایستادگی در برابر دشمنان اسلام اظهار داشتند: دشمن در کفر و ابطال خویش دارای وحدت است و ما در وحدت خود دچار مشکل هستیم که باید در این زمینه اهتمام داشته باشیم و از موضع یکپارچه ای تبعیت کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تقوا در دین اسلام بیان کردند: امام علی (ع) فرمودند که اگر قلب انسان از تقوا خالی شود فتنه‌های دنیا جایگزین آن می‌شود و اینکه بر تقوا تاکید شده برای این است که قلب مان دارای صفات حسنه و نیکو شود.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کردند: سالگرد ارتحال آیت الله العظمی حائری را پیش رو داریم که این عالم ربانی نه تنها در قم بلکه در سراسر کشور پایه گذار حوزه علمیه ای شد که آثار و برکات بسیاری را برای تشیع ایجاد کرد که همه ما باید تلاش کنیم تا این راه را ادامه بدهیم.

ایشان با اشاره به رشادت‌های رئیس علی دلواری در برابر استکبار تصریح کردند: 12شهریورماه روز مبارزه با استعمار انگلیس و شهادت رئیس علی دلواری است، رئیس علی دستور جهاد را از مراجع وعلما گرفت و به مبارزه علیه استکبار پرداخت و در این راستا پیروز شد.

ایشان با انتقاد از تخریب شخصیت‌ها در رسانه‌ها اظهار داشتند: امروز متأسفانه در رسانه‌ها می‌بینیم که عده‌ای شخصیت‌های برادران ایمانی و دینی خود را خرد می‌کنند که در امت یکپارچه و متحد نباید این‌گونه شرایط وجود داشته باشد.

امام جمعه قم افزودند: در روایات داریم که برادران دینی نسبت به هم خیانت و همدیگر را تحقیر نمی‌کنند و با روح مهربانانه با هم رفتار می‌کنند و پیامبر(ص) نیز می‌فرماید «من مبعوث شدم تا رأفت و مهربانی را در جامعه ساری و جاری کنم».

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزودند: از انقلاب اسلامی ما ۳۷ سال می‌گذرد و انتظاری که نسبت به ما می‌رود این است که الگو و نمونه باشیم و همه مسئولان و دولتمردان و همچنین مردم باید نسبت به هم مهربان باشند و شعار همدلی و همزبانی را پیاده کنند.

ایشان ادامه دادند: امروز شرایط حساس است و دشمنان را می‌بینیم که در کفرشان بسیار متحد می‌شوند اما ما در محور حق دچار اختلافات هستیم.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۰ شهریور، روز بانکداری اسلامی فرمودند: قانونی تصویب شد تا عملیات‌های بانکی، بدون ربا باشد که در این راستا تلاش‌های زیادی شده است و ما در قرآن داریم که کسانی که ربا می‌خورند به جنگ با خداوند رفته‌اند.

ایشان افزودند: کاری جدی در راستای بانکداری اسلامی و بدون ربا صورت نگرفته است که در این زمینه نیازمند اقدامات کارشناسی و دینی هستیم.

امام جمعه قم، با اشاره به هفته دولت و شهادت شهیدان رجایی و باهنر، افزودند: نامگذاری هفته دولت به مناسبت شهادت این دو عزیز که نمونه روشنی از خدمت گذاری و مردم‌داری و ساده زیستی بودند برای آن است تا یاد و خاطره این شهیدان گرامی داشته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کردند: هفته دولت فرصت مناسبی است که مسئولان و دولتمردان گزارش خود را به مردم بدهند.

ایشان با اشاره به دیدار دولتمردان با مقام معظم رهبری اظهار داشتند: رهبر معظم انقلاب ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت به نکات مهمی اشاره کردند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی اخیر خود بسیار تأکید دارند که می‌بایست خطر نفوذ دشمن را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جدی گرفت، افزودند: رهبری می‌فرمایند کسانی که با ما مذاکره کرده‌اند نباید این‌گونه تصور کنند که از این به بعد نیروهای ما از موضع انقلابی خود دست کشیده‌اند؛ از این رو مسئولان می‌بایست مواضع انقلابی خود را به صراحت به دنیا اعلام کنند.

ایشان عنوان کردند: لزوم حفظ یکپارچگی مردم و عدم ایجاد تفرقه و پرهیز از حاشیه سازی، حفظ شتاب پیشرفت‌های علمی، ساده زیستی، تولید محصولات فرهنگی و کاهش فاصله‌های طبقاتی از جمله تأکیدات رهبری است.

امام جمعه قم، افزودند: توجه به بخش کشاورزی و موضوع اقتصاد مقاومتی از دیگر موارد مورد تأکید رهبری بوده است و ایشان فرمودند که وقتی به مردم گزارش می‌دهید آنگونه باشد که مردم این موارد را لمس کنند و نباید گزارشی داد که مردم بیگانه با آن باشند.

ایشان با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که برخی از طرح‌ها به مردم و بخش خصوصی واگذار شود، افزودند: ایشان به این مورد هم اشاره فرمودند که بعد از توافق نباید این‌گونه عنوان کرد که امروز همه چیز روی ریل قرار گرفته است و دیگر مشکلی نداریم.

آيت الله حسيني بوشهري فرمودند: موضوع هسته‌ای نباید به ابزاری برای انتخابات تبدیل شود و قانون باید ملاک عمل باشد.

ایشان در بخش دیگری از خطبه‌های خود با اشاره به راه‌اندازی کاروان‌های حج، افزودند: رهبر معظم انقلاب به دو نکته مهم در خصوص وظایف فردی و اجتماعی حجاج اشاره کردند و فرمودند که حاجیان باید از همه فرصت‌های حضور خود در مکه و مدینه به نحو احسن استفاده کنند و به بازار گردی وقت خود را نگذرانند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، بیان داشتند: رهبری فرمودند حج تنها برای ایرانی‌ها نیست بلکه برای امت اسلامی است و باید تجربیات امت اسلامی در این ایام به هم منتقل شود تا شاهد یک حج ابراهیمی باشیم.

خطیب جمعه قم، با اشاره به دیدار رییس جمهور و هیات دولت با رهبر معظم انقلاب، عنوان کردند:معظم له در این دیدار بر لزوم حفظ یکپارچگی مردم تاکید داشتند و به مسوولان تاکید کردند که باید از ایجاد تشتت در جامعه جلوگیری کرده و از حاشیه سازی پرهیز کنند.

آيت الله حسيني بوشهري  با گرامیداشت هفته دولت، افزودند: نام‌گذاری هفته دولت به مناسبت شهادت شهید رجایی و باهنر که نمونه روشنی از خدمتگزاری و مردم‌داری و ساده زیستی بودند، برای آن است تا یاد و خاطره این شهیدان گرامی داشته شود.

ایشان ادامه دادند: باید دولت نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت و مردم نسبت به مردم مراقب یکپارچکی باشند و مساله همدلی و همزبانی به عنوان کار اساسی مورد توجه همگان قرار گیرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی براین‌که نباید در حرکت‌های اقتصادی فاصله طبقاتی پیش آید ادامه دادند: ایشان فرمودند که وقتی به مردم گزارش می‌دهید آن‌گونه باشد که مردم این موارد را لمس و گزارش دولتمردان را تصدیق کنند.

ایشان با بیان این‌که مقام معظم رهبری فرمودند که برخی از طرح‌ها به مردم و بخش خصوصی واگذار شود، تاکید کردند: اکنون بسیاری طرح‌های نیمه تمام داریم که می‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند چرا که دولت نمی‌تواند همه کارها را با شرایط مالی موجود انجام دهد.

امام جمعه قم با بیان این‌که توجه به بخش کشاورزی و موضوع اقتصاد مقاومتی از دیگر موارد مورد تأکید رهبری بوده است، افزودند: هم چنین رهبر معظم انقلاب بر شتاب پیشرفت علمی کشور تاکید داشتند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: نکته مهم در مساله پساتحریم آن است که توقعات مردم را بالا نبریم که همه چیزی روی ریل افتاده است و اگر سطح توقع مردم بالا رفت مسوولان نمی‌توانند پاسخگو باشند.

ایشان در خطبه دوم به مناسبت‌هایی همچون سالروز شهادت آیت‌الله حکیم رئیس مجلس اعلای عراق، رحلت مرحوم آیت‌الله حائری موسس حوزه علمیه، شهادت رئیسعلی دلواری در مبارزه با استعمار انگلیس و ربوده شدن امام موسی صدر اشاره و خاطرنشان کردند: یاد و خاطره همه این افراد که جزو بزرگان و افراد تاثیرگذار در جوامع اسلامی بوده‌اند را گرامی می‌داریم.

Please publish modules in offcanvas position.