خطبه نماز جمعه قم مورخه 89/06/05

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 89/06/05                                                     خطبه شماره 15

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم­الله الرّحمن الرّحیم

«الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکّلُ علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیّئات اعمالنا و نشهد أن لا إله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیره فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته، بشیر نعمته و نذیر نقمه سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداه المهدیین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین»

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(علیه­السلام)« الْمُتَّقُونَ‏ أَعْمَالُهُمْ‏ زَاكِيَةٌ وَ أَعْيُنُهُمْ‏ بَاكِيَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ‏ وَجِلَة»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم زیرا امیر بیام امیر مؤمنان در کلمات نورانی­اش فرمود: انسان­های با تقوا کارهایشان را پاک و پاکیزه انجام می­دهند، چشم­هایشان گریان است و دل­هایشان از خوف خدا ترسان است حقیقتاً حفظ چنین ویژگی خیلی برای انسان ارزشمند است اما، این تقوا عوامل تهدید­کننده­ای هم دارد که آنچه می­تواند تهدید­کننده تقوا باشد گناهان است. امیرمؤمنان  در سخن دیگری می­فرماید:«ملاك‏ الورع‏ الكفّ‏ عن‏ المحارم‏» [2]معیار و ملاک پرهیزکاری خودداری کردن از گناهان است در ماه رمضان مواظبت کنیم، تمرین کنیم، ممارست کنیم گناهانی که در طول دوران زندگی متأسفانه با آن انس و عادت پیدا کرده­ایم آرام آرام رها کنیم و جایگزین کنیم آنها را به فضائل اخلاقی و آنچه به نام تقوا شناخته می­شود. در خطبه اول از سیره نورانی نبی مکرم اسلام و اهل­بیت  عصمت و طهارت سخن گفته­ایم و از آنجا که در آستانه شهادت مولای متقیان امیرمؤمنان علی(علیه­السلام) قرار داریم مناسب می­دانم در این خطبه به ویژگی­های امیرالمؤمنین و فضائل، کلمات نورانی، سیره آن حضرت که راهگشای هم زندگی نوع مردم ماست و هم راهگشای زندگی و رفتار مسئولان و کارگزاران نظام ماست به آن اشاره کنم امروزه حقیقتاً شناسایی امیرالمؤمنین و شناساندن امیرالمؤمنین به عنوان یک انسان کامل و به عنوان یک الگوی زندگی جزء ضرورت­های اجتناب­ناپذیر ماست اگر کسی علی را نشناسد، اگرکسی با معیار­های زندگی امیرالمؤمنین آشنا نباشد حقیقتاً نمی­تواند زندگی بر اساس دین و رفتار و شیوه اهل­بیت انجام بدهد برای شناخت جلوه­هاب منحصر به فرد امیرالمؤمنین علاوه بر مطالعه تاریخ و تحلیل تاریخ، گاهی مناسب است به خود کلمات امیرالمؤمنین ما نگاهی داشته باشیم علی از نگاه علی، علی را چگونه می­شود از بیان و زبان علی شناخت؟ من جملاتی را بیان می­کنم که علی به خاطر اینکه حقیقت­ها پنهان نماند دشمنان امیرالمؤمنین میدان­دار صحنه نباشند ناگزیر شده امیرالمؤمنین به معرفی خود بپردازد او می­فرماید:« إنّ اولُ من سلّام رسول الله» بدانید من علی اولین کسی هستم از مؤمنان و مسلمانان که با پیغمبر نماز گزارد این شرافت برای علی نیست؟ می­گوید من نخستین کسی هستم که به پیامبر اسلام آورده­ام ما در تاریخ کمتر زمانی را می­توانیم پیدا کنیم و کمتر صحنه­ای را می­توانیم پیدا کنیم که امیرالمؤمنین در کنار پیغمبر خدا نباشد، خیلی مهم است برای یک انسان کمتر زمانی و کمتر صحنه­ای که امیرالمؤمنین در کنار رسول خدا نباشد حتی در آن­روز­هایی که پیغمبر به غار حرا می­رفت امیرالمؤمنین خود را اینگونه وصف می­کند می­فرماید:« وَ لَقَدْ كَانَ‏ يُجَاوِرُ فِي‏ كُلِ‏ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ‏ وَ لَا يَرَاهُ غَيْرِي وَ لَمْ يَجْمَعْ بَيْتٌ وَاحِدٌ يَوْمَئِذٍ فِي الْإِسْلَامِ غَيْرَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ خَدِيجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا أَرَى نُورَ الْوَحْيِ وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِيحَ النُّبُوَّة»[3] پیغمبر اکرم مدتی از سال مجاور کوه حرا بود این سخن امیرالمؤمنین است پس تنها من او را مشاهده می­کردم و کسی جز من او را نمی­دید من نور وحی و رسالت را دیدم، نسیم نبوت را من علی استشمام کردم و در جای دیگر می­فرماید: چه کسی را پیدا می­کنید که هیچ لحظه­ای از تاریخ زندگی­اش، به مبارزه و مخالفت با خدا و رسول نپرداخته باشد« أَنِّي‏ لَمْ‏ أَرُدَّ عَلَى‏ اللَّهِ‏ وَ لَا عَلَى رَسُولِهِ سَاعَةً قَط»[4] من حتی یک لحظه با مخالفت با خدا و رسول خدا نپرداخته­ام یعنی هر جا خدا امر کرده علی آنجا حضور داشته، هر جا خدا نهی کرده علی از آنجا گریزان بوده و همچنین رسول گرامی اسلام. کسی از امیرالمؤمنین سؤال کرد چرا این همه شما روایت نقل می­کنید از پیغمبر و هیچ یک از صحابه به پای تو نمی­رسد؟ فرمود: ویژگی من با رسول الله یک ویژگی استثنایی است«لِأنّی کنت إذا سألتُه أنبعنی و إذا سکتُّ بإبتدعنی» اصلاً رابطه من با پیامبر یک رابطه ویژه­ای است، موقعی که من از او سؤال می­کردم او پاسخ می­داد آنگاه که من هم سؤال نمی­کردم و سکوت می­کردم او سخن را به خاطر من آغاز می­کرد ما چنین شخصیتی به نام امیرالمؤمنین داریم من این جمله را بگویم  علی تنها فاتح میدان­های جهاد نیست، علی تنها فاتح میدان بدر و خیبر و حنین نیست، علی فاتح بسترهای ارزشی است این ویژگی امیرالمؤمنین است. امیرالمؤمنین نباید تنها در هنگام مواجهه با دشمن علی را بشناسیم علت اینکه علی در طول تاریخ همیشه انسان­­هارا به سوی خودش جذب کرده به لحاظ همین ارزش­مداری علی ست. اساساً تفاوت مدیرت­های سیاسی با مدیرت­های الهی در همین جاست در مدیریت­های صرفاً سیاسی وظائفشان و عمل به وظائفشان گاهی درحد نوشتار قانون است نه در عمل، اما مدیریت­های الهی چون امیرالمؤمنین ادبیاتش این است غمخواری­اش با جامعه اسلامی می­گوید: «أَ أَقْنَعُ‏ مِنْ‏ نَفْسِي‏ بِأَنْ‏ يُقَالَ‏ هَذَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ‏ وَ لَا أُشَارِكُهُمْ‏ فِي‏ مَكَارِهِ‏ الدَّهْر»[5] آیا به همین مقدار علی بسنده کند که به او می­گویند امیرالمؤمنین و در خوشی­ها و ناخوشی­های جامعه با آنها مشارکت و همکاری نداشته باشد؟ او در رابطه با حفظ کرامت انسانی به مالک اشتر با چنین ادبیاتی سخن می­گوید: با این مردم خوب برخورد کن«فَإِنَّهُمْ‏ صِنْفَانِ‏ إِمَّا أَخٌ‏ لَكَ‏ فِي‏ الدِّينِ‏ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ‏ فِي‏ الْخَلْق‏»[6] مردم تحت فرمان تو بر دو گونه­اند یا برادران دینی تو هستند یا هم نوعان تو در انسانیت، یعنی انسان­ها را نه تنها به عنوان دینداری بلکه به عنوان انسانیت تکریم کن. این پیام امروز، پیام بین المللی اسلام است که امیرالمؤمنین نه تنها جایگاه ویژه برای مسلمانان و مؤمنان باز می­کند بلکه جایگاه ویژه برای انسانیت انسان و جالب­تر از این مومقعی که آدم این جمله را می­بیند بی­اختیار اشک از دیده­گانش جاری می­شود چرا قدر علی را ندانستیم، در احقاق حق و حقوق پایمال شده آحاد ضعیف جامعه امیرالمؤمنین سخنش این است «الذلیل عندی عزیزٌ حتی آخُذ الحق له و القویُ عندی ضعیفٌ حتی آخُذ الحق منه» انسان مظلوم در نزد من عزیز است تا آنگاه که حق او را  از ستمگران بازستانم و انسان­های به ظاهر نیرومند و قوی تا وقتی که حق دیگری را  از او باز ستانم در نزد من ناتوانند، انسان­های ضعیف توانمند و انسان­های توانمند ضعیف­اند، ضعفاء باید به حق خودشان برسند. یکی از مسائلی که آن حضرت به آن اهتمام داشت و گاهی در جامعه ما نگرانی ایجاد می­کند مسأله تبعیض در جامعه است او سخت به یکی از والیانش در نامه 59 می­نویسد:«فلیکن امرٌ ناس عندک فلحقِ سوا»  کار  مردم در آنچه حق آن است نزد تو یکسان باشد هیچ کس  حق امتیاز ویژه بر دیگری ندارد، چه زیباست این شناسنامه بلکه بخشی از شناسنامه زیبا و سالنامه زیبای امیرالمؤمنین است ولی چه کنیم که دشمنان به علی مجال ندادند او عدالت­خواه بود، عدالت گستر بود، ستم ستیز بود، اما در شب 19 ماه رمضان این شخصیت بزرگ بعد از مختصری افطار کردن که ماها شرم می­کنیم حرف بزنیم آن هم با نان و نمک شرم می­کنیم، بیانگر شخصیت علی باشیم. مرتب از منزل بیرون می­آمد و وارد منزل می­شد و به آسمان نگاه می­کرد، سوره یاسین تلاوت می­کرد مدام می­فرمود:«إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» و می­فرمود: به خدا قسم که دروغ نمی­گویم و آن کسی هم که به من خبر داده دروغ نمی­گوید، امشب شبی است که به من وعده شهادت داده­اند لذا وقتی ابن ملجم با ضربه خود سر مبارکش را شکافت تازه دعای علی مستجاب شد چون امیرالمؤمنین مرتب می­فرمود:«اللهم الرزقنی أشرف القتل فی سبیلک» خدایا بهترین مردن را نصیب علی کن، در حال نماز، در حال سجده فرمود:«بسم الله و بالله و علی مله رسول الله فزت و رب الکعبه» منادی میان زمین و آسمان ندا داد «تَهَدَّمَتْ‏ وَ اللَّهِ‏ أَرْكَانُ‏ الْهُدَى‏»[7].

دعای پایانی خطبه اول

خدایا ما را جزء پرهیزکاران قرار بده. دعاهای ما را به هدف استجابت نزدیک بگردان. امام راحل ما را با پیامبر و آلش محشور بگردان. به مقام معظم رهبری توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار ما عزت کرامت بفرما. به جانبازان ما و ایثارگرانمان و رزمندگامان عزت بیشتر مرحمت بفرما. به زائران و مسافران سلامت عنایت فرما. به نسل جوان ما آگاهی، هوشیاری و بصیرت عنایت فرما. توطئه دشمنانمان را به خودشان برگردان. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.

ربّتا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره الحسنه و قنا عذاب النّار.

إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿   وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴾

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

« الحمد لله رب العالمین بارء الخلائق اجمعین،ثمّ الصلوه و السلام علی سیدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد، و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم صلّ و سلّم علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبٍ و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل­الجنّه و علی علی بن الحسین و محمد بن علیٍ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمدٍ و الحسن بن علیٍ و الخلف القائم المهدی حججک علی عبادک و اُمنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّء الی یوم القیامه»

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله قال امیرالمؤمنین علی بن ابیطالبٍ : « إِنَّكُمْ‏ إِلَى‏ أَزْوَادِ التَّقْوَى‏ أَحْوَجُ‏ مِنْكُمْ‏ إِلَى‏ أَزْوَادِ الدُّنْيَا»؛[8] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم امیرالمؤمنین فرمود: شما مردم به توشه تقوا بیش از توشه دنیا نیاز دارید، متأسفانه ما به عکس عمل می­کنیم به جای اینکه به دنبال اندوختن توشه تقوا باشیم شبانه روزمان صرف اندوختن توشه دنیا می­شود در حالی که همه می­دانیم که هر چه اندوخته هم داشته باشیم تا لحظه مرگ با ماست بعد از مرگ دست خالی می­مانیم با همه علم و اطلاعی که داریم ولی کمتر نگران آخرت هستیم بیشتر نگران زندگی روزمره خودمان هستیم و اگر بنا بود خدا شب را برای استراحت قرار نداده بود معلوم نبود این بشر حرکت­کننده به سمت دنیا شب را هم کل تلاشش را برای رسیدن به دنیا قرار می­داد.

بیان مناسبت‎ها

در این خطبه به بیان نکات و مناسبت­هایی اشاره می­کنم اولین مناسبت، مناسبت روزها و شب­های آینده است، درک لیالی قدر، فرصت­های طلایی است با یک چشم به هم زدن برادران و خواهران می­آید و می­رود وجود مقدس امام صادق فرمود:«قَلْبُ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ لَيْلَةُ الْقَدْر»[9] قلب ماه رمضان لیله القدر است؛ همانطور که درک شب قدر مشکل است بیان جایگاه شب قدر نیز مشکل است جمله­ای از پیغمیر عرض کنم تا خودمان را بیشتر برای یکی-دو روز آینده آماده کنیم پیغمبر فرمود:« هر کس از فیض شب قدر محروم شود از تمام خیرات محروم شده است» این سخن رسول الله است؛ شبی است که قرآن در آن نازل شده، شبی است که حوادث سال آینده در آن تقدیر می­شود و در زیبا سخنی پیغمبر فرمود:«مَن احیا فی لیله القدر» هر کسی شب قدر را احیا بدارد «حُوّل عنه العذاب الی السّنه القابله» تا سال آینده عذاب از او برداشته می­شود بنابراین مساجدمان را مالآمال از جمعیت کنیم به خصوص شما مردم شریف قم که از برکت کریمه اهل­بیت برخوردارید مساجد قم، مسجد جمکران، مساجد دیگر انشاءالله امیدورام عنایتتان بیشتر شود ولی این دو- سه شب به استقبال شب قدر بروید با توبه و انابه و راز و نیاز تا خدا ما را در آن شب بپذیرد. شب17 این ماه مصادف با معراج پیامبر است، روز 17مصادف با جنگ بدر و آن خاطره درخشان عزت مسلمانان است من اجازه دهید به چند نکته تا پایان خطبه اشاره کنم که انشاءالله امیدورام هم برای خود گوینده و هم برای شما مفید فایده باشد. نکته اولی که می­خواهم اشاره کنم در رابطه با سخنان رهبر فرزانه انقلاب در دیدار دانشجویان عزیز کشور با ایشان بود من به دو نکته آنجا بحث­ها و صحبت­های فراوانی شده ولی به دو نکته کلیدی می­خواهم اشاره کنم که لازمه فضای جامعه امروز ماست سیاست­مداران بدانند، مسئولان بدانند، دانشجویان و دانشگاهیان و حوزویان و مردم ما بدانند در آنجا اگر ملاحظه کرده باشید ظاهراً دانشجویی از ایشان این پرسش را مطرح کرد که آقا ما چه کنیم، بعضی ما را به وحدت دعوت می­کنند و بعضی مارا به خالص­سازی، سراغ وحدت برویم یا خالص­سازی؟؟ چون معنای خالص­سازی یعنی دایره را تنگ گرفتن و محدود گرفتن و آن جمعی که ایمانشان ضعیف است و با ما همراه نیستند طرد کرده­اند و اگر بخواهیم به وحدت و شعار وحدت عمل کنیم یعنی؛ دایره را گسترده قرار بدهیم ما دایره را گسترده­تر قرار دهیم یا به خالص­سازی بپردازیم در یک دایره محدود؟ ایشان فرمودند: که من هر دو را قبول دارم هم وحدت را و هم خالص­سازی را، منتها هر کدام بر اساس شاخص­های خودش نه به خاطر وحدت خالص­سازی را کنار بزنیم و نه به خاطر خالص­سازی  دست از وحدت برداریم. نسبت به وحدت فرمودند: وحدت باید بر مبنای معیار و اصول باشد هر کسی به هر اندازه – این نکته مهم است- اصول را قبول دارد اصول یعنی اسلام ناب محمدی، اصول یعنی قانون اساسی، اصول یعنی خط امام و رهبری، هر کس اصول را قبول دارد به همان اندازه متصل و متحد است با ما چه زیباست! موقعی که یک رهبر فرزانه با درایت سخن می­گوید جامعه را امیدوار می­کند هر کس به هر اندازه اصول را قبول دارد با ما متصل و متحد است اما خلوص و خالص­سازی، ایشان فرمودند با حرکت­های تند نمی­شود در جامعه خالص­سازی ایجاد کرد اسلام به ما اجازه نمی­دهد که از این طریق کار خالص­سازی را انجام بدهیم پیامبر اکرم مأموریتش تنها این نبوده که کسانی که دارای ایمان درجه یک بوده­اند کنار خود نگه بدارد و دیگران را طرد کند این کلام رهبر فرزانه انقلاب ماست. مأمورین پیغمبر تنها سر و کار داشتن با کسانی که دارای ایمان درجه یک هستند نیست، او رعایت حال افراد متوسط­الایمان و ضعیف­الایمان را هم می­کرد؛ اینها هم احساسشان این می­شد که پیغمبر متعلق به یک مجموعه خاص نیست، پیغمبر متعلق به همه آحاد جامعه است. پس در رابطه با خالص­سازی چه کنیم ایشان فرمودند: خلوص فردی، خلوص گروهی، خلوص جمعی یعنی من به عنوان خودم اشکالات کار خودم را ببینم و به سمت خالص­سازی پیش بروم، گروه­ها و اجتماعات جامعه ما اشکالات کارشان را ببینند و به سمت خالص­سازی پیش بروند. خالص­سازی نمی­شود با حرکت­های تند انجام بگیرد هر فردی برود و از فرصت­ها استفاده کند، گروه­ها بروند، جمعیت­ها بروند لذا این نکته پیام روشن است لذا باید تلاش کنیم برای گسترش دایره مخلِصین نه اینکه دایره مخلِصین را به علی و سلمان و مقداد و ابوذر خلاصه کنیم. نکته دومی که در فرمایشات ایشان بود این بود که گفته می­شود امام فرمود: حفظ نظام از اوجب واجبات است ایشان فرمود: بله یعنی حفظ مرزهای نظام، مرزهای اعتقادی نظام از اوجب واجبات است، حفظ مرزهای اخلاقی نظام اینها از اوجب واجبات است که این هم رسالت دولت است و هم رسالت نخبگان حوزوی است و دانشگاهی است، هم رسالت رسانه­ها و دستگاه­های فرهنگی است که باید تولید کنند کالاهای فرهنگی را که هم نافذ باشد و هم حوزۀ وسیعی را بپوشاند بنابراین اگر می­گوییم حفظ نظام از اوجب واجبات است یعنی حفظ مرزهای اعتقادی و اخلاقی نظام ما. همه باید مراقبت کنیم که این نظام به عنوان یک ودیعه الهی مرزهای اعتقادی آن محفوظ بماند، کسی بی­جهت سخنی نگوید که نظام ما از نظر اعتقادی دچار چالش شود ، کسی رفتاری اخلاقی از خود نشان ندهد که دنیا به ما بگوید این نظام دچار چالش اخلاقی شده است حفظ نظام از اوجب واجبات است. ما در هفته دولت قرار داریم این هفته را هم به ملت ایران، به ملت رشیدمان و هم به دولت باید تبریک و تهنیت بگوییم این هفته با نام پر افتخار شهیدن رجایی و باهنر رقم خورده است. شخصیت­هایی که به عنوان الگوهای دولت اسلامی محسوب می­شدند که با ایثار جان خود در جهت تعالی احکام الهی و خدمت به مردم ایستادگی کردند و من صمیمانه و متواضعانه تقاضا می­کنم همه دولت­های ما باید از این دو بزرگوار و این دو شهید تأصی کنند. من امروز می­خواهم به شاخصه­های یک دولت اسلامی در این جمع با شکوه اشاره کنم، شاخصه­هایی که از بیان رهبری آموخته­ایم شاخصه­های بسایر مهمی است اگر می­خواهیم در هفته دولت، دولت را نقد دلسوزانه کنیم، اگر می­خواهیم خیرخواهانه با دولت سخن بگوییم بر اساس این شاخص­ها و معیار­ها باشد. شاخص­های دولت اسلامی: عدالت­خواهی، عدالت­گستری، فسادستیزی، سلامت اعتقادی و اخلاقی بدنه دولت است، دولت اسلامی باید اعتزار به اسلام کند یعنی؛ نسبت به اسلام افتخار کند، مردم­گرا بودن، اهل تواضع بودن، در گرداب غرور نغلتیدن، ساده­زیستی- نه تنها شعار باشد، از اسراف و تجمل پرهیز کردن، درکنار شجااعت خردگرا بودن، خردگرایی و حکمت و تدبیر در تصمیم­گیری­ها، در کنار مسئولیت­پذیری پاسخ­گو بودن، سعه صدر داشتن، تحمل سخن مخالف شنیدن، اهتمام به علم و پیشرفت علمی داشتن، و در انرتخاب کارگزاران شایسته­سالاری را اصل دانستن، بر عملکرد زیر مجموعه­ها نظارت دقیق داشتن، از هواهای نفسانی پرهیز کردن، در عین تلاش برای خدمت قانون­گرا بودن، شجاعت و قاطعیت در آنچه حق است داشتن، برای احقاق حقوق ملت حتی در سطح جهان قاطعانه دفاع کردن است اینها شاخصه­های دولت اسلامی است، انس با خدا، حسن ظن به خدا و توکل به خدا اینها شاخصه­هایی است که همواره با الهام از آموزه­های مکتب و سخنان رهبری ما استفاده کرده­­ایم. خوشبختانه شرایط کشور ما بگونه­ای است که تلاش بر این است که دولتمردان به این سمت و سو حرکت کنند لذا رسانه­ها، صاحب­نظران، دل­سوزان دولت را در جهت رسیدن به این تراز از شاخصه­ها کمک کنند، به موقع تذکر دهند، یادآوری کنند، راه حل ارائه کنند امروزه من به شما عرض کنم در هفته دولت پیشرفت­های ما واقعاً برای جهانیان خیره­کننده است، امروز به مؤفقیت­های زیادی ملت ما و دولت­های ما رشیده­اند، از روزی که انقلاب شروع شده تا کنون همت دولت­ها بر این بوده که در جهت خدمت به مردم تلاش کنند و ما اکنون واقعاً نام و آوازه ایران را در دنیا مطرح کرده­ایم. امروز به صراحت عرض می­کنم بار اصلی بر دوش ملت است، بار اصلی بر دوش دولت است هم دولت و هم ملت امروز در خط مقدم­اند باید به آنها کمک کنیم تا بتوانند در مقابل این جنگ سیاسی دشمن، جنگ رسانه­ای دشمن، جنگ تبلیغاتی دشمن که علیه ما راه انداخته­اند پیروزو مؤفق شویم. جمعه آینده روز جهانی قدس را داریم من نکاتی را عرض می­کنم که انشاءالله امیدوارم ملت ما عنایت کنند و آن روز متمایزتر از هر سال در راهپیمایی روز جهانی قدس انشاءالله شرکت کنیم. ما از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی­مان بین جریان انقلاب از یک سو استکبار و سردمداری آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر همواره منازعه بوده است آنچه باعث شده اسرائیل بماند حمایت­های بی­چون و چرای آمریکایی­هاست و بعضی از دولت­های غربی و متأسفانه منافقانی در جهان اسلام اینها باعث ماندگاری اسرائیل شده­اند ولی خوشبختانه به شما بگویم امروز ما به فضل و عنایت پروردگار و همت شما مردم شاهد افول این رژیم صهیونیستی هستیم این را بی­تعارف عرض می­کنم یک روز شعار این رژیم از نیل تا فرات بود امروز تمام تلاش اسرائیل برای حفظ موجودیت خودش است، امروز می­گوید ایران ما را تهدید می­کند یعنی موجودیتش احساس خطر می­کند. امروز وضعیت این رژیم در دنیا از هر روز در طول این 60 سال بدتر است، جهان امروز از مسیحیت گرفته تا یهودی­ها، کشور­های اسلامی و غیر اسلامی در جای جای جهان امروز اقدامات اسرائیل را محکوم می­کند. امروز شورای امنیت، سازمان ملل دچار آبروریزی و رسوایی شده­اند از یک سو می­آیند ما را محکوم می­کنند و از سوی دیگر دست مریضاد به جنایت­های اسرائیل می­گویند. اینها کاروان آزادی با آن صحنه­ای که بوجود آمد و اسرائیل آن همه حملات ناجوان­مردانه از خودش نشان داد چه کاری کردند در دنیا، سکون ننگین و شرم­آور. امروزه راه برای پیروزی براداران و خواهران 1.ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین در مرحله اول. قادام دولت­ها، ملت­ها، و وجدان­های بیدار در سراسر دنیا و یکی از جلوه­های حضور این حمایت­ها، شرکت در راهپیمایی روز قدس است. امام چه زیبا این فرمان را صادر کرد اگر این فرمان صادر نمی­شد امروز فلسطین رو به کهنه شدن و به حاشیه رفتن می­رفت، فلسطینی در کار نبود امروز، گروه­های سازش وارد میدان می­شدند و داستان را تمام کرده بودند ولی امروز با بسیج عظیم ملت ایران و این حضور پر ارزش ما می­توانیم به دنیا پیام بدهیم که ملت ایران قبل از شما بیدار شد و بیدار بود، امروز شما به خاطر کاروان آزادی بیدار شده­اید و ملت ما از آغاز پیروزی انقلاب بلکه قبل از آن با رهنمود­های حضرت امام بیدار بود و فریاد بلند کرد. نکته آخر که شما را دعا کنم من لازم می­دانم انصافاً تشکر کنم از تمام ملت ایران عموماً و از شما مردم قم خصوصاً نسبت به مسأله احساس مسئولیتتان در رابطه با سیل پاکستان. خبرهای ناگواری به دست ما می­رسد دیروز تعدادی از طلاب علوم دینی که در این شهر مشغول به فراگیری علوم دینی و اسلامی هستند از پاکستان آمده بودند می­گفتند: خانه­های ما در آنجا، خانه­هایی که پدران ما و مادران ما در آنجا زندگی می­کردند به وسیله این سیل یکجا از بین رفته است و بارندگی­های جدیدی که آغاز شده امروز مردم واقعا آواره­اند، بی­پناه­اند و غیر از خدا تکیه­گاه عمده­شان به ملت رشید ایران اسلامی­ ماست. رهبر فرزانه انقلاب دستوات مهمی صادر کردند، دولت، شما مردم خوب، مراجع بزرگوار  تقلید حضوری معنی­دار در این عرصه پیدا کردند من تقاضا می­کنم کمک­های  خود را به هلال ­احمر، کمیته امداد و هر نهادی که مسئولیت این کار را دارد محبت کنید کمک­های خورد را که ما در غم برادران دینی­مان شریک هستیم، شیعیانی که در معرض سیل قرار گرفتند، برادران اهل سنتی که در معرض سیل قرار گرفتند ما با آنها اظهار همدردی کنیم.

دعای پایانی خطبه اول

پروردگارا

 ما را بیامرز. ما را از الطاف بی­کرانت در این ماه بهره­مند بگردان. دعاهای ما، توبه ما، انابه ما را بپذیر. روح بلند رهبر فقیدمان عالی­ست اعلی بگردان. به رهبر فرزانه انقلابمان عزت کرامت بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرّحمن الر ّحیم

﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ﴾

 



[1]. غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص108..

[2]. غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص703.

[3] . شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏13 ؛ ص197

[4] . نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 311.

[5] . شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏16 ؛ ص287.

[6] . تحف العقول ؛ النص ؛ ص127.

[7] . بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏42 ؛ ص282.

[8] . غرر الحكم و درر الكلم، ص: 269.

[9] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص66.

Please publish modules in offcanvas position.