بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 89/06/05 خطبه شماره 15 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
بسمالله الرّحمن الرّحیم
«الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکّلُ علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیّئات اعمالنا و نشهد أن لا إله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیره فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته، بشیر نعمته و نذیر نقمه سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداه المهدیین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین»
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(علیهالسلام)« الْمُتَّقُونَ أَعْمَالُهُمْ زَاكِيَةٌ وَ أَعْيُنُهُمْ بَاكِيَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَة»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم زیرا امیر بیام امیر مؤمنان در کلمات نورانیاش فرمود: انسانهای با تقوا کارهایشان را پاک و پاکیزه انجام میدهند، چشمهایشان گریان است و دلهایشان از خوف خدا ترسان است حقیقتاً حفظ چنین ویژگی خیلی برای انسان ارزشمند است اما، این تقوا عوامل تهدیدکنندهای هم دارد که آنچه میتواند تهدیدکننده تقوا باشد گناهان است. امیرمؤمنان در سخن دیگری میفرماید:«ملاك الورع الكفّ عن المحارم» [2]معیار و ملاک پرهیزکاری خودداری کردن از گناهان است در ماه رمضان مواظبت کنیم، تمرین کنیم، ممارست کنیم گناهانی که در طول دوران زندگی متأسفانه با آن انس و عادت پیدا کردهایم آرام آرام رها کنیم و جایگزین کنیم آنها را به فضائل اخلاقی و آنچه به نام تقوا شناخته میشود. در خطبه اول از سیره نورانی نبی مکرم اسلام و اهلبیت عصمت و طهارت سخن گفتهایم و از آنجا که در آستانه شهادت مولای متقیان امیرمؤمنان علی(علیهالسلام) قرار داریم مناسب میدانم در این خطبه به ویژگیهای امیرالمؤمنین و فضائل، کلمات نورانی، سیره آن حضرت که راهگشای هم زندگی نوع مردم ماست و هم راهگشای زندگی و رفتار مسئولان و کارگزاران نظام ماست به آن اشاره کنم امروزه حقیقتاً شناسایی امیرالمؤمنین و شناساندن امیرالمؤمنین به عنوان یک انسان کامل و به عنوان یک الگوی زندگی جزء ضرورتهای اجتنابناپذیر ماست اگر کسی علی را نشناسد، اگرکسی با معیارهای زندگی امیرالمؤمنین آشنا نباشد حقیقتاً نمیتواند زندگی بر اساس دین و رفتار و شیوه اهلبیت انجام بدهد برای شناخت جلوههاب منحصر به فرد امیرالمؤمنین علاوه بر مطالعه تاریخ و تحلیل تاریخ، گاهی مناسب است به خود کلمات امیرالمؤمنین ما نگاهی داشته باشیم علی از نگاه علی، علی را چگونه میشود از بیان و زبان علی شناخت؟ من جملاتی را بیان میکنم که علی به خاطر اینکه حقیقتها پنهان نماند دشمنان امیرالمؤمنین میداندار صحنه نباشند ناگزیر شده امیرالمؤمنین به معرفی خود بپردازد او میفرماید:« إنّ اولُ من سلّام رسول الله» بدانید من علی اولین کسی هستم از مؤمنان و مسلمانان که با پیغمبر نماز گزارد این شرافت برای علی نیست؟ میگوید من نخستین کسی هستم که به پیامبر اسلام آوردهام ما در تاریخ کمتر زمانی را میتوانیم پیدا کنیم و کمتر صحنهای را میتوانیم پیدا کنیم که امیرالمؤمنین در کنار پیغمبر خدا نباشد، خیلی مهم است برای یک انسان کمتر زمانی و کمتر صحنهای که امیرالمؤمنین در کنار رسول خدا نباشد حتی در آنروزهایی که پیغمبر به غار حرا میرفت امیرالمؤمنین خود را اینگونه وصف میکند میفرماید:« وَ لَقَدْ كَانَ يُجَاوِرُ فِي كُلِ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ وَ لَا يَرَاهُ غَيْرِي وَ لَمْ يَجْمَعْ بَيْتٌ وَاحِدٌ يَوْمَئِذٍ فِي الْإِسْلَامِ غَيْرَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ خَدِيجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا أَرَى نُورَ الْوَحْيِ وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِيحَ النُّبُوَّة»[3] پیغمبر اکرم مدتی از سال مجاور کوه حرا بود این سخن امیرالمؤمنین است پس تنها من او را مشاهده میکردم و کسی جز من او را نمیدید من نور وحی و رسالت را دیدم، نسیم نبوت را من علی استشمام کردم و در جای دیگر میفرماید: چه کسی را پیدا میکنید که هیچ لحظهای از تاریخ زندگیاش، به مبارزه و مخالفت با خدا و رسول نپرداخته باشد« أَنِّي لَمْ أَرُدَّ عَلَى اللَّهِ وَ لَا عَلَى رَسُولِهِ سَاعَةً قَط»[4] من حتی یک لحظه با مخالفت با خدا و رسول خدا نپرداختهام یعنی هر جا خدا امر کرده علی آنجا حضور داشته، هر جا خدا نهی کرده علی از آنجا گریزان بوده و همچنین رسول گرامی اسلام. کسی از امیرالمؤمنین سؤال کرد چرا این همه شما روایت نقل میکنید از پیغمبر و هیچ یک از صحابه به پای تو نمیرسد؟ فرمود: ویژگی من با رسول الله یک ویژگی استثنایی است«لِأنّی کنت إذا سألتُه أنبعنی و إذا سکتُّ بإبتدعنی» اصلاً رابطه من با پیامبر یک رابطه ویژهای است، موقعی که من از او سؤال میکردم او پاسخ میداد آنگاه که من هم سؤال نمیکردم و سکوت میکردم او سخن را به خاطر من آغاز میکرد ما چنین شخصیتی به نام امیرالمؤمنین داریم من این جمله را بگویم علی تنها فاتح میدانهای جهاد نیست، علی تنها فاتح میدان بدر و خیبر و حنین نیست، علی فاتح بسترهای ارزشی است این ویژگی امیرالمؤمنین است. امیرالمؤمنین نباید تنها در هنگام مواجهه با دشمن علی را بشناسیم علت اینکه علی در طول تاریخ همیشه انسانهارا به سوی خودش جذب کرده به لحاظ همین ارزشمداری علی ست. اساساً تفاوت مدیرتهای سیاسی با مدیرتهای الهی در همین جاست در مدیریتهای صرفاً سیاسی وظائفشان و عمل به وظائفشان گاهی درحد نوشتار قانون است نه در عمل، اما مدیریتهای الهی چون امیرالمؤمنین ادبیاتش این است غمخواریاش با جامعه اسلامی میگوید: «أَ أَقْنَعُ مِنْ نَفْسِي بِأَنْ يُقَالَ هَذَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ لَا أُشَارِكُهُمْ فِي مَكَارِهِ الدَّهْر»[5] آیا به همین مقدار علی بسنده کند که به او میگویند امیرالمؤمنین و در خوشیها و ناخوشیهای جامعه با آنها مشارکت و همکاری نداشته باشد؟ او در رابطه با حفظ کرامت انسانی به مالک اشتر با چنین ادبیاتی سخن میگوید: با این مردم خوب برخورد کن«فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق»[6] مردم تحت فرمان تو بر دو گونهاند یا برادران دینی تو هستند یا هم نوعان تو در انسانیت، یعنی انسانها را نه تنها به عنوان دینداری بلکه به عنوان انسانیت تکریم کن. این پیام امروز، پیام بین المللی اسلام است که امیرالمؤمنین نه تنها جایگاه ویژه برای مسلمانان و مؤمنان باز میکند بلکه جایگاه ویژه برای انسانیت انسان و جالبتر از این مومقعی که آدم این جمله را میبیند بیاختیار اشک از دیدهگانش جاری میشود چرا قدر علی را ندانستیم، در احقاق حق و حقوق پایمال شده آحاد ضعیف جامعه امیرالمؤمنین سخنش این است «الذلیل عندی عزیزٌ حتی آخُذ الحق له و القویُ عندی ضعیفٌ حتی آخُذ الحق منه» انسان مظلوم در نزد من عزیز است تا آنگاه که حق او را از ستمگران بازستانم و انسانهای به ظاهر نیرومند و قوی تا وقتی که حق دیگری را از او باز ستانم در نزد من ناتوانند، انسانهای ضعیف توانمند و انسانهای توانمند ضعیفاند، ضعفاء باید به حق خودشان برسند. یکی از مسائلی که آن حضرت به آن اهتمام داشت و گاهی در جامعه ما نگرانی ایجاد میکند مسأله تبعیض در جامعه است او سخت به یکی از والیانش در نامه 59 مینویسد:«فلیکن امرٌ ناس عندک فلحقِ سوا» کار مردم در آنچه حق آن است نزد تو یکسان باشد هیچ کس حق امتیاز ویژه بر دیگری ندارد، چه زیباست این شناسنامه بلکه بخشی از شناسنامه زیبا و سالنامه زیبای امیرالمؤمنین است ولی چه کنیم که دشمنان به علی مجال ندادند او عدالتخواه بود، عدالت گستر بود، ستم ستیز بود، اما در شب 19 ماه رمضان این شخصیت بزرگ بعد از مختصری افطار کردن که ماها شرم میکنیم حرف بزنیم آن هم با نان و نمک شرم میکنیم، بیانگر شخصیت علی باشیم. مرتب از منزل بیرون میآمد و وارد منزل میشد و به آسمان نگاه میکرد، سوره یاسین تلاوت میکرد مدام میفرمود:«إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» و میفرمود: به خدا قسم که دروغ نمیگویم و آن کسی هم که به من خبر داده دروغ نمیگوید، امشب شبی است که به من وعده شهادت دادهاند لذا وقتی ابن ملجم با ضربه خود سر مبارکش را شکافت تازه دعای علی مستجاب شد چون امیرالمؤمنین مرتب میفرمود:«اللهم الرزقنی أشرف القتل فی سبیلک» خدایا بهترین مردن را نصیب علی کن، در حال نماز، در حال سجده فرمود:«بسم الله و بالله و علی مله رسول الله فزت و رب الکعبه» منادی میان زمین و آسمان ندا داد «تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى»[7].
دعای پایانی خطبه اول
خدایا ما را جزء پرهیزکاران قرار بده. دعاهای ما را به هدف استجابت نزدیک بگردان. امام راحل ما را با پیامبر و آلش محشور بگردان. به مقام معظم رهبری توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار ما عزت کرامت بفرما. به جانبازان ما و ایثارگرانمان و رزمندگامان عزت بیشتر مرحمت بفرما. به زائران و مسافران سلامت عنایت فرما. به نسل جوان ما آگاهی، هوشیاری و بصیرت عنایت فرما. توطئه دشمنانمان را به خودشان برگردان. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.
ربّتا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره الحسنه و قنا عذاب النّار.
إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿ وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴾
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
« الحمد لله رب العالمین بارء الخلائق اجمعین،ثمّ الصلوه و السلام علی سیدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد، و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم صلّ و سلّم علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبٍ و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهلالجنّه و علی علی بن الحسین و محمد بن علیٍ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمدٍ و الحسن بن علیٍ و الخلف القائم المهدی حججک علی عبادک و اُمنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّء الی یوم القیامه»
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله قال امیرالمؤمنین علی بن ابیطالبٍ : « إِنَّكُمْ إِلَى أَزْوَادِ التَّقْوَى أَحْوَجُ مِنْكُمْ إِلَى أَزْوَادِ الدُّنْيَا»؛[8] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم امیرالمؤمنین فرمود: شما مردم به توشه تقوا بیش از توشه دنیا نیاز دارید، متأسفانه ما به عکس عمل میکنیم به جای اینکه به دنبال اندوختن توشه تقوا باشیم شبانه روزمان صرف اندوختن توشه دنیا میشود در حالی که همه میدانیم که هر چه اندوخته هم داشته باشیم تا لحظه مرگ با ماست بعد از مرگ دست خالی میمانیم با همه علم و اطلاعی که داریم ولی کمتر نگران آخرت هستیم بیشتر نگران زندگی روزمره خودمان هستیم و اگر بنا بود خدا شب را برای استراحت قرار نداده بود معلوم نبود این بشر حرکتکننده به سمت دنیا شب را هم کل تلاشش را برای رسیدن به دنیا قرار میداد.
بیان مناسبتها
در این خطبه به بیان نکات و مناسبتهایی اشاره میکنم اولین مناسبت، مناسبت روزها و شبهای آینده است، درک لیالی قدر، فرصتهای طلایی است با یک چشم به هم زدن برادران و خواهران میآید و میرود وجود مقدس امام صادق فرمود:«قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ الْقَدْر»[9] قلب ماه رمضان لیله القدر است؛ همانطور که درک شب قدر مشکل است بیان جایگاه شب قدر نیز مشکل است جملهای از پیغمیر عرض کنم تا خودمان را بیشتر برای یکی-دو روز آینده آماده کنیم پیغمبر فرمود:« هر کس از فیض شب قدر محروم شود از تمام خیرات محروم شده است» این سخن رسول الله است؛ شبی است که قرآن در آن نازل شده، شبی است که حوادث سال آینده در آن تقدیر میشود و در زیبا سخنی پیغمبر فرمود:«مَن احیا فی لیله القدر» هر کسی شب قدر را احیا بدارد «حُوّل عنه العذاب الی السّنه القابله» تا سال آینده عذاب از او برداشته میشود بنابراین مساجدمان را مالآمال از جمعیت کنیم به خصوص شما مردم شریف قم که از برکت کریمه اهلبیت برخوردارید مساجد قم، مسجد جمکران، مساجد دیگر انشاءالله امیدورام عنایتتان بیشتر شود ولی این دو- سه شب به استقبال شب قدر بروید با توبه و انابه و راز و نیاز تا خدا ما را در آن شب بپذیرد. شب17 این ماه مصادف با معراج پیامبر است، روز 17مصادف با جنگ بدر و آن خاطره درخشان عزت مسلمانان است من اجازه دهید به چند نکته تا پایان خطبه اشاره کنم که انشاءالله امیدورام هم برای خود گوینده و هم برای شما مفید فایده باشد. نکته اولی که میخواهم اشاره کنم در رابطه با سخنان رهبر فرزانه انقلاب در دیدار دانشجویان عزیز کشور با ایشان بود من به دو نکته آنجا بحثها و صحبتهای فراوانی شده ولی به دو نکته کلیدی میخواهم اشاره کنم که لازمه فضای جامعه امروز ماست سیاستمداران بدانند، مسئولان بدانند، دانشجویان و دانشگاهیان و حوزویان و مردم ما بدانند در آنجا اگر ملاحظه کرده باشید ظاهراً دانشجویی از ایشان این پرسش را مطرح کرد که آقا ما چه کنیم، بعضی ما را به وحدت دعوت میکنند و بعضی مارا به خالصسازی، سراغ وحدت برویم یا خالصسازی؟؟ چون معنای خالصسازی یعنی دایره را تنگ گرفتن و محدود گرفتن و آن جمعی که ایمانشان ضعیف است و با ما همراه نیستند طرد کردهاند و اگر بخواهیم به وحدت و شعار وحدت عمل کنیم یعنی؛ دایره را گسترده قرار بدهیم ما دایره را گستردهتر قرار دهیم یا به خالصسازی بپردازیم در یک دایره محدود؟ ایشان فرمودند: که من هر دو را قبول دارم هم وحدت را و هم خالصسازی را، منتها هر کدام بر اساس شاخصهای خودش نه به خاطر وحدت خالصسازی را کنار بزنیم و نه به خاطر خالصسازی دست از وحدت برداریم. نسبت به وحدت فرمودند: وحدت باید بر مبنای معیار و اصول باشد هر کسی به هر اندازه – این نکته مهم است- اصول را قبول دارد اصول یعنی اسلام ناب محمدی، اصول یعنی قانون اساسی، اصول یعنی خط امام و رهبری، هر کس اصول را قبول دارد به همان اندازه متصل و متحد است با ما چه زیباست! موقعی که یک رهبر فرزانه با درایت سخن میگوید جامعه را امیدوار میکند هر کس به هر اندازه اصول را قبول دارد با ما متصل و متحد است اما خلوص و خالصسازی، ایشان فرمودند با حرکتهای تند نمیشود در جامعه خالصسازی ایجاد کرد اسلام به ما اجازه نمیدهد که از این طریق کار خالصسازی را انجام بدهیم پیامبر اکرم مأموریتش تنها این نبوده که کسانی که دارای ایمان درجه یک بودهاند کنار خود نگه بدارد و دیگران را طرد کند این کلام رهبر فرزانه انقلاب ماست. مأمورین پیغمبر تنها سر و کار داشتن با کسانی که دارای ایمان درجه یک هستند نیست، او رعایت حال افراد متوسطالایمان و ضعیفالایمان را هم میکرد؛ اینها هم احساسشان این میشد که پیغمبر متعلق به یک مجموعه خاص نیست، پیغمبر متعلق به همه آحاد جامعه است. پس در رابطه با خالصسازی چه کنیم ایشان فرمودند: خلوص فردی، خلوص گروهی، خلوص جمعی یعنی من به عنوان خودم اشکالات کار خودم را ببینم و به سمت خالصسازی پیش بروم، گروهها و اجتماعات جامعه ما اشکالات کارشان را ببینند و به سمت خالصسازی پیش بروند. خالصسازی نمیشود با حرکتهای تند انجام بگیرد هر فردی برود و از فرصتها استفاده کند، گروهها بروند، جمعیتها بروند لذا این نکته پیام روشن است لذا باید تلاش کنیم برای گسترش دایره مخلِصین نه اینکه دایره مخلِصین را به علی و سلمان و مقداد و ابوذر خلاصه کنیم. نکته دومی که در فرمایشات ایشان بود این بود که گفته میشود امام فرمود: حفظ نظام از اوجب واجبات است ایشان فرمود: بله یعنی حفظ مرزهای نظام، مرزهای اعتقادی نظام از اوجب واجبات است، حفظ مرزهای اخلاقی نظام اینها از اوجب واجبات است که این هم رسالت دولت است و هم رسالت نخبگان حوزوی است و دانشگاهی است، هم رسالت رسانهها و دستگاههای فرهنگی است که باید تولید کنند کالاهای فرهنگی را که هم نافذ باشد و هم حوزۀ وسیعی را بپوشاند بنابراین اگر میگوییم حفظ نظام از اوجب واجبات است یعنی حفظ مرزهای اعتقادی و اخلاقی نظام ما. همه باید مراقبت کنیم که این نظام به عنوان یک ودیعه الهی مرزهای اعتقادی آن محفوظ بماند، کسی بیجهت سخنی نگوید که نظام ما از نظر اعتقادی دچار چالش شود ، کسی رفتاری اخلاقی از خود نشان ندهد که دنیا به ما بگوید این نظام دچار چالش اخلاقی شده است حفظ نظام از اوجب واجبات است. ما در هفته دولت قرار داریم این هفته را هم به ملت ایران، به ملت رشیدمان و هم به دولت باید تبریک و تهنیت بگوییم این هفته با نام پر افتخار شهیدن رجایی و باهنر رقم خورده است. شخصیتهایی که به عنوان الگوهای دولت اسلامی محسوب میشدند که با ایثار جان خود در جهت تعالی احکام الهی و خدمت به مردم ایستادگی کردند و من صمیمانه و متواضعانه تقاضا میکنم همه دولتهای ما باید از این دو بزرگوار و این دو شهید تأصی کنند. من امروز میخواهم به شاخصههای یک دولت اسلامی در این جمع با شکوه اشاره کنم، شاخصههایی که از بیان رهبری آموختهایم شاخصههای بسایر مهمی است اگر میخواهیم در هفته دولت، دولت را نقد دلسوزانه کنیم، اگر میخواهیم خیرخواهانه با دولت سخن بگوییم بر اساس این شاخصها و معیارها باشد. شاخصهای دولت اسلامی: عدالتخواهی، عدالتگستری، فسادستیزی، سلامت اعتقادی و اخلاقی بدنه دولت است، دولت اسلامی باید اعتزار به اسلام کند یعنی؛ نسبت به اسلام افتخار کند، مردمگرا بودن، اهل تواضع بودن، در گرداب غرور نغلتیدن، سادهزیستی- نه تنها شعار باشد، از اسراف و تجمل پرهیز کردن، درکنار شجااعت خردگرا بودن، خردگرایی و حکمت و تدبیر در تصمیمگیریها، در کنار مسئولیتپذیری پاسخگو بودن، سعه صدر داشتن، تحمل سخن مخالف شنیدن، اهتمام به علم و پیشرفت علمی داشتن، و در انرتخاب کارگزاران شایستهسالاری را اصل دانستن، بر عملکرد زیر مجموعهها نظارت دقیق داشتن، از هواهای نفسانی پرهیز کردن، در عین تلاش برای خدمت قانونگرا بودن، شجاعت و قاطعیت در آنچه حق است داشتن، برای احقاق حقوق ملت حتی در سطح جهان قاطعانه دفاع کردن است اینها شاخصههای دولت اسلامی است، انس با خدا، حسن ظن به خدا و توکل به خدا اینها شاخصههایی است که همواره با الهام از آموزههای مکتب و سخنان رهبری ما استفاده کردهایم. خوشبختانه شرایط کشور ما بگونهای است که تلاش بر این است که دولتمردان به این سمت و سو حرکت کنند لذا رسانهها، صاحبنظران، دلسوزان دولت را در جهت رسیدن به این تراز از شاخصهها کمک کنند، به موقع تذکر دهند، یادآوری کنند، راه حل ارائه کنند امروزه من به شما عرض کنم در هفته دولت پیشرفتهای ما واقعاً برای جهانیان خیرهکننده است، امروز به مؤفقیتهای زیادی ملت ما و دولتهای ما رشیدهاند، از روزی که انقلاب شروع شده تا کنون همت دولتها بر این بوده که در جهت خدمت به مردم تلاش کنند و ما اکنون واقعاً نام و آوازه ایران را در دنیا مطرح کردهایم. امروز به صراحت عرض میکنم بار اصلی بر دوش ملت است، بار اصلی بر دوش دولت است هم دولت و هم ملت امروز در خط مقدماند باید به آنها کمک کنیم تا بتوانند در مقابل این جنگ سیاسی دشمن، جنگ رسانهای دشمن، جنگ تبلیغاتی دشمن که علیه ما راه انداختهاند پیروزو مؤفق شویم. جمعه آینده روز جهانی قدس را داریم من نکاتی را عرض میکنم که انشاءالله امیدوارم ملت ما عنایت کنند و آن روز متمایزتر از هر سال در راهپیمایی روز جهانی قدس انشاءالله شرکت کنیم. ما از آغاز پیروزی انقلاب اسلامیمان بین جریان انقلاب از یک سو استکبار و سردمداری آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر همواره منازعه بوده است آنچه باعث شده اسرائیل بماند حمایتهای بیچون و چرای آمریکاییهاست و بعضی از دولتهای غربی و متأسفانه منافقانی در جهان اسلام اینها باعث ماندگاری اسرائیل شدهاند ولی خوشبختانه به شما بگویم امروز ما به فضل و عنایت پروردگار و همت شما مردم شاهد افول این رژیم صهیونیستی هستیم این را بیتعارف عرض میکنم یک روز شعار این رژیم از نیل تا فرات بود امروز تمام تلاش اسرائیل برای حفظ موجودیت خودش است، امروز میگوید ایران ما را تهدید میکند یعنی موجودیتش احساس خطر میکند. امروز وضعیت این رژیم در دنیا از هر روز در طول این 60 سال بدتر است، جهان امروز از مسیحیت گرفته تا یهودیها، کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در جای جای جهان امروز اقدامات اسرائیل را محکوم میکند. امروز شورای امنیت، سازمان ملل دچار آبروریزی و رسوایی شدهاند از یک سو میآیند ما را محکوم میکنند و از سوی دیگر دست مریضاد به جنایتهای اسرائیل میگویند. اینها کاروان آزادی با آن صحنهای که بوجود آمد و اسرائیل آن همه حملات ناجوانمردانه از خودش نشان داد چه کاری کردند در دنیا، سکون ننگین و شرمآور. امروزه راه برای پیروزی براداران و خواهران 1.ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین در مرحله اول. قادام دولتها، ملتها، و وجدانهای بیدار در سراسر دنیا و یکی از جلوههای حضور این حمایتها، شرکت در راهپیمایی روز قدس است. امام چه زیبا این فرمان را صادر کرد اگر این فرمان صادر نمیشد امروز فلسطین رو به کهنه شدن و به حاشیه رفتن میرفت، فلسطینی در کار نبود امروز، گروههای سازش وارد میدان میشدند و داستان را تمام کرده بودند ولی امروز با بسیج عظیم ملت ایران و این حضور پر ارزش ما میتوانیم به دنیا پیام بدهیم که ملت ایران قبل از شما بیدار شد و بیدار بود، امروز شما به خاطر کاروان آزادی بیدار شدهاید و ملت ما از آغاز پیروزی انقلاب بلکه قبل از آن با رهنمودهای حضرت امام بیدار بود و فریاد بلند کرد. نکته آخر که شما را دعا کنم من لازم میدانم انصافاً تشکر کنم از تمام ملت ایران عموماً و از شما مردم قم خصوصاً نسبت به مسأله احساس مسئولیتتان در رابطه با سیل پاکستان. خبرهای ناگواری به دست ما میرسد دیروز تعدادی از طلاب علوم دینی که در این شهر مشغول به فراگیری علوم دینی و اسلامی هستند از پاکستان آمده بودند میگفتند: خانههای ما در آنجا، خانههایی که پدران ما و مادران ما در آنجا زندگی میکردند به وسیله این سیل یکجا از بین رفته است و بارندگیهای جدیدی که آغاز شده امروز مردم واقعا آوارهاند، بیپناهاند و غیر از خدا تکیهگاه عمدهشان به ملت رشید ایران اسلامی ماست. رهبر فرزانه انقلاب دستوات مهمی صادر کردند، دولت، شما مردم خوب، مراجع بزرگوار تقلید حضوری معنیدار در این عرصه پیدا کردند من تقاضا میکنم کمکهای خود را به هلال احمر، کمیته امداد و هر نهادی که مسئولیت این کار را دارد محبت کنید کمکهای خورد را که ما در غم برادران دینیمان شریک هستیم، شیعیانی که در معرض سیل قرار گرفتند، برادران اهل سنتی که در معرض سیل قرار گرفتند ما با آنها اظهار همدردی کنیم.
دعای پایانی خطبه اول
پروردگارا
ما را بیامرز. ما را از الطاف بیکرانت در این ماه بهرهمند بگردان. دعاهای ما، توبه ما، انابه ما را بپذیر. روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلی بگردان. به رهبر فرزانه انقلابمان عزت کرامت بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرّحمن الر ّحیم
﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ﴾
[1]. غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص108..
[2]. غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص703.
[3] . شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج13 ؛ ص197
[4] . نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 311.
[5] . شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج16 ؛ ص287.
[6] . تحف العقول ؛ النص ؛ ص127.
[7] . بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج42 ؛ ص282.
[8] . غرر الحكم و درر الكلم، ص: 269.
[9] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج4 ؛ ص66.