بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 89/11/22 خطبه شماره 24 |
أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
بسمالله الرّحمن الرّحیم
«الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکّلُ علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیّئات اعمالنا و نشهد أن لا إله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیره فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته، بشیر رحمته و نذیر نقمه سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداه المهدیین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین»آمین یا رب العالمین
عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله؛
قال رسول الله(صلّ الله علیه و آله و السلّم):«من رُزق تغن فقد رُزق خیر الدنیا و الآخره»[1] بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش میکنم رسول گرامی اسلام سخن مهمی در زمینۀ تقوا مطرح میکنند که این سخن باید آویزۀ گوشمان باشد میفرماید: هر کس تقوا روزی او شود خیر دنیا و آخرت روزی و شده است. آرزوی همۀ ما این است که چه در دنیا و چه در آخرت سعادتمند باشیم کلید سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت بنا به تعبیر رسول گرامی اکرم تقواست؛ چون تقوا موتور محرک خوبیهاست، تقوا سرچشمۀ فضائل انسانی و سجایای اخلاقی است، تقوا سبب شکستن بن بستهای روحی است،بن بستهای اجتماعی است و به مؤمن تقوا عزت و سربلندی عنایت میکند به گوش باشیم ا ین سرمایۀ ارزشمند الهی را به راحتی از دست ندهیم. در خطبۀ اول بحث ما پیرامون سیرۀ نورانی نبی مکرم اسلام و اهلبیت عصمت و طهارت بوده است. من به خاطر دو مناسبت یکی:سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ما که از مبارزه و حرکت و نهضت شروع شد و دو: در آستانۀ شهادت امام حسن عسگری(علیه و الصلوه و السلام) هستیم مناسب دیدم پیرامون حرکت مبارزاتی اهلبیت در این جمع عزیز و ارزشمند صحبت کنم. یکی از بارزترین ابعاد امامت در فرهنگ ما رهبری سیاسی امامان ماست. از جالبتریت ابعاد شخصیت سیاسی امامان ما موضعگیریهای سیاسی و مبارزاتی آنهاست، در برابر قدرتهای حاکم ایستادن و از آنجایی که سیمای زندگی امامان ما معمولاً در نگاه عدهای در پوشش عبادت، زهد و عرفان همیشه مطرح است و این بعد از سیرۀ مبارزاتی ائمه از نگاهها کمی پنهان مانده. ما چهرۀ بعضی از امامانمان را معمولاً مطرح میکنیم به عنوان چهرههایی که در مقابل حاکمان زمان خود قد علم کردند و ایستادهاند. البته در آن فرصت کم مجال آن هم نیست که به تمام زوایای حرکت مبارزاتی امامان تکتک اشاره شود باید ساعتها،روزها و ماهها و سالها انسان فرصتی پیدا کند تا بتواند به همۀ ابعاد موضوع رسیدگی کند. من عمدتاً در رابطه با دو نکته امروز صحبت میکنم یکی خطوط کلی مبارزاتی اهلبیت و آن اصول برجسته و اساسی بعد مبارزاتی اهلبیت که در چند عنوان مطرح میکنم و بخش دوم هم در خطبۀ اول اختصاص میدهم به اجمالی از بعد مبارزاتی امام حسن عسکری(صلوات الله و سلامه علیه). نکته اول که برای همۀ امت اسلامی باید روشن شود ما امامی نداریم که در مقابل حاکمان جابر زمان مبارزه نکرده باشد منتها شکل مبارزه متفاوت بوده، شیوهها متفاوت بوده چون شرایط اجتماعی زمان هر امامی مختلف و متفاوت از شرایط امام دیگر بوده اما این اصل به عنوان اصل نخست در زندگی امامان ما بوده، مبارزه همه جانبه جزئی از سیرۀ امامان ما محسوب میشده، شیوۀ انقلابی آنها حتی درسشان یک حرکت مبارزاتی بود، حتی دعایشان یک شیوه مبارزاتی و انقلابی بود، قالب دعاست، قالب درس است، قالب فقه است ولی شاگرد تربیت میکنند تا اینها به عنوان چهرههایی باشند که در مقابل حکام ظلم و جور میایستند و ایستادگی کنند و به تعبیر امروزی کادرسازی میکردند امامان ما و این کادرها چهرههایی بودند در مقابل جبهههای مخالف. نکته دومی که در زندگی مبارزاتی امامان ما بوده به خاطر شرایط خفقان آور زمان امامان ما در پوشش مبارزه میکردند و اهدافشان را با استتار عمل میکردند و اقدام میکردند، اصرار فراوانی به یاران خود داشتند که اسرار نهضت و مبارزه باید پنهان بماند تا دشمن از آن مطلع نشود و حتی در بعضی از تعبیرات این نکته را شاید شما ملاحظه کردهاید که سرداری و راز داری رأس دین و علامت دینداری شمرده شده و افشاگری و راز امامان و نهضت امامان را در جامعه فاش کردن مورد نفرین قرار دادند امامان ما، اصرار ما باید بماند تا ما این حرکت را بتوانیم به سلامت به مقصد برسانیم. نکته سوم در سیر مبارزاتی امامان ما استقامت، صلابت و پایداری بوده اینگونه نبوده که روزی اقدام کنند و روزی از کار کنارهگیری کنند اگر هم به ظاهر حرکتی انجام نمیدادند به تعبیر امروزه یک حرکت سکوت تاکتیکی بوده برای خیز و حرکت بعدی و این را ما میبینیم امامان ما و نبی گرامی ما از قرآن الهام گرفتند «فاستقم کما اُمرت» یعنی پایداری بر اساس آنچه به تو دستور داده شده و میبینیم امام راحل ما، آن شخصیت الهی و بینظیر عصر ما بر اساس همین «فاستقم کما اُمرت»پیش میبرد این حرکت را به پیروی از پیامبر و امامان این نتیجه را به دست آورد. عنصر چهارم و قاعده و ضابطۀ چهارم در اصول مبارزاتی اهلبیت این بوده که از همۀ امکانات سود میجستند هر امکاناتی که میشده در جهت مبارزه با دشمن از آن استفاده کرد سود میجستند، امکانات مالی، امکانات دیگری که در اختیار داشتند و اگر لازم بوده جان را فدا کنند جان را برای رسیدن به آن هدف مقدس فدا میکردند. حسین بن علی سالار شهیدان میفرماید:«إني لأرجو أن يكون خيرا ما أراد اللّه بنا قتلنا أم ظفرنا»[2] آنچه خدا اراده کند همان حق است ما در این راه چه پیروز شویم و چه به ظاهر شکست بخوریم«قُتلنا و أن ظفرنا» این راهی است که ما انتخاب کردهایم و این راه بازگشت ندارد. حرکتهاشان بر اساس آموزههای مکتبی و ارزشهای مکتب بوده ناخالصی در حرکت امامان ما نبوده، هیچگاه ناخالصی وارد حرکت امامان ما نشده و این رمزماندگاری حرکت امامان ماست، حفظ اولویتها«الأهمُّ فالأهم» اولویتها را مقدم میداشتند و این از خطوط کلی مبارزۀ امامان ما بوده و جالت حفظ پیوند با مردم ، مردم پیشکسوتان مبارزه بودند در کنار امامان ما، پایگاههای مبارزه با حکّام ظلم و جور را در دل مردم قرار میدادند و در میان مردم قرار میدادند آنگونه که امام اینچنین کرد با اتّکا به خداوند و همراهی مردم این حرکت را به پیروزی رساند، امامان ما رو نقش مردم حساب باز میکردند و لذا اگر گاهی به آنها پیشنهاد داده میشد چرا حرکت نمیکنید؟ چرا اقدام نمیکنید میفرمودند تا مردم همگام نشوند در این مسیر ما اقدامی نمیکنیم ، امامان ماروی مردم حساب باز میکردند و حق هم همین است امروز، دیروز، وگذشته وآینده حرکتهای دینی و الهی و ادامۀ انقلاب باید روی این مردم حساب شود. این حدود هفت اصل از اصول مبارزاتی اهلبیت بود که در اینجا بر شمردم اما، همۀ اصول این نیست و این همۀ اصول نیست. امام در رابطه با امام حسن عسکری فردا روز شهادت این امام است امام هم اصول مبارزاتی جالبی دارند بخشی از این اصولی که من در اینجا برشمردم به خوبی در مشی مبارزاتی امام حسن عسکری به چشم میخورد رازداری و تکیه کردن روی یاران باوفایی که اینها ورزیدهاند و رازدارند، مسائل را با همه در میان نمیگذارند حتی نامه مینویسد که از این مسیری که من میخواهن عبور کنم با من سلام نکنید چون اگر سلام کردید شناخته میشوید و دشمن شما را از بین میبرد آنچنان با حساب و کتاب سیر مبارزاتی خود را دنبال میکنند تا شیعیانشان شناخته نشوند و دشمن نتواند شیعیان را در سیر مبارزاتی تحت فشار قرار بدهد تعجب میکنند آقا به شما سلام نکنیم؟ بله به من سلام نکنید و به من به عنوان یک فرد بیگانه نگاه کنید تا شما شناخته نشوید و رابطه شما با ما معلوم نشود به این شکل امامان ما وارد میدان شدند، یکی از یاران امام حسن عسکری(علیهالسلام) هست که رایطۀ نزدیکی با امام دارد به نام ابو هاشم جعفری حرکت مبارزاتی را ببنید پنهان نگهداشتن تا دشمن مطلع نشود ابوهاشم جعفری میفرماید: روزی امام مرا خواست فرمود: این امانت را به فلان آقا بده گفتم: آقا امانت چیست؟ یک چوبی را به من داد و من این چوب را برداشتم و گفتم این چوب امانت چیه؟میگوید در بین راه که داشتم میرفتم دیدیم یک سقّایی با خودش آب داشت و میفروخت در کوچه و خیابان و در مسیر من قرار گرفته بود و منم در مسیر او به من گفت از راه جدا بشو تا از سر من عبور کند من ماندم و مقاومت کردم با این چوب زدم به استر این سقّا چوب زدن همان و دیدم تعدادی زیادی نامه از این چوب جدا شد و روی زمین ریخت سریع نامهها را جمع کردم و در جیب خود گذاشتم و این سقّا همچنان به من دشنام میداد چرا به استرم زدی متوجه نبود چه اتفاقی افتاده نامهها را جمع کردم و بردم به آدرس آقایی که امام فرموده بود بعد که برگشتم خادم امام آمد جلو و ائمۀ ما آگاهند از اسرار و نهانها، خادم به من گفت امام فرمود: چرا به استر سقا زدی که راز ما داشت فاش میشد هرگاه به شما دشنام دادند و به ما دشنام دادند عبور کنید تا برنامۀ ما و نقشۀ ما برای دشمن شناخته نشود این حرکت مبارزاتی اهلبیت ما بوده و این را به عناون یک سرمایه در اختیار ما قرار دادند اگر این مبارزات نبود امروز نه از پاک نشان بود و نه از پاکنشان. اینکه انقلاب ما عظمت پیدا کرده به برکت فداکاریها و ایثارگریهای امامان و اهلبیت ما و علمای ما در طول تاریخ بوده، اسرار مکتب را، اهلبیت را پنهان نگه داشتند تا دشمن هجمه نبرد و یورش نبرد. من عرض خودم را تمام کنم فقط یک جمله عرض میکنم به حضرت بقیه الله: یا بقیه الله تسلیت عرض میکنیم به شما به خاطر شهادت پدر بزرگوارتان. آن لحظهای که امام به خدمتگذارش فرمود: برو در آن اتاق کودکی سر به سجده گذاشته او را بردار و پیش من بیار میگوید رفتم کودک در حالی که سر به سجده گذاشته بود منتظر ماندم سر از سجده برداشت او را آوردم خدمت امام، امام مسموم شده بود دستهای امام میلرزید میگوید یک مرتبه دیدم امام خطاب کرد به فرزند بزرگوارش خطابش این است: ای فرزند عزیزم کمی آب به من بده و من رفتنی هستم و به سوی پروردگارم خواهم رفت این کودک میدانید کیست؟ حضرت بقیه الله، موقعی که دید دست پدر میلرزد به پدر کمک کردتا پدر وضو بگیرد و نماز بگذارد و بعد از رحلت پدر بر پدر نماز خواند اما، عرض میکنم یا حجه الله، یا بقیه الله کربلا نبودی ای کاش کربلا میبودی بدن جدت حسین روی زمین افتاده بود آخرین لحظات زندگی جدت حسین نبودی قطرهای آب به لبان تشنۀ ابی عبدالله برسانی ای کاش آنجا میبودی هم به جدت آب میدادی و هم بر بدن مطهرش نماز میگذاردی.
دعای پایانی خطبه اول
اللهم و اغفر للمؤمنین و المومنات و المسلمین و المسلمات و الاحیاء منکم و الاموات تابع اللهم بیننا و بینهم بالخیرات إنّک مجیب الدعوات.
رَبّنا آتنا فی الدّنیا حسنه و فی الآخره الحسنه و قنا عذاب النّار.
پروردگارا مارا با راه اهلبیت آشنا بگردان. روح بلند امام عالیست اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیزمان توفیق وطول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع عالیقدر ما عزت عنایت بفرما. به زائران و مجاوران سلامت و قبولی طاعات مرحمت بفرما. به خانواده مکرم شهیدانمان و جانبازان عزیزمان عزت مرحمت فرما. به امت اسلامی در سراسر عالم در برابر طاغوتهای زمانه نصرت عنایت فرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج مولایمان، آقایمان حضرت بقیه الله تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
اعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
﴿ إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ * ﴾
خطبه دوم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
« الحمد لله رب العالمین بارء الخلائق اجمعین، باعث الانبیاء و المرسلین، ثمّ الصّلوه و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد، و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم صلّ و سلّم علی سیدنا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبٍ و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهلالجنّه و علی علی بن الحسین و محمد بن علیٍ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمدٍ و الحسن بن علیٍ و الخلف القائم المهدی حججک علی عبادک و اُمنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّء الی یوم القیامه»
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال مولانا الامام العسکری(علیهو الصلوت و السلام): «إتقوا الله و کونوا لنا زیناً و لا تکون شیناً »[3] بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش میکنم سخن بلند امام عسکری این است: تقوارا پیشه کنید برای ما اهلبیت شیعیان ما مایۀ زینت و آبرو باشید نکند مایۀ شین و سرافکندگی ما باشید سخن من این است اگر ادعای شیعه بودن میکنیم، اگر ادعای پیروی از راه اهلبیت میکنیم همین دو جمله کافی است سرمشق تمام زندگی ما باشد. دقت کنیم کجا زین اهلبیتیم و کجا شین اهلبیتیم تقوا همین جاست، عمل صالح همین جاست، اخلاص همین جاست، پاکی همین جاست و کار خیر برای مردم انجام دادن همین جاست یعنی آنچه سیرۀ اهلبیت است پایبند بودن و آنچه اهلبیت از آن تبرّی میجویند صرف نظر کردن. در این خطبه به نکاتی اشاره میکنم و بیان مناسبتها. خوب مناسبت اول همانگونه که در خطبۀ اول عرض کردم فردا روز شهادت امام حسن عسکری است که سعی کردم در خطبۀ اول بخشی از خطبه را اختصاص به آن امام همام بدهم و عرض ادب و ارادتی داشته باشم اما، مناسبت دوم که امسال همزمان شده با سالگرد پیروزی انقلاب ما آغاز امامت حضرت بقیه الله است. ما در عصر غیبت به سر میبریم بدانیم که امام ما امروز حضرت بقیه الله است، امام بر ما نظارت دارد، امام بر ما اشراف دارد ما زیر سایه هدایت امام داریم زندگی میکنیم و افتخار امام (قدّس الله سرۀ الشریف) و افتخار امروز رهبر فرزانۀ انقلاب ما حضرت آیه الله العظمی خامنهای این است که هر چند هفته یکبار به مسجد جمکران شرفیاب بشوند و در آنجا نسبت به حضرت بقیه الله عرض ادب و ارادتی داشته باشند چون اگر آن پشتیبانی نباشد تنها حضور ما، تنها شعار ما ره به جایی نخواهد برد. اعتماد و اتّکال به خدا و مستظهر بودن به پشتیبانی حضرت بقیه الله این انقلاب را تا اینجا رساند. در آستانۀ میلاد با سعادت نبی اکرمیم و همچنین در آستانه میلاد با سعادت امام صادق(علیه الصلوت و السلام) و هفته وحدت که این مناسبتها را صمیمانه خدمت شما تبریک عرض میکنم و انشاءالله در جای خودش به صورت مستوفی در این زمینه سخن خواهیم گفت. امروز روز 22 بهمن است عمده سخن من از این بخش به بعد پیرامون همین مناسبت و انقلاب اسلامی و موج بیداری است که در جهان اسلام و جهان عرب پدید آمده است. امروز گزارشی که به من دادند هم سراسر کشور، تهران ، شهرهای بزرگ و کوچک، بخشها و روستاها امروز فضای عجیبی بوده، امروز مردم ما با تمام وجودشان لمس کردند که انقلاب به ثمر نشسته است صدای تکبیرهای شما در میدان تحریر قاهره طنین انداز شد. برادران دستاندر کار راهپیمایی قم حکایت عجیبی مطرح میکردند جمعیت معلوم نبوده از کجا شروع شده و به کجا پایان یافته تا همین آخرین لحظاتی که سخنران محترم قبل از خطبه ایراد سخنرانی داشتهاند هنوز جمعیت خواهران در حال حرکت بود و آن نشاندهنده عظمت ملت قم، مردم قم، مردم انقلابی قدرشناس قم و نعمت شناس مردم قم است آفرین بر شما، افتخار کشورید، افتخار ملتید و الگو و اسوه برای همۀ کشور این شخصیت شما مردم قم و انقلابی است. ما با راهپیمایی خود این نکته را به اثبات رساندیم که همچنان داریم در مسیر انقلاب حرکت میکنیم، تهدیدها، ارعابها، تحریمها و توطئهها اثر نکرده است و این ملت راهی را که انتخاب کرده از این راه عقبگرد نخواهد کرد. من نکتهای که میخواهم مطرح کنم راجع به این است که بخصوص برای نسل جوان ما مهم است کجا بودهایم، کجا هستیم افق روشن و آیندۀ ما کجاست اگر یک تحلیل درست از شرایط گذشتهمان نداشته باشیم، یک تحلیل درست از وضعیت فعلیمان نداشته باشیم و ندانیم مسیر آیندۀ ما کجاست نتوانستهایم حقیقت انقلاب را بشناسیم و به خوبی درک کنیم. مردم! نسل جوان! عزیزانی که شرایط قبل از انقلاب را ندیدهاید بدانید روزی روزگاری بر این کشور یک رژیم وابسته و بیکفایت و نالایق حاکم بود. این را بدانید حاکمانی که ویژگیهاشان اینها بود تمام همتشان مبارزه با دین خدا این مسأله بسیار مهمی است، همتشان کمرنگ کردن جلوههای دینی در این مملکت بود و به شکل ریشهای با دین مقابله میکردند این یک ویژگی از ویژگی آنها ضد دین بودن و مخالف دین بودن، دو: بیاعتنا نسبت به مردم کاری به کار مردم نداشتند و این نکتۀ بسیار مهمی است مجموعۀ هزار فامیلی بر مقدرات این کشور جاکم بودهاند چه مردم بخواهند و چه مردم نخواهند و در داخل پز اشرافیگری میدادند و در درونشان و در خارج تسلیم بیچون و چرای دشمن و بیگانگان بودند اینجا برای ملت ایران ناز و افاده داشتند ولی برای دیگران سرسپردگی و تسلیم این ویژگی حاکمان دیروز جامعه ما بود عزل و نصبها یا در کاخ ستیز انجام میگرفت و یا توسط سفیر ایالت متحده آمریکا. شاه کشور را اداره نمیکرد سفیر آمریکا در ایران کشور را اداره میکرد این وضعیت جامعۀ آن روز ما بود. نکتۀ دیگری که میخواهم عرض کنم این است که نه از استقلال سیاسی خبری بود، نه از آزادی مردم و نه از اسلام ایران نه تنها کمکی به کشورهای اسلامی نمیکرد بلکه عاملی بود در جهت فشار مضاعف کشورهای اسلامی این وضعیت گذشتۀ کشور ماست، وجود مفاسد اجتماعی بیداد میکرد علاوه بر اینکه خود حکّام آلوده بودند بر این زشتیها برنامههایی را هم ایجاد کرده بودند که آحاد جامعه نیز آلوده به مفاسد بشوند اما، یکدفعه آن شخصیت کمنظیر ظهور پیدا کرد با همت شما مردم شجاع و نیرومند و ارزشمند به صحنه آمد یک انقلاب عظیم را ساماندهی کرد گروههای داخل کشور چه گروههای چپ و چه گروههای دیگر اساساً باور نمیکردند میخندیدند و میگفتند این رژیم تا به دندان مسلّح، آن ساواک، آن ارتش و آن حمایت بیگانگان مگر ممکن است این رژیم روزی سقوط کند و لیکن هم شما دیدید و هم آنها دیدند و هم دنیا دید که این رژیم طاغوت با عنایت پروردگار سقوط کرد. امروز دستآوردهای انقلابمان را میبینیم در همین شهر قم من لازم میدانم تشکر کنم از مسئولین محترم از استاندار محترم، نمایندگان محترم، شهردار محترم، شورای محترم و همۀ عزیزانی که واقعا خبرهای خوشحال کننده به مردم ما میدهند بحث برنامهریزی برای پروژه فرودگاه بینالمللی قم و عملیاتی شدن آن، بحث آب قم و مسائل دیگری که من خیلی کلی اشاره میکنم در روزهای آینده خواهید دید و آثار و برکات آن را متوجه خواهید شد، پیشرفتهای علمی ما برادران و خواهران امروز بهتآور شده برای دنیا ما در بعضی از موارد جزء ده کشور اول جهانیم و در بعضی از موارد جزء اولین کشورها. دوستانی که میخواهند تأیید کنند جرأت نمیکنند ولی جای تأیید است. یک نگرش جدید در فقه شیعه بوجود آمد فقه شیعه از رسیدگی به احکام فردی آحاد جامعه منتقل شد به احکام اجتماعی اسلام و معلوم شد فقید و فقه میتواند جامعه را اداره کند این ویژگی انقلاب ما بود اما، آنچه امروز در منطقه اتفاق میافتد از آثار و برکات و نتایج انقلاب اسلامی ماست ایت اتفاقاتی که امروز در تونس و مصر اتفاق میافتد نتیجۀ یک اقدام شماست ایستادگی ملت ایران، عقب ننشتن از اهداف و آرمانها ملتها امیدوار شدند گفتند عجب!! ملتی که توانست 32سال با تمام ابر قدرتها بجنگد و بایستد و همچنان ملتی سرزنده باشد پس ما هم میتوانیم، این ما هم میتوانیم به تونس سرایت کرد، ما هم میتوانیم به مصر سرایت کرد و امروز همۀ ملت اسلامی موج بیداری سراغشان آمده و إنشاءالله پیروزی نزدیک است. معادلات استکبار امروز به هم ریخته، کاخ سفید به کاخ سیاه تبدیل شده امروز، نمیدانند چه کنند، سرگشته و حیران سراغ این مزدورشان درمنطقه میروند میبینند دست گدایی دراز کرده، سراغ مزدور دیگر میروند میبینند دست گدایی دراز کرده این واسطه برای او، آن واسطه برای آن و همه به جان هم افتادند که ما چه کردیم که ملتهای ما به جان ما افتادند. دو- سه نکته پایانی به مردم مصر من عرض میکنم قطعاً انعکاس خبری پیدا خواهد کرد مردم عزیز مصر، ملت مسلمان مصر قیام شما یک قیام اسلامی و مردمی است با توکل به خدا ایستادگی کنید انشاءالله به نتیجه خواهید رسید، پیروزی الهی قطعی است از توطئهها و ناامیدیها هراسی به دل راه ندهید، امید به آیندۀ روشن داشته باشید دشمن دنبال ایجاد ناامنی است اینها روی انقلاب ما تجربه کردند و به نتیجه نرسیدند و از این به بعد هم به نتیجه نخواهند رسید. صفوف خود را متحدتر کنید دشمن افتراق و جدایی در صفوف شما نیندازد به آمریکاییها هرگز اعتماد نکنید امروز اینها با زبان نفاق صحبت میکنند به شما بگویم ارتش مصر شما سابقۀ درخشانی دارید هر جا سخن از مظلومیت مردم فلسطین به میان میآمد این ارتش مصر بود که حمایت میکرد و جلودار بود و حمایت میکرد از فلسطینیها چه شده است؟ چگونه زبان شما را بستند، چگونه حرکت شم را کنترل و مهار کردند علمی الازهر نشستهاید و شاهد به خون کشیده شدن جوانان مصری و مردم مصر هستید چرا حرکت نمیکنید مگر نخواندید و به مردم نگفتهاید«إذا ظهر و دفع عالمه أن یظهر علمه» اگر بدعتی در جامعه پیدا شد، اگر مشکلی در جامعه ما پیدا شد عالم باید برخیزد برای کی گذاشتهاید انشاءالله امیدوارم که خدای بزرگ عنایت کند و همت کند و همت کنید شما مردم انشاءالله پیروزی نزدیک است. بیانات خوب و ارزشمند جناب آقای دکتر لاریجانی نکات بسیار مهمی را در رابطه با مردم مصر، ملت مصر و توطئههای دشمنان مطرح کردند که انشاءالله امیدواریم که ما همین چندروز آینده به فضل پروردگار شاهد یک 22 بهمن جدیدی باشیم.
دعای پایانی خطبه اول
خدایا ملت مسلمان و ملتهای مسلمان را به اهدافشان نائل بگردان. دشمنان را در توطئههایشان ناکام بگردان. شهدای راه انقلاب ما را و امام شهیدان ما را با سالار شهیدان محشور بگردان. به خانوادههای شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما. خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی، دولت ما که در تلاشند برای خدمت به آحاد جامعه خدایا دولت ما را در مقابل توطئههای دشمن موفق و مؤید و منصور بدار. به جانبازان افتخار آفرین ما صلابت و عزت مرحمت فرما. به رهبری فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت فرما. مراجع بزرگوار تقلیدمان را عزت مرحمت فرما.
إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
إعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴾