خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ94/09/06 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» امام جمعه قم روز (6 آذر) در خطبه های نماز جمعه قم، عنوان کردند: در خطبه گذشته فصلی در مورد امنیت آغاز شد و با استفاده از روایات و آیات قرآن کریم به جایگاه مهم امنیت اشاره شد.

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري با طرح سوالی مبنی این که آیا امنیت هدف است یا وسیله و همچنین آیا جهت تلاش در حفظ امنیت، باید محدوده و مرزی را رعایت کردند، فرمودند: با توجه به آیات و آموزه‌های دینی، مسأله امنیت به عنوان هدف مطرح نیست، بلکه امنیت، زمینه‌ساز زندگی بهتر آحاد جامعه باشد، امنیت پیاده کردن تعالیم و آموزه‌های دینی و همچنین گسترش ارزش‌های الهی باشد.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: یک جامعه برای این که زندگی آرام داشته باشد و در آن آموزه‌های دینی پیاده شود و ارزش‌های الهی گسترش یابد، باید در امنیت باشد.

مدير حوزه هاي علميه کشور با اشاره به این که آیه 55 سوره نور از جمله آیاتی است که بشارت آمدن حضرت بقیه الله را دارد، یادآور شدند: خداوند در این آیه، به مومنان و صالحان وعده خلیفه الهی می‌دهد و استقرار دین الهی و ایجاد امنیت در جامعه را به عنوان بستری برای پرستش خداوند عنوان می‌کند

امام جمعه قم بیان داشت: خداوند در جایی دیگر از قرآن کریم، امنیت درونی را زمینه‌ساز ازدیاد ایمان می‌داند، یعنی اگر امنیت در درون و قلب انسان‌های مومن ایجاد شد، زمینه‌ساز ازدیاد ایمان است.

امام جمعه قم در پاسخ به این سوال که مرز امنیت تا کجاست، عنوان کردند: یکی از معضلات جوامع بشری این است که در رابطه برخی مفاهیم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی، برداشت درستی از مفاهیم ندارند، به عنوان مثال، برخی تصور می‌کنند که آزادی عقیده، مرز ندارد و یا برخی افراد تصور می‌کنند که امنیت، حد و مرزی ندارد و با مراجعه به برخی منابع دینی از برخی منابع و ادله دیگر غفلت می‌کنند.

ایشان با بیان این که آموزه‌های دینی اسلام برای ایجاد امنیت در جامعه، حد و مرزی قائل شده است، تصریح کردند: نگاه ما در اسلام نگاهی است که باید همه‌سونگر باشیم نه یک‌سونگر، تا بتوانیم امنیت را در جامعه ایجاد کنیم.

امام جمعه قم ادامه دادند: اعتبار و شخصیت افراد جامعه باید محفوظ شود، تا جایی که تهدیدکننده امنیت دیگر آحاد جامعه نباشد، اسلام می‌گوید اگر ایجاد امنیت برای عده ای موجب تهدید دیگران و ایجاد اختلال و فساد در جامعه شود، باید از امنیت این افراد جامعه جلوگیری کرد.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشتند: کسانی که در جامعه جنایت می‌کنند و باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه می‌شوند، نمی توان برای آنها امنیت ایجاد کرد، چون باعث ایجاد خطر برای دیگر افراد جامعه می‌شوند.

ایشان تصریح کردند: خداوند نهی می‌کند کسانی را که در جامعه با صدای بلند به بدگویی و افشاگری می‌پردازند، اما کسانی که مورد ظلم واقع شدند، ایراد ندارد که با صدای بلند از حق خود دفاع کنند و علیه ظالمان افشاگری کنند، پس مرز اعتبار و حیثیت افراد در اسلام، مرز مشخصی است.

امام جمعه قم با اشاره به این که چتر امنیت اسلام برای مشرکان نیز گسترده شده است، ادامه دادند: خداوند در رابطه با مشرکان می‌فرماید که اگر مشرکان پناه خواستند، به آنها پناه دهید تا کلام خدا را بشنوند و اگر پذیرفتند، آنها را به مأمن خود راهنمایی کنید، اما اگر در مقام ستیزه جویی درآمدند، ادبیات قرآن کریم عوض می‌شود و خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: « وقاتلوهم حتى لاتكون فتنه؛ آنها را بکشید تا دیگر فتنه ای نباشد».

 

ایشان در بخش دوم با اشاره به مناسبت‌های ایام، عنوان کردند: پنجم آذر ماه، سالروز تشکیل بسیج مستضفان است که به امر امام خمینی (ره) صادر شد.

ایشان تصربح کردند: حقیقت امر این است که بسیج مانند خود انقلاب اسلامی است و وتمام ویژگی‌هایی که در انقلاب اسلامی وجود دارد، در بسیج نیز وجود دارد.

امام جمعه قم افزود: انقلاب اسلامی سازش‌ناپذیر است و بسج نیز سازش‌ناپذیر است؛ انقلاب اسلامی در مقابل ستمگران همواره ایستاده است و بسیج نیز خم به ابرو نمی آورد و ایستاده است، انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف خود با آگاهی و بصیرت حرکت می‌کنند، اینها ویژگی‌هایی است که در رابطه با بسیج نیز وجود دارد.

آیت الله حسینی بوشهری تأکید کردند: بسیج مربوط به نیروی خاص نیست و همه آحاد جامعه می‌توانند بسیجی باشند؛ بسیج می‌تواند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی حضور فعال داشته باشد.

ایشان اضافه کردند: بسیج همواره در طول دوران 8 سال دفاع مقدس همواره حضور جدی و آگاهانه داشت و در طول دوران مقدس با قامت استوارش حضور یافت و پیروزی را رقم زد؛ امروز نیز با توجه به سخنان مقام معظم رهبری (مد ظله) که مقوله نفوذ را مطرح کردند که عده می‌خواهند باورهای مردم را تغییرد هند، بسیج می‌تواند جلوی نفوذ دشمن را بگیرد

امام جمعه قم با بیان این که اولین اقدام بسیج، بصیرت‌افزایی است، فرمودند: بسیج باید روز به روز باید دامنه بصیرت افزایی را بالا ببرد و رشد دهد؛ همچنین دومین اقدام، مطالبه‌گری بسج است؛ بسیجیان همیشه حاضر در صحنه باید مطالبه‌گر باشند تا فرمان رهبر به زمین نماند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: بسیجیان باید فرهنگ‌سازی کنند و فرهنگ شجاعت، اخلاص، دین داری و دین باوری را در مقابل فرهنگ‌زدایی غرب در جامعه نهادینه کردند

ایشان با بیان این که بسیج باید از سه چیز مراقبت کند، افزود:  بسیج باید مراقب باشد که دچار غرور، غفلت، مادی‌گرایی و دنیاطلبی نشود و این عناصر اساسی باید جزء رسالت‌های اصلی و اساسی بسیجیان باشد.

آيت الله حسيني بوشهري با بیان این که روز 7 آذر، روز نیروی دریایی است، فرمودند: پرسنل نیروی دریای در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان همواره می‌درخشند و ما حماسه نیروی دریایی ایران را در مقابل نیروهای بعثی دوران دفاع مقدس فراموش نمی کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین در 8 آذر، عنوان کردند: همه امت اسلامی باید با ملت مظلوم فلسطین اعلام همبستگی کنند، 78 روز از انتفاضه سوم فلسطین می‌گذرد و نزدیک صد نفر تا کنون به شهادت رسیدند.

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري افزودند: ویژگی انتفاضه سوم با دو انتفاضه دیگر این است که مردم مظلوم فلسطین در کرانه غربی یعنی جایی می‌جنگند و مبارزه می‌کنند که تحت سلطه صهیونیست‌ها ست و این اوج شجاعت مردم فلسطین است.

امام جمعه قم تصریح کردند: انتظار امت اسلامی و سران کشورهای اسلامی این است که در کنار مردم مظلوم فلسطین باشند، نه این که کاری شبیه صهیونیست‌ها در بخش‌های دیگرسرزمین‌های عربی انجام دهند؛ امروز متأسفانه مردم یمن مورد هجمه کشورهایی هستند که دم از اسلام و مسلمان بودن می‌زنند

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که 9 آذر (مصادف با 18 صفر) روز بزرگداشت شیخ مفید است، اظهار داشتند: من به جوانان مسلمان سفارش می‌کنم که با آثار بزرگان دین آشنا شوید و در تجلیل و تکریم عالمان دین بیشتر وارد میدان شوید.

ایشان ادامه دادند: بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع)، عالمان دین بودند که دین را حفظ کردند و نگه داشتند، بنابراین از تکریم و تجلیل عالمان دین و شیخ طوسی‌ها و شیخ مفیدها و بزرگان عصر ما کوتاهی نکنیم. 

امام جمعه قم تصریح کردند: شهید مدرس نماد استقلال ملی، اسلام خواهی و ایستادگی است، شهید مدرس نماد مقابله با استبداد و استکبار و نماد حق‌گویی ولو تا پای جان پیش رفتن است.

آیت الله حسینی بوشهری یادآور شدند: رضاشاه به آیت الله مدرس فرمودند که دو مرد در این کشور وجود دارد، یکی من و یکی تو، اما شهید مدرس فرمود که در این کشور، یک مرد وجود دارد و آن من هستم و یک نامرد وجود دارد و آن تو هستی که این داستان، شجاعت بزرگ مرد تاریخ مشروطه را نشان می‌دهد

ایشان بیان داشتند: انتظار این است که مجلس ما خدمتگزار به مردم باشد، امروز معیشت دغدغه مردم است، اقتصاد، بیکاری، رکود و تورم، حفظ و ارزش پول ملی دغدغه مردم است و مجلس باید مدرس‌وار در رابطه با این مشکلات، به رسالت اصلی خود عمل کند.

امام جمعه قم با بیان این که مهم ترین روز در این ایام، اربعین حسینی است، عنوان کردند: روز اربعین، روزی است که کاروان حسینی از یک سو بعد از مصیبت‌ها از شام برگشتند و به کربلا آمدند و از سویی دیگر جابر عبددالله انصاری و عطیه به کربلا آمدند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: امروز میلیون‌ها انسان عاشقانه به کربلا می‌روند و در این ایام در کربلا حضور دارند و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می‌دهند، ما باید از موکب حضرت معصومه که از سوی مردم قم روانه کربلا شده است، تشکر کنیم.

ایشان با اشاره به برگزاری اجلاس سران گاز در تهران، اظهار داشتند: در این اجلاس، 9 رئیس جمهور و تعدادی اعضای ناظر حضور داشتند، 67 درصد گاز استخراج شده مربوط به این چند کشور است و 18 درصد گاز طبیعی جهان مربوط به کشور ایران است

 امام جمعه قم افزودند: ایران اولین کشوری است که منابع گازی غنی در اختیار دارد، اما سهم ما در بازار جهانی به دلیل افزایش مصرف داخلی و تحریم‌ها به اندازه موجودی ما نیست.

آیت الله حسینی بوشهری یادآور شدند: در رابطه با اجلاس سران گاز، ملاقات مهمی بین پوتین، رئیس جمهور روسیه و مقام معظم رهبری (مد ظله) اتفاق افتاد، به طوری که پوتین به طور مستقیم از فرودگاه به دیدار رهبر رفتند و تحلیلگران سیاسی این حرکت را مثبت ارزیابی کرند که نشان می‌دهد که مسأله ارتباط راهبردی بین ایران و روسیه برقرار شده است.

ایشان با اشاره به اهدای قرآن نفیس از سوی رئیس جمهور روسیه به رهبر انقلاب اسلامی و گفتگوی 2 ساعته رهبر و رئیس جمهوری روسیه، تصریح کردند: رابطه روسیه و ایران برای دشمنان آزاردهنده بود، به طوری که سریع عکس‌العمل نشان دادند و تحلیل اینجانب در رابطه با اسقاط هواپیمای روسی توسط کشور ترکیه این است که با اشاره ناتو و سران استکبار بود تا کینه خود را نشان دهند

امام جمعه قم تأکید کردند: امروز استکبار، آمریکا و کشورهای حامی تروریست در منطقه باید رسما اعتراف به شکست کنند، ما خواهان تنش زدایی بین کشورها هستیم، اینها می‌خواهند که پای ناتو را به منطقه باز کنند و ما امیدواریم که با تدبیر و درایتی که به عمل می‌آید ، این اتفاق نیفتد.

Please publish modules in offcanvas position.