خطبه‏ های نماز جمعه94/11/30

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/11/30                                                      خطبه شماره 114

 

خطبه اول:

السلام عليکم و رحمت الله، السلام عليک يا حجه الله، السلام عليک يا بقيه الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عزّ و جلّ أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نحمده و نستعينه و نستغفره و نستهديه و نؤمن به و نتوکل عليه

و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا

و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له

و نصلي و نسلم علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سره و مبلغ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبالقاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المکرمين الهدات المهديين واللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين

عباد الله اوصيکم و نفسي بتقوي الله

قال مولانا أمير المؤمنين علي بن أبي طالبٍ عليه أفضل صلوات المصلين:

«خلو القلب من التقوي يملأه من فتن الدنيا»

بندگان خدا خودم و شما را به تقواي الهي دعوت مي­کنم. وجود مقدس مولاي ما امير مؤمنان علي عليه الصلاه و السلام سخني در رابطه با تقوا دارند، مي­فرمايند: خالي بودن دل از تقوا، دلي که در آن تقوا راه ندارد، اين دل زمينه­ ساز گرفتاري­هاي دنياست و در اين دل گرفتاري­هاي دنيا پر مي­شود. بنابراين معناي اين سخن اين است که يا بايد در دل تقوا قرار بدهيم و يا دنياخواهي و دنياگرايي.

در خطبه اول سخن ما پيرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعي بود. بحث­هاي نسبتاً دامنه­داري در اين زمينه تقديم داشته­ايم. گفته شد يکي از موضوعاتي که نقش اساسي مي­تواند در حسن روابط اجتماعي در جامعه ايجاد کند، مسئله امنيت است. جايگاه امنيت و اهميت امنيت را بيان کرديم. به قلمروهاي امنيت و حوزه­ هاي آن اشاره کرديم. گفتيم امنيت فردي است, امنيت اجتماعي است,امنيت فرهنگي مي‌تواند باشد، امنيت نظامي و سياسي، اينها از قلمروهاي امنيت است. در رابطه با قلمروي امنيت، آن هم امنيت فردي حوزه­هايي را برشمرديم و تعريف کرديم. حوزه امنيت جان, امنيت حيثيت, امنيت عقيده، اينها امنيت­هايي بود که در حوزه امنيت فردي برشمرديم.

سخن دومي را که آغاز کرديم پيرامون امنيت اجتماعي بود. در رابطه با امنيت اجتماعي گفتيم هر جامعه اي که برخوردار از امنيت اجتماعي باشد، آسيب­ هاي اجتماعي کمتر دامن‌گير آن جامعه مي ­شود و تهديدکننده امنيت اجتماعي آسيب­ هايي است که در جامعه وجود دارد.

*امروز به پاسخ يک سؤال مي­پردازم و آن اين است که عوامل مؤثر و تأثيرگذار در امنيت اجتماعي چيست؟ چه عواملي مي‌تواند ارمغان امنيت اجتماعي را به عنوان يک ره‌آورد در اختيار ما قرار دهد؟*

به چند عامل اشاره مي­کنم به تناسب فرصتي که در اختيار است.

اولين عامل که تأثيرگذار در امنيت اجتماعي است, يگانگي و يکدلي در يک جامعه است. اگر جامعه‌اي دچار پراکندگي شد, اگر جامعه‌اي يکدل و متحد نبودند, امنيت اجتماعي در آن جامعه آسيب مي­پذيرد. آسيب متوجه آن جامعه مي‌شود. لذا مي‌بينيم رسول گرامي اسلام خاتم انبيا محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم يکي از مأموريت­هاي اصليش در جامعه اين است که يکپارچگي و وحدت را براساس آموزه هاي قرآن در جامعه پياده کند. شما مي­ بينيد پيغمبر در عصر جهل, ناداني, نزاع, آدمکشي, کشت و کشتار مبعوث به رسالت شده است. چه کرد پيغمبر؟ دل­ها يکي شد، قلب­ها به هم نزديک شد، روح اخوت و برادري ايجاد شد و درنتيجه تمام مسائلي که تهديدکننده امنيت اجتماعي آن روز بود, از ميان جامعه پيامبر رفت. قرآن مي­فرمايد:

«واعتصموا بحبل الله جميعاً ولاتفرقوا واذکروا نعمت الله عليکم إذ کنتم أعداءً فألف بين قلوبکم فأصبحتم بنعمته إخواناً»

و به دنباله اين آيه «وکنتم علي شفا حفرهٍ من النار فأنقذکم منها»

به حبل الله تمسک بجوييد، حالا مصاديقي مفسران ما نسبت به حبل الله مطرح کرده­اند. تفرقه در جامعه اسلامي شما راه پيدا نکند. خوب يادآور باشيد آن روزي که شما دشمن هم بوديد و خداي متعال الفت و مهرباني در ميان شما ايجاد کرد و به دنبال آن هم اين نکته که شما بر لب پرتگاهي از آتش قرار داشتيد و خدا شما را از آن رهانيد. يکدلي و يکرنگي تأمين کننده امنيت اجتماعي در يک جامعه است.

دومين عامل که مي­تواند نقش مؤثري داشته باشد در تأمين امنيت اجتماعي, عدالت اجتماعي است. جامعه­اي که در آن تبعيض نيست, جامعه­اي که براساس تعريف عدل و عدالت «وضع کل شيءٍ في موضعه» است، اين جامعه برخوردار از عدالت اجتماعي، امنيت اجتماعي هم در آن مورد تأمين است. آرامش در آن جامعه وجود دارد. هيچ کس در جامعه اي که عدالت اجتماعي حاکم باشد، نمي­خواهد به حقوق ديگران تجاوز کند، نمي­خواهد چيزي بيش از آنچه حق اوست, به او برسد. لذا فلسفه بعثت پيامبران الهي و يکي از فلسفه­هاي مهم بعثت، ايجاد عدالت اجتماعي در جامعه است.

«لقد أرسلنا رسلنا بالبينات و أنزلنا معهم الکتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط»

فلسفه بعثت ايجاد عدالت اجتماعي است و موقعي که چشم جامعه به عدالت روشن شود و برخوردار از عدالت شوند, آن جامعه امنيت خواهد داشت, امنيت اجتماعي در آن حاکم خواهد شد. بنابراين عدالت نقش زيربنا براي امنيت اجتماعي را ايفا مي­کند و اگر جامعه­اي از امنيت کامل برخوردار شد، اين جامعه آرامش دارد، اين جامعه امنيت لازم را خواهد داشت و از سويي از عوامل مؤثر در افزايش آسيب­هاي اجتماعي و برهم زدن امنيت اجتماعي عبارت است از وجود بي­عدالتي در يک جامعه ديني و اسلامي. اساساً آيات قرآن هم نقطه عطفش به سمت عدالت است. در دو فراز يکي سوره مائده و ديگري سوره نساء مي­بينيم روي عدالت چه عالي تکيه مي­کند.

«يا أيها الذين ءامنوا کونوا قوامين لله شهداء بالقسط»

و به دنبال آن «ولايجرمنکم شنئان قومٍ ألاتعدلوا إعدلوا هو أقرب لتقوي»

عملکرد عده­اي باعث نشود شما دست از عدالت در جامعه برداريد. پايبند به عدالت باشيد و عدالت را در جامعه حاکم کنيد. «يا أيها الذين ءامنوا کونوا قوامين بالقسط شهداء لله»

يکجا مي­فرمايد: «کونوا قوامين لله شهداء بالقسط»

و در جاي ديگر مي­فرمايد: «کونوا قوامين بالقسط شهداء لله»

قيام کنيد به قسط و عدالت در جامعه «ولو علي أنفسکم»

آنچنان پايبند به عدالت باشيد ولو به ضررتان تمام شود «أو الوالدين والأقربين»  یا به ضرر پدر و مادرتان, به ضرر بستگانتان تمام شود، در جامعه اسلامي عدالت بايد حاکم شود. اين شعار محوري اسلام عزيز ماست که مي­تواند تأمين­کننده نيازهاي جامعه باشد. معيار سنجش حق و عدالت منافع شخصي نيست،  منافع جامعه مهمتر از منافع شخصي است.

و عامل سوم را هم بگويم و عرضم را در اين بخش از خطبه به پايان برسانم.

عامل سوم براي ايجاد امنيت اجتماعي جلب مشارکت مردمي است. اين نکته خيلی نکته مهمي است. چه کنيم که امنيت اجتماعي در جامعه به وجود بيايد؟ بايد به گونه­اي عمل کنيم که همه آحاد جامعه در جامعه احساس مسئوليت کنند. احساس کنند در جامعه نقش­آفرينند, در جامعه تأثيرگذارند، و هرچه بيشتر مردم در صحنه حضور داشته باشند و مسئوليت­پذير باشند به همان تناسب ايجاد امنيت اجتماعي در جامعه بیشتر مي­شود. منتها اين اقدامات بايسته است که توسط مبلغان دين و مسئولان جامعه براي جلب مشارکت که خروجي آن امنيت اجتماعي است انجام شود:

1-     آگاهي بخشي به مردم، اگر در جامعه مردم مطلع شدند, آگاهي به مردم داده شد و مردم با حقوق فردي و اجتماعي‌شان آشنا شدند، مردم مي‌آيند به سمت مسئوليت­پذير شدن و به سمت مشارکت در سرنوشت.

2-     آگاهي از خطرها و تهديدها, اگر مردم را مطلع کرديم که اگر نيامديد در صحنه, حاضر نشديد، کمک به از بين بردن تنش هاي اجتماعي نکرديد اين خطرات از ناحيه دشمن متوجه شماست. مردم را آگاه کنيم از خطرات و تهديدها.

3-     آگاهي از ثمرات امنيت, اگر جامعه­اي امنيت نداشته باشد، به چه سرنوشتي مبتلا مي­شود و بيان مسئوليت­هاي مردم در قبال جامعه.

چه کنيم که مردم احساس همراهي کنند؟ يکي از اقداماتي که بايد انجام دهيم روح مبارزه با ظلم و ستم بايد در جامعه گسترده شود. مردم با اين ادبيات و با اين فرهنگ رشد کنند. بدانند اگر جايي ظلم و ستمي شد، مردم مقابله مي­کنند. نصرت مظلوم، مسئوليت امر به معروف و نهي از منکر، با زشتي­ها و پلشتي­ها مقابله کردن و دعوت به خوبي­ها کردن. اينها جلب مشارکت مي­کند. جامعه­اي مسئوليت­پذير است که در امر به معروف و نهي از منکر حضور داشته باشد. با کژي­ها مقابله کند. با زشتي­ها مقابله کند. وجدان اخلاقي و اجتماعي مردم را بيدار کنيم، عاطفه را در ميان مردم زنده کنيم، حميت و غيرت و شجاعت را در ميان مردم زنده کنيم تا جلب مشارکت شود و جلب مشارکت خروجي آن امنيت اجتماعي. «إن الله يأمر بالعدل و الإحسان و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنکر و البغي يعظکم لعلکم تذکرون»

 

دعای پایانی خطبه اول:

پروردگارا ما را بيامرز. در فرج مولايمان و صاحب اصليمان تعجيل فرما. به امام راحلمان روح و رضوان عنايت فرما. الطافت را شامل حال مراجع گذشته مان قرار ده. به رهبر عزيز و مقتداي امت اسلامي عزت، سلامت، طول عمر بابرکت مرحمت بفرما. پروردگارا به مردم خوب ما، اين عزيزاني که همراهند با اين کاروان بزرگ انقلاب، تا عصر ظهور به اين ملت ما عزت روزافزون مرحمت فرما. به خانواده­هاي مکرم شهيدان صبر و اجر کرامت فرما. به رزمندگان در تمام جبهه­ها پيروزي عنايت فرما. به بانوان عفت، به عالمان توفيق عمل، به جوانان غيرت ديني، به بازاريان و اصناف انصاف عنايت فرما. باران رحمتت را شامل حال امت اسلامي بگردان.

 

خطبه دوم:

إن أحسن الحديث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزيز

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليک يا بنت رسول الله السلام عليک يا بنت أمير المؤمنين السلام عليک يا بنت موسي بن جعفر السلام عليک يا فاطمه إشفعي لنا في الجنه فإن لک عندالله شأناً من الشأن

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمان الرحيم

الحمد لله رب العالمين بارئ الخلائق أجمعين باعث الأنبياء و المرسلين

ثم الصلاه و السلام علي سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد اللهم صل علي محمدٍ و آل محمدٍ و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين

اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين علي بن أبي طالب و علي فاطمه الزهراء سيده نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنه و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي حسن بي علي الزکي العسکري و علي حجه القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نتولي و من أعدائهم نتبرئ الييوم القيامه

عباد الله اوصيکم و نفسي بتقوي الله

قال مولانا أمير المؤمنين علي بن أبي طالبٍ:

«لاتقدم و لاتحجم إلا علي تقوي الله و طاعته»

بندگان خدا خودم و شما را به تقواي الهي سفارش مي­کنم. مولاي ما اميرمؤمنان فرمود: به کاري اقدام نکن و از کاري بازنايست مگر در حريم تقوا باشي. کارهايي که ما روزانه انجام مي­دهيم و کارهايي که روزانه از آن صرف نظر مي­کنيم، انتظار امير المؤمنين اين است: براي هر اقدامتان و براي هر اقدام نکردنتان محور و معيار تقوا و طاعت خدا باشد. اين سخن گوهر گرانبهايي است که در طول عمر آدمي به انسان فايده مي­رساند و انسان را تحت تأثير قرار مي­دهد.

در خطبه دوم به بيان مناسبت­ها می­پردازم و به نکاتي اشاره مي­کنم.

اولين نکته: مناسبت مربوط به راهپيمايي عظيم ملت ماست. مردم عزيز و بزرگوار ما در ايران اسلامي در سي و هفتمين سالگرد پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي امسال هم مانند سال‌هاي قبل حماسه ديگري آفريدند و براي بار ديگر همه و همه آمدند. بزرگ آمد, کوچک آمد، پير آمد، جوان آمد، نونهال آمد، همه با يک شعار آمدند که ما به آرمان­هاي انقلاب پايبنديم و اين چه زيباست در کارنامه يک ملت آرمان­گرا همه مي‌آيند و همه سنگ‌فرش خيابان­ها را از موج شور و شعور سياسي و معنوي پر مي­کنند. گزارش­ها در سراسر کشور، گزارش‌هاي جالبي‌است. در بين استان­هايي که از نظر حضور فوق العاده بودند، براساس گزارش­هايي که به ما رسيده، شهر خون و قيام قم است. درود بر شما مردم خوب، مردم هميشه در صحنه، مردمي که پاي کار بوده و هستيد و خواهيد بود. همه نسل­هاي انقلاب آمده بودند، سلايق مختلف آمده بودند. چون آنجا که پاي منافع ملي است، منافع شخصي به کنار بايد برود. جايي براي مطرح کردن منافع و سلايق شخصي نيست. پاي هويت يک ملت است. 22 بهمن هويت ملي ما، هويت ديني و اسلامي ماست. ما شعارها را هم ديديم، چه شعارهاي زيبايي. حمايت از امام، حمايت از رهبري معظم انقلاب، مبارزه با استکبار و رژيم صهيونيستي، حمايت از مظلومان و مستضعفان جهان، اينها همان شعارهاي گرم و زيباي سال 57 است و اين ملت 37 سال در اين مسير جانانه مانده است. اين حضور چند پيام داشت: يک پيام به دشمن، يک پيام به دوستان و يک پيام به مسئولان. پيامي که به دشمنان داشت اين است که به دشمنان انقلاب اين پيام روشن را اعلام مي­کنيم. علي­رغم تبليغات شبانه­روزي شما مردم به عکس شما عمل کردند. شما اگر بگوييد شب است، مردم مي­گويند روز است و اگر بگوييد روز است، مردم مي­گويند شب است. شما چه کينه­اي با مردم ما داريد؟ اين حضور در مقابل تمام توطئه­هاي چند دهه شما در مقابل مردم و انقلاب و امام و رهبري و خيرخواهان انقلاب بود. پيامي که به دوستان انقلاب بود اين است که ملت ما بر ميثاق و پيمان­هاي خود استوار است، شما هم در هر نقطه عالم هستيد به اين ملت دل ببنديد، اين ملت حامي شماست. اما به مسئولان، پيامي که به مسئولان دارد اين حضور پرشکوه اين است که مسئولان مردم را در کشاکش زندگي تنها نگذاريد. مردم را فراموش نکنيد. حتي به تعبير رهبر معظم انقلاب با همه اهميتي که انتخابات دارد، انتخابات يک امر مقطعي است و در حين برگزاري انتخابات، مردم را، معيشت مردم را، اشتغال مردم را، مسئله رکود را، مسئله تورم را، مسئله رفاه مردم، مسئله معيشت مردم، مسائل فرهنگي انقلاب را فراموش نکنيد. اين پيام به مسئولان. يعني هر گامي که مردم در اين راهپيمايي برداشتند، چنين پيامي را به مسئولان ما دادند. اين نکته اول.

نکته دوم: در رابطه با انتخابات است. در رابطه با انتخابات خوشبختانه تاکنون کارهاي فراواني انجام شده، اما تا روز هفتم اسفند يک هفته فاصله داريم. من چند نکته از پشت تريبون مقدس نماز جمعه عرض مي­کنم. ان شاء الله که مورد قبول واقع شود. مردم توجه داشته باشند، همه کساني که صداي مرا مي­شنوند توجه داشته باشند که دشمنان ما براي دلسرد کردن ملت ما نسبت به حضور در انتخابات تبليغات سنگيني را راه­اندازي کرده اند. گاهي اصل انتخابات را زير سؤال مي­برد و تحريم مي­کند. گاهي شوراي محترم نگهبان را زير سؤال مي­برد. گاهي براي شخصيت­هاي ما خط و نشان مي­کشد. به که رأي بدهيد، به که رأي ندهيد. ما ملت ايران اين نکته را بايد توجه کنيم که ولو هر گلايه اي هم داشته باشيم، براي روز هفتم اسفند حضوري پرشکوه در پاي صندوق­هاي رأي داشته باشيم. تعداد آراي شما پاسخ محکمي به دشمنان اسلام و انقلاب و دين است. باصلابت از اين مرحله انقلاب عبور کنيم که تاکنون عبور کرده ايم.

نکته سوم: به همه ملت عرض مي­کنيم به نمايندگاني رأي دهيد که پايبند به آرمان­هاي اسلام و انقلاب باشند. دلسوز مردم باشند. منافع ملي را بر منافع شخصي ترجيح دهند. مجلس شوراي اسلامي جايگاه مهم قانون­گذاري است. جايگاه ريل‌گذاري است در رابطه با مشکلات و مسائل کشور و اگر گفته مي­شود مجلس در رأس امور است، سلسله مراتب مطرح نيست. معناي در رأس امور بودن مجلس عبارت از مسير و جهت­گيري مجلس در رابطه با اهداف کشور و انقلاب است.

 نکته چهارم: ديگري که مي­خواهم عرض کنم راجع مجلس خبرگان، مي­دانيد کار مجلس خبرگان چيست؟ مجلس خبرگان براي روز مباداست. بعد از ارتحال امام، آن برگ زريني که در کارنامه خبرگان رهبري قرار داده شد، براي هميشه به عنوان يک افتخار براي مجلس خبرگان است. مي­بينيد، روز به روز که بر عمر رهبري مي­گذرد، بر حضور رهبري مي­گذرد، برکات رهبري را در جامعه اسلامي احساس و لمس مي­کنيم. اين کار بزرگ در تعيين رهبري کار خبرگان بود. به خاطر همان اهميتي که رهبري در جايگاه رهبري دارد، مجلس خبرگان هم همان اهميت را در تراز اهميت خود رهبري دارد.

شور شما، احساس شما، پاکي وجدان­هاي شما، در حقيقت مرا در حالتي قرار مي­دهد که چيزي نگويم. ولي اجازه دهيد سخنانم را تمام کنم. شرکت در انتخابات عزت ملي ماست. پرچم پرافتخار ماست. مظهر مردم­سالاري ديني ماست. در کل کشور، روستا و شهر و بخش و استان و مرکز يکپارچه روز به نمايش گذاشتن شکوه ملي ماست.

توصيه بعد به کانديداها وهواداران در تبليغات‌شان رعايت مرزهاي قانوني را داشته باشند. يکديگر را تخريب نکنند. در خطبه اول اشاره کردم به يکدلي و همراهي. از خودتان صحبت کنيد. از مسائل اثباتي خود حرف بزنيد. به تخريب ديگران نپردازيد. فضاي جامعه ما تا رسيدن به روز انتخابات يک فضاي آرام باشد که آنجا ما بتوانيم به دنيا اعلام کنيم: اين است ملت ايران، اين است بصيرت ملت ايران و اين است رشد ملت ايران. از روش­هاي غربي در تبليغات استفاده نکنيد. کاري که در شأن و تراز يک ملت نيست نکنيد. زيرا کساني که از اين روش­ها بخواهند استفاده کنند، از روش و منش غربي، نتيجه معکوس خواهند داشت. به مجريان و دست­اندرکاران و برگزارکنندگان انتخابات ضمن تشکر عرض مي­کنم زمينه­هايي را فراهم کنيد، تسهيلاتي را فراهم کنيد که مردم ان شاء الله به فضل پروردگار عالم بيشتر در صحنه انقلاب حضور داشته باشند.

29 بهمن ماه روز قيام مردم خونگرم تبريز و آذربايجان است. در يکي دو روز گذشته مردم قهرمان استان آذربايجان شرقي به ديدار امام و پيشوا و مقتدايشان رفتند. 29 بهمن ادامه 19 دي شما مردم قم است. امتداد پيدا کرد و با امتداد 19 دي انقلاب به پيروزي رسيد. من همينجا درود مي­فرستم بر غيرت و شجاعت و زمان­شناسي و درک موقعيت مردم آذربايجان که هميشه در صحنه بوده و هستند و در روزهاي حساس که کشور در گذشته مورد تهديد بود، اين آذربايجاني­هاي غيور در مقابل نغمه­هاي دشمنان ايستادند. از دور ابراز ارادت مي­کنيم به تمام ملتمان و ملت عزيزمان در آذربايجان.

روز اول اسفند روز روحانيت و دفاع مقدس است. خدا رحمت کند شهيد حجت الاسلام و المسلمين شيخ فضل الله محلاتي را، اين انسان والا و برومند که در سال 1364 با همراهي تعدادي از نمايندگان مجلس و مسئولان قضايي راهي جبهه­ها بودند. در نزديکي اهواز، 25 کيلومتري اهواز مورد حمله دو هواپيماي عراقي قرار گرفتند و به شهادت رسيدند؛ يادشان گرامي باد. روحانيت هميشه ميدان­دار عرصه­هاي سخت بوده است. روز روحانيت و دفاع مقدس، شهداي روحانيت، دليل بر اين است که روحانيت اهل حرف نيست و در ميدان­هاي سخت عمل مي­کند.

جشن نيکوکاري را داريم از 4 اسفند تا 20 اسفند؛ شما ثابت کرده­ايد که يار و ياور محرومان و ايتام و نيازمندان هستيد، نياز به توصيه نداريم، به خصوص قم که هميشه در اين جهت پيش­قدم و پيش­کسوت بوده است.

از نظر خارجي و مسائل منطقه، پيروزي­هايي که اخيراً ارتش سوريه رقم مي­زند، آزادي شهرهاي مهم نبل و الزهرا و شهرهاي ديگر کمر تکفيري­ها را شکسته است. لذا آمريکا سراسيمه شده، سعودي­ها سراسيمه شدند، همسايگان ما سراسيمه شدند. يکي مي­گويد حمله مي­کنيم، يکي مي­گويد فعلاً تاريخش را تعيين نمي­کنيم، دچار يک سراسيمگي عجيبي شده­اند. ولي به فضل پروردگار عالم پيروزي با مردمي است که در مسير خدا و دين و معنويت قدم برمي­دارند.

آخرين سخن من عرض ارادتي است خدمت صديقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله عليها) سيزدهم جمادي­الاولي بنا به نقلي روز شهادت دختر بزرگوار رسول الله، همسر امير مؤمنان، مادر حسنين است. او دختري نمونه، همسري نمونه و مادري نمونه بود. عابده­اي نمونه، مجاهده­اي نمونه، عبادت او مثال­زدني است. «متي قامت في محرابها بين يدي ربها ظهر نورها لأهل السماء کما يظهر نور الکواکب لأهل الأرض» موقعي که فاطمه سلام الله عليها به نماز مي­ايستاد، نور و روشنايي فاطمه سلام الله عليها براي اهل آسمان مانند نورافشاني ستارگان براي اهل زمين بود. در روايات ما دارد «لقد کان النبييحبها و يکرمها» پيغمبر با همه عظمتش جلوي فاطمه سلام الله عليها مي­ايستد و احترام مي­کند. اما فاطمه سلام الله عليها عمري کوتاه داشت. در سن جواني فاطمه سلام الله عليها دعوت حق را لبيک گفت. آنچنان مصيبت­ها بر فاطمه سلام الله عليها سخت گذشت که فرمود: «صبت علي مصائب لو أنها صبت علي الأيام صرت ليالي» آنچنان مصيبت بر من سخت آمده که اگر اين مصيبت­ها بر روز روشن وارد مي­شد، به شب تاريک تبديل مي­شد. اما فاطمه سلام الله عليها از دست علي عليه السلام رفت. امير المؤمنين بعد از اينکه او را غسل داد، کفن کرد، صدا زد حسنم، حسينم، زينبم، ام کلثومم، «تلوموا تزودوا من أمکم» بياييد با مادر خداحافظي کنيد. ملاقات بهشت است. بچه­ها آمدند. صحنه عجيبي بود. حسن عليه السلام و حسين عليه السلام خودشان را روي بدن مادر انداختند. جمله­اي امير المؤمنين دارد جانسوز است: «إني أشهد الله أنها قد حرت و همت و مدت يديها و ضمتهما إلي صدرها مليا» به خدا سوگند من خودم شاهد بودم، علي عليه السلام مي­گويد، در حالي که فاطمه سلام الله عليها را کفن کرده بودم ناله­اي سر داد، آهي کشيد، دست­ها را گشود و حسن عليه السلام و حسين عليه السلام را در آغوش کشيد. آجرک الله

«ربنا آتنا في الدنيا حسنهً و في الآخره حسنهً و قنا عذاب النار»

دعای پایانی خطبه دوم:

پروردگارا ما را بيامرز. به اسلام و اسلاميان عزت عنايت فرما. روح بلند رهبر فقيدمان عالي است، اعلي بگردان. به مقام معظم رهبر عزيز انقلابمان توفيق و طول عمر بابرکت مرحمت فرما. من نکته اي بايد متذکر شوم. امروز تشييع تعدادي از شهداي عزيز ماست،شهداي حرم. ان شاء الله بعد از اقامه نماز عزيزان تشييع خواهند کرد. وظيفه ما تکريم شهيدان است. پروردگارا به مقام معظم رهبر عزيز انقلابمان عزت عنايت فرما. به خانواده شهدايمان عزت عنايت فرما. روز هفتم اسفند را روز عظمت ملت ايران قرار ده. پروردگارا باران رحمتت را شامل حال امت اسلامي بگردان.

إن أحسن الحديث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزيز

صدق الله العلي العظيم

 

Please publish modules in offcanvas position.