خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ95/06/12 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» امام جمعه قم در (12 شهریور) در خطبه اول نماز جمعه قم که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: ما در خطبه اول اصل بحث اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود که در زیرمجموعه این عنوان به چند سرفصل کلیدی پرداخته شد که آخرین سرفصل که یکی از عواملی که می‌تواند در سالم سازی روابط اجتماعی تأثیرگذار باشد و در مقابل رفتارهای نابهنجارفریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

واژه معروف و منکر در آموزه‌های دینی معنا شد و معیار سنجش معروف و منکر و مصادیق و ضرورت معروف و منکر از منظر مسأله عقلانی بود و امروز به ضرورت وحیانی امر و نهی پرداخته می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آموزه‌های دینی به منزله نماز و جهاد به عنوان حرکت عبادی و سیاسی است، امام علی (ع) می‌فرماید: «جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر به منزله قطره ای در برابر دریاست»؛ اهمیت دیگر امر به همعروف و نهی از منکر این است که این واجب در ساختار نظام سیاسی اسلام دارای نقش کلیدی و اساسی است و مهم ترین عنصر نظارتی و فراگیر می‌شود از امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد.

در آموزه‌های دینی، نظارت به 4 گونه است که تحت پوشش امر به معروف و نهی از منکر است، از جمله نظارت دولت برمردم، نظارت مردم بر دولت، نظارت مردم بر مردم و نظارت دولت بر کارگزاران مشخصه امر به معروف و نهی از منکر در ساختار نظام اسلام است.

 آیاتی به مسأله امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است که به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته ای از آیات به عنوان لزوم امر به معروف و نهی از منکر مطرح کرده است و دسته دوم آیات امر به معروف و نهی از منکر  به مسأله مجازات و هلاکت در رابطه با تارکین امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که آیه 104 سوره آل عمران به اهمیت امر به معروف ونهی از منکر می‌پردازد، افزودند: در روایات آمده است که بهترین امت، امتی است که در پرتو امر به معروف و نهی از منکر باشند.

خداوند امر به معروف و نهی از منکر را در کنار ایمان به خدا ذکر کرده است و حتی بر ایمان به خدا مقدم شده است که این مسأله نشان می‌دهد که تضمین، رواج و شکوفایی ایمان در جامعه اسلامی در پرتو امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه قم اضافه کردند: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «زمانی که ما حکومتی را سرنگون کردیم و شما را به قدرت رساندیم، باید شاخصه‌هایی از جمله اقامه نماز، ایتای زکات و امر به معروف و نهی از منکر داشته باشید.

صاحبان قدرت وظیفه دارند که پرچم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اسلامی برافراشته نگه دارند، جامعه ای که 8 سال دفاع مقدس را اداره کرده است و شهیدان زیادی در راه اسلام و ایران اسلامی داده است، در پرتوی امر به معروف و نهی از منکر و در فضای سالم می‌توانند زندگی کنند

افرادی که به خواندن نماز مقید هستند، شاخصه انسان مومن این است که درعین این که نماز را به پای می‌دارند، به امر به معروف و نهی از منکر هم اهمیت می‌دهند و این مسأله نشان می‌دهد که واجبات در یک برنامه و مسیر هستند و کسانی که نماز می‌خوانند وظیفه دارند که به امر و نهی نیز در جامعه بپردازند.

خطیب جمعه قم به سالروز شهادت امام جواد (ع) در آخرین روز ماه ذی القعده اشاره کردند و فرمودند: وجود مقدس امام جواد (ع) در سن 25 سالگی به وسیله معتصم عباسی و ام فضل به وسیله زهر به شهادت رسید.

ایشان با اشاره به این که امام جواد (ع) بعد از شهادت امام رضا (ع) در سن 7 سالگی به امامت می‌رسد، عنوان کردند: در دوران امامت امام جواد (ع) شرایط سختی برای تشیع به وجود آمد، حتی برخی علما و بزرگان آن زمان از جمله یونس بن عبدالرحمان در امامت امام جواد (ع) با تردید مواجه شدند و امام رضا (ع) و امام جواد (ع) پاسخ‌های قانع کننده به شیعیان و یاران می‌دادند.

امام جواد(ع) مانند دیگر امامان مکتب علمی داشتند و صفوان بن سنان، علی بن مهزیار، زکریا بن آدم از جمله شاگردان آن حضرت بودند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشتند: مأمون توطئه‌های زیادی در مورد امام رضا (ع) و امام جواد (ع) داشت، به همین دلیل دختر خود را به عقد آن حضرت درآورد تا هم وانمود کند که ارادتمند اهل بیت (ع) هستند و هم این که آن حضرت را زیر نظر داشته باشند.

وی با اشاره به این که 12 شهریور مصادف با روز مبارزه با استعمار پیر انگلیس است، گفت: شهید رئیس علی دلواری در جنوب کشور در مقابل انگلستان ایستاد و به شهادت رسید.

ایشان، با بیان این که اول ذی الحجه سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است، عنوان کردند: جوانان باید از حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگو بگیرند، زندگی و ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بهترین الگو برای جوانان و همه مردم است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روز 13 شهریور به نام روز تعاون نامگذاری شده است، اظهار داشتند: اسلام دستور جدی به تعاون داده است، اگر تعاون و همکاری در جامعه اسلامی شکل گیرد، جامعه تبدیل به مدینه فاضله می‌شود؛ در استان قم کارهای ارزنده ای در اقتصاد تعاونی انجام شده است که امید است این موفقیت‌ها روز افزون شود.

ایشان با اشاره به  شهادت آیت الله قدوسی، شهادت مرحوم دستجری و قیام 17 شهریور، تصریح کردند: ماه شهریور ماه شهداست، جمعه سیاه 17 شهریور حرکتی بود که راه را برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران باز کرد.

شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به جرم اعلام برائت از مشرکان رخ داد و ما اگر بخواهیم پرونده حج را ورق بزنیم، در این سال‌ها اتفاقات ناگواری در مراسم حج به وقوع پیوسته است.

حکام آل سعود تا چه زمانی می‌خواهند مدیریت سست و بی بنیان را در اداره حج ادامه دهند؟ ما امیدواریم زمینه ای فراهم شود تا مسلمانان به سهولت اعمال حج را انجام دهند.

امام جمعه قم، بیان داشتند: این روزها چه در داخل و چه در خارج از کشور، تلاش‌هایی در جهت تطهیر منافقین انجام می‌شود، گرچه این تلاش‌ها مذبوحانه است، اما می‌خواهند چهره نظام و امام راحل (ره) را مخدوش کنند.

ایشان با اشاره به این که 17 هزار شهید ترور توسط منافقین در ایران به شهادت رسیدند، تأکید کردند: منافقین شخصیت‌های بزرگ و ائمه جمعه را ترور کردند و به پیرو جوان رحم نکرند، اما امروز عده ای برای آنها کف می‌زنند و ما خیرخواهانه هشدار می‌دهیم که این کار شما نه به نفع دنیا و نه به نفع عقبای شماست.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به دستاوردهای وزارت دفاع در سال‌های اخیر، عنوان کردند: اخیرا وزرات دفاع نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشگران به نمایش گذاشت و مقام معظم رهبری (مدظله) به مدت دو ساعت از این نمایشگاه بازدید کردند.

آثار تولیدی در عرصه فناوری، تسهیلات دفاعی، سامانه‌های راداری و پیشرفت‌های ماهواره ای و انواع موشک‌ها را که نشانه عزم و اراده و توانمندی جمهوری بود به نمایش گذاشتند.

امروز اگر در کشور سپر امنیتی مشاهده می‌کنیم، درسایه سه مسأله کلید و اساسی است که در کشور ما وجود دارد، اولین مسأله به روحیه دینی و انقلابی مردم بر می‌گردد و سپر امنیتی کشور مرهون روحیه دینی و انقلابی مردم است.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: سازمان‌های نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی ایران و مجموعه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از دیگر سپرهای امنیتی کشور هستند.

امروز تجهیزات دفاعی ایران نسبت به تجهیزات دوران 8 سال دفاع مقدس بسیار افزایش یافته است، امروز کشور ما رشد کرده است و این به معنای استقلال و خود کفایی کشور است.

ایران در پرتوی شجاعت سربازان بی ادعایش، قدم‌های ارزشمندی برداشته است، امروز دشمن از برد موشک‌های ما و موشک‌های زیردریایی ما می‌ترسد، ملت ما این توان را دارند که به موازات پیشرفت در صنایع دفاعی در رابطه با اقتصاد و فرهنگ گام‌های لازم را بردارد. 

شعار «ما می‌توانیم» شعار حقی است که امروز تجلی پیدا کرده است بنابراین در فرهنگ و اقتصاد می‌توانیم و این ملت ملت توانا، رشید و رشد یافته ای است.

 

Please publish modules in offcanvas position.