خطبه های نماز جمعه مورخ 96/02/22

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/02/22                                                    خطبه شماره 134

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله، قال مولانا امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) :«ثلاثه هُنَّ زینة المومن، تقوی الله و صدق الحدیث و اداء الامان»؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. وجود مقدس امام علی(علیه السلام) می­فرماید: سه چیز مایه زینت انسان مومن می­شود: 1. تقوای الهی(بازدارنده از گناه)2. راستگویی و صدق در گفتار و رفتار3. رعایت امانت.

در خطبه اول بحث ما پیرامون امر به معروف و نهی از منکر است. آخرین بحث در باب امر به معروف و نهی از منکر، بیان آسیبهای اجتماعی و فردی ترک امر به معروف و نهی ازمنکر بود.

آثار اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر

1.احیای ارزشهای اسلام: اگر در جامعه­ای امر به معروف و نهی ازمنکر نهادینه شود موجب احیای ارزش­ها می­شود. ارزشهای متعالی اسلام در پرتو و برکت امر به معروف و نهی از منکر جان تازه­ای می­گیرد.

2. زمینه سازی برای گسترش عدالت اجتماعی: اگر در جامعه­ای امر به معروف و نهی از منکر پیاده شود و مردم خود را مقید به اجرای امر به معروف و نهی از منکر کنند، همین امر زمینه ساز گسترش عدالت اجتماعی است.

3. اقتدار جامعه دینی: در پرتو امر به معروف و نهی از منکر جامعه دینی اقتدار و قدرت پیدا میکند. افراد جامعه­­ دینی احساس پشتیبانی و دلگرمی می­کنند. جامعه­ای که بر اساس باورهای دینی، در پرتو امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفته است، هیچگاه تسلیم دشمن نمی­شود.

4. پایداری و امنیت در جامعه اسلامی: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی شکل بگیرد و مردم خود را ملزم بدانند، امنیت پایدار، امنیت اخلاقی، امنیت اجتماعی، امنیت سیاسی و امنیت اقتصادی در جامعه ایجاد خواهد شد. هر جامعه ای نیاز به آرامش و امنیت دارد. اگر این فریضه الهی و آموزه­های ناب اسلامی و دینی در بین مردم گسترش پیدا کند، فضای جامعه، فضای همراه با امنیت خواهد شد.

امام باقر(علیه السلام) می­فرمایند: «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ‏ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ»[1]؛  امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است و واجب بزرگى ‌است كه واجبات ديگر با آن بر پا مى‌شوند، راه‌ها امن مى گردد و درآمدها حلال مى‌شود وحقوق پايمال شده، به صاحبانش برمى‌گردد، زمين آباد مى‌شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى‌شود.  

5. سازندگی و عمران وآبادی: جامعه­ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر رواج داشته باشد همه افراد جامعه یکدیگر را به تلاش، خدمت، پیگیری مسائل مردم تشویق می­کنند، تولید و اشتغال سامان پیدا می­کند، بیکاری رخت بر می­بندند. جامعه ای که اعتقاد به امر به معروف و نهی از منکر دارد، نمی­تواند وجود فقر را در جامعه تحمل کند.

امام باقر(علیه السلام) می­فرمایند: «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ‏ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ»[2] .

امیدواریم جامعه دینی ما نسبت به این فریضه الهی توجه بیشتری کنند تا ما شاهد گسترش آن باشیم.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»[3].

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما؛ پروردگارا این عید سعید را بر همه ما مبارک بگردان. به امام راحلمان و مراجع گذشته مان روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت و بفرما؛ پروردگارا شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم ما را با شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا محشور بگردان. به مردم ما، مردم دلداداه انقلاب و اسلام عزت روز افزون عنایت بفرما. به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت، به جانبازان سلامت، به عالمان توفیق عمل، به خدمتگزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان انصاف و روزی حلال، به جوانان غیرت عنایت بفرما؛

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال مولانا امیرالمؤمنین(علیه السلام):«فاز من استصبح بنورالهدی و خالف دوائی الهوی و جعل الایمان عده المعاد و التقوی ذخره و زاده»؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. امام علی(علیه السلام) می­فرمایند: رستگاری در پرتو چند چیز است.1. به نور  هدایت دلش روشن شود(اسلام و ایمان در دل او رسوخ پیدا کند) و در مقابل خواهش­های نفسانی و سرکش بایستد. ایمان را به عنوان پناهگاه خود قرار دهد و تقوا را زاد و توشه آخرت خود قرار دهد.

بیان مناسبتها

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی میپردازم.

میلاد امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)

اولین مناسبت میلاد خجسته ولی نعمت ما، حضرت بقیه الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه) است. شخصیتی که نه تنها شیعه و مسلمانان، بلکه پیروان سایر ادیان و مکاتب انتظار روزی را می­کشند که آن عزیز ظهور کند و دنیا را پر از عدل و داد کند. امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) در سال 255در شهر سامرا چشم به جهان گشود. در سن 5سالگی پدر گرامی خودشان امام حسن عسکری(علیه السلام) را از دست دادند و یتیم شدند. چند روز مانده به شهادت امام عسکری(ع)، حضرت یاران خود را [که در تاریخ بیان شده حدود40 نفر بودند] فراخواند و در جلسه­ای جمع کرد و فرمود: امام شما و صاحب شما این فرزند من است و روزی فرا خواهد رسید که جهان پر از ظلم و ستم شده باشد و با ظهور و خروج او جهان پر از عدل و داد خواهد شد. امام عسکری(علیه السلام) وجود مقدس امام زمان(علیه السلام) را به آن جامعه و مردم معرفی کرد.

غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

وجود مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دو غیبت دارد: 1.غیبت صغری:از سال 260 تا 329هجری. در این دوران با نواب خاص خود در ارتباط بودند و از طریق نواب اربعه به سوالات مردم پاسخ می­دادند.

2. غیبت کبری: از سال 329  تا زمان ما. در مورد زمان ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اطلاعی نداریم اما، باید بدانیم در دوران انتظار به سر میبریم.

انتظار فرج

شخص منتظر سلسله وظایف و مسئولیت­هایی دارد. انتظار در ابعاد مختلف عقیدتی، سیاسی، روانی، اخلاقی و تربیتی است. انتظار به معنای عقیدتی، یعنی ما در حالت انتظار عقیدمند به وجود مقدس حضرت ولی الله  الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم. انتظار در بعد روانی، به معنای امید به زندگی بهتر و اصلاح امور است. 

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می­فرمایند: «افضل الاعمال امتی انتظار الفرج»[4]؛ بهترین اعمال امت من انتظار فرج است. 

انتظار سیاسی به معنای، خواهان بودن حکومت عدل الهی حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می­باشد. انتظار در بعد اخلاقی و تربیتی به این معناست، که شخص منتظر خود را مقید می­بیند در محضر امامیکه حاضر و ناظر بر اعمالش است گناه نکند. انتظار برای ما بعنوان، معلم اخلاق است. در پرتو انتظار حضور معلم را در کنار خود حس می­کنیم که هر روز به تادیب و تربیت ما می­پردازد.

وجود مقدس امام صادق(علیه السلام) می­فرمایند: «مَنْ سَرَّهُ اَنْ يَكُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ، وَلْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ»[5]؛ كسى كه مايل است جزء ياران حضرت مهدى(عج) قرار گيرد بايد منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نيكو توأم گردد.

 گر کسی می­خواهد از اصحاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد، باید انتظار بکشد، ورع و اخلاق را پیشه کند.

امروزه اخلاق، یکی از ضروری­ترین مباحث در جامعه است. کمبود اخلاق و رعایت آن در جامعه دیده می­شود. باید در پرتو توجه به امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) جامعه ما، یک جامعه اخلاقی و دینی شود.

لغو کاپیتولاسیون

روز23 اردیبهشت، روز لغو کاپیتولاسیون است. کاپیتولاسیون سند بردگی ایران بود. آمریکایی­ها بخاطر پرداخت وام به حکومت ایران، این مساله را راه اندازی کردند. این سند بگونه­ای بود که اگر یک آمریکایی در خاک ایران جنایتی می­کرد، دستگاه قضایی و پلیس ایران حق برخورد و محاکمه آنها را نداشتند. امام در مقابل این سند ایستادند و تعبیر زیبایی بکار بردند و آن تعبیر این است که،  امروز ارزش و اعتباریک سگ آمریکایی از یک فرد ایرانی برتر و بالاتر است. این فریاد امام (رحمه الله علیه) به قیمت تبیعد ایشان به ترکیه انجامید. در 23اردیبهشت ماه با پیشنهاد هیئت وزیران و تصویب شورای انقلاب این سند اسارت به فضل الهی لغو شد.

فتوای آیت الله شیرازی و نقش موثررهبران و عالمان دین

یادی کنیم ازمجاهد بزرگ آیت الله شیرازی بخاطر فتوایی که در مقابل استعمار دادند. همیشه نقش رهبران و عالمان دینی این بوده است که اگر می­دیدند در جامعه کجی و انحراف ایجاد و زمینه تسلط بیگانگان فراهم می­شود با یک فتوا و جمله تمام بساط استعمارگران را بهم ریختند. آیت الله شیرازی فرمودند: از امروز استعمال توتون و تنباکو محاربه با امام زمان است. بساط استعمار را بهم ریخت، این یک تجربه تاریخی است. ما تا زمان حال نیز شاهد این ویژگی هستیم. اگر عده­ای میخواهند دشمنان، سازمان ملل و نهادهای دیگر، سندی  به نام 2030را بر ملت ما تحمیل کند که آموزش و پرورش در اختیار ما نباشد، نظارت با آنها باشد سخت در اشتباه هستند. کسانی که جامعه را اداره می­کنند، مجلس شورای اسلامی و نهادهای فرهنگی ما نباید اجازه دهند، ولی متاسفانه کاری می­کنند که رهبر فرزانه انقلاب باید فریاد بکشد. تخریب خانواده در سند 2030 وجود دارد، بحث اخلاق و تربیت طبق این برنامه باید پرونده­اش بسته شود، چون از منظر آنها مساله خشونت به دنبال دارد، هرساله و در هر فرصت باید گزارش کار دانش­آموزان، معلمان و سیستم آموزشی ما باید به یونسکو داده شود. ما نمی­دانیم یونسکو به چه سازمانی متصل است. این مسائل فاجعه­ای است و از مسئولان دلسوز و فداکار انتظار داریم این مساله را پیگیری نمایند و اجازه ندهند این مسائل در جامعه اتفاق بیفتد. دوستانه به مسئولین آموزش و پرورش عرض می­کنم ما معتقدیم  شما کاملا در رابطه با مسائل دینی دغدغه و حساسیت دارید، اما نظارت کنید. به اتفاقات در مدارس توجه نمایید، چرا باید دل متدینین و ائمه جماعات بخاطر اتفاقات در مدارس دچار نگرانی شود.

انتخابات

مهمترین مساله کشور ما در این روزها، مسأله انتخابات است. انتخابات مظهر تکلیف باوری، مردم باوری، خودباوری است. تکلیف باوری در انتخابات ماست، یعنی احساس می­کنیم وظیفه داریم در روز انتخابات پای صندوق­های رای بیاییم و وظیفه داریم افرادی را که در مورد آنها  بررسی وتحقیق کرده­ایم، به آنها رأی بدهیم.

انتخابات مظهر مردم باوری است، یعنی مسئولان ما باید مردم را باور کنند، کل انقلاب ما بعد از پیروزی انقلاب و بعد از امدادهای غیبی و عنایتهای امام و رهبری رهبر انقلاب، مردم ما با حضور در پای صندوق­های رأی و حضور در تمام صحنه­ها انقلاب را نگه داشتند و ما بعد هم انقلاب را نگه داشتند.

اگر در طول این 38سال دشمن جرأت نکرده تهدیدات خود را عملی کند، بخاطر حضور مردم در تمام صحنه­های انقلاب بوده است. هر جا وحدت و حضور مردم حاکم باشد دشمن قطعا عقب نشینی خواهد کرد. دشمن به خاطر حضور جدی مردم ما، وارد اقدام و عمل نشده است.

مسئولان کشور، مراقب باشد مهر قانون عمل شود که انتظاری غیر از این از شما نیست. تسهیلات لازم را برای حضور آگاهانه مردم فراهم کنید، مراقبت کنید امنیت هم قبل، حین و بعد از انتخابات فراهم شود. رهبر معظم انقلاب در مورد مسأله امنیت سفارش اکید و مهم کردند و فرمودند: اگر کسانی بخواهند اخلالی در امنیت کشور ما ایجاد کنند سیلی محکمی خواهند خورد.

 نامزدهای محترمی که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند باید توجه کنند علاوه بر رعایت قانون، شعارها و حرفهای آنها در محدوده و اختیارات قانون و وظایف آنها باشد. نباید وعده­های بی مبنا و بی اساس به مردم داده شود. نکته دیگری که نامزدها باید رعایت کنند این است که دست به افترا و تخریب یکدیگر نزنند. آنچه برای مردم مهم است این است که، نامزدها به عنوان نخبگان جامعه، برای مردم الگو قرار می­گیرند بنابراین باید در تعبیرات و واژگانی که بکار می­برند، مسائلی که مطرح می­کنند دقت لازم را به خرج دهند. رعایت اخلاق بهترین شیوه و متین ترین رفتاری است که نامزدهای انتخاباتی می­توانند از خودشان نشان دهند. تعبیر رهبر این است که حمایت از قشر مستضعف، معیشت مردم، مشکلات مردم مسأله اشتغال، خروج از رکود، رونق اقتصادی و تولید ملی باید در اولویت کاری و دغدغه­های جدی نامزدها باشد. با کار جهادی و انقلابی به مردم وعده دهید. ادبیات نامزدها باید اینگونه باشد تا مردم به آنها اعتماد کنند و در نتیجه آنها را به عنوان امین خودشان انتخاب کنند. نکند خدای ناخواسته امنیت کشور به خطر بیفتد. رهبری تعبیر دقیقی دارند، فرمودند: مراقبت کنید، گسلهای اعتقادی، قومی، زبانی، دینی، طائفه­ای را تحریک نکنید، کار باید پخته و حساب شده باشد اقوام ایرانی ما با همه زبانها در کنار انقلاب هستند. در 22 بهمن بین شیعه و سنی، کرد و ترک، بین فارس و لر هیج تفاوتی در این جهت نیست و همه اینها در خدمت نظام اسلامی هستند. نباید این گسلها را تحریک کنیم و دشمن را شاد کنیم و امید ایجاد کنیم که خدای ناخواسته طمع بورزد و توطئه­ای در کشور ایجاد کند.

ما انتظار انتخاباتی آگاهانه، قانونمند و انتخاباتی ازاد با حضور سلایق مختلف داریم، که برای جهانیان یک پیام روشن داشته باشد که ملت ایران، یک ملت متحد و پایبند انقلاب و تابع نظام اسلامی است.

حادثه معدنچیان آزادشهر

در پایان آنچه برای معدنچیان ما اتفاق افتاد مایه تاسف گردید. کارگران زحمت کشی که با درامد کم چرخ اقتصادی کشور را به حرکت در می­آورند، اینها نیاز به حمایت بیشتر دارند. ما بر کسانی که جانشان را در این مسیر باختند درود میفرستیم و به خانواده­های مکرمشان تسلیت عرض می­کنیم. امیدواریم خدا به آنها صبر جزیل عنایت فرماید.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار.

پروردگارا مارا بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. پروردگارا در فرج مولایمان امام زمان تعجیل بفرما. انقلاب ما را به انقلاب جهانی امام مهدی نزدیک بفرما.توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. این انتخابات را مایه آبرو و اعتبار کشور قرار بده.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ *أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ* لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ* وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ 

صدق الله العلی العظیم.

 

 

 



[1] . الكافي، شیخ کلینی، ج ‏۵، ص ۵۵.

[2] . كافى(ط-الاسلامیه) ج5، ص56، ح1.

[3] . سوره نحل، آیه90.

[4] .  بحارالانوار، ج 52، ص 122، ح 1 .

[5] .همان، ج52، ص140.

Please publish modules in offcanvas position.