خطبه های نماز جمعه مورخ 96/06/03

چاپ

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/06/03                                                   خطبه شماره 139

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمٰن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. قال مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع):« فَإِنَّ التَّقْوَی فِی الْیَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجُنَّةُ وَ فِی غَدٍ الطَّرِیقُ إِلَی الْجَنَّةِ مَسْلَکُهَا وَاضِحٌ وَ سَالِکُهَا رَابِحٌ وَ مُسْتَوْدَعُهَا حَافِظٌ»[1]؛بندگان خدا خودم و شما را به تقوالی الهی سفارش میکنم. امام علی (علیه السلام) میفرماید: زیرا که پرهیزگاری در امروز سپر و پوشش است، و در فردا راه به سوی بهشت و آسایش. راهش آشکار و رونده اش سودمند، و کسی که آن (بهشت) را به رسم امانت ـ برای اهلش ـ نگهداری نموده ، نگهداری امین است.

زیانهای ترک امر به معروف و نهی از منکر

در خطبه اول پیرامون فریضه امر به معروف و نهی از منکر سخن میگفتیم. در آخرین خطبه در مورد زیانهای ترک این فریضه الهی صحبت کردیم و به 5 زیان اجتماعی اشاره کردیم و امروز هم به نکاتی در این مورد اشاره میکنیم.

ششمین آثار زیانبار ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دینی، حرمت شکنی است. در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر ترک میشود، جسارت بر انجام گناه صورت میگیرد، انسانها حرمت شکنی میکنند، چون سخن از دین مطرح نمیشود، نقش بازدارنده امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مطرح نمیشود .

رسول گرامی اسلام (ص) میفرمایند: «أَرْبَعَةٌ فِی الذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ الذَّنْبِ الِاسْتِحْقَارُ وَ الِافْتِخَارُ وَ الِاسْتِبْشَارُ وَ الْإِصْرَارُ »[2]؛ چهار چیز در گناه وجود دارد که از خود گناه بدتر است:  کوچک شمردن گناه، افتخار کردن به گناه، شادمانی کردن به گناه. اصرار برگناه .

کوچک شمردن گناه: گاهی اوقات انسان گناهی را انجام میدهد، آن را کوچک میشمارد و میگوید من گناهی نکردم و اتفاقی نیفتاده است. نفس کوچک شمردن کناه، از خود گناه بدتر است.

امام باقر(علیه السلام) تعبیر بلندی دارند و میفرمایند: « لا مُصيبَةَ كاستِهانَتِكَ بالذنبِ ورِضاكَ بالحالةِ التي أنتَ علَيها »[3]؛  هيچ مصيبتي مانند بي اهميت و سبک دانستن گناه و راضي بودن به همان حالتي که داري، [حالت گنهکار] نيست.

افتخار کردن به گناه: افرادی گناه میکنند و به گناه خود میبالند و به گناهکاری و خلاف کاری خود افتخار میکنند. برای نمونه شخصی در تمام مجلس گناه کرده و از آن به عنوان کار هنرمندانه تعریف میکند، یعنی از گناه خود روایتگری میکند و صحنه گناه را برای دیگرام مجسم و توصیف میکند، این عمل به تعبیر پیامبر از خود گناه بدتر است.

شاد بودن از گناه: انسانی که مرتکب گناه شده است ابراز شادمانی میکند. انسان معامله ای کرده و سر دیگری را کلاه گذاشته است یا کاری انجام  داده که به برادر خود ستم روا داشته است از این کار خود اظهار شادمانی میکند.

اصرار برگناه: انسان گناهی را انجام میدهد و زمانی که از او در مورد علت انجام گناه میپرسند میگوید کار خوبی کردم که چنین کاری را انجام داده­ام، ما بعد نیز اینکار را انجام میدهم، تازه راه گناه را یاد گرفته­ام، با این ادبیات در مورد گناه صحبت میکند. لذا اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رها شود و مردم جامعه از این فریضه الهی فاصله بگیرد، انسانهایی که در چنین جامعه­ای زندگی میکنند، گناه میکنند بعد از ارتکاب گناه آن را کوچک میشمارند، چون گناهی برای آنها مطرح نیست و به گناه کردن خود افتخار می کنند و به آن میبالند و  احساس شادمانی میکنند و اصرار بر انجام آن دارند. اینها همه، نتیجه دور شدن جامعه از فضای امر به معروف و نهی ازمنکر است.

هفتمین اثر زیانبار ترک امر به معروف و نهی ازمنکر در جامعه این است که، جامعه به تدریج جذب الگوهای بیگانه میشود. زمانی که ما الگوی دینی را به  خاطر ترک امر به معروف و نهی ازمنکر  به جامعه ارائه ندادیم و زیبایی­های دین را برای جامعه ترسیم نکردیم، دیگران با ماهواره­های خود، با قدرت تبلیغاتی خود الگوهای بدلی را به جای الگوهای دینی در جامعه ما مطرح میکنند و رواج میدهند و افراد چنین جامعه­ای به الگوگیری و تشبه به بیگانگان مبتلا میشوند.

رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله  وسلم) فرمودند: « مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ ، وَمَنْ أَحَبَّ قَوْمًا حُشِرَ مَعَهُمْ »[4]؛ کسی‏که با قومی خود را مشابه می‏سازد (از آن قوم تقلید کند) از همان قوم است.، و کسی که قومی را دوست بدارد در قیامت نیز با همان قوم محشور میشود.

وقتی به خیابان جامعه اسلامی نگاه میکنیم برای ما قابل تشخیص نیست که آیا این خیابان یک کشور غربی است یا خیابان یک شهر اسلامی است. مجالس عروسی ما، معاشرتهای ما، بر اساس آن رفتاری که غربی­ها دارند برگزار میشود. غربی ها در خیابان و در ماشینهای خود حیوانات مختلفی را با خود میبرند، در جامعه دینی ما هم رفتارها اینگونه میشود. همه اینها بخاطر این است که گاهی سکوت میکنیم، توجه نمیکنیم، گاهی میگوییم ما را به کار دیگران کاری نیست. و اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مطرح شود، عده­ای میگویند جلوی شادی و آزادی مردم را گرفته­اید، و محترمانه یا غیر محترمانه امر به معروف و نهی از منکر را از صحنه جامعه دینی به بیرون میکشانند. این است فضای جامعه­ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر مطرح نشود.

هشتمین اثر ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، جابجایی جای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه میباشد. یعنی آنچه به عنوان معروف میشناختیم به عنوان منکر شناخته میشود و بالعکس در جامعه دینی ما مطرح میشود. جابجایی معروف و منکر، سخن نازنین رسول گرامی اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) است.

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) میفرمایند: « كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ  وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ فَقِيلَ لَهُ وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ فَكَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللهِ وَ يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً»[5]؛  شما چه خواهيد كرد هنگامى كه زنان شما فاسد گردند و جوانان شما بد عمل شوند و امر به معروف و نهى از منكر را ترك كنند؟ گفته شد يا رسول الله آيا اين كارها پيش خواهد آمد؟ فرمود: آرى بدتر از اينها خواهد شد، شما چه خواهيد كرد هنگامى كه امر به منكر كنيد و نهى از معروف نمائيد؟ گفته شد: يا رسول الله آيا اين چنين خواهد شد؟ فرمود: بدتر از اين میشود هنگامى كه معروف منکر و منكر معروف شود.

آنچنان تبلیغ کردند که در جامعه دینی و اسلامی ارزش تبدیل به ضد ارزش و ضد ارزش تبدیل به ارزش شده است. در جامعه از ضد ارزشها تبلیغ میشود.

خدایا به تو پناه میبریم. امیدواریم جامعه انقلابی ما، اولیات اسلام را مورد ملاحظه جدی قرار بدهد. روحانیت، فرهنگیان، بازاریان و مسئولان و همه اقشار جامعه در هر جا هستند و هر جا میتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند تا آن تحقیر صدق  نکند. اسلام غریبانه متولد شد و نکند غریبانه خدای ناکرده کمرنگ شود.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»[6].

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. به امام راحلمان و مراجع گذشته مان

 روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مردم خوب و در همیشه در صحنه ما عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما. به خانواده های مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما. به شهدای عزیزمان این یادگاران عصر عاشورا و صدر اسلام عزت روز افزون عنایت بفرما.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد* اللَّهُ الصَّمَدُ* لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ* وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) « مَعَاشِرَ أَصْحَابِي‏ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْعَمَلِ بِطَاعَتِهِ فَمَنْ عَمِلَ بِهَا فَازَ وَ غَنِمَ وَ أَنْجَحَ وَ مَنْ تَرَكَهَا حَلَّتْ بِهِ النَّدَامَةُ»[7]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: ای اصحاب من! شما را به تقوای الهی و عمل به طاعت او وصیّت می کنم پس هرکس به آن عمل کند پیروز می شود و رستگار می گردد و هر که آن را ترک کند پشیمان خواهد شد.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم.

حلول ماه ذی الحجه

حلول این ماه را به شما نمازگزاران تبریک و تهنیت عرض میکنم. ماه ذی الحجه آخرین ماه هجری قمری، ماه پر فضیلت و برکات فراوان است. در روایات ما در مورد دهه اول ذی الحجه سفارش شده است. دو تعبیر در قرآن وجود دارد که به دهه اول این ماه تفسیر شده است.

« وَالْفَجْرِوَلَیَالٍ عَشْرٍ»[8]؛ سوگند به سپيده‏ دم و به شبهاى دهگانه.

در روایات ما وارد شده که مقصود از شبهای دهگانه، همان دهه اول ماه ذی الحجه است.

در آیه 28سوره حج که در رابطه با فریضه بزرگ حج خدای متعال سخن میگوید، آنجا میفرماید: « لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَ یَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فی أَیَّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلی ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهیمَةِ الْأَنْعامِ»؛  یعنی تا (در آنجا) بر سر منافع (دنیوی و اخروی بسیار) خود حضور یابند و نام خدا را در ایامی معین یاد کنند که آنها را از حیوانات بهائم (یعنی شتر و گاو و گوسفند) روزی داده است. پس از آن تناول کرده و فقیران بیچاره را نیز (از قربانی ها) طعام دهید.

ایام معلومات بر اساس روایات همان دهه اول ذی الحجه است. امیدواریم هم صدا شویم با زائران خانه خدا، آنهایی در حال و هوای خوشی به سر میبرند.

عید قربان

در بعضی از تعبیرات از معصومین (علیهم السلام) سوال میکنند که اگر هفت نفر برای قربانی کردن شریک شوند، چه حالتی دارد؟ امام میفرماید: هفتاد نفر هم شریک شوند باز هم اجر و پاداش دارند.

رسول گرامی اسلام تعبیری دارند که میفرمایند: من دو ذبح میکنم یکی برای خودم و امتم و یکی هم برای خودم و خانواده­ام. این همه مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است. مستمندان در این روز به برکت قربانی کردن شما، چشم به راه هستند که در حقیقت کار پسندیده و حسنه­ای است. عزیزانی که در کمیته امداد هستند خیرات و برکات شما را جمع کنند و بین فقرا توزیع کنند. از این کارهای خیر استقبال کنیم که خدا به زندگی ما برکت خواهد داد.

ما عید غدیر و روز عرفه را با آن همه نیاش­ها و بر کاتی که وجود دارد، در ماه ذی الحجه داریم.

شهادت امام باقر(علیه السلام)

هفتم ذی الحجه روز شهادت پنجمین امام و پیشوا وجود مقدس امام باقر(علیه السلام) است. آن حضرت در سن 57 سالگی توسط هشام بن عبد الملک مسموم شدند و به شهادت رسیدند. از تعبیراتی که امام باقر(علیه السلام) دارند و نشاندهنده جایگاه امامان ما این است:

امام(علیه السلام) خطاب می کند به جابر و میفرمایند: «وَاللّه ِ يا جابِرُ! لَقَد أعطاني اللّه ُ عِلمَ ما كانَ و ما هُوَ كائِنٌ إلى يَومِ القِيامَةِ»[9]؛ اى جابر! به خدا سوگند ، خداوند علم گذشته و آينده تا روز قيامت را به من عطا كرده است.

در تعبیر دیگری میفرماید: «مَنْ لَمْ یجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ تُغْنِی عَنْهُ شَیئاً »[10]؛ هر کسی که خداوند برای او از خویش پند دهنده ای قرار ندهد، پندهای مردم او را از چیز دیگری بی نیاز نمی کند.

اگر انسان واعظ نفس خودش نباشد، نصیحت دیگران کارساز نخواهد بود. انسان باید تلاش کند تا واعظ نفس خودش باشد.

هفته دولت

از روز دوم تا هشتم شهریور به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است. امروز نمازگزاران از بیانات استاندار محترم در رابطه با اقداماتی که در سطح استان صورت گرفته و آنچه در رابطه با هفته دولت بود بهرمند شدند. از دو منظر میتوان به هفته دولت نگاه کرد: یک منظر بحث شهادت شهید رجایی و باهنر است، که شهادت و رفتار این عزیزان برای دولتمردان و همه مردم ما الگوست. خدا باوری ویژگی مهم این دو شهید بزرگوار است. نسبت به خدا و اهل بیت و نظام و ولایت فقیه پایبند بودند. روحیه عدالتخواهی در این دو شهید موج میزد، مردمی فکر و عمل میکردند، تبعیت آنها از رهبر نظام اسلامی زبانزد بود، حرکت آنها بر اساس مصلحت و عزت نظام در دستور کار این دو شهید بزرگوار بود. یاد و خاطره این دو شهید بزرگ را گرامی میداریم.

جنبه دیگری که باید در هفته دولت مطرح شود، گزارش عملکرد دولت است. برای ارائه گزارش و ارزیابی عملکرد دولت فرصتی مناسبی است. من در اینجا از مسئولان و هم از فرهیختگان جامعه، از اصحاب رسانه و منتقدین منصف تقاضا میکنم کارنامه دولت یازدهم را ارزیابی کنند. نقاط ضعف و قوت دولت را بیان کنند و پیشنهادهای خیرخواهانه­ای برای ترمیم کاستی ها در دولت دوازهم ارائه شود. خوشبختانه دولت توانست برای کابینه خود از مجلس اکثریت رای اعتماد بگیرد. من معتقدم همکاری خوبی بین مجلس و دولت رخ داده است . مقام معظم رهبری بر برنامه ششم تاکید داشتند، و بیان کردند باید اهداف کلانی که برای برنامه ششم پیش بینی شده است مورد دقت قرار بگیرد. دولت باید همه ظرفیتها را به کار بگیرد و امکان محقق نشدن آن را بر زبان نیاورند. هم در مورد اشتغال جوانان و هم تحقق برنامه ششم وزراء باید با تمام وجود به صحنه بیایند، که اگر با توکل خدا همراه باشد و اعتماد به وعده های الهی در کار باشد مسلما محقق شود. سرمایه اعتماد مردم باید صیانت شود و  صیانت از  این  اعتماد مردم، خدمت به مردم است. اگر روزی توانستیم به مردم خدمت کنیم یعنی توانسته­ایم سرمایه اعتماد مردم را صیانت کنیم. در برنامه ششم و برنامه های دیگر، مواردی وجود دارد که امیدواریم روی آن تکیه شود. مواردی چون رشد 8 درصدی در سال، ایجاد اشتغال برای جمعیتی که در قانون پیش بینی شده، افزایش 20درصدی صادرات غیر نفتی، بهبود فضای کسب و کار در برنامه ششم بیان شده است. مدیریت جهادی برای حل مشکلات کارساز خواهد بود. دولت باید تمام همت خود را  برای از بین بردن فساد ستیزی، تبذیر، بی عدالتی به کار ببرد. اینها میتواند کارنامه دولت را کارنامه درخشانی جلوه دهد.

شهید حججی

حال و هوای کشور در این روزها، حال و هوای شهید و شهادت بود. آفرین به شما مردم که زیبا تجلیل و تکریم میکنید، بخصوص تجلیلی که از شهید محسن حججی داشتید. خانواده این شهید بر خودشان میبالیدند که چنین فرزندی را تقدیم انقلاب کردند. فرزندی که در هنگام شهادت سر در بدن ندارد. اینها نشاندهنده این است که رویشهای انقلاب ما کم نیست. رهبر عزیز انقلاب ما فرمودند: روی تربیت دینی و انقلابی نسل جوان ما برنامه ریزی کنید. در بین جوانان ما شایستگی وجود دارد. بسیاری از جوانان ما برای اداء تکلیف صف کشیدند. مسئولان ما باید توجه کنند، بودجه ها را جهت گسترش فرهنگ دینی و انقلابی هزینه کنند.

اعتراض به نژاد پرستی در آمریکا

در شهرها و ایالتهای آمریکا اعتراضات جدی علیه نژاد پرستی صورت گرفته است. تعبیراتی که دست اندرکاران آمریکایی مطرح میکنند جالب است. رئیس سنای آمریکا در مورد ترامپ این  تعبیر را به کار میرود میگوید کار ترامپ و ادامه کار ترامپ با تردید مواجه است و جمله جالب تر او این است که میگوید ترامپ اصول اولیه حکومتداری را نمیداند و در تلاش هم نیست یاد بگیرد تا به چه نحوی حکومتداری کند.

یکی از مسئولین بلند پایه اداره اطلاعاتی آمریکا تعبیری دارد و آن تعبیر این است که دسترسی به کدهای تسلیحاتی آمریکا آن هم، توسط فرد کوته فکری مثل ترامپ وحشتناک است.

ما در عراق شاهد پیروزهای ارتش و حشد الشعبی هستیم. به لطف خدا موصل را آزاد کردند و شهرهای دیگر نیز به زودی آزاد خواهند شد.

در پایان از شهادت مظلومانه زائران خانه خدا که در سال 1366 و شهادت مظلومانه شهدای منا در سال 1394

یادی کنیم. یاد آنها را گرامی میداریم. از شهید سید محمد باقر حکیم که در حرم امام علی(علیه السلام) به شهادت رسید، یادی هم میکنیم و همچنین یادی کنیم از مراجع و عالمانی که این روزها سالگرد ارتحال آنها میباشد.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار

پروردگارا مارا بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت بفرما. به رهبر عزیز و فرزانه انقلاب ما عزت، سلامت و طول عمر با برکت عنایت بفرما. خدایا به کسانی که به مردم صادقانه خدمت میکنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم  الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ

صدق الله العلی العظیم

 

 



[1] . نهج البلاغه، خطبه 191.

[2] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏۱۱، ص۳۴۹

[3] . تحف العقول، ص286.

[4] . ابوداوود، ج ۲، ص ۵۵۲.

[5] . تهذیب الاحکام، ج6، ص177، ح359.

 

[6] .سوره نحل، آیه90.

[7] .  بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏36، ص 226.

[8] .سوره فجر:89، آیات1 و 2.

[9] . بحار الأنوار ، ج 46 ، ص 296.

[10] . تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص 302.