خطبه های نماز جمعه مورخ 96/06/24

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/06/24                                                     خطبه شماره 140

 

خطبه اول

 

السلام عليکم و رحمة الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

 

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

 

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

 

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال مولانا و مقتدانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب(علیه اسلام): « عَلَیْکُمْ بِتَقْوَى اللّه‏ِ فَاِنَّها تَجْمَعُ الْخَیْرَ وَ لا خَیْرَ غَیْرُها  وَ یُدْرَکُ بِها مِنَ الْخَیْرِ ما لا یُدْرَکُ بِغَیْرِها مِنْ خَیْرِ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؛»[1]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام علی(علیه السلام) در مورد تقوا میفرمایند: شما را سفارش مى‏کنم به تقواى الهى، که گردآورنده خیر است و هیچ خیرى جز آن نیست، به وسیله تقوا خیرهایى از دنیا و آخرت نصیب انسان مى‏شود که با غیر آن نمى‏شود.

 

مصادیق و معیارهای امر به معروف و نهی ازمنکر در جامعه

 

ما در خطبه اول پیرامون خطبه های گذشته در مورد فریضه امر به معروف و نهی از منکر مباحثی را مطرح کردیم و آخرین بحثی که مطرح شد در مورد پیامدهای اجتماعی ترک امر به معروف و نهی از منکر بود. چندین پیامد و اثر در مورد ترک امر به معروف و نهی از منکر مطرح کردیم. امروز سر فصل دیگری از ترک امر به معروف و نهی از منکر را مطرح میکنیم که به نظر میرسد این سر فصل، نیاز جامعه ما میباشد، و آن سرفصل عبارت است از بیان مصادیق معروف و منکر در جامعه ماست. زیرا امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم ست. ما در جامعه معروفها و منکرهای فراوانی داریم، سخن این است که از نظر اولویت باید به کدام بپردازیم؟ این امر به ناهیان و منکران کمک میکند تا نحوه برخورد با معروفها و منکرها را در جامعه بدانند. من معتقدم جای فهرست کردن معروفها و منکرها؛ بهتر است معیارهای معروف و منکر را در ابتدا تبیین کنیم و مشخص کنیم معروفها و منکرها بر اساس چه ملاک و ضابطه­ای هستند، و ملاکها و معیارها چه چیزی را معروف میکند و چه چیزی را منکر جلوه میدهد. این به عنوان نقش اساسی است که هم فهم مصادیق را برای ما آسانتر میکند و هم دیدگاه­های افراد را نسبت به معروف و منکر به هم نزدیک میکند. افراد جامعه تحت پوشش این معیارها، معروف و منکر را شناسایی میکنند.

 

در آغاز مثال اقتصادی میزنم، که در رابطه با مسائل اقتصادی و قرار دادن ضابطه و ملاک برای مسائل اقتصادی مشخص میشود آنچه در جامعه رخ میدهد تحت پوشش معروف است یا تحت پوشش منکر. برای نمونه اگر ما ندانیم خرید یک کالای خارجی کار درستی است یا خیر، در این حالت ما آن را تحت یک قاعده و ضابطه کلی قرار میدهیم. ضابطه و قاعده کلی عبارت از این است که خرید کالای خارجی که به عنوان یک مصداق در جامعه انجام میشود آیا در رابطه با وابسته شدن یا وابسته نشدن کشور ما به بیگانگان، در رابطه با تولید ملی و تاثیرگذاری اشتغال در جامعه تاثیرگذار است یا خیر؟ (خرید کالای خارجی جایی مثال میشود که به عنوان تبادل بین کشورها نباشد.)، اما اگر ما مصرف کننده یک کالای خارجی شدیم ضابطه و ملاک و قانون ما این است که چه مقدار این خرید در تولید ملی ما و چه مقدار در اشتغال افرادی که در کارخانه مشغول کار هستند تاثیر گذار است؟ آیا این کار سبب تعطیلی کارخانه خواهد شد؟ و آیا سبب میشود تولید ملی ما رنگ ببازد و از بین برود؟ اگر چنین حالتی پیش آید و پای ضرر به جامعه به میان آید تردید نکنید که این خرید کالای خارجی در جامعه دینی ما یک امر منکر است. معروف و منکر در تمام مسائل موجود در جامعه اعم از، مسائل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و سایر مسائل مطرح است.

 

اگر کارخانه ای جنس نامرغوب تولید کند، و همین امر منجر شود که جامعه به کالای خارجی گرایش پیدا کند، نفس جنس کالای نامرغوب در کارخانه، یک  نوع منکر است. بنابراین اگر ضابطه ها برای ما روشن شد مصادیق به صورت خودکار یا تحت عنوان معروف یا تحت عنوان منکر قرار میگرد. اینها نکات مهمی است که اگر برای جامعه ما خوب تبیین شود، خود به خود مردم جامعه میتوانند به نتیجه برسند.

 

مثال دوم را هم به عنوان ضابطه بیان میکنم. اگر حرکت و رفتاری در جامعه باعث بازدارندگی ما از حرکت به سمت مسیر الهی باشد، آن کار به عنوان منکر مطرح میشود و هر اقدامی که مسیر ما را در راه رفتن به سمت خداوند و مسیر الهی و قیامت و مسائلی از این دست پر شتاب­تر کند، به عنوان معروف در جامعه شناخته میشود.

 

قرآن اموری چون لهو و لعب را سخت مورد سرزنش قرار داده است. مسائلی که انسان را از مسیر رشد و بالندگی باز دارد، به عنوان منکر شناخته میشود.

 

خدای متعال درآیه 51 سوره اعراف قرآن کریم میفرمایند: « الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا  فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ »؛ آنهایی که دین خدا را بازیچه گرفتند و (متاع) حیات دنیا آنها را مغرور و غافل کرد، امروز ما هم آنها را (به رحمت) در نظر نمی‌آوریم چنانکه آنان دیدار چنین روزشان را به خاطر نیاوردند و آیات ما را انکار میکردند.

 

در خطبه های آینده برخی ملاکها و معیارها را بیان میکنم و بعد به مصادیق مهمتر و مصادیقی که در اولویت قرار دارند، متناسب با نیاز جامعه ما باشد، میپردازیم.

 

دعای پایانی خطبه اول

 

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»[2].

 

پروردگارا ما را با وظایفمان آشنا بگردان. در فرج مولایمان تعجیل بفرما؛ به امام راحلمان و مراجع گذشته مان روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار و گرانقدر ما عزت عنایت بفرما. به مردم ما، مردم دلداداه انقلاب و اسلام عزت روز افزون عنایت بفرما. به جوانان ما غیرت دینی عنایت بفرما؛ به خانواده های شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما. به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت، به جانبازان سلامت، به عالمان توفیق عمل، به خدمتگزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان انصاف و روزی حلال عنایت بفرما.

 

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ* وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

 

صدق الله علی العظیم

 

خطبه دوم

 

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

 

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال مولا نا امیر المومنین(علیه السلام) قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): «اَتْقَى النّاسِ مَنْ قالَ الْحَقَّ فيما لَهُ وَ عَلَيْهِ »[3]؛بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الی سفارش میکنم. امام علی (علیه السلام) سخنی را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان میکند و میفرمایند: باتقواترین مردم، كسى است كه در آنچه به نفع یا ضرر اوست، حق را بگوید.

 

بیان مناسبت­ها

 

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و بیان نکاتی اشاره میکنم.

 

نزول آیه تطهیر

 

24ذی الحجه روز نزول آیه تطهیر است. آیه ارزشمندی که در مورد اهل بیت پیامبر نازل شد. «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرً»[4]؛ خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد.

 

نزول آیه ولایت

 

آیه­ای که در شأن و مقام امام علی (علیه السلام) نازل شده است.

 

«إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ »[5]؛ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ همان کسانی که نماز را بر پا میدارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، میباشند.

 

امام علی (علیه السلام) در حال رکوع انگشتر خود را به سائل داد و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمومنین(علیه السلام)  فرمود: امروز چه کرده­ای که این آیه نازل شد؟ امام(علیه السلام)  نیز شرح ماجرا را بیان کرد.

 

روز مباهله

 

در سال دهم هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هیئتی را برای تبلیغ به سوی نصارای نجران فرستاد و آنها تقاضای گفت و گو با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را کردند و گفتگو طولانی شد و آیه نازل شد: وقتی اینها زیر بار حق نمیروند پس اقدام به مباهله کنید. معنای اجمالی مباهله، حالت تضرع و ابتهال پیدا کردن به خداوند است. زمانی اینکار انجام میشود که دو طرف خود را کاملا حق میبیند و تردیدی در حقانیت خود نداشته باشند و بعد بر اساس آیه یکدیگر را نفرین میکنند. نفرین بر هر کدام روا شد مشخص میشود که او بر باطل است و طرف مقابل بر حق است. دو طرف آمادگی خود را اعلام کردند و لحظه تماشایی زمانی بود پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام علی(علیه السلام) و صدیقه طاهره(سلام الله علیها)، امام مجتبی و امام حسین(علیهم السلام) برای مباهله حضور پیدا کردند. اسقف نجران وقتی این چهره­ها رادید گفت: اگر اینها نفرین کنند کوه­ها از جا کنده خواهند شد و هیچ مسیحی در دنیا باقی نخواهد ماند. نجرانیها انصراف دادند و گفتند ما وارد این میدان نمیشویم.

 

«فمن حآجَّکَ مِن بَعْدِ ما جآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِسآءَنا وَ نِسآءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَعْنَتَ اللّهِ عَلىَ الْکاذِبینَ»[6] ؛ هر گاه بعد از علم و دانشى که(درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

 

نزول سوره هل اتی

 

25ذی الحجه روز نزول آیه هل اتی در حق پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، امام علی(علیه السلام)، و صدیقه طاهره(سلام الله علیها)، امام مجتبی و امام حسین(علیهم السلام) بخاطر کار ارزشمندی است که انجام دادند و به یتیم و مسکین و فقیر کمک کردند، است. ما باید قدر اهل بیت(علهم السلام) را بدانیم که این همه در قرآن مورد تکریم و احترام و عنایت قرار دارند.

 

روز خانواده و بازنشستگان

 

روز 25 شهریور روز خانواده و بازنشستگان است. امروز در دنیا یکی از مسائل مهم و بحرانی، مسائل خانواده است. خیلی از خانواده در دنیا دچار فروپاشی شدند. خانواده­ای که باید سکینه و آرامش و عاطفه و احساس در آن حاکم باشد، تقریبا باید بگوییم دیگر خبری از این مقولات نیست و آنچه شاهد آن هستیم گسست و فروپاشی نظام خانواده­ است. روابط بین اعضای خانواده و سایر رابطه های اجتماعی از بین رفته است. این فروپاشی شامل حال جامعه ما هم میشود. آمار طلاق در  ایران زنگ خطر جدی است. آمار طلاق در ایران بسیار بالاست و این زیبنده یک جامعه اسلامی نیست. متولیان فرهنگی و مسئولان اداره کشور باید اندیشه­ای کنند و راهکارهایی اراده دهند تا خانواده ها آنگونه که اسلام میخواهد و در تراز آموزه های اسلام است شکل بگیرد.

 

کشتار مردم میانمار

 

همه ما با دیدن صحنه های کشتار و آوارگی مردم مسلمان میانمار غمزده و ناراحت هستیم. مردم بیگناه و فرزندان آنها را میکشند، قتل عام راه انداختند. حدود 400 هزار نفر آواره شدند و خانه و کاشانه آنها را به آتش میکشند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب قضیه میانمار یک قضیه سیاسی است، چون دولت و ارتش درگیر است. اینگونه نیست که عده­ای از مسلمانان باشند. خانم سوچی گیرنده جایزه صلح نوبل که آبروی صلح نوبل را برده، و به تعبیر رهبر عزیز انقلاب فرمود: فاتحه جایزه صلح نوبل با این اقدامات بی شرمانه اینها خوانده شده است. اینها دست به جنایتهای سنگینی میزنند. جایزه صلح نوبل در چند سال اخیر به افرادی داده شده که در کارنامه آنها جز خیانت و جنایت دیده نمیشود. با حقوق بشر آمریکایی نباید انتظاری جز این داشته باشیم. نکته ای که خیلی ناراحت کننده است این است که این اتفاقات در مقابل دیدگان جامعه بشری اتفاق می افتد، سازمان ملل با بی شرمی در ضمن دو خط فقط این جنایت را محکوم میکنند. آیا کار سازمان ملل همین است؟!! متاسفانه کشورهای اسلامی با بی تحرکی و بی برنامگی شناخته میشوند. سازمان کنفرانس اسلامی چرا غائب است؟چرا اقدامی انجام نمیدهد؟ خیلی از کسانی که در سازمان کشورهای اسلامی حضور دارند خودشان در توطئه­های آدم کشی مسلمانان شریک هستند. اینها تجهیز کننده داعش هستند، چه انتظاری از آنان میرود؟

 

من نکته­ای در مورد نظام جمهوری اسلامی خودمان بیان کنم. در تمام دنیا این نظام به عنوان نظام ضد ظلم و ضد استبداد شناخته شده است. انتظاری که مردم ما دارند این است که گامی باید برداشته شود. در صحبت مسئولین ما محکومیت دیده میشود و اقداماتی هم انجام دادند، ولی امروز جمهوری اسلامی در این صحنه مظلومیت مسلمانان، باید پرچمدار شود و به تمام مجامع بین المللی شکایت کند و کشورهای اسلامی را برای رسیدگی به این مظلومان آماده کنند.

 

دیدار رئیس و اعضای  مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر

 

در این هفته رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام دیداری با رهبر عزیز و فرزانه انقلاب داشتند. نکات برجسته ای در بیانات مقام معظم رهبری مطرح شد. مجمع تشخیص دارای جایگاه مهمی است و از ابتکارات و مطالبی است که امام خمینی پایه گذاری کردند. رهبری سه وظیفه مهم برای مجمع تشخیص مصلحت مطرح کردند که عبارت است از:

 

1.     تشخیص مصلحت:

 

2.     مشاوره دادن رهبری در رابطه با سیاست­های کلی نظام.

 

3.     ارائه راه حل در رابطه با موضوع معضلات کشور.

 

تذکرات رهبری، تذکرات مهمی است که اگر بین مجلس و شورای نگهبان اختلافی پیش آمد و مجمع تشخیص بر اساس مصلحت نظر مجلس را بر نظر شورای نگهبان ترجیح داد در اینجا اولاً اعضای شورای نگهبان باید در این جلسات حضور داشته باشند و ثانیاً: آن مصلحت آنچنان قوی و قرص باشد که جای هیچ شک و شبهه­ای وجود نداشته باشد و با اکثریت قاطع به تصویب برسد. نکته مهم این است که مصلحت مدت دار است، مصلحت برای یک امر طولانی مدت نیست. مصلحت باید از حالت روزمرگی خارج شود. نکته مهمتری که رهبری فرمودند این است که اینگونه نباشد که مجلس قانونگذاری کند، دولت برنامه ریزی کند و دستگاه قضایی برنامه داشته باشد همه اینها باید جدای از سیاستهایی باشد که در مجمع مصلحت مطرح میشود، بلکه این سیاستها در قوانین مجلس، در تصمیمات دولت و در تصمیمات قوه قضاییه تبلور پیدا کند.

 

آغاز سال تحصیلی حوزه و مدارس

 

ما در آغاز سال تحصیلی هستیم. خوشبختانه حوزه­های علمیه به صورت رسمی اعلام کردند و درسهای حوزه آغاز شده است. انتظاری که دراین سال تحصیلی از حوزه­ها میرود، پایبند بودن به نصایح مقام معظم رهبری، مراجع بزرگوار تقلید، توجه به نیازهای جامعه و حوزه­ای که با تحولات زمان خود را همگام کند، است. خروجی های حوزه ما باید انسانهایی عالم، دانشمند و متخلق به اخلاق، زمان شناس ومسئولیت پذیر باشد. این ویژگی است که در رابطه با حوزه ها انتظار داریم.

 

در رابطه با مدارس من نکته­ای عرض کنم. خوشبختانه مساله بیسوادی در کشور ما رو به کاهش است. در اوائل انقلاب تنها 48 درصد از مردم ما با سواد بودند و الان که جمعیت کشور ما دو برابر شده است حدود 90درصد مردم با سواد هستند. این نشاندهنده افتخار جمهوری اسلامی است. مسئولین ما باید همین چند درصد بیسواد را هم در دوره­های آموزشی قرار دهند. معلمان باید مورد حرمت دانش آموزان، اولیای آنان، حرمت جامعه و باید مورد تکریم دولت قرار بگیرند. آنها عمرشان را در راه آموزش صرف میکنند. خروجی کار معلمان به تعبیر مقام معظم رهبری افرادی متعهد و شجاع و مسئولیت پذیر باشند و دانشگاه­های ما خوشبختانه رشد قابل قبولی کردند. ما از دانشگاه­ها انتظا ر تولید علم را داریم. دانشگاه های ما باید دانش بنیان باشند و تولید علم به تولید ثروت بینجامد. امروز تعداد دانشجویان ما کم نیست. دانشجویان ما نباید بیکار باشند، و باید بتوانند در شرایطی در مسیر خاصی قرار بگیرند.

 

ماه محرم در پیش است و امیدوارم هم مداحان و هم سخنرانان اهل بیت با کربلا و محرم و عاشورا به گونه ای عمل کنند که حامعه دینی  ما کربلایی و عاشورایی شود. درسهای عاشورا و کربلا برای ما سازندگی دارد، حریت و آزادگی را از کربلا میدانیم. تکلیف محوری و تکلیف باوری را باید از کربلا فرا بگیریم. عاشورا به ما سازش ناپذیری در مقابل دشمن و عزت مندی در مقابل دشمنان را می آموزد.

 

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار

 

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما. پروردگارا کسانی که خدمتگذار نظام اسلامی هستند، عزیزان نیروی انتظامی ما، عزیزانی که در پست خدمت میکنند و خدمت به فرهنگ کشور میکنند خدایا به همه آنها عزت عنایت بفرما. خدایا از تو میطلبیم توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت بفرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما عزت و سلامت، اقتدار و طول عمر با برکت عنایت بفرما. به مراجع بزرگوار ما سلامت عنایت بفرما. باران رحمتت را شامل حال ما بگردان. به همه این جمع حسن عاقبت عنایت بفرما.

 

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ 

 

صدق الله العلی العظیم

 

 

 

 

 



[1] . بحارالأنوار، ج 70، ص 66، ح 11 .

[2] . سوره نحل، آیه90.

[3] . من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 395

[4] . اعراف، آیه33.

[5] . سوره مائده، آیه55.

[6] . سوره آل عمران، آیه61.

 

 

Please publish modules in offcanvas position.