خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/09/17

خطیب جمعه قم با تاکید بر برگزاری پرشور انتخابات ۱۱اسفندگفتند: مشکلات، زنان و مردان انقلاب را از ماندن در صحنه باز نمی‌دارد.

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در خطبه‌های نمازجمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزاز شد، عنوان کردند: حضرت علی می‌فرماید: «التَّقْوی آکدُ سَبَبٍ بَینَک وَ بَینَ اللَّهِ انْ اخَذْتَ بِهِ، وَ جُنَّةٌ مِنْ عَذابٍ الیمٍ؛ اگر به تقوا متمسک شوی، استوارترین رشته ارتباطی بین تو و خداست و نیز سپری از آتش دردناک قیامت است.»

 

بعد از آتش بس غزه، حملات شدیدتری آغاز شد. دور جدید این حملات از روزی شروع شد که وزیر خارجه ایالت متحده آمریکا به تلاویو سفر کرد و با سران رژیم غاصب جلسه گذاشت.

 

امام جمعه قم ادامه دادند: بسیاری از کشورها تلاش می‌کردند که آتش بس دائمی برقرار شود ولی منافع این جنایات کاران بی آبرو، در این است که امت مظلوم فلسطین و سایر امت‌ها را سرکوب کنند.

 

این‌ها روزی خواب دیده بودند که حزب الله، عراق و ایران را از بین ببرند اما خواب‌هایشان تعبیر نشد و امروز قدرت حزب الله چند برابر شده است. کودکان مظلوم و زنان بی پناه به شهادت می‌رسند اما ما به وعده الهی ایمان داریم که خداوند روزی اینها را سر جای شان خواهد نشاند.

 

آمریکا به دنبال دوگانه سازی بود که شیعه یک طرف و سنی طرف دیگر باشد اما امروز پشتیبانان اصلی در این شرایط مردم مظلوم فلسطین، شیعیان هستند. آنها به دنبال دوگانه سازی بودند و خواستند تفرقه ایجاد کنند اما نه تنها به آن نرسیدند بلکه شیعیان حزب‌الله، انصارالله یمن و حزب الله عراق هستند که حمایت می‌کنند و یمنی‌های غیور هستند که کشتی‌های اسرائیلی را توقیف می‌کنند و تهدید می کنند که اگر کشتی دیگری بیاید باز هم توقیف می‌کنیم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز اسرائیل از لحاظ اقتصادی، لطمه شدید دیده است، بیان کردند: امروز سناریوهای متعددی برای فلسطین در حال طراحی هستند. اکنون مراقب باشید نه اینکه وقتی اجرا شد با آه و افسوس یاد کنید. پیشگیری کنید که اتفاق نیفتد.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شدند: نظر جمهوری اسلامی این است که بین ساکنان واقعی فلسطین و آوارگان فلسطین همه پرسی کنند و نتیجه هر چه شد همان است.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کردند: انتخابات در پیش است و از الان باید آماده باشید و برای ۱۱ اسفند روز شماری کنید. مشکلات داریم اما مشکلات، زنان و مردان انقلاب را از ماندن در صحنه باز نمی‌دارد. سختیهای فراوانی پشت سر گذاشتیم و در انقلاب ماندیم.

 

از مسئولین انتظار داریم که مشکلات معیشتی مردم و زمینه جلب رضایت عمومی را فراهم کنند که یک مشارکت پرشور در انتخابات ایجاد شود که بتوانیم بگوییم بعد از ۴۰ سال هم این مردم بر سر پیمانی که با امام، شهدا و رهبر معظم انقلاب بستند، هستند.

 

خطیب جمعه قم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) اقیانوس ژرفایی است که دست ما به او نمی‌رسد، گفتند: رسول اکرم (ص) می‌فرماید:« ان الله جعل علیا و زوجته و ابنا حجج الله علی خلقه و هم أبواب العلم فی امتی من اهتدی بهم هدی الی صراط مستقیم؛ حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و حسنین (ع) را حجت خدا بر خلق قرار هستند و آن ها درهای علم برای امتم هستند و کسی که سراغ این‌ها برود به صراط مستقیم الهی راه یافته است.»

 

ایشان با اشاره به اینکه ولایت مداری فاطمه ضرب المثلی برای همه است، بیان کردند: اگر بخواهیم به دنبال سبک زندگی سالم که مورد نیاز جامعه امروز ما است، برویم؛ باید سبک زندگی حضرت فاطمه (س) را در بعد فردی، اجتماعی، عفاف و حجاب، سیاسی و به توجه به دیگران منشور زندگی مان قرار بدهیم.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفتند: بخشی از جامعه مبتلا به معلولیت جسمی و روانی هستند. معلولین حق بزرگی به گردن ما دارند. در روایات بیان شده است زمانی که از جایی عبور می‌کنید و انسانی را می بینید که سلامت جسمی شما را ندارد، به راحتی از کنار او عبور نکنید و بگوید الحمدالله که مرا سالم آفریدی. این روحیات یک انسان متدین و مومن است که بی تفاوت از کنار دیگران عبور نمی‌کند.

 

مسئولین از آسایشگاه‌ها بازدید کنند و معلولین را تنها نگذارند. افراد خیر در کمک رسانی اقدام کنند. برخی در اولیات زندگی مشکل دارند. برخی که سلامت روان دارند می‌دانند بازمانده جامعه هستند و غصه می‌خوردند؛ اما زمانی که شما می‌روید احساس آرامش می‌کنند. دستگاه‌های ما باید توجه به زمینه ایجاد آسایش برای رفت و آمد این‌ها داشته باشند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کردند: حضرت علی (ع) می‌فرماید: «اتقِ اللّه َ سُبحانَهُ و أحْسِنْ فی کُلِّ اُمورِکَ؛ فإنَّ اللّه َ مَع الّذینَ اتَّقَوا و الّذینَ هُم مُحْسِنونَ؛ از خداوند پروا داشته باشید و در همه کارهایت خوب عمل کنید؛ زیرا که خداوند با تقوا پیشگان و نیکوکاران است.

 

غفلت از یاد خدا منشا خیلی از مشکلات و گناهان است و انسانی که غافل شد دست به هر کاری می‌زند و حیا، حجب و عفت و به کنار می‌رود؛ زیرا نمی‌داند و در هاله‌ای از غفلت به سر می‌برد. بزرگان بیان می‌کنند که یکی از امور خطرناکی که ممکن است دامن گیر انسان شود و او را از سعادت دنیا و آخرت محروم کند افتادن در دام غفلت است.

 

امام جمعه قم اظهار کردند: غفلت از یاد خدا مسائل متعددی را به دنبال دارد، خدا فراموشی، خود فراموشی به همراه دارد و فرد هویت انسانی خود را از دست می دهد.

 

ایشان با بیان آیه «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» تصریح کردند: آدم‌های غافل سطحی نگر هستند و توجه به عالم آخرت ندارند. ارزش انسان به آگاهی، دانایی و توجه به پیرامون خودش است.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه دادند: حضرت علی می فرماید:« «رَحِمَ اللّهُ اِمْرَاً عَلِمَ مِن أینَ وَفی أینَ وَ إلی أینَ؛ خدا رحمت کند آن کسی را که بداند از کجا آمده، برای چه آمده و به کجا می‌رود.»

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن بیان کردند: کاری نکنیم که انسان تا حد چهار پایان سقوط کند و سقوط انسان تا حد چهار پایان چیزی جز غفلت در زندگی نیست.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه راه مبارزه با غفلت، یادآوری هدف آفرینش است، اضافه کردند: هر کسی در هر جایی دچار غفلت شد لحظه‌ای به هدف آفرینش فکر کند، نجات پیدا می‌کند.

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.