صفات شیعیان واقعی 92/11/02

قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علی علیه السلام: «شِيعَتُنَاالْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ فِي إِحْيَاءِ أَمْرِنَا الَّذِينَ إِنْ غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا»[1]

اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: «شيعيان ما كسانى می‏باشند كه براى ولايت ما به يكديگر بخشش كنند و در راه دوستى ما با يكديگر دوستى نمايند و براى زنده كردن امر ما به ديدار يكديگر می‏روند، اگر خشم كنند ستم نكنند و اگر راضى باشند اسراف نورزند، بركت همسايگانند و با معاشرين خود سلم و صفا دارند.»

هر چه بر عمر ما می‌گذرد و بر علم و دانش ما افزوده می‏شود باید خود را بیازماییم که آیا این علامات شیعه بودن بر ما تطبیق دارد یا نه؟ اگر این ویژگی‏ها و خصوصیات در ما باشد، می‏تواند خروجی مناسبی داشته باشد و برای دیگران هم مفید باشد. شیعیان بخصوص طلاب علوم دینی کسانی هستند که در مورد ما اهل بیت بذل و بخشش و سرمایه گذاری می‏کنند و تلاش می‌کنند و دقدقه داشته و بی‏تفاوت نیستند. به حرف اکتفا نمی‌کنند و در تبلیغ و غیر تبلیغ این شعاع نور اهل بیت علیهم السلامرا گسترش می‌دهند. باید بنیادهای عشق به اهل بیت علیهم السلام را تقویت کنیم.

نمونه‏ای از این شیعیان آن طلبه‌ای است که در خارج از ایران مسجدی درست کرده بود به او اشکال شد که اینجا که شیعه‏ای نیست چرا تو اینقدر هزینه کرده‏ای؟ در پاسخ گفت: روز جمعه تشریف بیاورد مسجد و جواب خود را بگیرید. روز جمعه که شد دیدم که جمیع مسلمین به او اقتدا می‌کردند و علت موفقیت او تبیین فضائل اهل بیت علیهم السلام بوده است. اگر محبت اهل بیت علیهم السلام در دل کسی قرار گرفت به شکل طبیعی دیگر جایی برای غیر نمی‌ماند. در بعضی کشورهای آفریقایی که وقتی رئیس یک قبیله شیعه می‌شود، تمام قبیله شیعه می‌شوند.

عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام يَقُولُ:«رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»[2]

«خدا رحم نموده و بيامرزد بنده‏اى را كه كار (طريقه و روش) ما را زنده (و برپا) دارد، به آن حضرت گفتم: و چگونه كار شما را زنده گرداند؟ فرمود: علوم و دانشهاى ما را ياد گيرد و بمردم ياد دهد، زيرا مردم اگر سخنان نيكوى ما را (بى‏آنكه چيزى از آن كاسته و يا بر آن بيافزايند) بدانند هر آينه از ما پيروى (و طبق آن عمل) مى‏كنند.»

نشانه‏های شیعه:

«الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا»شیعیان کسانی هستند که محبت ما در جامعه گسترس می‌دهند.

«الْمُتَزَاوِرُونَ فِي إِحْيَاءِ أَمْرِنَا» برای احیاء امر و مکتب ما به زیارت یکدیگر می‌روند.

«الَّذِينَ إِنْ غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا» شیعیان واقعی ما کسانی هستند که اگر غضبناک شدند به دیگران ظلم نمی‌کنند. در روایت هست اگر شخصی غضبناک شد و بعد از مدتی آرام شد عاقل است و اگر آرام نشد در عقلش تردید است.

«وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا» و اگر در خوشی و رضایت باشند اسراف نمی‌کنند و تجاوز از حد نمی‌کنند.

«بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا» کسانی که اطراف آنها هستند از این شیعه در رضایت هستند و رفتارشان آنقدر سالم است که دیگران از رفتار آنها پی به مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌برند و اما اگر شخصی بر عکس باشد نتیجه منفی دارد. اگر ما حقیقتاً پیرو اهل بیت علیهم السلام باشیم دنیا گرایش به اهل بیت علیهم السلام پیدا می‌کند.

 

Please publish modules in offcanvas position.