ویژگی‏های انسان‏های نمونه 90/02/12

خدای متعال در قرآن مجید ویژگی‏هایی را برای انسان‏های نمونه بیان کرده است که این ویژگی‏ها در شخصیت شهید مطهری موج می­زند مانند ایمان، علم، عمل صالح و تسلیم در مقابل حق.

ایمان و عمل صالح

خدای متعال می‏فرماید: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذينَ أُوتُوا الْعِلْم َدَرَجاتٍ»[1]؛ در پیشگاه خداوند مؤمنان و عالمان برخوردار از مدال افتخار و امتیاز هستند. عالمان کسانی هستند که علم و دانش خود را به دیگران منتقل می‏کنند تا فضای جامعه را یک فضای علمی ‏کنند. عالمان دین و چه عالمانی که به ظاهر روحانی شناخته نمی‏شوند ولی در سایه وجود آنها فکر فرهنگی در جامعه گسترش پیدا می‏کند.

ایمان سرمایه است به قول یکی از دانشمندان در تفسیر ایمان این جمله را نوشته است که ایمان آن چیزی است که انسان با آن زندگی می‏کند یعنی زندگی چیزی جدای از ایمان نیست. قرآن مجید ایمان را به عنوان بالاترین سرمایه می‏شناسد: «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِن ْعَذابٍ أَليمٌ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِه‏»[2] و «يَوْمَ لايَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونٌ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ»[3]؛ دغدغه همه برای روز قیامت این است که با ما چه برخوردی می‏شود و جایگاه ما کجاست؟ آن روزی که هیچ چیزی به داد انسان نمی­رسد، آن چه به انسان سود می­رساند و به عنوان تجارت نجات بخش است، ایمان به خدا و پیامبر است.

علم همراه با خشیت

یکی از آثار ارزشمند علم حالت خشیت است، «إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء»[4]؛ انسان‏های عالم، انسان‏هایی هستند که حالت خشیت دارند، یعنی چون مسئولیت پذیر و عالمند، ترس همراه با تعظیم در مقابل خدا دارند.

تسلیم بودن در مقابل خدا

«إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَأَخْبَتُوا إِلى‏ رَبِّهِمْ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فيها خالِدُون‏»[5]؛ مؤمنان و کسانی که اهل عمل صالح هستند و در مقابل خدا تسلیم هستند، اهل بهشت هستند.

سؤال این است که معنای «أَخْبَتُوا إِلى‏ رَبِّهِمْ» چیست؟ سه تفسیر برای «أَخْبَتُوا» شده است:

1. در مقابل خداوند خاضعند؛

2. در مقابل فرمان پروردگار عالم تسلیمند؛

3. به وعده‏های خداوند اطمینان دارند.



[1]. «المجادله»: 11.

[2]. «الصف»: 10 و 11.

[3]. «الشعراء»: 88 و 89.

[4]. «الفاطر»: 28.

[5]. «هود»: 23.

Please publish modules in offcanvas position.