رمز و راز موفقیت‏های شهید مطهری90/02/12

در رابطه با شهید مطهری نکته­ای که می­خواهم عرض کنم این است که چرا از موفقیت­های شهید مطهری یاد می‏شود و می‏گویند او معلم موفقی است؟ رمز آن این است که:

1. ایشان از عمر خود به تمام معنا استفاده کرد و لحظه­ای از لحظات عمر او به هدر نرفت؛ «يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ‏ عُمُرِهِ‏ فِيمَا أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ»[1]؛ فردای قیامت از عمر، از جوانی، از مال و ثروتی که بدست آورده­ایم و از محبت اهل بیت از ما سؤال می‏شود.

شهید مطهری در راه تحصیل علم و دانش هر جا استادی را سراغ می‏گرفت دنبال می‏کرد تا بتواند از مراتب علمی و کمالات او استفاده کند. او خود را برای مرزبانی آماده می‏کرد و مرزبان باید تمام شرایط مرزبانی را در خود جمع کند و جامع باشد تا بتواند عنوان مرزبانی را ایفا کند. لذا امام (ره) در رابطه با شهید مطهری می­فرماید: «او مردی بود که در اسلام شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود.» این گواهی، بزرگترین مدرک برای شهید مطهری است.

در جای دیگری حضرت امام (ره) می‏فرماید: «آثار، قلم و زبان او، بی­استثناء آموزنده است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان نشأت می‏گرفت برای عارف و عامی سودمند بود.»

رهبر فرزانه انقلاب درباره ایشان می‏فرماید: «آقای مطهری در پیروزی انقلاب و در به وجود آوردن این انقلاب نقش بسیار مؤثری داشتند. در مورد حراست از مرزهای ایدئولوژیک و حفظ شعار نه شرقی و نه غربی و به خصوص التقات زدایی از اندیشه اسلامی آقای مطهری یک فرد بی نظیر ساخته بود و این از ویژگی‏های شهید مطهری است.»

2. در صدد احیاء تفکر دینی بود؛ سراسر زندگی مطهری در این جهت صرف می‏شد که دین را چطور به جامعه عرضه کنیم و خرافات را چگونه از دین دور کنیم و دین را بدون هیچ پیرایه­ای به نسل جوان عرضه کنیم. در دانشگاه که می‎رفت و در مقابل مارکسیست­ها و روشنفکران وابسته به غرب می­ایستاد و زمانی که به تجزیه و تحلیل مسائل دینی می­پرداخت، مستدل و محکم سخن می‏گفت و اگر کسی پیرو دین هم نبود به استدلال ایشان که نگاه می‏کرد، شیفته بیانات شهید مطهری می‏شد.

3. دشمن شناسی؛ اگر کشور و جامعه­ای می­خواهد پیروزی را در آغوش بگیرد و به رشد و تعالی برسد، یکی را راه­های اساسی آن شناخت دشمنان کشور و انقلاب است. شهید مطهری در چند عرصه استبداد داخلی، استعمار خارجی و با جریانات التقاتی داخلی مبارزه می‏کرد.

 یکی از دوستان شهید مطهری می‏گوید روزی در منزل شهید بودیم و شهید مطهری این جمله را فرمود که من با جریانات انحرافی و عقیدتی مقابله می‏کنم؛ ممکن است مرا بکشند اما من حرف خود را می­زنم چون می‏دانم این جریانات برای دین خطرناک هستند. قبل از پیروزی انقلاب و در روزهایی که شورای انقلاب تشکیل شده بود و بختیار در رأس دولت بود، تمهیداتی فراهم کرده بودند که بختیار اطلاعیه بدهد و به نزد امام (ره) برود و در نتیجه بختیار ارادت خود را به امام (ره) اعلام کند. شهید مطهری زمانی که آن اعلامیه را دید، فرمود اگر این اعلامیه منتشر شود بختیار احساس می‏کند که توانسته است در انقلاب جای پایی باز کند و امروز جای بختیار نیست. شهیدان بهشتی و مطهری به میدان آمدند و اجازه ندادند که آن اعلامیه منتشر شود و آن ملاقات صورت بگیرد.

4. آینده نگری؛ یکی از مسائل مهمی‏که ما در انقلاب و برای اداره انقلاب نیاز داریم، آینده نگری است. ایشان آن روز حرکت­هایی را که ممکن بود بعد از انقلاب اتفاق بیفتد رصد می‏کرد. خیلی از خیرخواهان گفتند جناب آقای مطهری اجازه بدهید پرچم مارکسیست‎ها و مجاهدین هم با پرچم اسلام خواهان بالا برود. ما در اینکه شاه باید برود مشترک هستیم پس بگذارید شاه برود و بعد به مسائل رسیدگی می‏کنیم. شهید مطهری فرمود تا پرچم مجاهدین خلق و مارکسیست­ها پایین نیاید، من اجازه راهپیمایی نمی‏دهم. هدف ما تنها برداشتن شاه نیست بلکه هدف ما برداشتن شاه و اجرای حاکمیت اسلام است. آیت الله مهدوی کنی ریاست مجلس خبرگان می‏گوید آن روز برای ما پذیرش این سخن کمی‏دشوار بود، ولی بعد هم برای ما روشن شد که حق با شهید مطهری است چون «الْمُؤْمِنُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّه».[2]



[1]. خصال، ج‏1، ص253.

[2]. فضائل الشیعة، ص 27، حدیث 21.

Please publish modules in offcanvas position.