نشانه‎های شیعه حقیقی 94/10/30

قال الامام العسکری (ع): «شِيعَةُ عَلِيٍّ ع هُمُ الَّذِينَ يُؤْثِرُونَ إِخْوَانَهُمْ  عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ هُمُ الَّذِينَ لَا يَرَاهُمُ اللَّهُ حَيْثُ نَهَاهُمْ وَ لَا يَفْقِدُهُمْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ وَ شِيعَةُ عَلِيٍّ هُمُ الَّذِينَ يَقْتَدُونَ بِعَلِيٍّ ع فِي إِكْرَامِ إِخْوَانِهِمُ الْمُؤْمِنِين»[1].

وجود مقدس امام عسکری (ع) در این کلام خود به برخی از ویژگی‎های شیعه حقیقیِ امیرالمؤمنین اشاره کرده است؛

1- اولین ویژگی شیعه حقیقی که مربوط به بُعد اجتماعی می‎باشد این است که برادر دینی خود را نسبت به خویش مقدم می‎دارد لذا نهایت تلاش خود را به کار می‎بندد تا مشکلات دیگران را برطرف کند. أبان ابن تَغلِب می‎گوید: با امام صادق (ع) در حال طواف خانه خدا بودم که متوجه شدم شخصی مرا صدا می‎زند؛ با خود گفتم فرصت طواف در کنار وجود مقدس معصوم (ع) کمتر پیش می‎آید لذا به آن شخص توجه نکردم، بعد از چند لحظه، حضرت (ع) به من نگاه کرد و فرمود چرا به شخصی که تو را صدا می‎زند توجه نمی‎کنی؟ نزد او برو و ببین چه مشکلی دارد. أبان بن تغلب می‎گوید به سمت آن شخص رفتم و مشکل او را جویا شدم و متوجه شدم که مشکل مالی دارد من نیز نیمی از پول خود را به آن شخص دادم و مجدداً به نزد حضرت (ع) برگشتم و ماجرا را برای ایشان شرح دادم. ایشان (ع) در پاسخ فرمود: «کار مهمی انجام نداده‎ای زیرا باید پول خود را سه قسمت می‎کردی و دو قسمت را به برادر دینی‎ات می‎پرداختی و مابقی را برای خود نگاه می‎داشتی».

متأسفانه در جامعه امروز، کمتر از این قبیل امور دیده می‎شود و شاید علت این باشد که برخی از افراد سودجو، حسن نیت و اعتماد افراد را از بین برده‎اند. اما اگر تلاش کنیم تا فرهنگ فداکاری و ایثار در جامعه زنده شود، شاید بتوان گفت که دیگر مستمند و نیازمندی در جامعه وجود نخواهد داشت.

2- ویژگی دیگری که امام عسکری (ع) برای شیعه حقیقی بیان کرده است، پرهیز از گناه و عمل به وظایف دینی است. بر اساس تعبیر حضرت (ع) شیعه حقیقی کسی است که در جایی که خدا نهی کرده، حضور نداشته باشد و در جایی که خداوند امر و توصیه کرده است، حاضر باشد؛ به عنوان مثال اگر وقت نماز است، خود را در صحنه نماز حاضر کند و اگر صحنه آشوب و تخریب بعد از انتخابات است، باید هرچه سریع‎تر صحنه را ترک کند و اگر اعتراضی نیز داشته باشد، باید از طریق دستگاه‎های قانونی به آن رسیدگی کند.

3- ویژگی سوم شیعیان واقعی، اکرام برادران دینی است لذا شیعه حقیقی هنگامی که برادر دینی خود را می‎بیند او را اکرام و احترام می‎کند؛ البته ثمره این کار متوجه خود فرد می‎شود زیرا خداوند نیز او را تکریم و احترام می‎کند.



[1]. بحارالأنوار، ج65، باب 19، ص162.

Please publish modules in offcanvas position.