تذکر اخلاقی: حفظ آبروی دیگران 95/08/26

عن الإمام الکاظم (ع):‏ «مَنْ كَفَّ‏ نَفْسَهُ عَنْ أَعْرَاضِ‏ النَّاسِ‏، أَقَالَهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ‏ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النَّاسِ، كَفَّ اللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»[1].

امام کاظم (ع) فرموده است که هر کس كه خود را از ریختن آبروی مردم نگه دارد، خدا در روز قیامت از لغزشش میگذرد و هر کس كه خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز می‎دارد.

امام کاظم (ع) در فراز اول از روایت مذکور، فرموده است که افرادی که از ریختن آبروی مردم خودداری می‎کنند، در قیامت نزد پررودگار عالم آبرومند خواهند بود. منظور این است که با اینکه امکان ریختن آبروی دیگران، برای شخص وجود دارد، لکن او از این کار خودداری می‎کند و خداوند متعال به خاطر این کار از لغزش و خطای او می‎گذرد. متأسفانه امروزه با وجود فضای مجازی، به بازی گرفتن آبروی دیگران خیلی رواج پیدا کرده است و گسترده شده است و بعضی خیلی راحت آبروی دیگران را به خطر می‎اندازند و هیچ ابایی از این کار ندارند لذا دامنه گناه در عصر حاضر خیلی بیشتر از گذشته است! در بعضی روایات آمده است که زمانی فرا خواهد رسید که گناه و معصیت زیاد خواهد شد و به تناسب گناه، بلاها نیز زیاد خواهند شد.

امام کاظم (ع) در فراز دوم از روایت مذکور، فرموده است که کسی که نسبت به مردم کظم غیظ کند و خشم خود را فرو برد، خداوند متعال در روز قیامت خشمش را از او باز خواهد داشت.   

و فی کلام آخر عن مولینا الإمام الکاظم (ع): «يُنَادِي‏ مُنَادٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا مَنْ كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ أَجْرٌ فَلْيَقُمْ فَلَا يَقُومُ إِلَّا مَنْ‏ عَفا وَ أَصْلَحَ‏ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّه»[2].

امام کاظم (ع) فرموده است که روز قیامت ندا دهنده‏اى ندا سر دهد که هر کس که بر عهده خدا پاداشى دارد، به پا خیزد، پس کسى برنخیزد جز آن کس که بخشوده است و [بین مردم را] اصلاح نموده است؛ پس پاداش او بر عهده خداست.



[1]. حسن بن على، ابن شعبه حرانى، ‏تحف العقول، ص391.

[2]. همان، ص412.

Please publish modules in offcanvas position.