مکارم اخلاق، در کلام امام مجتبی علیه السلام95/09/13

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، معاون جامعه مدرسين حوزه علمیه قم در جمع شاگردان خود با بیان روایتی از امام حسن علیه السلام درباره مکارم اخلاق فرمودند

:قَالَ مولینا و مقتدانا الامام المجتبی (ع):‏ «مَكارِمُ الاَخْلاقِ عَشَرَةٌ: صِدْقُ اللِّسانِ وَ صِدْقُ الْبَأْسِ وَ إِعْطاءُ السّائِلِ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ الْمُكافاتُ بِالصَّنائِعِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ وَ التَّذَمُّمُ عَلَى الْجارِ وَ مَعْرِفَةُ الْحَقِّ لِلصّاحِبِ وَ قِرْىُ الضَّیفِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَیاءُ»[1].

همان‎طور که بارها عرض شده است، اگر به درستی به کلمات نورانی معصومین (ع) عمل شود، سعادت دنیا و آخرت انسان تضمین میشود. یکی از گمشده‎ها این است که اهل بیت (ع) چه چیزهایی را به عنوان مکارم اخلاق معرفی کرده‎اند.

امام حسن مجتبی (ع) در روایت مذکور، ده نشانه برای مکام اخلاق ذکر کرده است [البته مکارم اخلاق در این ده تا مورد منحصر نیست، بلکه این ده‎تا اولویت دارند؛ کما اینکه در کلمات دیگر معصومین (ع)، به موارد دیگری نیز اشاره شده است]:

اول، راستگویی است. بعضی انسان‎ها فکر می‎کنند که با دروغ می‎توانند به اهداف خود برسند؛ در حالی که دروغگویی چیزی جز عذاب وجدان، ناراحتی درونی و ناکامی در فضای جامعه به دنبال نخواهد داشت. بنابراین، انسان باید سعی کند که جز راست بر زبان خود جاری نکند؛ البته هر راستی را نیز نباید گفت، ولی وقتی انسان خواست سخن بگوید، باید حقیقت را بگوید.

دوم، راستگویی در هنگام سختی و گرفتاری است.

امام رضا (ع) نیز به همین مناسبت، فرموده است: «لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى تَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ (ص) وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ (ع)؛ فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمَانُ‏ السِّرِّ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ (ص) فَمُدَارَاةُ النَّاسِ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ (ع) فَالصَّبْرُ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ»[2]. امام رضا (ع) در روایت مذکور، فرموده است که سنتی که... انسان باید از ولی خود اخذ کند، صبر در برابر دشواری‎ها و مشکلات است.

سوم، دستگیری از سائل و مستمند است. در روایات تأکید شده است که سائل را رد نکنید چون یا مستحق است یا مستحق نیست؛ اگر مستحق باشد، کمک به او به جا و پسندیده است و اگر مستحق نباشد، انسان به اجر و ثواب خواهد رسید. البته در جامعه کنونی، درخواست کمک از دیگران به یک حرفه تبدیل شده است و تکدّی‎گری و گدایی کردن شیوع پیدا کرده است و این باعث شده است که افراد مستحق نیز از حق خود محروم شوند لذا مسئولین باید متکدّیان را از سطح جامعه جمع‎آوری کنند تا حق مستحقین و فقراء واقعی ضایع نشود و زمینه برای کمک به فقراء واقعی فراهم شود. کسی که مستحق واقعی باشد و از دیگران درخواست کمک کند، در واقع از آبروی خود مایه گذاشته است لذا انسان در کمک به دیگران باید مواظب باشد که با تحقیر و توهین این کار را انجام ندهد. در روایت وارد شده است که شخصی از مکه به مدینه و خدمت امام رضا (ع) رفت و گفت که من در راه مانده‎ام و چیزی ندارم. حضرت (ع) به اندرون خانه رفت و مقداری درهم یا دینار برای او آورد و از کنار در آن را به شخص فقیر داد و به شخصی که به حضرت (ع) اعتراض کرد و گفت چرا از لای در پول را به فقیر دادید، فرمود که نمی‎خواستم که هنگامی که پول را به آن شخص نیازمند می‎دهم، چشمش به چشم من بیفتد و خجالت بکشد.

چهارم، خوش‎خلقی است. حُسن خلق فقط لبخند زدن نیست. چه بسا افرادی به ظاهر لبخند می‎زنند، ولی در باطن به انواع مفسده‎های اخلاقی مبتلایند. بنابراین، حُسن خلق این است که انسان علاوه بر برخورد پسندیده، از ویژگی‎های اخلاقی سالم نیز برخوردار باشد. خداوند متعال به خاطر اخلاق نیکوی پیامبر اکرم (ص) فرموده است: «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ»[3]؛ و تو اخلاق عظيم و برجسته‌اى دارى.

پنجم، جزا و پاداش دادن به کاری است که دیگران برای انسان انجام داده‎اند. اگر کسی کاری برای دیگری انجام داد، مثلاً کابینتی برای خانهای ساخت، مزد او بدون تأخیر باید پرداخت شود.

ششم، صله رحم است. انسان نباید از اقربا و خویشان خود غافل شود، بلکه باید از احوال آنان با خبر باشد. گاهی انسان نسبت به نزدیکان خود بی‎تفاوت است و برای این بی‎تفاوتی نیز توجیه می‎آورد. حال اینکه انسان باید بغض و کینه‎ها را کنار بگذارد و نه به خاطر اشخاص، بلکه به خاطر خدا از نزدیکانش غافل نشود؛ هرچند که به او بدی کرده باشند. در روایت این‎گونه آمده است: قِيلَ: مَا السَّدَادُ؟ قَالَ: «دَفْعُ‏ الْمُنْكَرِ بِالْمَعْرُوفِ». قِيلَ: فَمَا الشَّرَفُ؟ قَالَ: «اصْطِنَاعُ الْعَشِيرَةِ»[4]؛ وقتی امام علی (ع) از فرزندش امام حسن (ع) سؤال کرد که فرهیختگی چیست؟ امام حسن (ع) در پاسخ گفت: جلوگیری از منکر با معروف است. امام علی (ع) پرسید: شرف چیست؟ امام حسن (ع) پاسخ داد: «خوش رفتاری با بستگان و تحمل بدرفتاری آنان [،یعنی گذشت داشتن] است».

هفتم، پشتیبانی از همسایه است. اگر مشکلی برای همسایه انسان پیش آمد، انسان آن را مشکل خود بداند و در صدد رفع آن برآید. در حالات یکی از عرفا آمده است که دیدند که او مشغول استغفار است. سؤال کردند که چرا این قدر استغفار می‎کنی؟ در پاسخ گفت که از یک «الحمد لله» که گفته‎ام استغفار می‎کنم. گفتند که «الحمد لله» که استغفار ندارد. گفت که روزی به من گفتند که در محل شما آتش سوزی شده است و البته خانه شما آتش نگرفته است و من «الحمد لله» گفتم و به خاطر اینکه از سوختن خانه دیگران ناراحت نشدم و به خاطر آتش نگرفتن خانه خودم، خوشحال شدم، دارم استغفار می‎کنم.

هشتم، حق شناسی برای دوست است. انسان باید رعایت حق و حقوق دوست و رفیق خود را بکند و نسبت به دوست و رفیق خود بی‎خبر و بی‎تفاوت نباشد.

نهم، مهمان‎نوازی است. وقتی مهمانی به خانه انسان وارد می‎شود، وی باید به نحو احسن از او تکریم و احترام کند و سخاوت داشته باشد. شاعر زیبا گفته است:

«رزق ما با پای میهمان می‎رسد از خوان غیب        میزبان ماست، آنکس می‎شود میهان ما»

دهم، حیا و شرم است که در رأس همه مکارم است. یکی از چیزهایی که باعث می‎شود که انسان گناه نکند یا کمتر گناه کند، شرم و حیا از خداوند متعال است.

 

 



[1]. آثار الصادقين، ج 62، ص892؛ تاریخ یعقوبی.

[2]. حسن بن على، ابن شعبه حرانى، تحف العقول، النص، ص442.

[3]. «القلم»: 4.

[4]. حسن بن على، ابن شعبه حرانى، تحف العقول، النص، ص225. ‏

دیدگاه‌ها   

یاسین فرخی
#1 یاسین فرخی 1395-09-13 04:56
اخلاق انسان ارتباط مستقی با خانواده دارد هر رفتار فرهنگی و هر هنجار فرهنگی از خانواده نشات می گیرد باید به خانواده روش های صحیح زندگی را بیاموزیم و این راه از طریق روحانیتی که هر ساله با مردم سرو کار دارد امکان پذیر است و این مساله را دشمن پی برده است برای همین نقش تخریب روحانیت را برعهده گرفته و تا حدودی موفق بوده است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.