http://www.bushehri.net/images/0bushehri/1/7757/767/4565/IMG10041335.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در جمع عزاداران حسینی با بیان روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: عنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (ع)؛ قَالَ: قِيلَ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع): كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟ قَالَ: «أَصْبَحْتُ وَ لِيَ رَبٌّ فَوْقِي وَ النَّارُ أَمَامِي وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي، لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي»

امام صادق (ع) از پدرش و از جدّش نقل کرده است که شخصی از حضرت حسین بن علی (ع) سؤال کرد یابن رسول الله شب را چگونه به صبح رساندی؟ [به تعبیر امروزی حال شما چطور است؟]. حضرت (ع) در پاسخ فرمود: شب را به گونه‎ای صبح کردم در حالی که متوجه بودم پروردگار، بالای سر من است [کنایه از اینکه پروردگار با تمام وجود بر من اشراف و تسلط دارد] و آتش دوزخ جلوی من قرار دارد و مرگ به دنبال من است و حساب و کتاب مرا پیوسته دنبال می‎کنند و این در حالی است که وضعیت من بستگی به اعمال من دارد، همچنین آن چیزی را که من دوست دارم الزاماً به آن نخواهم رسید و آن چیزی که از آن اکراه دارم همیشه از من دور نخواهد بود و امور به دست شخص دیگری [خداوند] است که اگر بخواهد می‎تواند مرا عذاب کند و اگر بخواهد می‎تواند مرا مورد عفو خود قرار دهد، پس هیچ فقیری از من فقیرتر نیست.

از کلام امام حسین (ع) در این روایت چند نکته قابل استفاده است؛

نکته اول اینکه خداوند پیوسته نسبت به انسان‎ها اشراف و احاطه دارد و هیچ چیزی در نزد پروردگار پنهان نیست.

نکته دوم این است که با گذشت عمر انسان، مرگ هر لحظه به او نزدیک‎تر می‎شود، لذا انسان باید مراقب باشد تا به ازای آنچه از عمر او کاسته می‎شود، به بهشتی که از سوی خدا وعده داده شده نزدیک‎تر شود که خودِ خداوند متعال فرموده است: «مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ».

نکته سوم خواست و اراده خداوند است که بر همه اراده‎ها حاکم است؛ البته این بدین معنا نیست که انسان‎ها نمی‎توانند نقش آفرین باشند بلکه آن چیزی که در رابطه با انسان اهمیت دارد، اعمال اوست.

http://www.bushehri.net/images/0bushehri/1/7757/767/4565/1095.jpgمراسم هفتمین روز درگذشت بانو سیده طلعت شهیدی والده بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی عصر روز یکشنبه با حضور حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در مسجد الغدیر قم برگزار شد.

در مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت بانو سیده طلعت شهیدی، مسئولان کشوری و شخصیت های حوزوی همچون آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله اعرافی و آیت الله حسینی بوشهری امامان جمعه قم و ائمه جمعه بخش های قم، نماینده دفتر آیت الله نوری همدانی و حجت الاسلام و المسلمین علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه حضور داشتند.

در این مراسم که با آیین عزاداری و نوحه خوانی سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در چهاردهمین روز از ماه محرم همراه بود، آیت الله محسنی اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، طی سخنانی به موضوع فرهنگ علوی و جریان عاشورا پرداخت.

بانو سیده طلعت شهیدی مادر بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس و مشاور عالی نماینده ولی فقیه درسپاه پاسداران بود که هفته گذشته در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) به لقاء الله پیوست و در شهرضای استان اصفهان تشییع و به خاک سپرده شد.

http://www.bushehri.net/images/namazjoume/photo_2016-07-26_11-29-09.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلی قدس با اشاره به مساله امربه معروف و نهی از منکر بیان کردند: امر به معروف ونهی از منکر یکی از رسالت های ائمه اطهار(ع) بود؛ در این میان شرایط برای امر به معروف علنی  به شکل یک قیام مسلحانه امام علی(ع) و امام حسین(ع) فراهم شد و این دو امام حرکت نظامی خود را در راستای امربه معروف ذکر کردند.

ائمه ما به شکل عملی امر به معروف و نهی از منکر عملی داشتند؛ این حضرات همیشه سعی می کردند که در صحنه عمل این جریان را به منصه ظهور می رساندند؛ امام صادق(ع) در منطقه ای بین کوفه و بصره، جلسه ای از سوی منصور تشکیل شد، وقتی در سفر غذا آوردند، یکی از میهمانان تقاضای آب کردند ولی میزبان به او شراب تعارف کردند که امام(ع) به عنوان اعتراض از جا برخواستند و حرکت کردند و عملا ایشان به این مساله رسمیت ندادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: مسئولان ما نیز این شیوه را رعایت می کنند و پیش از سفرهای خارجی بررسی می کنند که در این مجلس شراب سرو می شود یا خیر؛ به همین خاطر در جلساتی که شراب وجود دارد حضور نمی یابند.

ائمه(ع) به همه ما دستور داده اند که اگر در جایی شرکت می کنید که در آنجا گناه انجام می شود، سعی کن در این مجلس شرکت نکنی؛ سزاوار نیست که مومنان در مجالسی شرکت کنند که در آن گناه شود؛ در مجالس عروسی به اشتباه بیان می کنند که یک شب هزار شب نمی شود و در آن مجالس گناه صورت می گیرد.

امام جمعه قم  بیان کردند: امام رضا(ع) نیز در دوران زندگی پربار خود همیشه امربه معروف را در سرلوحه اقدامات خود قرار می دانند و در مجالس مناظره نیز این رویکرد را حفظ می کردند؛ ایشان در مناظرات همیشه نماز را به هر بحثی ترجیح می دادند؛ امام راحل نیز در جلساتی که حتی با خبرنگاران خارجی داشتند یا در جلسات سری جنگی با فرماندهان نیز برمی خواستند و به نماز می رفتند تا به همه ثابت کنند که ما برای به پاداشتن اسلام و نماز قیام کردیم.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کردند: امام صادق(ع) می فرمایند، نباید فکر کنید که اگر امربه معروف و نهی از منکر کردید عمر شما کم شده و یا روزی شما کم می شود، زیرا اگر این کار را انجام دهید عمر و رزق انسان هیچگاه کم نمی شود.

http://www.bushehri.net/images/namazjoume/photo_2016-07-26_11-27-57.jpgامام جمعه قم فرمودند: آل سعود با تسلیحات آمریکایی با دستور اتاق جنگ صهیونیستی و آمریکایی بر سر مردمی که در مجلس فاتحه حضور داشتند، بمب ریختند و صدها انسان را به شهادت رساندند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلی قدس بیان کردند: آل سعود با تسلیحات آمریکایی با دستور اتاق جنگ صهیونیستی و آمریکایی بر سر مردمی که در مجلس فاتحه حضور داشتند، بمب ریختند و صدها انسان را به شهادت رساندند.

ایشان افزودند: نمی دانیم که مجامع جهانی چه می کنند؟ آیا دبیر کل جدیدسازمان ملل پیش از شروع کار باید با سران کفر و صیهونیسم و استکبار اعلام بیعت کند؟ چرا این همه فجایع رخ می دهد ولی کسی در مقابل آن نمی ایستند.

معاون جامعه مدرسین با اشاره به ایام عزاداری سالار شهیدان فرمودند: در این روزها باید از تمام مردم و عزادارن و سخنرانان و مداحان و بانیان و.... تقدیر کرد؛ امسال نیز در ایران اسلامی و سایر کشور که عاشقان امام حسین(ع) در فضای نورانی و عقلانی برگزار شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کردند: عزاداری حسینی مایه وحدت جامعه است و باید زیر چتر امام حسین(ع) این مسیر نورانی انقلابی خود را ادامه دهیم؛ همه مردم با طرز تفکرهای خاص خود در این مجالس شرکت می کنند.

خطیب جمعه قم افزودند: اگر دل های ما با امام حسین(ع) پیوند بر قرار کرده است، باید ظاهر مردم نیز با ظواهر حسینی سنخیت پیدا کند تا همه جامعه حسینی باشد.

امسال تقارنی پیدا شد که بنا به قول مسئولان چاره ای هم نبود که مسابقه فوتبال در شب عاشورا برگزار شد که البته باید برای سالهای بعد اجازه ندهیم چنین شرایطی ایجاد شود و از امروز شرایط را نیز فراهم کنیم؛ مردم حرمت این شب را حفظ کردند، ولی این مساله دلیل نمی شود که از پیشگیری جلوگیری کرد.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: امسال مراسم شیرخوارگان حسینی مراسمی به یاد طفل شیرخواره حسینی در سراسر جهان برگزار شد و این مساله بیان می کند که هنوز از ظرفیت های عاشورا استفاده نکردیم؛ برخی از شخصیت های سیاسی بیان کردند که این مراسم ترویج خشونت است، زیرا مادران در این مراسم فرزندان خود را آماده حرکت در مسیر امام حسین(ع) می کنند.

امام(ره) درزمان انقلاب حس کردند که عده ای روشنفکر مآب عزاداری را زیر سوال می برند، ولی امام ظرفیت های عاشورار را به همه نشان دادند؛ امروز نیز مراسمی در یادداشت قیام حسینی(ع) و دستگیری امام راحل را در منزل امام در قم برگزار می شود.

امام سجاد(ع) از هر فرصتی برای پاسداشت و اشاعه ارزش های عاشورایی بیان می کردند که دشمنان دین را منکوب کردند؛ ایشان در خطبه های خود در عاشورا به شکلی خود را معرفی کردند که پایه های حکومت یزید را بر چیدند و مظلومیت امام را برای تاریخ بیان کردند.

امام سجاد(ع) هم توانستند معارف دینی را در قالب دعا برای مردم اعصار و قرون مختلف بیان کنند؛ یکی از دانشمندان اهل سنت بیان می کنند که مسلمانان در توحید مدیون امام علی(ع) و در دعا مدیون امام سجاد(ع) هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به شاگردپروی امام سجاد(ع) یادآورشدند: از امام سجاد(ع) سوال شد که در مسیر کربلا در چه مکانی بیشتر به شما سخت گذشت که امام سجاد(ع) سه بار فرمودند که هیچ جا مثل شام به ما سخت نگذشت.

http://www.bushehri.net/images/0bushehri/za%2024.jpg بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

(احزاب ۲۳)

در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند

محضر فرهیختگان و عموم شرکت کنندگان در مراسم هشتمین یادواره شهدای والامقام فاریاب که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و به پاس تجلیل و تکریم از شهدای گرانقدر آن خطه تشکیل یافته،سلام و ارادت خویش را اعلام می کنم و برای برگزار کنندگان آن آرزوی موفقیت دارم.

برگزاری یادواره شهدا همان گونه که زیارت معصوم-علیهم السلام- ما را با فرهنگ و سیره آنها آشنا می کند و پیوند ما را از  نااهلان و نامحرمان قطع می کند و با ائمه اطهار پیوند می دهد،ما را با فرهنگ ایثار وشهادت در راه خدا آشنا کرده و راه پیروی از مکتب حق را به ما نشان می دهد.

امروز انسانهای آزاده در دنیا از امام حسین(ع) تاسی می جویند و عاشورا را الگوی نهضت های آزادی خواهانه خود قرار می دهند،و این جریان در بستر تاریخ مانند یک رودخانه مواج ادامه دارد و شعار هیات من الذله در زمان ما نیز وجود دارد و در امتداد حرکت عاشوراییان است.

همین یادواره هاست که می توان با بیان خاطرات و آموزه های شهیدان و قرائت وصیت نامه های آنان، هر چه بیشتر بین شهدا و جوانان و نوجوانان نسل امروز و فردا رابطه برقرار کرد و انتقال فرهنگ شهدا به جامعه و آمیختگی مردم با آرمان های شهدا را مورد توجه قرار داد و تکریم شهدا برای ملت ما بخصوص نسل جوان در همه عرصه های زندگی لازم و ضروری است.

در پایان ضمن گرامی داشت یاد ده شهید سرافراز خطه فاریاب و تشکر از دست اندرکاران این یادواره از خداوند متعال خواستارم که این شهیدان عزیز ما را در جوار رحمت واسعه خود قرار داده،و بازماندگان کاروان عشق و ره نیافتگان به آن فوز عظیم را مشمول لطف خویش گرداند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید هاشم حسینی بوشهری

http://www.bushehri.net/images/0bushehri/1/7757/767/IMG09314840.jpgعضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند: اگر پس از رحلت پیامبر، پایه‌های رسالت ایشان متزلزل نمی‌شد، امروز داعش و تکفیری در کار نبود و عده‌‌ای که ادعای خادمی الحرمین الشریفین می‌کنند این همه بمب دشمنان اسلام را بر سر مسلمانان نمی‌ریختند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، با حضور در مراسم عزاداری عاشورای حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) که در منزل ابوی غلامعلی حدادعادل برگزار شد، اظهار داشتند: در رابطه با عاشورا و نهضت حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) سخن برای گفتن فراوان است و هر کسی از دریچه و زاویه‌ای سخن می‌گوید. امروز ما از این زاویه سخن می‌گوییم که حرکت‌ها و نهضت‌هایی که در جهان رخ می‌دهد را می‌توان از دو منظر مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

یک نگاه به نهضت‌ها نگاه ظاهری و معمولی است اما نگاهی دیگر نگاه به عمق نهضت‌هاست؛ اگر بنا شد ما نگاه معمولی نداشته باشیم و با نگاهی ژرف و عمیق بنگریم شاید افراد معمولی کمتر به عمق نهضت‌ها توجه کنند. البته قضاوت‌های مردم بر اساس آنچه در ظاهر می‌بینند صورت می‌گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری تأکید کردند: یکی از نهضت‌هایی که در تاریخ اسلام رخ داد نهضت عاشورا، کربلا و سیدالشهدا است که همین نهضت از دو منظر قابل بررسی و مطالعه است؛ اگر خیلی معمولی با داستان عاشورا برخورد کنیم می‌توان گفت امام حسین (ع) در مقابل حکومتی ظالم و فاسد به نام یزید قیام کرد و در پایان راه هم به شکست اردوگاه امام حسین (ع) در عاشورا انجامید و در ظاهر نیز به پیروزی یزید و جبهه یزیدیان منجر شد که این نگاه سطحی به حادثه عاشورا به شمار می‌رود.

اما وقتی عمیق‌تر به قضایای عاشورا نگاه می‌کنیم در آنجا معیارها و محاسبات ظاهری نمی‌تواند باشد و در واقع با آن نگاه پیروزی و شکست معنای دیگری می‌یابد. هدف و نتیجه نیز متفاوت می‌شود؛ به چه منظور این حرکت انجام شده است آیا دو دسته در مقابل حق ایستاده‌اند که بجنگند و یکی دیگری را به شکست بکشاند یا اینکه هدف از عاشورا مبارزه و نجات انسان است؟

مبارزه‌ای با هدف نجات انسان و هدفی برای مبارزه با جهل و گمراهی بشریت که اگر بر این مبنا مسئله را برنامه‌ریزی کردیم مبارزه‌ای غیر محدود به زمان و مکان و مخاطب خاص می‌شود و به درازای تاریخ مبارزه وجود دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» اظهار داشتند: با این نگاه دو اردوگاه همیشه وجود دارند. یعنی الان هست و در آینده هم خواهد بود و از روزی که عاشورا به وجود آمده این اردوگاه‌ها بوده است فقط آدم‌ها تفاوت کرده‌اند. از این رو عاشورا حادثه‌ای در سال 61 هجری نیست که اتفاق افتاده و پرونده‌اش در آن روز بسته شده باشد.

این نگاه در مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ما نیز تأثیر می‌گذارد. از این رو اگر در جامعه از این منظر به عاشورا نگاه کنیم تحول عظیم فکری در جامعه ایجاد می‌شود.

استادسطوح عالی حوزه علمیه قم با طرح این سوال که عاشورا چگونه پدید آمد، فرمودند: یک جریان اینگونه نیست که یک دفعه به وجود آید؛ همین انقلاب اسلامی لحظه‌ای شکل نگرفت و در یک نگاه کوتاه می‌توان گفت 15 سال به طول انجامید که البته این حداقل کار است. از این رو اگر کمی تحلیل عالمانه راجع به حادثه عاشورا داشته باشیم باید گفت که به اصل بعثت باز می‌گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: با آمدن پیامبر اکرم (ص) و رسالت نبی اکرم تغییرات جدی در جامعه بدوی و جاهلی آن روز شکل گرفت و ارزش‌های جاهلی ضد ارزش شد؛ ظلم و ستم برچیده شد و عدالت جای آن را گرفت. توحید جایگزین مقوله شرک شد و جهل و نادانی رخت بر بست و علم به جای آن آمد.

در جامعه‌ای که قبیله و ثروت حرف اول را می‌زد به گونه‌ای فرهنگ‌شان تغییر یافت که دیگر قبیله و ثروت اهمیتی نداشت و مکتب مطرح بود اما به محض اینکه پیامبر اکرم از این جهان رخت بر بستند اگر آن پایه‌ها متزلزل نمی‌شد تا امروز این حرکت فضای جامعه ما را متحول می‌کرد. امروز داعش و تکفیری در کار نبود و عده‌‌ای که ادعای خادمین‌الحرمینی می‌کنند این همه بمب دشمنان اسلام را بر سر مسلمانان نمی‌ریختند و این‌ها به خاطر این است که آن بنیان به ویژه بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) شکسته شد.

البته پیامبر اکرم این امر را پیش‌بینی کرده بودند و اینگونه نبود که شرایط را رها کند و بر همین اساس حدیث «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی » را مطرح کردند.

ایشان با اشاره به ضرورت قانون مترقی و مجریان صالح برای یک جامعه افزودند: البته  این دو نیز به تنهایی نمی‌توانند سعادت‌آفرین باشند یعنی اگر هم قانون مترقی و هم مجریان صالح باشند اما مردم نخواهند این جامعه روی سعادت نخواهد داد.

ما از این منظر به عاشورا نگاه کنیم که عاشورا یک حرکت معمولی و ساده نبوده که در یک برهم زدن اتفاق افتاده باشد بلکه جریان حادثه عاشورا هدفش متفاوت است و پیامش برای همه مخاطبان چه در آن عصر و چه عصرهای بعد وجود دارد..

Please publish modules in offcanvas position.