خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است، گفتند: از همه کسانی که در این دو هفته برای حفظ ارزش‌ها به میدان آمدند و زخم زبان‌ها و ملامت‌ها را به جان خریدند اما از پای ننشستند تشکر می‌کنم.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های نماز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، در رابطه باعملیات وعده صادق عنوان کردند: نیروی ها مسلح با این کار دل مردم را شاد کردند. جهان بیان می کرد کسی حریف رژیم صهیونیستی نیست اما نیروهای مسلح ما با غرش موشک‌ها و پهپادها و عبور از پدافندهای دفاعی ۲۸ کشور خلاف این را نشان دادند. رهبر معظم انقلاب می‌فرماید امید به آینده داشته باشید و این عملیات از مصادیق امید به آینده است.

 

ایشان با تأکید بر اینکه دنیا اقدام ایران را اقدامی مؤثر و اخلاقی معرفی کرد، اضافه کردند: اقدام ایران دقیق، ظریف و حساب شده بود. از همان جایی که هواپیماهای شما بر خواستند همان جا زدیم. ما مثل رژیم صهیونیستی نیستیم که بیمارستان‌ها، مردم و کودکان را بزنیم، بلکه مردانه و جوانمردانه می‌زنیم.

 

امام جمعه قم اظهار کردند: رژیم غاصب اسرائیل، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی که همراهی کردند و همراهان منطقه‌ای صحنه را باختند و اعتبار نداشته را هم از دست دادند و این رژیم در یک محاصره باقی ماند و راهی جز این ندارد که سکته کند و به کسانی که پیش از او رفته‌اند بپیوندد.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور بیان کردند: از همه کسانی که در این دو هفته برای حفظ ارزش‌ها و حجاب و عفاف به میدان آمدند و زخم زبان‌ها و ملامت‌ها را به جان خریدند، اما از پای ننشستند و روز گذشته در حرم کریمه اهل بیت (س) قسم یاد کردند تشکر می‌کنم.

 

حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است و دشمن می‌خواهد در مسئله حجاب برای ما یک چالش به وجود بیاورد و دست بیگانه در کار است. کسانی که گاهی احساس می‌کنید در مسئله فقهی نظر دیگری دارید در رابطه بااینکه دشمن این مسئله را طراحی می‌کند چه می‌خواهید بگویید؟ همراهی با دشمن؟

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روز معلم بیان کردند: شهید مطهری معلم و الگویی برای همه سطوح جامعه بود و به همین خاطر روز شهادتش روز معلم شد.

 

ایشان با بیان اینکه بعد علم‌آموزی، یاد دادن تفکر و آموزش عملی اخلاق سه بعد معلمی است، تصریح کردند: معلم باید کاری کند که انسان از سطحی‌نگری و سطحی اندیشیدن پرهیز کند. رفتار و گفتار معلم باید جنبه الگویی برای گروه هدف در همه سطوح آموزشی داشته باشد. اگر تحول در جامعه می‌خواهیم باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود.

 

امام جمعه قم خطاب به مسئولین گفتند: در بودجه آموزش و پرورش کم نگذارید تا معلم ما با عشق و علاقه بر سر کلاس برود تا ذهن او مشغول امور دیگر برای گذران زندگی‌اش نباشد. سند تحول آموزش و پرورش کاملاً اجرا شود؛ اگر بهترین سند را بنویسیم؛ اما در کمد بماند و اجرا نشود تحولی در آموزش و پرورش ایجاد نمی‌شود.

 

خطیب جمعه قم با بیان اینکه آموزش و پرورش ما باید خروجی داشته باشد، اضافه کردند: تربیت انسان‌هایی در تراز نظام اسلامی باید خروجی آموزش و پرورش باشد. انسان‌هایی صبور، متوکل، مؤمن، متدین، امیدوار به آینده روشن و آماده برای هر نوع مجاهدت باید خروجی آموزش و پرورش باشد.

 

ایشان با اشاره روز کارگر اظهار کردند: در نگاه اسلام نقش کلیدی برای کارگر وجود دارد و پیامبر (ص) دست پینه بسته کارگر را بوسه می زد. کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند. کارفرمایان و کارگران در یک جبهه جنگ اقتصادی هستند

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خوشبختانه در دولت فعلی کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند که این کار باید استمرار پیدا کند، افزودند: کارگران مسئولیت سترگ دارند. وظیفه‌شناسی، انضباط کاری و برای ارتقا کشور مایه گذاشتن از وظایف کارگران است که باعث می‌شود ما شاهد جهش تولید و حرکت انقلابی در جامعه باشیم.

 

ایشان با اشاره به روزشورا (۹ اردیبهشت) گفتند: به اهمیت شورا هم در متون دینی و هم در قانون ما تأکید شده است و اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون اساسی به شیوه کار شوراها پرداخته است و جایگاه مهمی در قانون اساسی برای شوراها قرار داده است.

 

 

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در رابطه با نکات کلیدی در شورای ها برای خدمت رسانی بهتر به مردم بیان کردند: افرادی که می‌خواهند وارد شورا شوند یا در شوراها قرار دارند لازم است پایبند به الزامات قانونی باشند و در خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

 

ایشان با بیان اینکه عدم سو استفاده از قدرت و امکانات و اختیارات، پاک‌دستی، توانمندی، خوشنام بودن و دلسوزی برای مردم از لوازم موفقیت هر شورا است، افزودند: مسئولین دولتی ما شوراها را مزاحم کار خود نمیدانند بلکه شوراها با مسئولین هم افزا هستند و کارها را رو به جلو می برند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کردند: امام علی (ع) می‌فرماید: «ُوصِیکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ بِتَقْوَی اللَّهِ وَ کَثْرَةِ حَمْدِهِ عَلَی آلَائِهِ إِلَیْکُمْ وَ نَعْمَائِهِ عَلَیْکُمْ وَ بَلَائِهِ لَدَیْکُمْ؛ فَکَمْ خَصَّکُمْ بِنِعْمَةٍ وَ تَدَارَکَکُمْ بِرَحْمَةٍ؛ ای مردم، شما را در برابر عطاهایی که خداوند ارزانی‌تان داشته، نعمت‌هایی که شما عنایت کرده و احسانی که حق شما داشته است به ترس از خدا و به سپاس فراوان سفارش می کنم.»

 

ایشان در رابطه با آثار و برکات اعتقاد به معاد و روز رستاخیز در اصلاح نگاه انسان به هستی گفتند: خداوند در آیه ۶۶ و ۶۷ سوره مریم می فرماید:« وَیَقُولُ الْإِنْسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا، أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا؛ انسان (در امر معاد شک کند و) گوید: آیا چون من بمیرم باز به زودی مرا از قبر بیرون آورده و زنده خواهند کرد؟! آیا آدمی (برای ایمان به معاد) متذکر آن نمی‌شود که اول که هیچ محض و معدوم صرف بود ما او را ایجاد کردیم؟»

 

خطیب جمعه قم بیان کردند: معاد باوری یکی از ارکان ادیان توحیدی است که بعد از توحید قرار دارد، چون معاد مسیر زندگی انسان و نگاه انسان را هستی تغییر می دهد.

 

ایشان با بیان اینکه کسانی که به مبدا و معاد باور دارند زندگی و نگاه متفاوتی دارند، افزودند: کسی که به معاد باور دارد صبور، پرتحمل و شکیبا مب شود و همه چیز راه به جان می خرد تا به جانان وصل شود. بنابراین اگر تعریف ما نسبت به دنیا و آخرت هدفمند شد نگاه ما تغییر می‌کند. اکر انسان بداند که دنیا مجموعه ای از رنج ها، تلخی ها، خواسته و ناخواسته ها است نگاهش تغییر می‌کند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفتند: همه پیامبران به دو اصل مهم یعنی به مبدأ و معاد دعوت کردند؛ اگر نگاه به مبدأ درست شود معاد، عدالت، امامت و... نیز درست می‌شود؛ زیرا انسان می‌داند همه امور حسابرسی دارد.

 

ایشان با اشاره به اینکه بین کسی که تصور می‌کند همه چیز در این دنیا است و کسی که می‌داند این دنیا محل عبور است تفاوت است، اضافه کردند: دنیا در دید انسان معاد باور یک ابزار است. معاد باوری باعث می‌شد که بینش انسان نسبت به دنیا وسعت می بخشد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کردند: زندگی انسان دارای فصل‌های متعددی است که بخش کوچکی آن در این دنیا است و بخش‌های اصلی آن در سرای آخرت است.

 

 

سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور به همراه نماینده ولی فقیه و جمعی از فرماندهان انتظامی فراجا ضمن حضور در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اعضای جامعه مدرسین دیدار و گفتگو کرد.

 

در ابتدای این جلسه، حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» با اشاره به اجرای طرح نور در کشور، گفتند: شروع طرح نور امیدهایی را برای جامعه متدین ایجاد کرد.

 

حقیقتا جامعه مدرسین که یک نهاد دیرپای حوزوی و و از ابتدای انقلاب اسلامی در کنار امام خمینی (قدس سره) و اکنون در کنار رهبر فرزانه انقلاب (مدظله العالی) راجع به مسائل مختلف دغدغه مندی داشته است نهایت تلاشش این بوده است که احکام نورانی اسلام در جامعه پیاده شود و با حرکت انقلاب تحولی نه تنها در کشور بلکه در جهان پدیدار شود.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزودند: دشمنان در عرصه‌های مختلف نظامی، سیاسی، سایبری، اقتصادی و فرهنگی با تمام توان در مقابل انقلاب اسلامی قرار گرفتند ولی از آن جا که این انقلاب ریشه الهی دارد، ۴۵ سال در برابر این توطئه‌ها سرافراز و سربلند ایساد و امیدواریم این مقاومت تا زمان ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه پیدا کند.

 

امیدواریم حضرتعالی به عنوان سرباز اسلام، همانطور که در این سال‌های اخیر حدود ۱۰۰ شهید تقدیم این انقلاب کرده‌اید و در عرصه‌های مختلف اعم از مبارزه با اشرار، مواد مخدر و مرزبانی در دورترین نقاط این کشور موفق بوده‌اید، در این مسئله نیز موفق باشید.

 

امام جمعه قم با اشاره به تلاش‌های دشمنان در نهادینه سازی پدیده بی‌حجابی در جامعه اظهار داشتند: این عرصه جدیدی که دشمنان طراحی آن را بر عهده گرفته‌اند، حیا زدایی در جامعه است.

 

ایشان ضمن تأکید بر لزوم تداوم طرح نور با مراقبت‌ها و ظرافت‌های لازم، تصریح کردند: این بار با تأکیداتی که روز گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها داشتید، همه را به تداوم این طرح دلگرم کردید.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) را تسلیت گفتند

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام تسلیت حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

انا لله و انا الیه راجعون

 

درگذشت حاجیه خانم معصومه حائری رحمت الله علیها همسر مکرمه شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی رحمت الله علیه را به همه بازماندگان و وابستگان آن فقیده سعیده به ویژه بیت شریف حضرت امام و خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی قدس سرهما تسلیت عرض می‌کنم.

 

از خداوند متعال برای آن بانوی فاضله، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مدیران سازمان امور مالیاتی گفتند: باید عمده تمرکز شما بر روی موارد فرار مالیاتی باشد و مصارف مالیات در شهرهای مختلف نیز برای مردم به خوبی تبیین شود.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به همراه جمعی از مدیران این سازمان با حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت گو کردند.

 

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه در ابتدای سخنان خود، با اشاره به عملیات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران بر علیه رژیم صهیونیستی ابراز داشتند: پیروزی افتخار آفرین نیروهای مسلح در مقابل جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم سالی سر شار از عافیت، سلامتی، اقتدار و موفقیت در عرصه‌های مختلف را در پیش داشته باشیم.

 

ایشان نفت را ثروتی خدا دادی توصیف کردند و اظهار داشتند: باید با بهره گیری از مالیات و خودداری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، به گونه‌ای که حتی قطره‌ای نفت، خام فروشی نشود، زمینه را برای استفاده نسل‌های آینده از این نعمت فراهم کنیم.

 

امام جمعه قم با اشاره به ضرورت استفاده از مالیات به عنوان یک منبع درآمدی خاطر نشان کردند: دولت ناگزیر است بخشی از هزینه‌ها را از طریق مالیات تأمین کند؛ اما آنچه که در این میان اهمیت دارد، پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای و عمل بر اساس یک شاخص واحد است.

 

باید با فرهنگ سازی و اخذ صحیح مالیات، زمینه رضایتمندی مردم فراهم شود؛ چرا که نظام ما بر خلاف دیگر کشورها در صدد تعامل واقعی با مردم است و لذاست که نوع کار ما نیز با دیگر کشورها متفاوت است.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کردند: باید عمدتا تمرکز شما بر روی موارد فرار مالیاتی باشد و مصارف مالیات در شهرهای مختلف نیز برای مردم به خوبی تبیین شود.

 

ایشان با تقدیر از برقراری میزهای خدمت در مصلی‌های نماز جمعه گفتند: میزخدمت در مصلی‌ها کار بسیار خوبی است؛ چرا که مسئولین در یک فضای خوبی با مردم تعامل می‌کنند و از این طریق بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با یادآوری شعار سال افزودند: اگر در جامعه میان مسئولین و مردم همدلی وجود داشته باشد، علی رغم همه عناد و دشمنی دشمنان، مشکلات حل خواهد شد؛ چرا که مشارکت مردم می‌تواند در همه عرصه‌ها راهگشا باشد.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش کشورهای رقیب برای جذب نخبگان کشور گفتند: کادر پزشکی ما نباید جذب کشورهای دیگر شوند. این عزیزان سرمایه‌های کشورند و از دست دادن آن‌ها خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به همراه جمعی از رؤسای دانشکده‌ها و بیمارستان‌های زیر مجموعه این دانشگاه با حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» دیدار کردند.

 

رئیس جامعه مدرسین در این دیدار با یادآوری عملیات موفقیت آمیز سپاه پاسداران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی اظهار داشتند: عملیات اخیر نشانه اقتدار نظام جمهوری اسلامی بود و هیمنه دشمن را درهم شکست.

 

ایشان ایران را از پیشگامان عرصه پزشکی عنوان کردند و ابراز داشتند: ایران در حوزه پزشکی از گذشته سرآمد بوده و از دانشمندان برجسته‌ای مانند بوعلی سینا برخوردار بوده است که کتاب «قانون» او مدت‌ها در دنیا تدریس میشده است.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت‌های مداوم علم پزشکی بیان داشتند: علم بشر حالت ایستایی ندارد و کسانی موفق‌ترند که حساسیت و پیگیری بیشتری داشته باشند.

 

در سال‌های اخیر جهش خوبی در حوزه پزشکی مشاهده می‌شود تا جایی که برخی از استان‌ها به قطب پزشکی در منطقه تبدیل شده‌اند.

 

امام جمعه قم با تأکید بر لزوم توجه به نیازهای پزشکان و کادر درمان گفتند: مجموعه دستگاه‌های دانشگاهی ما  اعم از پزشکی و غیر پزشکی  باید نهایت تلاش خود را برای حفظ متخصصین و نخبگان در داخل کشور داشته باشند.

 

 

 

کادر پزشکی ما نباید جذب کشورهای دیگر شوند. این عزیزان سرمایه‌های کشورند و از دست دادن آن‌ها خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. رقبای ما در تلاش هستند تا نخبگان ما را جذب کنند؛ لذا باید علی رغم همه ضوابط و محدودیت‌هایی که وجود دارد، این افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

 

از تحریم نباید استقبال کرد؛ اما تحریم‌ها صرف نظر از مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، سبب بروز خلاقیت‌ها و ابتکارات نیز می‌شوند، چرا که به خاطر همین محدودیت‌ها، نیروهای خلاق، دانشمند و خداباور ما دستاوردهای خیره کننده‌ای را برای دنیا به نمایش گذاشتند.

 

باید مشوق خوبی برای این ابتکارات باشید تا رشد علمی ما به گونه‌ای رقم بخورد که اصطلاحات علمی رایج از زبان فارسی باشند.

 

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر جایگاه «اخلاق پزشکی» ابراز داشتند: هدف پزشک نباید مسائل مادی باشد؛ البته قدرشناسی باید از جانب ما شکل بگیرد، اما پزشک نباید به بیمار به چشم ابزاری برای کسب درآمد نگاه کند.

 

بخش قابل توجهی از معالجه بیمار احساس آرامشی است که به بیمار و همراه او، از جانب پزشک، منتقل می‌شود؛ چرا که رابطه میان جسم و روح به گونه‌ای است که روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند. بنابراین باید روی مسئله «اخلاق پزشکی» تأکید شود.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه به سرزمینی به نام بقیع نباید به عنوان یک قبرستان نگاه کرد، گفتند: بقیع یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی جهان اسلام است و باید این موضوع را در سطح بین المللی معرفی کنیم.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» که در سالن همایش‌های ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، در قم برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه(ع) بقیع، اظهار کردند: به سرزمینی به نام بقیع نباید به عنوان یک قبرستان نگاه کرد.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی از قبرستان‌ها دارای جایگاه‌های خاصی هستند، مطرح کردند: همان‌طور که زمان‌ها مقدس هستند، مکان‌ها نیز مقدس هستند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ماه رمضان و نیمه شعبان از زمان‌های مقدس هستند، عنوان کردند: مکان‌هایی مانند مکه، مدینه، عتبات عالیات و ... جزو مکان‌های مقدس هستند.

 

ایشان با اشاره به اینکه بقیع گوشه‌ای از تاریخ اسلام را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کردند: وجود شخصیت‌های مدفون در بقیع به بقیع منزلت خاصی داده است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه بقیع گنجینه گران‌بهایی است که می‌توان درس‌های بسیاری از آن گرفت، تصریح کردند: اساسا مردم دنیا از افتخارات گذشته و ملی خود تجلیل می‌کنند و زیارت ایجاد رابطه‌ای میان زائر و مزور است.

 

ایشان با اشاره به اینکه در روایات آمده است که پیامبر(ص) در بقیع، نماز باران خوانده‌اند، یادآور شدند: حتی جبرائیل نیز در نیمه شعبان با پیامبر(ص) به بقیع رفته و این مکان را محل رحمت الهی نامیدند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این اتفاقات از جایگاه ویژه بقیع حکایت دارد، ابراز کردند: از این رو تکریم و احترام بقیع و پرداختن به جایگاه رفیع این مکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

ایشان با اشاره به پیشینه بقیع، بیان کردند: بقیع در طول تاریخ دچار تحولاتی شده است ولی اجمالاً قبرستان اولیه مسلمانان بقیع بوده است.

 

در روایات به نقل از پیامبر(ص) آمده است که در قیامت 70 هزار نفر از بقیع بدون حساب و کتاب وارد بهشت خواهند شد.

 

قبرستان بقیع یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی جهان اسلام است و باید این موضوع را در سطح بین المللی معرفی کنیم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قبرستان بقیع میراث هویتی مسلمانان است، مطرح کردند: اگر بخواهیم با بخش قابل توجهی از تاریخ اسلام آشنا شویم باید بقیع شناس باشیم.

 

ایشان با بیان اینکه یکی از سیره‌های پیامبر(ص) طلب مغفرت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه است، عنوان کردند: سیره حضرت زهرا(س) و ائمه معصومین(ع) نیز همین بوده است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه آیه «فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ یُسۡرًا» در بقیع نازل شده است، خاطرنشان کردند: بخش قابل توجهی از روایات و احادیث نیز در بقیع نقل شده است.

 

صفحه1 از842

Please publish modules in offcanvas position.