رویکرد روحانیت شیعه جهانی است93/08/06

http://www.bushehri.net/images/m_img.jpgحضرت آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به جایگاه روحانیت، فرمودند: امروز مقام معظم رهبری از احترام جهانی برخوردار است که نشان دهنده جایگاه بسیار والای روحانیت شیعه است.

مدیر حوزه های علمیه کشور، پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه تهران، با تسلیت ایام عزای حسینی و ارتحال آیت الله مهدوی کنی، از ایشان به‌عنوان شخصیتی بزرگوار، عالم مجاهد و وارسته یاد کردند و فرمودند: باید چند سرفصل مهم را مورد بررسی قرار دهیم. ابتدا این که امروز روحانیت شیعه در جهان از چه موقعیتی برخورداراست و دیگر این که متناسب با این موقعیت ما باید چه کارهایی انجام دهیم. باید ببینیم که امروز چه آسیب هایی متوجه طلاب است و راه برون رفت از قضایای پیرامونی منطقه چیست.

ایشان با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع)، خاطرنشان کردند: از دیدگاه حضرت علی (ع) اگر پنج خصلت بد وجود نداشت، همه انسان های روی زمین صالح بودند. این پنج خصلت عبارتند از بسنده کردن به داشته ها، حرص به دنیا، بخیل بودن نسبت به چیزهایی که می توان با دیگران به اشتراک گذاشت،  ریا در عمل و خود شیفتگی.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مسئولیتی که امروز متوجه روحانیت شیعه است در هیچ دوره ای به این حد نبوده است، افزودند: کار حوزه این است که زمینه رشد و تکامل معنوی را در جامعه ایجاد کند.

آیت الله حسینی بوشهری با تبیین موقعیت کنونی روحانیت، فرمودند: در هیچ زمانی مثل امروز روحانیت تا این اندازه ازامکانات برخودار نبوده است. امروز رسانه در اختیار روحانیت است. سال ۴۸ که من وارد حوزه علمیه شدم یک نشریه به نام مکتب اسلام وجود داشت و تعداد افرادی که در آن قلم می زدند، کمتر از انگشتان یک دست بود، اما امروز نشریات بسیار فراوانی وجود دارد و مسایلی نوپیدا که قبلا در فقه سابقه نداشته، در آن ها مطرح می‌شود.

ایشان با بیان این که هیچ وقت روحانیت تا این اندازه مورد احترام نبوده است، یادآور شدند: امروز مقام معظم رهبری از احترام جهانی برخوردار است که نشان دهنده جایگاه بسیار والای روحانیت شیعه است.

مدیر حوزه های علمیه کشورهمچنین تصریح کردند: با همه این احوال در هیچ زمانی هم روحانیت از لحاظ کمی و کیفی این همه دشمن نداشته است. سئوال این است که ما باید چگونه  و از چه ابزاری استفاده کنیم و به طور کلی مسئولیت حوزه علمیه چیست؟.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه به وجود بیش از ۵۰۰ مدرسه دینی در سراسر کشور اشاره کردند و افزودند: ما چند مسئولیت مهم در حوزه داریم از جمله این که  باید سعی کنیم طلبه فهم عمیق دینی پیدا کند، کمال اخلاقی در او ایجاد شود، بینش لازم متناسب با زمان داشته باشد، روحیه بدعت ستیزی داشته باشد و بتواند به درستی تبلیغ دین کند و نکته آخر این که زمینه اجرای احکام الهی را فراهم کند. خروجی مدارس باید عناصری این چنینی باشند.

ایشان در ادامه، فضای تهران را متفاوت با فضای قم عنوان کردند و ابراز داشتند: باید در شهرتهران بر روی بعد اخلاقی بیشتر سرمایه گذاری کنیم و این امر وظیفه متولیان حوزه را سنگین تر می کند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که رشد حوزه علمیه تهران در5 سال اخیر به حد قابل قبولی رسیده است، به حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری مدیر جدید حوزه تهران توصیه کردند: کار اصلی شما ارتباط با مدارس است. سعی کنید رابطه صمیمی با مدیران مدارس برقرار کنید. اساتید حوزه را بزرگ بشمارید و بر کارها نظارت کنید؛ نظارت نه به معنای مچ گیری، بلکه به معنای ارائه راه.

 مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین در پایان این مراسم با تقدیراز زحمات حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی، مدیر سابق حوزه علمیه تهران، حجت الاسلام والمسلمین غفوری را به عنوان مدیرجدید معرفی کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.