پیام مدیر حوزه‌های علمیه کشوربه مناسبت هفته پژوهش 92/09/28

http://www.bushehri.net/images/zamanmmm/9.jpgمدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر بهره‌گیری از ابزار و امکانات نوپدید که بتوانند حاصل یافته‌ها و دستاوردهای ارزشمند علمی حوزویان را در خدمت رشد و تعالی جامعه قرار دهند تاکید کردند.

حضرت  آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کل کشور در پیام خود به مناسبت هفته پژوهش آن را  فرصتی مناسب برای بزرگداشت جایگاه رفیع پژوهش و پاسداشت منزلت پژوهشگران و معرفی دستاوردهای تحقیقاتی و از سویی نیز شناخت آسیب‌ها، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها بیان کردند که تقدیم می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ(مجادله 11)

امروزه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در توسعه و پیشرفت جوامع بشری، توجه به امر پژوهش و ارتقاء جایگاه و نقش پژوهشگران و محققان عرصه دانش است و بی‌تردید دستیابی به توسعه همه‌جانبه، از رهگذر بهره‌گیری بهینه و بجا از یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشی امکان پذیر خواهد بود در این میان حوزه‌های علمیه به عنوان وارثان میراث گرانبهای دستاوردها و توفیقات عالمان وارسته و پاکباخته ادامه دهنده این راه نورانی و این رسالت خطیر و مقدس هستند.

طلاب گرانقدر و محققان ارجمند حوزه باید از این فرصت تاریخی که در سایه پربرکت نظام اسلامی فراهم آمده است، بهره‌های فراوان ببرند و همه مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران حوزوی نیز ضمن برنامه‌ریزی دقیق و تعیین راهبردها و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها؛ با بهره‌گیری از ابزار و امکانات نوپدید بتوانند حاصل یافته‌ها و دستاوردهای ارزشمند علمی حوزویان را در خدمت رشد و تعالی جامعه قرار دهند.

هفته پژوهش در حوزه، یادآور تلاش محققانی است که از دیرباز تاکنون در مسیر مقدس اندیشه و خرد بی‌آنکه به کمترین توقع و منفعتی چشم بدوزند، مومنانه گام برداشته‌‌اند و نیز فرصتی مناسب برای بزرگداشت جایگاه رفیع پژوهش و پاسداشت منزلت پژوهشگران و معرفی دستاوردهای تحقیقاتی و از سویی نیز شناخت آسیب‌ها، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها است.

در عرصه پژوهش، باید هم مدیران و برنامه‌ریزیان و دست‌اندرکاران حوزه نسبت به توسعه و ارتقاء دانش دینی و ترسیم چشم‌انداز علوم اسلامی بکوشند و هم پژوهشگران و اندیشمندان علوم اسلامی در تولید دانش دینی و گسترش مرزهای آن اهتمامی افزون‌تر و مجاهدتی عمیق‌تر داشته باشند. در ساله‌های اخیر، اهتمام و تلاش فراوان مدیران و دست‌اندرکاران پژوهش حوزه، توانسته است بستری مناسب برای ارتقاء و توسعه فعالیت‌های پژوهشی حوزه فراهم سازد به گونه‌ای که استقبال و عنایت بیش از پیش طلاب عزیر در سطح مدارس و مراکز علمی حوزه را می‌توان یکی از آثار و برکات آن برشمرد.

ضمن تقدیر و سپاس از همه فعالان عرصه پژوهش حوزه‌ها، از مدیریت ستادی پژوهشی انتظار می‌رود با همکاری مسئولان و بخش‌های زیربط نسبت به نهادینه شدن مولفه‌های پژوهش در نظام آموزش، هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و مراکز پژوهش و تولید دانش، تربیت افزون‌تر نیروهای کارآمد پژوهشی، اطلاع‌رسانی روزآمد نتایج پژوهش،‌اهتمام بیشتری مبذول دارند.

شایسته است مسئولان بخش ذی‌ربط در راستای تحقق اهداف مشترک نظام علمی و تربیتی حوزه، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه را در این امر خطیر یاری کنند. امید است همه ما بتوانیم با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم و جامه عمل پوشاندن به منویات آن بزرگواران شاهد شکوفایی و بالندگی بیش از پیش حوزه‌های علمیه در عرصه تحقیق و پژوهش باشیم و این رسالت تاریخی را به شایستگی به انجام رسانیم.

مدیریت حوزه‌های علمیه فرارسیدن هفته پژوهش را به همه مدیران، برنامه‌‌ریزان، دست‌اندرکاران امر پژوهش، پژوهشگران و صاحب‌نظران ارجمند تبریک گفته و از خداوند منان توفیق، سربلندی و سعادت همه آنان را آرزومند است.

سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه آذرماه 1392

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.