آرامش زندگی، کارکرد صحیح عقل و عدم دل‏مشغولی، در گرو پنج خصلت است99/12/04

حضرت آیت الله حسینی بوشهری استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ابتدای درس تفسیر خود فرمودند: قال مولینا و مقتدینا الإمام علی بن الحسین (ع): «خَمْسُ خِصَالٍ مَنْ فَقَدَ وَاحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ يَزَلْ نَاقِصَ الْعَيْشِ؛ زَائِلَ الْعَقْلِ؛ مَشْغُولَ الْقَلْب،ِ فَأَوَّلُهَا؛ صِحَّةُ الْبَدَنِ وَ الثَّانِيَةُ؛ الْأَمْنُ وَ الثَّالِثَةُ؛ السَّعَةُ فِي الرِّزْقِ وَ الرَّابِعَةُ؛ الْأَنِيسُ الْمُوَافِقُ»، قُلْتُ: وَ مَا الْأَنِيسُ الْمُوَافِقُ؟ قَالَ: «الزَّوْجَةُ الصَّالِحَةُ وَ الْوَلَدُ الصَّالِحُ وَ الْخَلِيطُ الصَّالِحُ» وَ الْخَامِسَةُ وَ هِيَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ؛ الدَّعَة»[1].

امام سجاد (ع) در روایت مذکور، فرموده است که پنج خصلت است که اگر انسان یکی از این خصلت‏ها را نداشته باشد، زندگی او نابسامان است و گویا عقلش را از دست داده است و قلبش همیشه مشغول و پریشان است و همیشه دل‏نگران است، اول از آن پنج خصلت، صحت و سلامت بدن است و دومش امنیت و آرامش است و سومین آنها، وسعت در رزق است و چهارمین چیز همراه موافق است، روای سؤال کرد که انیس موافق چیست؟ آن حضرت (ع) فرمود که همسر صالحه و فرزند صالح و دوست صالح می‏باشد و پنجمین آن خصلت‏ها که همه این خصلت‏ها را در برمی‏گیرد فراغت بال است.

از روایت مذکور، استفاده می‏شود که آرامش در زندگی، کارکرد بهتر عقل و عدم دل‏مشغولی در سایه پنج خصلت محقق می‏شوند؛

اولین مورد، سلامتی است. اولین چیزی که در تحقق آرامش در زندگی نقش دارد این است که انسان از سلامتی برخوردار باشد. انسانی که سلامت نیست و بیمار است و نیاز به دارو داشته باشد، آرامش ندارد چون تمرکز لازم برای زندگی کردن را از دست می‏دهد و نمی‏تواند فکر کند و بیندیشد زیرا بزرگترین دغدغه‏اش رفع بیماری و مریضی‏اش است و بیماری او موجب دل‏نگرانی و پریشانی او می‏شود، پس آرامش، تمرکز و عدم نگرانی و دل‏مشغولی، در سایه سلامت و صحت بدن تأمین می‏شود.

دومین مورد، امنیت است. اگر فرد یا جامعه امنیت نداشته باشد، آرامش و آسایش ندارد زیرا هر لحظه احتمال خطر می‏دهد، پس اگر امنیت فرد و جامعه تأمین نباشد، آرامش انسان از بین می‏رود، عقلش درست کار نمی‏کند و همیشه نگران و پریشان است. در روایت آمده است: «نِعْمَتَانِ مَكْفُورَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِيَة»[2]؛ دو نعمتند که قدر آنها دانسته نشده است و پوشیده شده‏اند؛ یکی سلامتی است و دیگری امنیت است. سلامتی نعمتی ناشناخته است که تا بیماری سراغ انسان نیاید، او قدر سلامتی خود را نمی‏داند، همچنین، امنیت نیز ناشناخته است و تا انسان احساس خطر نکند و مورد تهدید واقع نشود، قدر امنیت را نمی‏داند.

سومین مورد، وسعت در رزق است. اگر انسان دچار تنگ‏دستی شود و گشایش در روزی را از دست بدهد، آرامش زندگی او به هم می‏خورد، عقلش کارکر صحیح ندارد و همیشه نگران و پریشان است.

چهارمین مورد، همدم و رفیقی است که با طبع انسان موافق باشد. گاهی انسان با کسی سروکار پیدا می‏کند که موافق او نیست و همیشه اختلاف دارند و این باعث می‏شود که آرامش انسان از بین برود، تمرکز لازم را نداشته باشد و دل‏مشغول و پریشان باشد.

در روایت مذکور [که در اول بحث به آن اشاره شد] راوی از معصوم (ع) سؤال کرده است که انیس موافق کیست؟ حضرت (ع) در توضیح انیس موافق فرموده است که همسر صالح، فرزند صالح و رفیق خوب، از مصادیق بارز، همراهانی می‏باشند که موافق انسان‏اند.

پنجمین مورد، فراغت بال است. فراغت بال جامع همه خصلت‏هایی است که ذکر شدند. انسان اگر فراغت بال داشته باشد، آرامش و تمرکز دارد و پریشان نیست. رسول گرامی اسلام (ص) به ابوذر غفاری فرموده است: «يَا أَبَا ذَرٍّ! اغْتَنِمْ‏ خَمْساً قَبْلَ‏ خَمْسٍ؛ شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِك»‏[3]. یکی از چیزهایی که پیامبر (ص) به ابوذر فرموده است که باید آن را غنیمت بشمارد این است که قبل از اینکه مشغولیت پیدا کند، قدر فراغت خود را بداند.  

نکته: در بعضی روایات، بعد از «صحة البدن»، «السعة فی الرزق» آمده است و از امنیت سخنی به میان نیامده است و بعد از آن نیز «السعة فی الدار» مطرح شده است، به این معنا که اگر انسان خانه وسیع داشته باشد، موجب آرامش و آسایش او می‏شود و کارکرد عقلش دچار اختلال می‏شود و دل‏پریشان می‏گردد.


[1]. شیخ صدوق، الخصال، ج‏1،ص284.

[2]. همان، ص34.

[3]. شیخ طوسى، الأمالي، ص526.

 

 

دیدگاه‌ها   

بی نام
#1 بی نام 1399-12-05 06:57
مرگ بر روحانی که آرامش ما رو گرفت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.