وظیفه بزرگ مبلّغان دینی در شرایط فعلی/ رصد نیازهای فکری پیش زمینه تبلیغ صحیح دین است1401/09/20

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به لزوم معرفی جایگزین در کنار رفع شبهات گفتند: به عبارتی باید علاوه بر اینکه شبهات را برطرف می‌کنیم، مسائل معرفتی جایگزین را هم به مردم ارائه دهیم.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته» امروز در جمع معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف ضمن تشکر از فعالیت اوقاف م و شخص مدیرکل اوقاف استان قم در انجام وظایف محوله سازمانی اظهار کردند: یکی از توفیقات شیعه، فرصت‌هایی است که در زمان و مکان حاضر در اختیارمان قرار گرفته است. شیعیان در مناسبت‌های مختلف منتسب به ائمه معصومین(ع)، فرصتی دارند که به واسطه پیوند عمیق با اهل بیت عصمت و طهارت، با مفاهیم ناب این مکتب ناب آشنا شوند و این زمینه برای مبلغان دینی فراهم است.

انقلاب اسلامی با بعثت، غدیر و عاشورا پیوند خورده و باید از این ظرفیت‌ها برای ایجاد مقارنه و تداعی ذهنی تداوم یافتن مکتب تشیع با انقلاب اسلامی استفاده کرد.

بقاع متبرکه هم فرصت مکانی خاصی هستند که در اختیار ما قرار گرفته‌اند، چرا که مردم بدون اینکه از آنها دعوت شود، خود با آمادگی در آنجا حضور می‌یابند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه سازمان اوقاف هر دو فرصت زمانی و مکانی ذکر شده را مورد استفاده قرار می‌دهد خاطرنشان کردند: در واقع تمام شرایط یکجا جمع شده و این هنر مبلغان این است که بتوانند فضای معنوی جامعه را تقویت کرده و اگر در جایی معنویت حاکم نیست، بتوانند به تحقق آن کمک کنند.

مسئولان گروه‌های تبلیغی باید به این مهم توجه داشته باشند که نمی‌توان یک نسخه واحد را برای همه جا و همه کس پیچید، بلکه باید ابتدا نیازسنجی کرد، محیط‌ های دانشگاهی، آموزش و پرورش و حوزوی را مورد سنجش قرار داد و سپس فضای عمومی آن شهر و دیار را به خوبی رصد کرد و در نهایت با شناخت کامل مخاطب و فضا، افراد مناسب را در قالب مبلّغ دینی انتخاب کرد و به آنها مأموریت تبلیغ داد.

اگر علم، آگاهی و شناخت در کار تبلیغی را نداشته باشیم، تاثیرگذاری لازم را هم نخواهیم داشت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه رصد مسائل مختلف هر استان ظرفیت مهم مطالعاتی برای سال‌های آینده و گروه‌های تبلیغی بعدی محسوب می‌شود تصریح کردند: به این ترتیب می‌توان میزان پیشرفت کار را سنجید و با توجه به نیازها، نوآوری‌ داشت و به مسائل جدیدتر فکر کرد.

هر چند در فضای مجازی عقب هستیم، ولی در تبلیغ چهره به چهره هم کمبودهایی داریم، زیرا شرایط و فضا با گذشته و حتی یک سال قبل متفاوت است و به این ترتیب برنامه‌های ما هم باید به همین میزان تفاوت داشته باشند.

لازم است سرگروه‌های تبلیغی در مدت زمان مناسب، عهده‌دار هر استان باشند نه اینکه مدام در گردش میان استان‌های مختلف بوده و به این ترتیب نتوانند راهکارهای خود را عملیاتی کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه نوع مخاطبان مبلغان دینی تغییر کرده‌اند افزودند: مخاطبان سنتی بخشی از مردم هستند که انتظار آنها هم عمدتا مسائل معمولی همیشگی است، اما حقیقت این است که حتی در روستاهای دورافتاده هم مخاطبان تغییر کرده‌اند.

میزان تحصیلات دانشگاهی در سراسر کشور افزایش یافته و نمی‌توان با همان ادبیات قدیمی با آنها صحبت کرد، زیرا سطح فرهنگی متفاوتی بین مخاطبان وجود دارد و سخن گفتن با یک ادبیات، نمی‌تواند پاسخگوی همه آنها باشد.

برای اقناع همه مخاطبان باید برنامه‌ی ویژه‌ای داشت و لو اینکه تعداد مخاطبان خاص نسبت به عامه افراد حاضر پای منبر بسیار کم باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ذهن دانش‌آموزان، دانشجویان و توده مردم به خاطر تبلیغات پر حجم دشمنان در شبکه‌های اجتماعی تغییر کرده است گفتند: بنابراین ما هم باید متناسب با آنچه در فکر و اندیشه مخاطبان شکل گرفته، تبلیغ دین و مکتب تشیع را انجام دهیم که بسترساز چنین توانمندی بالایی، توسعه سیر مطالعاتی مخاطبان و ورود به عرصه‌های جدید و کسب آگاهی‌های افزون‌تر است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کردند: در واقع طلاب باید در فضای حضور داشته باشند و شبهات را رصد کنند؛ بعد از آن می‌توانند کتابچه‌ای از نیازهای فکری و پاسخ به آنها تدوین کنند و در منابر از آن استفاده کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.